Ex Nokia-johtaja kutsuu Elopia ”kolossaaliseksi idiootiksi”
Stephen Elop on tehnyt Nokialle enemmän tuhoa, kuin yksikään yritysjohtaja koskaan aikaisemmin. Tätä mieltä on Nokian johtajana aiemmin toiminut teknologiakonsultti Tomi Ahonen poikkeuksellisen suorasanaisessa blogikirjoituksessaan.
Ahonen lanseeraa nyt kokonaan uuden termin, Elop-efektin. Siinä on kyse kaikkein vahingoittavimmasta toiminnasta, mitä toimitusjohtajalta voidaan odottaa, ja toisaalta myös toimitusjohtajan täydellisestä epäpätevyydestä.
Hänen mukaansa Elop on tehnyt Nokialle tuhoa paitsi julistamalla, että Symbian- ja Meego-käyttöjärjestelmät vaihdetaan uuteen sekä kutsumalla Nokian alustaa roskaksi julkisuuteen vuotaneessa, kuuluisassa ”palava öljynporauslautta” -muistiossaan.
– Elop sanoi omia tuotteitaan roskaksi. Se tuhosi välittömästi luottamuksen pitkällä aikavälillä, Ahonen tylyttää.
Blogissaan Ahonen viittaa aiempiin termeihin Osborne-efektiin ja Ratner-efektiin. Molemmissa tapauksissa yritysten toimitusjohtajat saivat isoa tuhoa aikaan. Jalokivi Ratnerin johtaja Gerald Ratner sanoi tuotteiden olevan täyttä roskaa, joka piti paikkaansa. Adam Osbourne puolestaan mainosti tulevaisuudessa julkaistavien tuotteiden olevan silloisella hetkellä myytyjä parempia. Osbourne Computer -yhtiö meni konkurssiin ja Ratner selvisi nipin napin erottamalla toimitusjohtajansa ja uudistamalla yhtiön.
”Varma tie tuhoon”
Ahosen mukaan Elop-efekti on vakavampi, kuin kumpikaan aiemmista vastaavista. Elop-efektin takia Nokian markkinaosuus älypuhelimissa on laskenut 29 prosentista 15 prosenttiin. Ja samalla yhtiö on menettänyt miljoonia.
Kirjoittaja arvostelee Elopin haukkuneen Nokian tuotteita roskaksi ilman syytä.
– Hän on arvostellut oman yrityksensä tuotteita kehnommiksi kuin ne ovat.
Ahosen loppupäätelmä on, että ”Elop-efekti tuhoaa yrityksen alle vuodessa, takuuvarmasti”.
Kirjoittajan mielestä nopein tie tuhoon on Elopin metodi. Siis se, että ensin haukutaan omat tuotteet ja kerrotaan uudesta, tulossa olevasta tuotteesta ennen kuin se on edes markkinoilla.
– Vain kolossaalinen idioottitoimitusjohtaja kutsuu omia tuotteitaan roskaksi. Mutta nyt meillä on uusi normi äärimmäisestä yritysjohdon epäpätevyydestä ja itse aiheutetusta tuhosta: Elop-efekti, jossa toimitusjohtaja sekä kutsuu omia tuotteittaan kilpailukyvyttömiksi ja samaan aikaan julkistaa uuden alusta, jota ei ole myynnissä. Tämä on nopein tapa tuhota yritys. Elop-efektiä opiskellaan korkeakouluissa vuosikymmenien ajan kaikkein pahimpana virheenä, mitä merkittävän yrityksen toimitusjohtaja on koskaan tehnyt, Ahonen kirjoittaa.