Toro Rosso 2018

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
2327
Red Bull itse lainaa Sainzia Renault'lle (joka on myös kunnostautunut lainaamalla Oconia Mersulta), niin enpä lähtisi spekuloimaan sillä, että mitä siellä suunnitellaan ja mihin ollaan valmiita. Faktahan on se, ettei Red Bullilla ole omia superlisenssiin oikeutettuja junnukuskeja varastossa ja toisekseen ajotaitoisia kuljettajia on muutenkin hyvin vähän. Hartley ei kuitenkaan ole mikään alati kolaroiva kahjo, josta pitäisi sen vuoksi hankkiutua eroon asap.

Myös McLaren on kunnostautunut kierrättämällä näitä nuoria kuskeja ja sitten dumppaamalla heidät, kun tulosta ei huonolla autolla tulekaan. Pérez, Magnussen... Kohta varmaankin Vandoorne, joka muuten oli GP2-sarjan koko historian lupaavimpia kuljettajia. Jos Norrisia oikeasti kaavaillaan Alonson manttelinperijäksi tai edes Vandoornea korvaamaan, niin kaikki kisakokemus juuri F1-luokasta on tarpeen. Joku mikkihiirimestaruus Formula 2 -luokasta on täysin merkityksetön juttu.
 

F1-fani82

Well-known member
Liittynyt
26.11.2007
Viestit
6148
Sijainti
Vantaa
Loppuikohan Hartleyn potkuhuhut vähäksi aikaa Kanadan aika-ajojen jälkeen?
 

Antti--91

Forza Schumi
Liittynyt
6.11.2009
Viestit
516
Sijainti
Turku
Juuri sopivaan ajankohtaan osui hyvä aika-ajosuoritus Hartleylta. Vaan toisaalta ajoihan se Kvyatkin pisteille viimeisessä kisassaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
13077
Ei ole noin yksinkertaista. Ilmeisesti välit Markoon tulehtuneet heti kauden alusta asti. Markon temput on joskus tylyjä.
Ja ne oikeastaan ovat olleet aina aika tylyä luokkaa.

Hartleyn osalta mies joutui kauden aikana myös neljä kertaa lajin nuorukaisten kolaroimaksi joista yksi kolaroija oli esimerkiksi oma tallikaveri Pierre Gasly ja toinen tietysti Charles Leclerc ja sekään ei voinut olla kyllä olla vaikuttamatta kauden kisoihin.

Tällä kaudella tosin Toro Rossolla on ajoittain ollut ihan hyviäkin kisoja joskin ei vain olla ihan onnistuttu tekemään sellaista niin hyvää kautta kuin mitä välillä on onnistunut.

Tosin kauden löytö ja Brendon Hartleyn korvaaja Albonkaan ei ajanut aivan niin hyvin juurikaan Toro Rossolla kuin miten on ajanut kesken kauden sitten Red Bullilla.

Gaslyn alennuttua Red Bullilta Toro Rossolle on kyllä ajanut nyt taas terävämmin putoamisen shokista toivuttuaan joskin taas juuri kun ajot alkoivat sujua niin tiputtiin sitten alempaan kasvattitalliin.

Ja Daniil Kvjat se vain sitkeästi jatkaa ainakin näillä näkymin ajamista lajissa ja juurikin joko Toro Rosson tai Red Bullin ehdokkaana vaikka tuntuu aina vähän väliä saaneen ne nk. Lopulliset Potkut ja silti aina onnistuu palaamaan lajiin.

Toki Hockenheim oli kauden ehdottomin huippuhetki venäläiselle, mutta ei nyt ihan niin pelätyn huonosti ole ajanut muuallakaan.

Tietysti uran jatkon kannalta jokainen huippuluokan ajosuoritus lisää tekisi hyvää.

Tiedä sitten, että tuleekohan mahdollisen Alpha Taurin myötä suorituksista parempia?
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
8505
Hartley ei vain kaikkinensa vaikuttanut tarpeeksi nopealta kuskilta. Mutta sellaisen käsityksen sain, että hän oli kuitenkin hyvä palautteen antamisessa. Ehkä sillä tavalla sattui osumaan ykkösiin väärään aikaan, ja olisi ollut kenties hyvä testikuski jollekin huipputallille Pedro de la Rosan, Luca Badoerin tai Alexander Wurzin tapaan.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104236
Sijainti
On earth
Hartley ei vain kaikkinensa vaikuttanut tarpeeksi nopealta kuskilta. Mutta sellaisen käsityksen sain, että hän oli kuitenkin hyvä palautteen antamisessa. Ehkä sillä tavalla sattui osumaan ykkösiin väärään aikaan, ja olisi ollut kenties hyvä testikuski jollekin huipputallille Pedro de la Rosan, Luca Badoerin tai Alexander Wurzin tapaan.
Hartley ajaa Ferrarille simulaattoria.
 

Antti--91

Forza Schumi
Liittynyt
6.11.2009
Viestit
516
Sijainti
Turku
Ja Daniil Kvjat se vain sitkeästi jatkaa ainakin näillä näkymin ajamista lajissa ja juurikin joko Toro Rosson tai Red Bullin ehdokkaana vaikka tuntuu aina vähän väliä saaneen ne nk. Lopulliset Potkut ja silti aina onnistuu palaamaan lajiin.

Toki Hockenheim oli kauden ehdottomin huippuhetki venäläiselle, mutta ei nyt ihan niin pelätyn huonosti ole ajanut muuallakaan.

Tietysti uran jatkon kannalta jokainen huippuluokan ajosuoritus lisää tekisi hyvää.

Tiedä sitten, että tuleekohan mahdollisen Alpha Taurin myötä suorituksista parempia?
Tätä mä olenkin naureskellut, että periaatteessa kolmet potkut RB:n organisaatiosta tai organisaation sisällä ja silti varmaan eniten Toro Rossolla ajettuja kisoja kaikista kuskeista :D Keväällä 2016 RB:ltä alennus Torolle, 2017 potkut Singaporen jälkeen, 2017 USA:n kisaan tuuraamaan erästä Pierre Gaslya ja taas kenkää. Ja 2019 ajellaan taas sujuvasti Toro Rossolla, eikä tiettävästi nyt ole potku-uhan alla mutta Markostahan ei koskaan tiedä. Suoritustason ailahtelevaisuus on Kvyatin suurin heikkous, vähän kuten Grosjeanilla. Perusvauhtia löytyy mutta sitten tulee näitä ajattelemattomia sukelluksia ja kolareita.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
13077
Hartley ei vain kaikkinensa vaikuttanut tarpeeksi nopealta kuskilta. Mutta sellaisen käsityksen sain, että hän oli kuitenkin hyvä palautteen antamisessa. Ehkä sillä tavalla sattui osumaan ykkösiin väärään aikaan, ja olisi ollut kenties hyvä testikuski jollekin huipputallille Pedro de la Rosan, Luca Badoerin tai Alexander Wurzin tapaan.
Erikoista oli kyllä tosin aikanaan myös se, että Hartley testasi aikanaan jo nuorempana nimenomaan Toro Rossolle eikä tuolloin talli halunnut häntä lajissa käyttää kisakuskina kun olisi todennäköisesti ollut kenties jopa parempi kuin mitä oli.

Ja sitten kun pääsi ajamaan niin viime vuosi oli Hartleylle vasta ylipäänsä ensimmäinen täysi vuosi lajissa mitä vasten tällä kaudella olisi kyllä ajanut melkein varmasti paremmin kuin mitä viime vuonna kun Toro Rosson autokin vaikutti silloin huonommalta.

Automalli tosiaan on vaikuttanut paremmalta tänä vuonna kuin viime vuonna eikä kisoissa esimerkiksi varikkohehkilökunnan taktisia mokia ole sattunut lähimainkaan niin paljon kuin viime vuosina tai viime vuonna jolloin Hartleyn ja myös Gaslyn kisoja meni erittäin usein pilalle juurikin varikkotaktiikoidenkin myötä kun jäännöspisteistä tai paremmasta puhuttiin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
13077
Mikäli tosiaan Daniil Kvjat ajaisi ensi kaudella Alpha Tauriksi kenties nimensä muuttavalla Toro Rossolla ihan koko kauden niin hän taitaisi olla ajanut siinä jo 90 kisaa kun muut Toro Rosson kuljettajat eivät ole ajaneet kuin sen 50 kilpailua jos sitäkään pisimillään.

Toki Toro Rosson ja Red Bullin testikuljettajaveteraanit Sebastien Buemi ja Jean-Eric Vergne lähestyvät tietysti Kvjatin määriä, mutta vain testikuljettajapuolella enemmän kuin itse kisapuolella.

Sekin on kyllä sääli, että kerta kaikkiaan heitä ei vain ole enempää käytetty näinä vuosina edes satunnaisesti kisoihin.

Tosin esimerkiksi mikäli toinen näistä herroista aikanaan olisi ajanut vaikkapa Brendon Hartleyn asemasta (Siinäkin mielessä erikoista Hartleyn lyhyeksi näillä näkymin jäävässä F1-urassa oli se, että testikuljettajan ajastakin oli pieni ikuisuus siinä missä Buemilla ja Vergnellä oli selvästi sitä ajoaikaa molempien tallien autoilla enemmän ja tuoreempana käyttöön.) niin aina olisi voinut tulla heillekin samat ongelmat kuin mitä Hartleylle eli iso nippu teknisiä vikoja tai vaurioita, varikkomokia ja siihen vielä kirsikaksi mätäkakun päälle sarjan junnukuskien järjestämiä kisasta ulos kolarointeja ainakin sen neljä kertaa ellei enemmänkin kauteen.:wall:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
13077
Daniil Kvjatilla totisesti oli kauden huippuhetki Hockenheimissa, mutta se ei tullut ainakaan liian helpolla.

Kierrokset 44-51 olivat ratkaisevat vaikka periaatteessa kiitos Safety Carin vierailun vielä tuonkin jälkeen jännitystä kolmostilasta saatiin vielä muutenkin jännittää ihan ruutulipulle asti.

Tässä kierrosten 44-51 ratkaisutilanteita:

Kierros 44: Lance Stroll meni varikolle Turva-auton aikana ja liittyy sieltä sitten paikalle lähelle takarivin kuskeja siinä vaiheessa kun jonoa Turva-auton takana ei ole ihan vielä järjestetty täysin oikein

Kierros 45: Turva-auto kuitenkin saa jonon juuri paikalleen tuon kierroksen 44 aikana ja kierroksella 45 se vetäytyy radalta sen sijaan, että ajaisi vielä kierroksen varmuuden vuoksi ja siten Kvjat käy varikolla samalla kertaa kun turva-auto menee sisään

Kierros 46: Edellisen kierroksen eli kierroksen 45 aikana varikkokäynnin aikana Kvjat jää Strollista ainakin 14 sekuntia ellei enemmän, mutta ei liian paljon enempää koska Turva-auto ei elintärkeästi haitannut Kvjatin etenemistä samanaikaisesta sisääntulosta huolimatta

Kierros 47: Erittäin ratkaiseva eron kaventamisessa koska Kvjatin auto tästä eteenpäin oli aina nopeampi Strollin autoa radan toisella ja kolmannella sektorilla

Kierros 48: Kierrosten 46-47 aikaan Kvjat ajoi Strollia kiinni 8,492 sekuntia yhteensä joista kierrokseen ensin 3,966 sekuntia ja sitten 4,526 sekuntia nopeammin kuin Stroll

Kierros 49: Kvjat ajoi edellisellä kierroksella eli kierroksella 48 2,473 sekuntia kiinni ja kierroksella 49 Kvjat ajoi enää vain 1,181 sekuntia kiinni minkä johdosta Stroll yrittää lisätä vauhtia, mutta ei siihen mitenkään pysty

Kierros 50: Kvjat on enää vain 1,016 mitä joskus vaikka kierroksen 46 aikaan olisi voinut kehua Strollin näkökulmasta ja surkutella Kvjatin näkökulmasta, mutta ei enää tällöin koska Kvjat menisi milloin tahansa ohi

Kierros 51: Kvjat ohittaa Strollin ja tästä käynnistyi tietenkin näiden herrojen kesken loppupeli, mutta käytännössä jo yllättävänkin varhain tästä eteenpäin Kvjatin palkintosijaan päättyen kun Stroll ei pystynyt ajamaan nopeammin autolleen huonosti soveltuvalla toisella tai kolmannella sektorilla

Alexander Albon aiemmin kerrottuna tosiaan ajoi melko vaatimattomasti aluksi Toro Rossolla, mutta jopa jo ennen Red Bull-aikaa etenkin Silverstonessa ja Hockenheimissa Albon pystyi jo näyttämään kovempaakin osaamistaan.

Hockenheimissa Albon oli jo 10:n sakissa suuren osan kisassa ja ajoittain kilpailun luonteen takia oli hyvinkin korkealla, mutta kisan loppu Kvjatista poiketen vesittyi.:(

Silverstone saattoi olla Albonilta jopa parempi kuin mitä Hockenheim oli periaatteessa, mutta tuolloin Safety Car pilasi Albonin kisan ja jos ei se niin taas kerran Toro Rosson varikkotaktinen perseily kyllä.:wall:

Keskikastissa totisesti tapahtuu vaikka mitä silloin kun kärjessä ei tapahdu varmistelemaan tyytyen ja aivan perällä ei vain voi tapahtua mitään hitauden takia.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös