Tour viikonloppujen suurin

Jamppa Maijala

Well-known member
Liittynyt
30.11.2000
Viestit
135
Sijainti
LOPPI
Minit tekivät sen jälleen. Suurin luokka ilmoittautuneista jälleen ja reilusti silleen. 54 kuljettajaa on ilmoittautunut sarjaan vaikka viimeinen ilmoittautumispäivä ei vielä ole käsillä.Viime vuotiset 36 auton lähdöt ovat jälleen nähtävissä ja saattaapa jo tänä vuonna Suomen rata-autoilussa harvinainen karsinta olla jo mahdollinen. :)

http://www.maijalaracing.net

<small>[ 28-03-2002, 15:57: Message edited by: Jamppa Maijala ]</small>
 

pro 19

Member
Liittynyt
28.1.2002
Viestit
11
joo, joo...Onhan se kiva kun on jossain luokassa paljon kilpailijoita, mutta kyllä se jo vähemmästäkin uskotaan että minejä on vähä joka ukolla..
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Jamppa Maijala:
Minit tekivät sen jälleen. Suurin luokka ilmoittautuneista jälleen ja reilusti silleen. 54 kuljettajaa on ilmoittautunut sarjaan vaikka viimeinen ilmoittautumispäivä ei vielä ole käsillä.Viime vuotiset 36 auton lähdöt ovat jälleen nähtävissä ja saattaapa jo tänä vuonna Suomen rata-autoilussa harvinainen karsinta olla jo mahdollinen. :)

http://www.maijalaracing.net
Onko selvinnyt että tuletteko Ahvenistolle toukokuussa? Toivottavasti, mun mielestä!
 

Jamppa Maijala

Well-known member
Liittynyt
30.11.2000
Viestit
135
Sijainti
LOPPI
Petri eli nokia 1610
Onko selvinnyt että tuletteko Ahvenistolle toukokuussa? Toivottavasti, mun mielestä![/qb]
Valitettavasti ei. Minien kisat alkavat Virtasalmelta 18-19.5 .Mielelläänhän kisat olisi alettu jo heti Apparalta mutta nythän on pari viikkoa aikaa lisää ruuvata autoja. Ei sen puoleen vahaustahan ne enään tarvitsisi. :)

<small>[ 04-04-2002, 07:37: Message edited by: Jamppa Maijala ]</small>
 

Norman

Well-known member
Liittynyt
4.10.2000
Viestit
6037
Sijainti
( Y )
Kyllä tuo Mini ja varsinkin endurance touhu osoittaa, että kiinnostus rata-autoilua kohtaan on kova. Miksi SM-luokien kustannukset ja suuren harrastajoukon maksupotentiaali eivät kohtaa varsinkin radalla ja myös rallissa? Laskeeko mestaruuden arvo siitä, jos osallistujamäärä esim. viisinkertaistuu. Kouliutuisiko suuremmalla osallistujamäärällä huonompia kuljettajia mahdollista kansainvälistä uraa varten? Miksi moderni (=kallis) kalusto on niin suuressa huudossa? Ilmeisesti pelätään leimautumista roskapönttötouhuihin ja tukijoiden katoamista. Minusta olisi kuitenkin tärkeintä löytää parhaat kuljettajat ja koulia niitä kansainvälisissä kilpailuissa ja käyttää sponssirahoja siihen. Tämä olisi mahdollista, jos SM-titteleitä olisi jaossa halvemmalla. Nyt esim. sportteihin ei ole monella mahdollisuuksia. Pitää olla rahnaa ja vuosirenkaita.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11226
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
v10:
... Laskeeko mestaruuden arvo siitä, jos osallistujamäärä esim. viisinkertaistuu....
Tämä olisi mahdollista, jos SM-titteleitä olisi jaossa halvemmalla.
Tässä nyt pari lausetta joihin kiteytyy koko jutun pieni ristiriita.

Jotta osanottajajoukko viisinkertaistuisi esim siitä mitä se nykyisin on Sport2000ssa tai rallin isossa A:ssa niin kaluston olis oltava todella paljon halvempaa.

Pitäisikö tällöin kieltää kilpaileminen kaikilla kalliilla ja uusilla laitteilla?? Tai ainakin poistaa niiltä SM-arvo??

Vai pitäiskö SM-arvoja jakaa monille uusille eri luokille jotta voittaminen olisi mahdollista myös halvalla autolla??

Tällöin olisi selvää että valtamedia edelleenkin noteeraisi lähinnä yleiskilpailun nopeimmat mutta sopiva vedättäjä saisi mainostettua hitaamman luokan voittonsa isoksi asiaksi. Niinkuin Nilsiässä...

Eli yksi peruskysymys: miksei voi olla erikseen SM-tasoa ja harrastelutasoa? Näinhän asia on pitkälti nytkin. Lajiin syvemmin perehtyneet kyllä osaavat arvostaa myös kovia harrastelijoita !! Eihän kilpa-autoilun isossa suuressa eli Britanniassakaan ole kuin yksi iso rallimestaruus mutta erilaisia aluellisia tai sponsorien määrittelemiä Cuppeja kymmenittäin.

Niin, vielä yks juttu: vaikka kuski olis kuinka lahjakas mutta ei multimiljonääri niin maailman huipulle ei pääse ellei osaa jo Suomessa neuvotella uusien luokitusten mukaista kalustoa ja menestyä sillä. F-ryhmän kestomenestyjien joukossa on näitä...
 

Norman

Well-known member
Liittynyt
4.10.2000
Viestit
6037
Sijainti
( Y )
Todellinen SM pitäisi jakaa kuljettajien eikä lottien kesken. Kiinnostuneet rahoittajat löytävät varmasti kyvykkäimmäimmät kuljettajat, varsinkin kun apuna ovat vähintään managirekkukeet.

SM-arvo pitäisi olla paljon edukkaammilla luokilla, jotta kokeilijoita olisi enemmän. Nyt esim. Haapalaisella ei ole todellista tulevaisuutta missään KV-luokassa, silti hän on kouliutunut AKK:n seulasta mestarina. :D :D :D Järjestelmä on mätä.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11226
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
v10:
SM-arvo pitäisi olla paljon edukkaammilla luokilla, jotta kokeilijoita olisi enemmän. Nyt esim. Haapalaisella ei ole todellista tulevaisuutta missään KV-luokassa, silti hän on kouliutunut AKK:n seulasta mestarina. :D :D :D Järjestelmä on mätä.
Eli rata-SM pois Sporteilta ja vaikkapa HRF:n "katuautoluokalle" ?

Ehkä Haapalaisen KV arvottomuus alleviivaa sitä ettei Suomesta oli tullut todella kovaa katto päällä radalla ajajaa, Roope nyt melkein pärjäs mutta kyse oli silti häviävästä luokasta.
 

sikanopee

Member
Liittynyt
2.4.2002
Viestit
22
HEI HALOO!! Luuletteko te ihan todella, että Suomesta lähdetään maailmalle menestymään sen takia, että plakkariin on kertynyt SM mitaleja. Tosiasia on, että euroopan ja maailmankin melkein kaikkiin arvosarjoihin pääsee mukaan, jos on kokolailla hyvä kuljettaja, jolla tai jonka sponsoreilla on riittävän iso tukku rahaa vietäväksi kilpateamin vetäjien kassaan. Näin on ollut Häkkisen, Salon, Järvilehdon ja myös rallin mestareiden kohdalla. Räikkönen taitaa olla ainoa poikkeus ja jääneekin sellaiseksi. Takavuosina ja nytkin eurooppaa kiertää rata-autoijijoita, jotka ovat saaneet sponssirahoituksen jotenkin kuntoon, mutta eivät tule ikinä menestymään sarjojensa mestaritasolle. Sponssirahaa on tietenkin helpompi kerätä, jos on ensin menestystä kotimaassa. Muuten Sponsorit eivät yleensä etsi (Jouhkia lukuunottamatta) kuskeja vaan juttu on juuri päinvastoin. Ja raha on tiukassa, oli sitten vaikka kymmenen Suomen mestaruutta taskussa. Kärkikoppiautokuskien taso kilpa-autoilijana on täällä kovaa luokkaa. Lehtitietojen mukaan Haapalainen on lähdössä Saksaan ajamaan DTC-mestaruudesta. SArjassa on mukana mm.useita suoraan tehtaan tukemia BMW:tä ja Fordeja. Yksityisteamin kuskina on todella kova homma pärjätä niiden joukossa kun budjetti lienee kymmenesosa tehdasteamien vastaavasta. Olen kuitenkin varma, että Haapalaisesta kuullaan vielä kv-tasollakin.
 

Norman

Well-known member
Liittynyt
4.10.2000
Viestit
6037
Sijainti
( Y )
ettelbruck:
Originally posted by v10:
[qb]Eli rata-SM pois Sporteilta ja vaikkapa HRF:n "katuautoluokalle" ?
Hei toihan oli hyvä idea, mutta onhan asfalttikunkku jo olemassa.

Oikeesti tällainen luokka vois olla vaikka pikku-n. Yleisö ei huomaisi mitään eroa sportteihin ja kulut olisivat tuntuvasti halvemmat. Rallihemmotkin voisivat kokeilla ruuvaamalla assualustan kiinni, kun niitä löytyy aika monelta kuskilta, jotka ajavat sprinttejä.
Muita luokkia tietysti myös ihmiselle, jotka tykkäävät ajaa kovaa ja/tai kehittää kalustoa.

Kyllä SM-arvolla on paljon helpompi myydä, kun jollain cup-systeemillä. Voi hyvä kuljettaja, joka ei ole paras mahdollinen kauppamies, pärjätä.

Siitä ei tarvii mainita, että koppiautot eivät ole ponnahduslauta uralle kohti ykkösiä wink .
 

Olli1

New member
Liittynyt
6.4.2002
Viestit
2
Sijainti
klaukkala
Tervehdys kaikille foorumin lukijoille.

Tuli mieleen muutama kommentti luettuani tämän topicin tekstejä.
Moottoriurheilun historia osoittaa, että aina kun johonkin luokkaan ruvetaan panostamaan niin kulut kasvavat. Autourheilu on välineurheilua, jossa menestys edellyttää hyvän kuljettajan lisäksi hyvän kaluston ja teamin. Ei ole realistista odottaa että kustannukset pysyisivät kurissa ellei kielletä kaikkea teknistä kehitystä.

v10 totesi että pikku n olisi hyvä luokka korvaamaan S2K:n ja ettei yleisö huomaisi eroa S2K autoihin.

Pitäisin väittämää jopa yleisön ammattitaidon aliarviointina. Nykyisten S2K autojen ja pikku n:n autojen kierrosaikaerot ovat isommat kuin Sport 2000 autojen ja Super Saloonien väliset aikaerot (tai vähintäänkin samaa luokkaa) ja kyllä niissä eron huomaa.
Olen ehdottomasti sitä mieltä että on hyvä pitää eri sarjat nille jotka haluavat vain harrastaa ja niille jotka ottavat homman vähän totisemmin ja ovat valmiita panostamaan siihen enemmän (enkä tarkoita pelkästään rahaa). Endurance luokissa on erittäin hyvät mahdollisuudet harrastaa vähemmän totisesti ja pienemmällä panostuksella.

Henkilökohtaisesti olen kovasti kiinnostunut kuulemaan perustelut sille, miksi minulla ei ole todellista tulevaisuutta missään KV luokassa tai että olen "KV arvoton". Kyse ei ole mistään "herkkä hipiäsyydestä" tai vastaavasta, vaan olisi vain kiva kuulla mitkä ovat perustelut näiden väitteidenne takana.

Terveisin ja ensimmäisiä kisoja odotellen

Olli Haapalainen
 

Norman

Well-known member
Liittynyt
4.10.2000
Viestit
6037
Sijainti
( Y )
Olli:
Tervehdys kaikille foorumin lukijoille.

Henkilökohtaisesti olen kovasti kiinnostunut kuulemaan perustelut sille, miksi minulla ei ole todellista tulevaisuutta missään KV luokassa tai että olen "KV arvoton". Kyse ei ole mistään "herkkä hipiäsyydestä" tai vastaavasta, vaan olisi vain kiva kuulla mitkä ovat perustelut näiden väitteidenne takana.

Terveisin ja ensimmäisiä kisoja odotellen

Olli Haapalainen
Se on henkilökohtainen mielipiteeni, joka perustuu Suomessa ajamasi sarjan tasoon, voita vaikka yksi seniilisarjan mikrokisa alkuun. Tosin arviointi olisi helpompaa, jos tavoitteesi olisivat tiedossa - onhan niitä kaikkia sarjoja... Toivon menestystä, asutaanhan me samalla kylälläkin wink .

Ihmettelen väitettäsi, että ero n-rymän ja sporttien välillä olisi jotenkin erikoinen. Kun eräässä Golffissa oli viime vuona reilusti alle 200hv ja ralli-Integroissa on reilusti yli. Toki huippu sportti samaan aikaan radalla n-ryhmäläisen kanssa, saa ännäläisen näyttämään hitaalta. Mutta sporttiahan ei radalla olisi. Tärkeintä on kuinka autoa viedään, siitä tulee näyttävyyttä katsojille.
 

Olli1

New member
Liittynyt
6.4.2002
Viestit
2
Sijainti
klaukkala
Sarjan tasoahan on aina vaikea verrata muiden maiden sarjoihin ellei ajeta jotain kilpailua missä ajaa kuljettajia erimaiden sarjoista. Viimeksi Suomalaisia oli ns. eurofinaalissa mukana syksyllä 1998, ja ainakin silloin Suomalaisten vauhti riitti aivan hyvin kärkeen.
Selväähän toki on ettei kukaan S2K kuski kuvittele tulevansa F1 kuljettajaksi.

S2K kuskeista ei moni ole lähtenyt ulkomaille, mutta ne jotka ovat lähteneet ovat kyllä pärjänneet melko hyvin. Esimerkkeinä voidaan pitää Toni Ruokosta ja Markus Palttalaa. Ruokonen voitti englannin National Saloon sarjan, joka nykyisin on BTCC:n toinen luokka.

Palttala taas ajoi DTC:ssä 3 kilpailua ja jos oikein muistan niin hänen aika-ajo sijoituksensa olivat 1,2,3.

Mielestäni jo nuo kaksi kuljettajaa osoittavat että S2K:n kärjen taso ei ole huono.

Mitä tulee S2K autoihin / pikku n:n autoihin niin tehoissa ei ole kauhean suuria eroja. Parhaissa s2k autoissa tehot ovat varmaankin jossain 230-250 hv:n paikkeilla ja n:n Hondissa varmaankin vähän yli 200, mutta erot tulevatkin alustan puolelta ja se nimenomaan mahdollistaa autojen viemisen mutkissa huomattavasti nopeammin/näyttävämmin kuin pikku n:n autoilla

Terveisin

Olli
 

Bradley

Well-known member
Liittynyt
13.1.2002
Viestit
219
Sijainti
Racingcity
Olli:


Mitä tulee S2K autoihin / pikku n:n autoihin niin tehoissa ei ole kauhean suuria eroja. Parhaissa s2k autoissa tehot ovat varmaankin jossain 230-250 hv:n paikkeilla ja n:n Hondissa varmaankin vähän yli 200, mutta erot tulevatkin alustan puolelta ja se nimenomaan mahdollistaa autojen viemisen mutkissa huomattavasti nopeammin/näyttävämmin kuin pikku n:n autoilla
Mun mielestä kyllä on näyttävämpää silloin kun auto menee kaarteissa slaneissa ja milloin missäkin asennossa, eikä junamaisen vakaasti. Sen takia mun mielestä on näyttävämpiä sellaiset kisat, joiden autojen alusta ei ole parhaasta päästä ja tonneilla hiottu täysin timmiin.

Eikäs nyt ollut muutenkin kyse kustannusten säästästä,e ikä näyttävyydestä? V10 ehdotuksen mukaisesti käsittääkseni saattaisi kustannukset vähän tippua...
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11226
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
OK, onhan tuossa jotain Ruokoselta, Palttalalta ja Ollilta itseltäänkin.

Me katselijat kai vaan ollaan niin vaativaisia - ja F1:ssä sekä ralleissa niin hyvään totutettuja - että nuo eivät sit anna tarpeeksi kicksejä. Tarttis kai siellä Lempisen viimevuotisissa kisoissa, jommassakummassa luokassa, olla palkintopallilla että meikäläinen olis tyytyväinen...

Se on kyllä totta että näyttää siellä juhlivan sellaisia hollantilaisia joille Salmenautio on antanut selkään heitin kotiradalla Zandvoortissa.
 

Norman

Well-known member
Liittynyt
4.10.2000
Viestit
6037
Sijainti
( Y )
Olli:
Mitä tulee S2K autoihin / pikku n:n autoihin niin tehoissa ei ole kauhean suuria eroja. Parhaissa s2k autoissa tehot ovat varmaankin jossain 230-250 hv:n paikkeilla ja n:n Hondissa varmaankin vähän yli 200, mutta erot tulevatkin alustan puolelta ja se nimenomaan mahdollistaa autojen viemisen mutkissa huomattavasti nopeammin/näyttävämmin kuin pikku n:n autoilla

Terveisin

Olli
Mitä niin eksoottista sportin alustassa on verrattuna nasselaiseen?
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
v10
Mitä niin eksoottista sportin alustassa on verrattuna nasselaiseen?[/QB]
Tiedä sitten onko siellä mitään erinomaisen eksoottista, mutta kyllä ralliauton alusta on aina kompromissi verrattuna rata-autoon - myös ns. asvalttialusta.
Radalla varmaan joku 2WD STCC Audi näyttäisi "närhen munat" WRC-autoille/F2 KitCareille mutta vastaavasti rallikisassa se rata-auto tuskin kestäisi nipussa montaakaan EK:ta läpi. Voimansiirtoon ja alustan osiin kohdistuvat rasitukset ovat jokseenkin erilaiset. En tosin omaa riittävää kokemusta "meisselinä" jotta osaisin puuttua lähemmin yksityiskohtiin....
 

Norman

Well-known member
Liittynyt
4.10.2000
Viestit
6037
Sijainti
( Y )
Don Vito:
v10
Mitä niin eksoottista sportin alustassa on verrattuna nasselaiseen?
Tiedä sitten onko siellä mitään erinomaisen eksoottista, mutta kyllä ralliauton alusta on aina kompromissi verrattuna rata-autoon - myös ns. asvalttialusta.
Radalla varmaan joku 2WD STCC Audi näyttäisi "närhen munat" WRC-autoille/F2 KitCareille mutta vastaavasti rallikisassa se rata-auto tuskin kestäisi nipussa montaakaan EK:ta läpi. Voimansiirtoon ja alustan osiin kohdistuvat rasitukset ovat jokseenkin erilaiset. En tosin omaa riittävää kokemusta "meisselinä" jotta osaisin puuttua lähemmin yksityiskohtiin....[/QB]
Niin, jos nasselaisen tekisi radalle voisi käyttää haluamiaan jousia, iskareita, vakaajia ja pyörät voisi laittaa ihan mihin asentoon haluaa. No, puslat pitäisi säilyttää, mutta ne voisi olla jämäkkää materiaalia. Niin mistä se suuri ero mahdollisen nasselaisen ja sportin alustan välillä tulisi? (Jarruja ei nyt laske alustan osiin, kun niillä ei ole vaikutusta pitoon mutkassa)
 

Dale

Well-known member
Liittynyt
24.7.2001
Viestit
60
v10
(Jarruja ei nyt laske alustan osiin, kun niillä ei ole vaikutusta pitoon mutkassa)
Vasurin tamppaajilla (eli lähes kaikki etuveto kuskit) saattaapi ollakkin...
 
Ylös