Täytyy jotain vastata kun nimeni tässä mainittiin.
Meikäläisen tiedot ovat kyllä ihan historiaa. Ajelin 1989 ja 1990 ännäläisellä Renault 5 Gt Turbolla. Parhaat kierrosajat Ahvenistolla olivat parhaimmillaan luokkaa 1.37. Autossa tehoa noin 140-150 hv, painoa pari sataa kiloa vähemmän kuin nyky-sporteissa.
1995 ajelin nasselaisella Peugeot 205 GTI 1,9:llä. Autossa ehkä 10 hv vähemmän tehoa kuin Rellussa, painoa joku kilo enemmän. Parhaat ajat Affenistolla luokkaa 1.35. Ajan paraneminen Relluun verrattuna johtui varmaankin suurimmaksi osaksi renkaista.
Ruokosen Rasse ajoi samaan aikaan Honda Civicillä. Rassen ajat olivat muistaakseni 1-2 sek/kierros parempia kuin omani, siis noin 1.33. Sportit aloittivat 1996 ja silloin ei kukaan tainnut alittaa 1.30:n rajaa, ainakaan paljoa. Nythän parhaat Sportit ajavat 1.26 aikoja
Meganella en tainnut ekana kesänä (1997) päästä parhaimmillani kuin 1.31. Siitä ne ajat parani, niin että viimeisessä kisassa (v 2000) pääsin sentään alle 1.29. Kovasti ihmeteltiin kun ajat n-ryhmään verrattuina paranivat niin vähän. Tehoa Meganessa oli kuitenkin 50 hv enemmän, tiheämpi perä, parempi alusta jne. Paino varmaankin vaikuttaa aika paljon.
Pösöllä ajettiin myös rallia. Autolla ajettiin mm. kahdet Suurajot. Radalle vaihdettiin vaan matalampi ja jäykempi alusta ja otettiin takapenkki ja kartturin penkki pois. Ja oli mielestäni tosi hyvä ajaa radalla. Olihan se aika paljon löysempi kuin Sportit, jotka on alustaltaan melkomoisia kivirekiä.
Siitä sitten, että onko radalla harjoittelusta hyötyä asfalttiralleihin. Kyllä minun mielestäni on, vaikka toki rallissa alustan pito vaihtelee, on soraa ja huonokuntoisia teitä jne. Kuitenkin se ajamisen perustekniikka on sama ja sen oppii vain harjoittelemalla.
Hyvää kevään jatkoa kaikille, jotka jaksoivat lukea näin pitkälle!