Toyota Avensis 2003-2008 Ruotsin turvallisin auto

Turboahti

Well-known member
Liittynyt
22.7.2008
Viestit
537
Sijainti
Tampere
...ja Tojon jälkeen (oletettavasti) pitkä liuta Volvoja ja Saaveja
 

sooda

Alan Parsa
Liittynyt
25.1.2001
Viestit
5068
Sijainti
the real mid-west, Seinäjoki
Tähdet pitäisikin jakaa todellisten liikenneonnettomuuksien perusteella. Lisäksi pitäisi vielä ottaa liikennesuorite jolloin nähtäisiin auton onnettomuusalttius. Labraa varten on helppo rakentaa turvallinen auto.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Tähdet pitäisikin jakaa todellisten liikenneonnettomuuksien perusteella. Lisäksi pitäisi vielä ottaa liikennesuorite jolloin nähtäisiin auton onnettomuusalttius. Labraa varten on helppo rakentaa turvallinen auto.
meinaat että ei pitäis testata etukäteen ollenkaan vaan antaa ensin ryskyä ja sit vasta miettiä mikä meni pieleen? :D
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Tähdet pitäisikin jakaa todellisten liikenneonnettomuuksien perusteella. Lisäksi pitäisi vielä ottaa liikennesuorite jolloin nähtäisiin auton onnettomuusalttius. Labraa varten on helppo rakentaa turvallinen auto.
Tosielämän kolareissa on liian monta lopputulokseen vaikuttavaa muuttujaa, että niitä voitaisiin verrata suoraan toisiinsa.

Ja uusille autoillehan tämmöinen vertailu on mahdotonta muutenkin.
 

sooda

Alan Parsa
Liittynyt
25.1.2001
Viestit
5068
Sijainti
the real mid-west, Seinäjoki
meinaat että ei pitäis testata etukäteen ollenkaan vaan antaa ensin ryskyä ja sit vasta miettiä mikä meni pieleen? :D
Ai meinaat että autotehtaat lopettaisivat turvallisuuteen panostamisen? Ei kai. Ja missähän olen tuon antanut ymmärtää?


Tosielämän kolareissa on liian monta lopputulokseen vaikuttavaa muuttujaa, että niitä voitaisiin verrata suoraan toisiinsa.

Ja uusille autoillehan tämmöinen vertailu on mahdotonta muutenkin.
No tässä Folksamin tilastossahan niin on juuri tehty. Ja tällaisia tilastoja tarvitaan.
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Annetaankos Folkshälsanin tilastoissa kuskeillekin tähtiä. Taitaa kuitenkin penkin ja ratin välisellä toiminnoilla olla jonkin verran merkitystä oli kulkuneuvolla sitten kuinka monta tähteä tahansa. Vai pitääkö tuo tulkita niin, että Avensiksen kuskit ovat lähinnä onnettomia tientukko -papparaisia joille ei koskaan tapahdu mitään muutenkaan...:cool:
 

sooda

Alan Parsa
Liittynyt
25.1.2001
Viestit
5068
Sijainti
the real mid-west, Seinäjoki
Annetaankos Folkshälsanin tilastoissa kuskeillekin tähtiä. Taitaa kuitenkin penkin ja ratin välisellä toiminnoilla olla jonkin verran merkitystä oli kulkuneuvolla sitten kuinka monta tähteä tahansa. Vai pitääkö tuo tulkita niin, että Avensiksen kuskit ovat lähinnä onnettomia tientukko -papparaisia joille ei koskaan tapahdu mitään muutenkaan...:cool:
Kaikki Toyotakuskít ovat iloisia, ulospäinsuuntautuneita, rehellisiä, hauskoja, lakeja noudattavia, sosiaalisia, empaattisia ja rohkeita. Ja Toyotakuskeille tapahtuu kaiken aikaa kaikenlaista hassua ja hauskaa. Toyotan omistajilla on onnellinen loppu:D.


Folkhälsan todennäköisesti paikkaa Ford-, Peugeot-, Fiat-, Seat-, Opel-, Renault ym kuskit parhaan kykynsä mukaan uudelleen liikennöintikelpoisiksi.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Jos kuskien kaasujalkaa ei huomioida tilastoihin, niin BMW taitaa olla ruumisarkku, ainakin mitä suomalaisia uutisia vilkuilee.
 

PuoliPöhkö

Well-known member
Liittynyt
3.1.2008
Viestit
31216
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Taas Avensis voitti turvallisimman auton tittelin. Aika jännä juttu että Avea ei juuri myydä turvallisuusperusteilla vaikka monena vuonna peräkkäin turvallisimman auton status on osunut. Oletettavasti uusi Ave on vielä turvallisempi.

http://www.folksam.se/testergodarad/hursakerarbilen/1.57836
Avensiksen turvallisuus ei liene niinkään "rakenteellista turvallisuutta" vaan "omistuksen ja hallinnan tuottamaa turvallisuutta".
Auton omistajat kuulunevat pääosin siihen kuljettajaryhmään, jotka eivät juuri liikenteessä rällää.
Tuskin autokaan ominaisuuksiensa puolesta varsinaisesti yllyttää rikkomaan liikennesääntöjä.
Auto kuulunee kuitenkin siihen luokkaan, että sillä ajetaan suhteellisen runsaasti kilometrejä. -> kuljettajat ovat myös kokeneita autoilijoita.

-> rauhallinen, kokeneiden kuljettajien tuottama ajotapa ei syökse automallia onnettomuustilastojen kärkipaikoille. -> Auto on turvallinen? :eek:

Väittäisin, että tässä tapauksessa auton ja kuljettajan keskiarvoinen yhdistelmä on turvallinen. Ajoneuvo itsessään ei kuulune rakenteelliselta turvallisuudeltaan aivan ryhmäsnä kärkipaikalle.
 

sooda

Alan Parsa
Liittynyt
25.1.2001
Viestit
5068
Sijainti
the real mid-west, Seinäjoki
Muistan kun Volvon 240-sarja tuli markkinoille. Aika pitkään kesti ennenkuin kyseisellä traktorilla matkannut kuoli onnettomuuden seurauksena.

Pari vuotta sitten sattui seudulla pari lähes identtistä kolaria. Kummassakin oli osallisena Meganen eka sukupolven facelift malli. Kummassakin naiskuljettaja ja nainen matkustajana. Kummassakin tapauksessa tiellä oli ajourat osittain sulana ja tie muuten jäinen. Kummassakin tapauksessa kuljettaja jarrutti ja kummassakin tapauksessa auto kääntyi salamannopeasti poikittain ja sitten vastaantulevien kaistalle. Kummassakin kolarissa Rellulla matkanneet saivat surmansa auton jäädessä vastaantulevan rekan alle.

TM moitti testeissään kyseisen Rellun jarruja ja ohjausgeometriaa jos pyörät olivat erilaisilla pinnoilla ja muistaakseni väläytti jopa auton ajokieltoon asettamista. Oli jopa kuvasarja jossa Megane kiepsahti ympäri jarrutettaessa. Ja kuitenkin taisi Megane olla ensimmäisiä neljän (NCAP) tähden autoja ja edusti tavallaan huippua silloin.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Mä luulen kanssa että tämmöiset tilastot kertoo niin paljon muusta kuin auton turvallisuudesta että on turha edes mainostaa toista autoa turvallisemmaksi kuin toista. Koska olosuhteet ja ajonopeudet eivät ole eri onnettomuuksissa samat, niin tästäkään tilastosta ei kannata vetää minkäänlaisia johtopäätöksiä. Uudet autot ovat pääsääntöisesti turvallisia.
 

sooda

Alan Parsa
Liittynyt
25.1.2001
Viestit
5068
Sijainti
the real mid-west, Seinäjoki
Mä luulen kanssa että tämmöiset tilastot kertoo niin paljon muusta kuin auton turvallisuudesta että on turha edes mainostaa toista autoa turvallisemmaksi kuin toista. Koska olosuhteet ja ajonopeudet eivät ole eri onnettomuuksissa samat, niin tästäkään tilastosta ei kannata vetää minkäänlaisia johtopäätöksiä. Uudet autot ovat pääsääntöisesti turvallisia.
Kyllähän ne toki ovat keskimääräisesti samassa liikenneympäristössä. Samat uhkat, tilanteet ja tapahtumat ovat yhtä lähellä. Vai väitätkö että esim. Mondeon, Passatin, Mazda 6:n tai Avensiksen käytössä olisi niin poikkeavia eroja ettei niitä voisi verrata keskenään? Tämä Folksamin turvallisuustaulukko on kaikista lähimpänä todellisuutta. Laboratorio-olosuhteet ovat eri kuin todelliset tapahtumat maantiellä.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
No itseasiassa nuo laboratoriotestit ovat ainoa tapa vertailla eri autojen turvallisuutta. Oikeissa kolareissa mm. nopeus, törmäyskulma ja vastapuoli vaikuttavat niin paljon lopputulokseen, että niitä ei voi verrata tasapuolisesti.
 

sooda

Alan Parsa
Liittynyt
25.1.2001
Viestit
5068
Sijainti
the real mid-west, Seinäjoki
No itseasiassa nuo laboratoriotestit ovat ainoa tapa vertailla eri autojen turvallisuutta. Oikeissa kolareissa mm. nopeus, törmäyskulma ja vastapuoli vaikuttavat niin paljon lopputulokseen, että niitä ei voi verrata tasapuolisesti.

Eihän tieliikennekolareissakaan törmäys satu määrätystä suunnasta määrätyllä voimalla vaan on täysin sattumanvarainen. Siis vielä rautalangasta: Todellisissa tilanteissa todettu turvallisuus on sitä ainoaa oikeaa turvallisuutta. Sitä jolla on merkitystä autossa matkaaville.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Öh? Miten ihmeessä tuollaisin perustein voi edes väittää toista autoa turvallisemmaksi kuin toista? On eri asia ajaa kuuttakymppiä Ladan perään kuin satasta tukkirekan keulaan. Koska törmäykset eivät ole samanlaisia niin vertailu eri autojen välillä on turhaa
 

sooda

Alan Parsa
Liittynyt
25.1.2001
Viestit
5068
Sijainti
the real mid-west, Seinäjoki
Öh? Miten ihmeessä tuollaisin perustein voi edes väittää toista autoa turvallisemmaksi kuin toista? On eri asia ajaa kuuttakymppiä Ladan perään kuin satasta tukkirekan keulaan. Koska törmäykset eivät ole samanlaisia niin vertailu eri autojen välillä on turhaa
Aivan turhaa. Kuten myös kulutuksen, auton hinnan, äänitason, sisätilojen ym mittaus on niin helevetin turhanpäiväistä. Ei käsitä miksi aikuiset miehet TM:ssä ja Tuulilasissa viitsivät. Puhumattakaan autohuumorilehti Autobildin porukasta. Ei ne tiedä että jokainen auto on just yhtä hyvä.

Turhaa on myös verrata kameroita, viihde-elektroniikkaa tai polkupyöriä. Missikisat ne vasta turhia on. Ja Euroviisut on kaikista turhinta.

Ja samanmerkkiset autot ne ajaa Ladojen perään kuuttakymppiä. Ja samanmerkkisiä on myös kaikki ne jotka ajavat satasta tukkirekan eteen. Turhaa höpinää on koko autojen turvallisuus. :eek:
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Kyllähän ne toki ovat keskimääräisesti samassa liikenneympäristössä. Samat uhkat, tilanteet ja tapahtumat ovat yhtä lähellä. Vai väitätkö että esim. Mondeon, Passatin, Mazda 6:n tai Avensiksen käytössä olisi niin poikkeavia eroja ettei niitä voisi verrata keskenään? Tämä Folksamin turvallisuustaulukko on kaikista lähimpänä todellisuutta. Laboratorio-olosuhteet ovat eri kuin todelliset tapahtumat maantiellä.
Totta. Laboratorio-olosuhteet eivät huomioi sitä, miten helposti kyseisellä autolla joutuu onnettomuuteen, tai miten hyvin sillä pystyy välttämään sellaisen. Ja isku tulee aina samaan kohtaan.

Käytännön tilastoissa on turhan paljon hallitsemattomia muuttujia, mutta kyllähän tuo jotain kertoo jos vuodesta toiseen keikkuu tilastojen kärjessä. Ellei autosta niin sitten niitten käytöstä ja kuskeista.
 

sooda

Alan Parsa
Liittynyt
25.1.2001
Viestit
5068
Sijainti
the real mid-west, Seinäjoki
Totta. Laboratorio-olosuhteet eivät huomioi sitä, miten helposti kyseisellä autolla joutuu onnettomuuteen, tai miten hyvin sillä pystyy välttämään sellaisen. Ja isku tulee aina samaan kohtaan.

Käytännön tilastoissa on turhan paljon hallitsemattomia muuttujia, mutta kyllähän tuo jotain kertoo jos vuodesta toiseen keikkuu tilastojen kärjessä. Ellei autosta niin sitten niitten käytöstä ja kuskeista.

Niin minunkin mielestä. Olisi mukava nähdä samanlainen tilasto Suomesta. Joskus takavuosina sitä julkaistiinkin ainakin iltapäivälehdissä.
 
Ylös