Toyotan menestyksestä

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
äxä sanoi:
Verratkaapas esim. Toyotan esityksiä, talli rämpii vuodesta toiseen kaamealla budjetilla surkein tuloksin eikä kehity kilpailijoihinsa nähden yhtään.
Tuota... vertaapa kauden 2005 tuloksia aikaisempien kausien tuloksiin. Ei kehittynyt yhtään?
(Niin ja minulla ei sitten ole Toyotaa tai muunkaan merkkistä autoa, enkä erityisesti kannata Toyotaa.)
 

butterfly

Foorumin Niilo Pielinen
Liittynyt
10.2.2005
Viestit
1496
Sijainti
Lahtix
äxä sanoi:
Mclarenilla pyritään aina parhaaseen ja lähes jokaiselle kaudelle auto rakennetaan puhtaalta pöydältä. Tänä vuonna tosin suunnittelu lähti MP4-20 autosta, mutta silti uutta on 80-90 prossaa autosta. Tällaisessa ajattelussa pyritään maksimoimaan kehitys ja innovaatiot, eikä jämähdetä tiettyyn kaavaan, kuten niin monet tiimit tekevät. Kun auto luodaan lähes tyhjästä, on myös virheiden mahdollisuus suurempi kuin varman päälle pelatessa.

Mutta varman päälle pelatessa ei tule menestystä. Mclarenin tavalla toimia autossa on potentiaalia kehitykseen kauden mittaan huomattavasti enemmän.

Mclarenin motto voisi kuulua: Tärkeintä ei ole voitto, vaan ylivoimainen voitto! :D

Toyotan nostin juttuuni vain näpäyttääkseni joitakin täällä kirjoittelevia ihmisiä, jotka erehtyvät luulemaan Toyoa huipputiimiksi.

Edelleen, ei suoraan verrannollista koska Toyo aloitti tyhjästä, mutta vertaapa silti Toyoa vaikkapa Renaultin taipaleeseen.
- 2002 mukaan ykkösiin omana tiiminään ja 2005 tuli jo mestaruus.
- Toyolla on hyvä ettei tuplabudjetti Relluun nähden
Toyotalla ei ole niin iso budjetti mita ihmiset luulee. Ei talta kaudelta ole edes isoin. En muista tarkkaa lukua mutta taallahan jossain ne pyori mita ne luvut oli. Joo, typera verrata, koska ihan alusta aloitti toyota. Super aguri on ainoa talli joka on aloittanut samalta tasolta toyotan kanssa. 5 vuoden paasta
mestaruus? tuskin.

Edit: oli aika turha tuo agurin mukaan otto minulta mutta silti.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
äxä sanoi:
Edelleen, ei suoraan verrannollista koska Toyo aloitti tyhjästä, mutta vertaapa silti Toyoa vaikkapa Renaultin taipaleeseen.
- 2002 mukaan ykkösiin omana tiiminään ja 2005 tuli jo mestaruus.
- Toyolla on hyvä ettei tuplabudjetti Relluun nähden
Verrataanpa myös "perinteikkäisiin":
McLaren: mukaan 1966, mestaruus 1974
Williams: mukaan 1978, mestaruus 1980 (!)
(Williams oli tosin jo mukana 1975-1976, Mutta olihan Renaultkin 1977-1985)
 

äxä

Johtaja
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
502
Sijainti
Maranello
WebSlave sanoi:
Verrataanpa myös "perinteikkäisiin":
McLaren: mukaan 1966, mestaruus 1974
Williams: mukaan 1978, mestaruus 1980 (!)
(Williams oli tosin jo mukana 1975-1976, Mutta olihan Renaultkin 1977-1985)

Olivatko nämä perinteikkäät tiimit mukana alusta saakka samanlaisella budjetilla kuin Toyota?
 

butterfly

Foorumin Niilo Pielinen
Liittynyt
10.2.2005
Viestit
1496
Sijainti
Lahtix
äxä sanoi:
Olivatko nämä perinteikkäät tiimit mukana alusta saakka samanlaisella budjetilla kuin Toyota?

Eivat tainneet meinaan noin isoa budjettia ennen tarvita. Toyotalla meni pelkkien tehdastilojen ja tuulitunnelin parantamiseen rahaa ihan sikana. Ja oliko ennen noiden perinteikkaitten tiimien kilpakumppaneilla samanlainen budjetti kuin toyotan kilpakumppaneilla?

Edit: korjasin oikean sanan vaaran sanan tilalle.

Edit2: Sensuroin itse itseani.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
äxä sanoi:
Olivatko nämä perinteikkäät tiimit mukana alusta saakka samanlaisella budjetilla kuin Toyota?
Eivät, mutta eivät siihen aikaan tietenkään muutkaan. Varsinaiset tehdastallit olivat aika harvassa. Williamsilla kyllä oli sarjan suurimpia budjetteja arabisponsoreiden tukemana. Se varmaankin nopean nousun huipulle mahdollistikin. Mutta maailma oli yksinkertaisempi tuolloin...
 

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
En nyt kyllä jaksa ymmärtää tätä toyotan mollaamista täällä. 4 täyttä kautta ollut mukana ja kun kuuta ei olla saatu taivaalta niin suoritus on täten ollut täysin ala-arvoinen? Viime kauden alussakin foorumin asiantuntijanerot tiesivät lytätä toyotan auton ulkomuotojen perusteella täydelliseksi flopiksi jolla piti suunnilleen ajaa kilpaa jordaneita vastaan. Ja miten kävikään? 5 palkintopallisijaa ja 4. sija valmistajien sarjassa autolla jolla ei mitään asiaa pitänyt olla kärjen tuntumaan.

Ja loppuselvennyksenä vielä, että en omista toyotaa, en ole aikeissa sellaista hankkia, enkä ko. tallin faneihin lukeudu.
 

CaPtEeNi

Pedro Picapiedra
Liittynyt
11.1.1999
Viestit
2266
Sijainti
Absurdia
WebSlave sanoi:
Verrataanpa myös "perinteikkäisiin":
McLaren: mukaan 1966, mestaruus 1974
Williams: mukaan 1978, mestaruus 1980 (!)
(Williams oli tosin jo mukana 1975-1976, Mutta olihan Renaultkin 1977-1985)
ja kun Williamssiin mukaan lukee vielä Wolfin.
Muuten...
..onx toi McLarenin sponsori "Hilton" Hilton motellit vai Paris Hiltonin mainos vaiko joku ihan muu?
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
WebSlave sanoi:
Tuota... vertaapa kauden 2005 tuloksia aikaisempien kausien tuloksiin. Ei kehittynyt yhtään?
(Niin ja minulla ei sitten ole Toyotaa tai muunkaan merkkistä autoa, enkä erityisesti kannata Toyotaa.)
Haa, kaappiToyomies. :)
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Juzo sanoi:
Siis en kyllä käsitä mikä on vikana Ron Denniksen johtamisessa. Tallin talous on paremmassa hoidossa kuin millään muulla tallilla. Dennis on myöskin onnistunut hommaamaan parhaimmat suunnittelijat ja kuljettajat. Nyt sitten tallista sattuu lähtemään useampi suunnittelija samaan aikaan niin kaikki on McLarenin johdon syytä.

No minkäs syytä se sitten on jos ei johdon? Siivoojien?
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
butterfly sanoi:
Toyotalla ei ole niin iso budjetti mita ihmiset luulee. Ei talta kaudelta ole edes isoin. En muista tarkkaa lukua mutta taallahan jossain ne pyori mita ne luvut oli. Joo, typera verrata, koska ihan alusta aloitti toyota. Super aguri on ainoa talli joka on aloittanut samalta tasolta toyotan kanssa. 5 vuoden paasta
mestaruus? tuskin.

Edit: oli aika turha tuo agurin mukaan otto minulta mutta silti.
Mutta silti? Mitä silti? Tuossahan meni koko pointti nyt hukkaan. Agurilla kun ei niitä edes melkein suurimpia budjetteja taida olla...
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Vilperi sanoi:
En nyt kyllä jaksa ymmärtää tätä toyotan mollaamista täällä. 4 täyttä kautta ollut mukana ja kun kuuta ei olla saatu taivaalta niin suoritus on täten ollut täysin ala-arvoinen? Viime kauden alussakin foorumin asiantuntijanerot tiesivät lytätä toyotan auton ulkomuotojen perusteella täydelliseksi flopiksi jolla piti suunnilleen ajaa kilpaa jordaneita vastaan. Ja miten kävikään? 5 palkintopallisijaa ja 4. sija valmistajien sarjassa autolla jolla ei mitään asiaa pitänyt olla kärjen tuntumaan.

Ja loppuselvennyksenä vielä, että en omista toyotaa, en ole aikeissa sellaista hankkia, enkä ko. tallin faneihin lukeudu.
Tiedän mitä teit viime kesänä. Ostit Toyotan!

Hassua, että ihmisten täytyy erikseen mainita, etteivät omista Toyotaa. Taitaa olla suuri häpeä ajella Toyolla... :D

Mukavaa on, että tämä asia paisuu kuin pullataikina ja alkaa pikku hiljaa saamaan sille kuuluvat, asialliset mittasuhteet.
 

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
formulastara sanoi:
Mutta silti? Mitä silti? Tuossahan meni koko pointti nyt hukkaan. Agurilla kun ei niitä edes melkein suurimpia budjetteja taida olla...
Toyon budjetti kuitenkin pyörii 300-400 miljoonassa dollarissa, tosin nyt vissiin alkanut putoamaan kun johto ei oikein usko enää F1-toimintaan.
 

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
butterfly sanoi:
Toyotalla ei ole niin iso budjetti mita ihmiset luulee. Ei talta kaudelta ole edes isoin. En muista tarkkaa lukua mutta taallahan jossain ne pyori mita ne luvut oli. Joo, typera verrata, koska ihan alusta aloitti toyota. Super aguri on ainoa talli joka on aloittanut samalta tasolta toyotan kanssa. 5 vuoden paasta
mestaruus? tuskin.

Edit: oli aika turha tuo agurin mukaan otto minulta mutta silti.
Toyota = Tehdastiimi
Super Aguri = Budjetti asiakastiimi
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
azai sanoi:
Super Aguri = Budjetti asiakastiimi
jaa, tehdaskoneet niillä on, Hondan maksama takuuraha FIA:lle, ja Hondan tuki muutenkin Takumankin kautta...
ei sitä täydeksi ysityistiimiksikään voi laskee...
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
formulastara sanoi:
Tiedän mitä teit viime kesänä. Ostit Toyotan!

Hassua, että ihmisten täytyy erikseen mainita, etteivät omista Toyotaa. Taitaa olla suuri häpeä ajella Toyolla... :D

Mukavaa on, että tämä asia paisuu kuin pullataikina ja alkaa pikku hiljaa saamaan sille kuuluvat, asialliset mittasuhteet.
Niin no, hyvinhän tuolla taktiikalla saa puolesta foorumia Tojota-faneja - kaikki, jotka ei tajua morkata joko auton ulkokuoria tai tiimiä noin muuten vaan leimataan sinun tai erään toisen nimimerkin toimesta Corollan omistajiksi tai idiooteiksi, sikäli kun niissä nyt on eroa. Tuo keksintösi Toyotan omistamisen suuresta häpeästä on ihan hilpeä juttu, sitten kun asiasta on tutkimuksissa kysytty käyttäjiltä itseltään, ovat ne kautta linjan tyytyväisimpiä. Onko joku riisikupin omistaja kolhinut formulastaran saksalaista laatuautoa vai mistä tämä kaikki oikein kumpuaa?
 

azai

Pornokeisari
Liittynyt
15.10.2004
Viestit
1448
Sijainti
Affalterbach
FO110K sanoi:
jaa, tehdaskoneet niillä on, Hondan maksama takuuraha FIA:lle, ja Hondan tuki muutenkin Takumankin kautta...
ei sitä täydeksi ysityistiimiksikään voi laskee...
Tehdaskoneet?!!
Midlandillakin löytyy tismalleen sama kone kuin Toyotalla.
Red Bulliltakin löytyy tismalleen sama kone kuin Ferrarilla.

Minusta kun nuo tallit ovat asiakasmoottoritalleja, vai väitätkö vastaan?

Miten sitten Sauber Ferrari aikoina? Loppujaan autonhan väitettiin olevan kopio edellisvuoden mallin Ferrarista? Super Aguri ajaa kuitenkin Hondan asiakasmoottoreilla, ja ei saa kuitenkaan 100% tukea moottorivalmistajalta, kuten nykyään Honda talli.
 
Viimeksi muokattu:

Juzo

Well-known member
Liittynyt
20.2.2005
Viestit
906
Sijainti
Taipalsaari
formulastara sanoi:
No minkäs syytä se sitten on jos ei johdon? Siivoojien?
Onko Renaultin johdossa jotain vikaa, koska Tombazis tai Newey eivät työskentele siellä? Ilmeisesti Jean Todtkin on yhtä surkea tallipäällikkö, kun Tombazis vaihtoi McLarenille ja Terzi Williamsille. Muutenkin tuosta Ferrarin toiminnasta huomaa, että tallia johdetaan miten sattuu. Viime vuonnakin Ferrarin valtavilla resursseilla saavutettiin vain yksi voitto!
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
FO110K sanoi:
jaa, tehdaskoneet niillä on, Hondan maksama takuuraha FIA:lle, ja Hondan tuki muutenkin Takumankin kautta...
ei sitä täydeksi ysityistiimiksikään voi laskee...
Eihän noita pitäisi verrata lainkaan. Toyotan tavoite on voittaa mestaruus, Super Agurilla tarkoitus on ilmeisesti pyöriä mukana japanilaisten omana tallina, joka menestyy jos menestyy.

Se ei ole mikään uusi juttu, ettei rahalla välttämättä saavuteta F1:ssä onnea, tuohan nähtiin jo Wolfin kanssa 70-luvulla. Toyotalle viime vuosi oli ensimmäinen todellinen edistysaskel, joten kyllähän projektin voi sanoa laahanneen aikataulusta tähän asti. Nämä auton aerodynamiikasta kuvia vilkaisemalla tehdyt arviot omaavat mielestäni silti jokseenkin vastaavan totuuspohjan kuin sammakkomiehen sääennustukset (joskus osuu, joskus ei, mutta meteli on valtava). Totta on silti se, että ihan hirveästi ei Toyotankaan auta enää jäädä paikalleen laahaamaan. Tänä vuonna tallin menestys riippuu aika paljon myös renkaista, mutta jossain on pahasti vikaa, mikäli voittoja ei ala tulla viimeistään 2007.
 

Vilperi

Välimallin jätkä
Liittynyt
20.7.2001
Viestit
4593
Sijainti
Tampere
Bobakki sanoi:
Niin no, hyvinhän tuolla taktiikalla saa puolesta foorumia Tojota-faneja - kaikki, jotka ei tajua morkata joko auton ulkokuoria tai tiimiä noin muuten vaan leimataan sinun tai erään toisen nimimerkin toimesta Corollan omistajiksi tai idiooteiksi, sikäli kun niissä nyt on eroa. Tuo keksintösi Toyotan omistamisen suuresta häpeästä on ihan hilpeä juttu, sitten kun asiasta on tutkimuksissa kysytty käyttäjiltä itseltään, ovat ne kautta linjan tyytyväisimpiä. Onko joku riisikupin omistaja kolhinut formulastaran saksalaista laatuautoa vai mistä tämä kaikki oikein kumpuaa?
Juu, ajattelin tuolla vikalla lausella tehdä selväksi sen, ettei ole oma lehmä ojassa tämän asian suhteen ja toivoin, että keskustelu pysyisi itse asiassa. Turhaan näemmä. :ahem:
 
Ylös