Ministeri Saarikko tilittää tuntojaan perhevapaauudistuksen kaatumista: ”Melkein nolottaa - mutta sydämessä tuntuu oikealta”
Maanantaina lopullisesti ainakin tällä vaalikaudella kaatuneen perhevapaauudistuksen vastuuministeri, perhe- ja peruspalveluministeri Annika Saarikko (kesk) tilitti tuntojaan tapahtuneesta pitkässä Facebook-päivityksessään myöhään maanantai-iltana.
- Tässä on nyt käynnissä semmoinen mielikuvien taisto. Paljon vilisee tasa-arvoa, joustoja, arkea, lapsen etua, naisten asemaa ja parempaa työelämää. Toki hyvä, että perheistä ja tasa-arvosta puhutaan. Mutta sen pohjalta tarvitaan ratkaisu, joka toimii oikeasti perheille paremmin kuin nykyinen malli. Erilaisille perheille, kaikenlaisille perheille, Saarikko aloittaa kirjoituksensa.
Hän myöntää pitkän väännön ottaneen koville.
- Minulla on takki aika tyhjä. Vaikka tyhjäksi jäi uudistuskin kyllä. Tietysti se harmittaa. Melkein nolottaa. Suuresti toivoin, että tekisimme sen. Aamulla kuitenkin taas aurinko paistaa. Politiikka on tälläistä, vähän outoa hommaa joskus.
Saarikko myös syyttää hallituskumppani kokoomuksen käyneen tarmolla hänen kimppuunsa.
- Aika monesta asiasta on hallituskumppani moittinut. En silti oikein pidä tarpeellisena puolustautua taantumuksellisuuden syytöksiltä. Paljon sitä oon miettinyt toki. Minustakin 2020-lukua kohti perhevapaiden tarina pitää lähteä isien hoivavastuun kasvattamisesta lisärahalla. Kannustamalla. Niin kuin Kataisen hallitus viime kaudella teki ja tulosta tuli. Isät käyttävät nyt osuuttaan enemmän.
- Mutta vain joka viides isä edelleen (käyttää) koko hänelle kiintiöidyn osuuden. Taustalla vaikuttaa aika paljon työelämän asennekulttuuri, joka ei muutu yhdessä yössä.
- Ja sen muuten sanon, että kotihoidontuki (ei) ole pyhä. Ensimmäisenä ehdotin kollegoille, että muutetaan sen nimi. Liian moni sanoo, että KODINoidontuki. Superärsyttävää. Vartiaisen Juhana sanoi kerran, että se on semmosta piparinpaistamisen ja koiranulkoiluttamisen tukea, kodin kunnossapitoon yhteiskunnan raha. Oon vähän eri mieltä. Kotihoidontuki on ollut olemassa aika pitkään. Jostain syystä se on olemassa yhä. Valtava enemmistö perheistä hyödyntää sitä lyhyemmän tai pidemmän pätkän.
Vartiainen on kokoomuksen kansanedustaja.
Kun perhevapaauudistus törmäsi viimeiseen seinään, muut puolueet kyselivät kenen asialla Saarikko oikein on - perheiden, Suomen, hallituksen vai keskustan. Saarikko kirjoittaa olleensa jälkimmäisen asialla.
- Sitten on kysytty, että olinko tässä uudistuksessa nyt niin kuin keskustan asialla sitten kumminkin. No olin. Se on puolueeni. Ja kyllä, vaakakupissa painoi esimerkiksi monilapsisten perheiden asema. Oon ylpeä siitä. Tänään kun virkatehtävissä vierailin tutustumassa neuvolan toimintaan ja nelilapsisen perheen äiti siinä pienen vauvan kanssa sanoi, että ei kyllä oo mistään kotosin jos leikkaatte, niin paha siinä oli ideologisoida hänelle, että tottahan leikataan kun varhaiskasvatusaste nousee ja äitien työmarkkina-asema kohenee.
Kirjoituksensa loppupuolella Saarikko ryhtyy filosofoimaan.
- Tasa-arvo on semmoista, että jokainen nainen voi kokea kelpaavansa valintoineen. Jokaisen vanhemman arki on jonkun lapsuus. Ohikiitävä hetki.
Lopuksi perhe- ja peruspalveluministeri toteaa olevansa sinut lopputuloksen kanssa, vaikka olisi muutosta halunnutkin.
- Myönnän, että oli hetkiä, jolloin olin ihan varma, että nyt kyllä rysäytetään ja tehdään tää. Että maailma muuttuu kun sitä muutetaan. Nyt kuitenkin tehtiin näin. Ja sydämessä se tuntuu oikealta