Trumppi, Puuttini ja meijän Sipilä

Jeep CJ-5

Well-known member
Liittynyt
17.9.2023
Viestit
551
New York Timesissa oli toukokuun lopun USA:n inflaatioluvut. Inflaatioprosentti on 4,2%, joten Irakin sodan aloittamisesta lähtien se on noussut 2,4%. Ja käyrä näyttää vain kipuvan jyrkästi ylöspäin ja nopeammin kuin analyytikot odottivat. Inflaatio on jo syönyt amerikkalaisen duunarin palkankorotukset ja nakertaa nyt kiihtyvällä vauhdilla kuluttajan taloutta negatiiviiseksi. Hotelliala odotti jalkapallon MM-kisoista jackpottia, mutta nyt kantautuneiden tietojen mukaan myynti on ollut pettymys, kisapaikkakuntien hotelleissa on tilaa.
USA:n keskuspankin pitäisi ensiviikolla päättää mitä tehdä ohjauskoron kanssa. On mielenkiintoista nähdä mitä FED tekee, nythän siellä on vallassa Trumpin nimittämä oma mies Kevin Warsh. Mutta Warsh ei yksin päätä ohajuskorosta vaan FEDin 12 jäseninen valtuuskunta.
 
Viimeksi muokattu:

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
8220
Iranin sodan rauha, tai Trumppihan puhuu aina hyvistä diileistä, saattaa olla yhtä kaukana kuin päivässä luvattu Ukrainan rauha.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
12156
Sijainti
Helsinki
Israelin johto ja Iranin kansa eivät pitäneet Trumpin diilistä. Kyse on aselevosta ja rauhasta neuvotellaan perjantaina Sveitsissä. Toisaalta Iranin nykyhallinto voitti, koska pystyvät vastaamaan aseellisesti jenkkien uhkaan ja näin pappishallinto pysyy vallassa. Trumpille on ihan sama, kuka Irania johtaa, kunhan öljyä virtaa.

Netanjahu taas ei pidä tästä, koska Hizbollah-liikettä ei tuhottu. Tämä taas rikkoo välit Yhdysvaltain kanssa.

Aamu-tv:ssä eli nyk. Ylen aamussa keskusteltiin tästä.

https://areena.yle.fi/1-78321886
 
Viimeksi muokattu:

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
8220
Tais "nuori" Trump olla myös sitä mieltä, ettei Netanjahun tulisi enää pyrkiä jatkokaudelle.
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
8220
ULKOMAAT YLE MAANANTAI

Kysely: Brexit oli briteille pettymys


Jopa kaksi kolmasosaa
brittiäänestäjistä yli puoluerajojen
uskoo, että Britannian päätöksellä
erota Euroopan unionista vuonna 2016
on ollut negatiivinen vaikutus maahan.
Tieto käy ilmi Euroopan ulkosuhteiden
neuvoston ECFR:n sunnuntaina
julkaisemasta kyselystä.

Kaksi kolmasosaa vastaajista arvioi
brexitin nostaneen elinkustannuksia ja
vaikuttaneen negatiivisesti talouteen.
57 prosenttia uskoi, että Britannian
eroaminen EU:sta oli virhe.
 

Jeep CJ-5

Well-known member
Liittynyt
17.9.2023
Viestit
551
Fuel prices.eu mukaan Suomen hinnat ovat Top-3 luokkaa kuin yhdessä Tanskan ja Hollannin kanssa. Tosin Suomen tulotaso on paaria luokkaa verrattuna ko. maihin.
 

Jeep CJ-5

Well-known member
Liittynyt
17.9.2023
Viestit
551
ULKOMAAT YLE MAANANTAI

Kysely: Brexit oli briteille pettymys


Jopa kaksi kolmasosaa
brittiäänestäjistä yli puoluerajojen
uskoo, että Britannian päätöksellä
erota Euroopan unionista vuonna 2016
on ollut negatiivinen vaikutus maahan.
Tieto käy ilmi Euroopan ulkosuhteiden
neuvoston ECFR:n sunnuntaina
julkaisemasta kyselystä.

Kaksi kolmasosaa vastaajista arvioi
brexitin nostaneen elinkustannuksia ja
vaikuttaneen negatiivisesti talouteen.
57 prosenttia uskoi, että Britannian
eroaminen EU:sta oli virhe.
Politiikkaa kuvaa hyvin se, että Brexitin yksi näkyvimmistä ajajista Nigel Farage on taas reformipuolueensa (eli ex -the Brexit Party puolue) kanssa huippusuosittu. Ja tahtoo pääministeriksi... vaikka valhe, emävalhe, Farage piti paikkansa Brexitin aikaan ja pitää uudessakin puolueessa. Mitä se kertoo äänestäjistä? Britannian talous on vihdoinkin kasvu-uralla, sillä BKT on noussut plussalle, inflaatio on alhainen, työttömyysaste on 4,9%, investointeja riittää maassa jne... lukuja joista Suomen valtionvarainministeriön virkamies voi nähdä vain märkiä unia.

Aina kun on pyritty laskemaan Brexitin hintaa Britannialle törmätään sihen seikkaan, että samaan aikaan alkoi Covid -kriisi ja on erittäin hankala selvittää mikä syyt johtuivat mistäkin...
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
8220
Politiikkaa kuvaa hyvin se, että Brexitin yksi näkyvimmistä ajajista Nigel Farage on taas reformipuolueensa (eli ex -the Brexit Party puolue) kanssa huippusuosittu. Ja tahtoo pääministeriksi... vaikka valhe, emävalhe, Farage piti paikkansa Brexitin aikaan ja pitää uudessakin puolueessa. Mitä se kertoo äänestäjistä? Britannian talous on vihdoinkin kasvu-uralla, sillä BKT on noussut plussalle, inflaatio on alhainen, työttömyysaste on 4,9%, investointeja riittää maassa jne... lukuja joista Suomen valtionvarainministeriön virkamies voi nähdä vain märkiä unia.

Aina kun on pyritty laskemaan Brexitin hintaa Britannialle törmätään sihen seikkaan, että samaan aikaan alkoi Covid -kriisi ja on erittäin hankala selvittää mikä syyt johtuivat mistäkin...
Itseä kiinnostaa, paljonko Venäjä rahoitti Faragen porukkaa. Aika hövelisti on jakanut rahaa kaikkeen EU-vastaiseen toimintaan euroopan maissa.
 

Jeep CJ-5

Well-known member
Liittynyt
17.9.2023
Viestit
551
Itseä kiinnostaa, paljonko Venäjä rahoitti Faragen porukkaa. Aika hövelisti on jakanut rahaa kaikkeen EU-vastaiseen toimintaan euroopan maissa.
Eikä kannata puhua menneessä aikamuodossa. Sama rahoitus jatkuu nykyisessä Reformi -puolueessa, vuosi sitten Reformipuolueen Walesin johtaja tuomittiin 10-vuoden vankeuteen venäjä kytköksistä ja lahjuksista. Reformipuolue tietysti väitti tietävänsä ei mitään. Suurin rahoittaja on bitcoin miljonääri ja Rumble videoalustan omsitaja Christopher Harborne. Rumble toimii Venäjän sotapropagandan välitysalustana. Samaa alustaa käyttää Trumpin Truth Social -palvelu ja yksi Rumble videolaustan sijoittajista on nykyisen USA:n varapresidentti J.D.Vancen sijoitusyhtiö Narya Capital ja yhteydet amerikan MAGA -liikkeeseen ovat selvät.

Reformipuolueen yhteyksiä venäjälle tutkitaan nyt tarkasti, mutta ne ovat erittäin monimutkaisia ja osoittaminen on vielä vaikeampaa.

The Guardian -lehdessä oli asiasta iso juttu Reformipuolueen rahoituksesta jokin aikaa sitten.
 

Jeep CJ-5

Well-known member
Liittynyt
17.9.2023
Viestit
551
Kiitos tästä hyvästä täsmennyksestä! (y)
Tänään on muuten 10-vuotis Brexit päivä. Ja Britannia saa taas uuden pääministerin eli työväenpuolueen Andy Burnhamnin. Burnhamn on nyt 7. pääministeri 2000 -luvulla. Britannian ongelmat eivät muutu. Brexitin jälkeen piti kauppa suuntautua muualle, mutta EU on edelleen ylivoimaisesti suurin kauppakumppani 40%:lla. Suhteet USA:han ovat nykyisin jäätävät ja odotettu vapaakauppasopimus on jäissä, jostain pitäisi löytää rahaa NATO tavoitteisiin (2,6% BKT:stä 2027 ja 3,5% BKT:stä vuoteen 2035). Puolustusbudjetissa on tällä hetkellä 27 miljardin punnan aukko. Talous kärsii edelleen Brexit krapulaa eikä USA:n sota Iranissa yhtään kyllä auttanut, maahanmuutto on kasvanut reippaasti Brexitin jälkeen ja juuri ei-EU -maista (tällähän Reformipuolue ja Restore Britannia ratsastavat) sen sijaan muuttovirta EU:sta on negatiivinen. Julkiset terveyspalvelut ovat kriisissä. Onhan tuossa puuhaa 🤔

New York Timesissa oli sopivasti tänään montakin juttua Britanniasta.
 

Jeep CJ-5

Well-known member
Liittynyt
17.9.2023
Viestit
551
Iranin valtiollisen vakuutusyhtiön Bimeh Markazi pääjohtaja Mousa Rezaei ilmoitti, että Iran on perustanut uuden vakuutusyhtiön. Uusi yhtiö myy Hormuzin salmen läpikulkeville aluksille vakuutusta, joka vakuuttaa alukset sotilaallisen hyökkäyksen riskiltä, merimiesten pidättämisen varalta yms. Iran kutsuu maksua palvelumaksuksi ja asian sovittu salmen toisella puolen olevan Omanin kanssa.
Lloyds vakuutusyhtiön edustaja kertoi, että nyt ollaan menty "kartoittamattomalle alueelle". Ja edelleenkin Iran näyttää pitävän kiinni siitä, että se haluaa kontrolloida salmen liikennettä.
Itse rauhanneuvottelujen tilasta saa kaksi täysin eri vastausta, riippuen kummalta kysyy.
 
Ylös