Miguel
beagle
H. Kulta kirjoitteli testaamisesta seuraavaa ...
Onko Ferrarin yksi merkittävä luotettavuuden etu ollut huima testaaminen verrattuna muihin talleihin? Jos tätä etua ollaan rajoittamassa, niin eikö periaatteessa teknisten vikojen määrä ole nousussa tulevaisuudessa? Eli Kimi ei välttämättä pääse pakoon teknisiä vikoja edes huipputallissa. :doubtful:.
.
.
Kun Bridgestone perii rengasmonopolin ja tallit joutuvat rakentamaan neljän vuoden ajan samanlaisia moottoreita, periaatteessa testimäärienkin pitäisi laskea. Rajussa kilpailussa ei kuitenkaan suostuta suuremmin tinkimään.
Ferrari on viimeiseen asti pitäytynyt sitoutumasta muiden tallien ajamiin testikiintiöihin. Italialaistalli hyväksyi Japanissa 30000 testikilometrin rajoituksen, mutta ajopäivät - radoista puhumattakaan - aiheuttavat edelleen parranpärinää neuvotteluissa.
Hondan tallipäällikkö Nick Fry puhuu avoimesti tarpeesta järjestää yhteistestejä, joihin kaikki osallistuisivat, jotta niitä pystyttäisiin hyödyntämään myös markkinoinnillisesti.
Fioranosta ei luovuta
Fioranon ja Mugellon radat omistava Ferrari kieltäytyy kuitenkin visusti tällaisesta ehdotuksesta. Kun tallilla on oma testirata aivan Maranellon tehtaan nurkalla, miksi autot pitäisi rahdata vaikkapa Espanjaan saakka ajettavaksi. Tehtaan läheisyydessä mahdolliset uudet osatkin pystytään toimittamaan saman tien.
Kilpailijat eivät halua tässä vaiheessa edes yrittää kahlita liikaa Ferraria. Viime vuonna Ferrari irtautui kokonaan muiden sopimasta testikiintiöstä ja testasi jopa GP-viikoilla ja myös elokuun lomatauolla.
Periaatteessa Ferrari voisi halutessaan tehdä niin myös ensi vuonna.
Jo 30000 kilometrin rajoitus merkitsee Ferrarille merkittävää testivähennystä. Italialaistalli on tottunut testaamaan jopa 60000 kilometriä MM-kauden aikana.
Julkaistu 10.10.2006 22:39:07