Tuleeko Ferrarin luotettavuus heikkenemään tulevaisuudessa?

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
H. Kulta kirjoitteli testaamisesta seuraavaa ...

.
.
.

Kun Bridgestone perii rengasmonopolin ja tallit joutuvat rakentamaan neljän vuoden ajan samanlaisia moottoreita, periaatteessa testimäärienkin pitäisi laskea. Rajussa kilpailussa ei kuitenkaan suostuta suuremmin tinkimään.

Ferrari on viimeiseen asti pitäytynyt sitoutumasta muiden tallien ajamiin testikiintiöihin. Italialaistalli hyväksyi Japanissa 30000 testikilometrin rajoituksen, mutta ajopäivät - radoista puhumattakaan - aiheuttavat edelleen parranpärinää neuvotteluissa.

Hondan tallipäällikkö Nick Fry puhuu avoimesti tarpeesta järjestää yhteistestejä, joihin kaikki osallistuisivat, jotta niitä pystyttäisiin hyödyntämään myös markkinoinnillisesti.

Fioranosta ei luovuta

Fioranon ja Mugellon radat omistava Ferrari kieltäytyy kuitenkin visusti tällaisesta ehdotuksesta. Kun tallilla on oma testirata aivan Maranellon tehtaan nurkalla, miksi autot pitäisi rahdata vaikkapa Espanjaan saakka ajettavaksi. Tehtaan läheisyydessä mahdolliset uudet osatkin pystytään toimittamaan saman tien.

Kilpailijat eivät halua tässä vaiheessa edes yrittää kahlita liikaa Ferraria. Viime vuonna Ferrari irtautui kokonaan muiden sopimasta testikiintiöstä ja testasi jopa GP-viikoilla ja myös elokuun lomatauolla.

Periaatteessa Ferrari voisi halutessaan tehdä niin myös ensi vuonna.

Jo 30000 kilometrin rajoitus merkitsee Ferrarille merkittävää testivähennystä. Italialaistalli on tottunut testaamaan jopa 60000 kilometriä MM-kauden aikana.

Julkaistu 10.10.2006 22:39:07
Onko Ferrarin yksi merkittävä luotettavuuden etu ollut huima testaaminen verrattuna muihin talleihin? Jos tätä etua ollaan rajoittamassa, niin eikö periaatteessa teknisten vikojen määrä ole nousussa tulevaisuudessa? Eli Kimi ei välttämättä pääse pakoon teknisiä vikoja edes huipputallissa. :doubtful:
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Kimin aikakaudella Ferrari hajoaa neljässä kisassa viidestä. :(
 

Timppa78

License to SPY
Liittynyt
28.8.2006
Viestit
1523
Sijainti
Täällä
Matxi sanoi:
Kimin aikakaudella Ferrari hajoaa neljässä kisassa viidestä. :(
No tuskimpa sentään ehkä kerran pari puolessa vuodessa.
Miguel sanoi:
Onko Ferrarin yksi merkittävä luotettavuuden etu ollut huima testaaminen verrattuna muihin talleihin? Jos tätä etua ollaan rajoittamassa, niin eikö periaatteessa teknisten vikojen määrä ole nousussa tulevaisuudessa? Eli Kimi ei välttämättä pääse pakoon teknisiä vikoja edes huipputallissa

Minua ihmetytti se ettei siinä Kullan jutussa puhuttu siitä että Honda on testannut eniten, jopa 62000km. No ei siinä mitään kun ei ole voittamassa mestaruuttakaan.
 

Miss Piggy

Schufosa
Liittynyt
14.9.2006
Viestit
1827
Kyllähän kai siinä menestyksessä suuri osa tulee just tuosta testaamisesta. Ja kuskien motivaatiosta.:idea:
 

petrolhead

heh , petrolhead
Liittynyt
31.7.2004
Viestit
582
Sijainti
Ahveniston ja Keimolan puolivälissä
Moottoria ainakin (joka on Iso Osa luotettavuus/vauhti kompromissia) voi ajella dynossa, käsittääkseni talleilla on dynohuoneita joissa saa tuotettua tietyt "sääolosuhteet", ja myllyä voi huudattaa kallellaan joka jäljittelee mutka-ajoa ja sen aiheuttamia vaatimuksia voitelulle. Kuka sitä vahtaa montako päivää vuodessa koneita testataan. Veikkaampa että tätäkin kirjoittaessani jonkun pannun pakosarjat hehkuvat valkoisina.
Aerodynamiikkaa voidaan testata toistaiseksi tuulitunneleissa niin paljon kuin perse kestää maksaa sen sähkölaskuja.
(OT: edelläolevasta juolahti mieleen sellainen juttu, että olisiko tuulitunnelissa kannattavaa testata miten auton aerodynamiikka toimii "likaisessa ilmassa", ts laitettaisiin oman auton eteen kilpailijan korista jäljitelty tekele ja sitä rataa..)

Dyno- ja tuulitunnelitestit antavat käsittääkseni melko luotettavaa dataa koska ympäristötekijät ovat hallinnassa ja ne voidaan toistaa.
 

abc

DNF
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
12558
Ei Ferrari ole sen luotettavampi kuin muutkaan. Schumi vaan osaa korjata useat autoon tulevat viat kesken kisan.
 

mustakaari

"Se on juurikin näin"
Liittynyt
15.1.2001
Viestit
6788
Sijainti
Rysälä
Matxi sanoi:
Kimin aikakaudella Ferrari hajoaa neljässä kisassa viidestä. :(
Noh noh. Eipäs nyt. Tullaan näkemään uusi ennätys. Ferrari paukkuu joka kisassa, Kimi ei pääse maaliin kertaakaan. :eek:
 

sakuraba

Well-known member
Liittynyt
20.4.2003
Viestit
661
VJR sanoi:
Ei Ferrari ole sen luotettavampi kuin muutkaan. Schumi vaan osaa korjata useat autoon tulevat viat kesken kisan.
Joo sillä on varmaan kalupakki mukana kabiinissa jos oikeen paha paikka tulee kesken kisan.:thumbdown
 

Clarke

The Knights Who Say Ni
Liittynyt
3.2.2006
Viestit
156
Sijainti
Hyvinkää
petrolhead sanoi:
Kuka sitä vahtaa montako päivää vuodessa koneita testataan. Veikkaampa että tätäkin kirjoittaessani jonkun pannun pakosarjat hehkuvat valkoisina. Aerodynamiikkaa voidaan testata toistaiseksi tuulitunneleissa niin paljon kuin perse kestää maksaa sen sähkölaskuja.
Muistan lukeneeni aivan äskettäin jutun (Maikkarin F1-uutisissa?), jossa kehuttiin, että jonkin "elimen" olisi tarkoitus alkaa pohtia, miten tuulitunnelissa testausta voisi rajoittaa. Ei kellään sattuisi olemaan faktaa tähän tueksi, vai olenko nähnyt unta?
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Matxi sanoi:
Kimin aikakaudella Ferrari hajoaa neljässä kisassa viidestä. :(
Kiitos Matxi! Sä olit Ferrari pestin suurin kannattaja! Nyt unelma on särkynyt! KANNA VASTUUSI JA EROA! :eek!: ;)
 

Miss Piggy

Schufosa
Liittynyt
14.9.2006
Viestit
1827
sakuraba sanoi:
Joo sillä on varmaan kalupakki mukana kabiinissa jos oikeen paha paikka tulee kesken kisan.:thumbdown
No Schumihan on koulutukseltaan automekaanikko...:idea: Mikäs Räikkönen on? Tai Massa? Jospa tämä selittääkin, miksi ne moottoriviat on useimmiten ollut muiden autossa, ku Schummyn!:idea: :ahem:
 

Lonso_567

guru experience
Liittynyt
8.10.2006
Viestit
470
Sijainti
¿¿¿Salud???
Voipa olla, että ensikaudella Ferrari hajoaa hieman useamminkin mitä erilaisemmista syistä. Vodafonen lähto jättää suuren aukon paikattavaksi. Ja tupakkahanat menevät pienemmälle. Ja kun nyt ei tule mestaruutta, on budjetissa vajaus jo valmiiksi. Tekikö Kimi virheen jättäessään McLarenin? Aika näyttää, mutta uskon että ensi vuonna mestaruudesta taistelevat Alonso ja Räikkönen tasapäin. Kai ne mahdollisuudet taistella mestaruudesta ovat paremmat omassa tallissa, kuin Alonson rinnalla.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Lonso_567 sanoi:
Voipa olla, että ensikaudella Ferrari hajoaa hieman useamminkin mitä erilaisemmista syistä. Vodafonen lähto jättää suuren aukon paikattavaksi. Ja tupakkahanat menevät pienemmälle. Ja kun nyt ei tule mestaruutta, on budjetissa vajaus jo valmiiksi. Tekikö Kimi virheen jättäessään McLarenin? Aika näyttää, mutta uskon että ensi vuonna mestaruudesta taistelevat Alonso ja Räikkönen tasapäin. Kai ne mahdollisuudet taistella mestaruudesta ovat paremmat omassa tallissa, kuin Alonson rinnalla.
Tuskin Ferrarilla taloudellinen tilanne tulee olemaan ongelma, ja ohan sekin nähty ettei rahalla saa menestystä.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Miguel sanoi:
H. Kulta kirjoitteli testaamisesta seuraavaa ...

Onko Ferrarin yksi merkittävä luotettavuuden etu ollut huima testaaminen verrattuna muihin talleihin? Jos tätä etua ollaan rajoittamassa, niin eikö periaatteessa teknisten vikojen määrä ole nousussa tulevaisuudessa? Eli Kimi ei välttämättä pääse pakoon teknisiä vikoja edes huipputallissa. :doubtful:
Käsitykseni mukaan tuo uutinen on hieman harhaanjohtava, Ferrari on kuitenkin ollut mukana testirajoituksissa jo tänä vuonna, eikä se täten pysty testaamaan merkittävästi enempää kuin muutkaan tallit. Muutenkin väittäisin, ettei kyse ole niinkään siitä, kuinka paljon testataan, vaan tallin toimintatavoista testeihin liittyen, eli kuinka paljon yhdestä päivästä saadaan irti. En usko, että tämä rajoitus juurikaan Ferrarin luotettavuuteen vaikuttaa.

Ja Ferrarille tuskin talousongelmia tulee, vaikka Vodafone lähteekin.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Lonso_567 sanoi:
Voipa olla, että ensikaudella Ferrari hajoaa hieman useamminkin mitä erilaisemmista syistä. Vodafonen lähto jättää suuren aukon paikattavaksi. Ja tupakkahanat menevät pienemmälle.
Vodafonen aukon paikkaa De Beers ja Alice. Onko Marlborosopimuksen summista kenelläkään tietoa?
 

jamminen

Well-known member
Liittynyt
20.6.2005
Viestit
358
Mulla tulee lähinnä mieleen, että moottorien kierroslukujen rajoittaminen vähentää moottoririkkoja merkittävästi, jos kone on hyvä alunperin (eli nyt). Jos se ei ole, voi joutua hakemaan voimaa riskialtteilla konsteilla.

Eli lähinnä Mclaren voi olla kusessa ensi vuonna. Minulla ei ole minkäänlaista luottoa heidän moottorinsa hyvyyteen. Sen sijaan Ferrari on tällä saralla vahva, kuten aina.

Uskon, että suurin tekijä ensi vuoden luotettavuudessa on kisatiimin yhteistyö, auton valmistelu kisaan ja toiminta kisan aikana (varikkopysähdykset). Ja tälläkin saralla Mclaren ei ole, öh, oikein vakuuttanut, toisin kuin Ferrari.
 

McHaka

Well-known member
Liittynyt
24.3.2006
Viestit
269
No jos helpon vastauksen otsikon kysymykseen heittäisi niin: tulee. Syy on yksinkertaisesti se, että viime kausien luotettavuutta parempaa ei juuri voi saada, joten suuntia ei ole kuin yksi.
 

Vilkku

Not member anymore
Liittynyt
26.1.2005
Viestit
1293
McHaka sanoi:
No jos helpon vastauksen otsikon kysymykseen heittäisi niin: tulee. Syy on yksinkertaisesti se, että viime kausien luotettavuutta parempaa ei juuri voi saada, joten suuntia ei ole kuin yksi.

Jos nykyiseen hetkeen verrataan, niin
ei tule. Kaksi moottoririkkoa kahdessa viime
kisassa.
Tilastotappiot tulivat vain harmittavasti näin
lähekkäin.

Tai sitten tiukassa MM -tilanteessa otettiin vähän liikaa irti.
Aikaisemmin ylivoiman takia ei tarvinnut ottaa niin paljon tehoja.
 

Miss Piggy

Schufosa
Liittynyt
14.9.2006
Viestit
1827
jamminen sanoi:
Eli lähinnä Mclaren voi olla kusessa ensi vuonna. Minulla ei ole minkäänlaista luottoa heidän moottorinsa hyvyyteen. Sen sijaan Ferrari on tällä saralla vahva, kuten aina.
Niin, äkkiseltään jos tässä miettii viimistä 10 vuotta, jonka mä itse olen formuloit seurannut, niin kyllä Ferrarilla nuo koneet on aika hyvin kestäneet. Aiemmasta ajasta en tiedä. Siksihän Schumikin Häkkistä pystyi haastamaan viime vuosikymmenen lopussa, vaikka Mäcci oli nopeutensa puolesta ihan ylivoimainen. Mutta kun ei tullut keskeytyksiä Ferrarille moottorin (tai muunkaan syyn takia) niin ei Häkä päässyt sentään ylivoimaisesti karkuun.
 
Ylös