En voi kovin konkariksi itseänikään kehua, mutta jotain vinkkejä nyt alkuun. Väliteistä voi yleisesti todeta, että valtiontiet ja isoimmat PV:n tiet on auki. Joku muukin voi olla auki, mutta se täytyy joko itse käydä katsomassa tai saada hyvä vinkki joltain joka on käynyt katsomassa. Esimerkiks Aittajärven risteykseen on yleensä päässyt. Mahdolliset yleisörajotukset muuttanee tätä tilannetta melko merkittävästi.
Jos halajaa yleisöalueiden tai risteyksien sijaan mieleisiä paikkoja kohdasta x erikoiskokeilla, niin lähtökohtasesti kannattaa varautua ennen sulkua menemiseen ja parkkipaikan kaivamiseen. Tuurillaan saattaa olla siedettävä kävely risteyksestä/lähdöstä/maalista, jolloin välttyy kaivamiselta.
Komppaan tätä. Pikkutiet, vaikka ovatkin kartalla, harvemmin on auki. Eikä niitä juurikaan ole. Lumikengillä olisi kaksi vuotta sitten voinut muutamaan paikkaan mennä, jos olisi jättänyt auton isolle maantielle. Eli Tunturi on siitä poikkeus suomalaisissa ralleissa että yleisöpaikat ovat oikeasti yleisöpaikkoja. Ei oikein muualle pääse. Ja nekin tiet jotka on aurattu, ovat kapeita. Ts. auton kääntäminen voi olla vaikeaa.
Itse pidin parhaana paikkana viimeksi kun oltiin, niin Mäntyvaaran maalipäätä. Pitkä näkemä, hyviä risteyksiä putkeen, sekä pientä tötöilyn tynkää. Hankala oli vaan tuonne mennä, koska käskettiin maastoon kävelemään, kun ralliautot sahaa tuota pääväylää ja kävelyteitä ees-taas.
Pätkillä on toki hyvä tunnelma nuotioineen yms, mutta kumpuilevan maaston ja vauhtien takia, näkemä on aika lyhyttä. Jopa risteykset ovat kovavauhtisia.