Turhia tilastoja ja laskelmia

SergioCresto

Well-known member
Liittynyt
28.2.2012
Viestit
467
Kootaanpas tänne kaikki epämääräiset tilastoinnit, vaihtoehtoiset mm-pistetilanteet ja muut enemmän tai vähemmän jännät numeropohjaiset analyysit kauden 2012 kilvanajoista.

Aloitan suhteellisella paaluaikavertailulla. Laskin mikä on kunkin kuskin viimeisimmän aika-ajotuloksen suhde paaluaikaan. Ideana on, että tän pohjalta voisi ehkä helpommin päätellä kuljettajien ja tallien nopeutta kauden mittaan eri radoilla. 6 kymmenystä kun on yhdellä radalla isompi ero kuin toisella. Kertomalla tuloksen sadalla saa siitä prosenttiosuuden, jos tämä on joillekin 107 % veteraaneille tutumpi ajatusmalli.

Tulokset on järjestetty viimeisen sarakkeen mukaan. Järjestys ei vastaa aika-ajojen tuloksia, koska vertailu tehdään kunkin kuljettajan viimeisimmän aika-ajoosion tulokseen, ei hänen parhaaseen aikaansa koko aika-ajoissa. Jos osiolta ei ole aikaa, vertailuaika on edeltävän osion tulos. Toiveita laskentatavasta tai tulosten esittämistavasta saa esittää ja jos hyvin käy niin reagoin niihin jotenkin.

Koodi:
Talli        Nimi               Suhde paaluaikaan
McLaren      Lewis Hamilton     1
McLaren      Jenson Button      1,001789878
Lotus        Romain Grosjean    1,004474694
Mercedes     Michael Schumacher 1,004875062
Red Bull     Mark Webber        1,008584348
Red Bull     Sebastian Vettel   1,008784532
Mercedes     Nico Rosberg       1,008996491
Williams     Pastor Maldonado   1,011610654
Toro Rosso   Daniel Ricciardo   1,01645039
Toro Rosso   Jean-Eric Vergne   1,017745696
Force India  Nico Hulkenberg    1,018004757
Ferrari      Fernando Alonso    1,018511104
Sauber       Kamui Kobayashi    1,019641553
Sauber       Sergio Perez       1,019712206
Williams     Bruno Senna        1,020501166
Force India  Paul di Resta      1,025482207
Ferrari      Felipe Massa       1,030321942
Lotus        Kimi Räikkönen     1,033395351
Caterham     Heikki Kovalainen  1,044240597
Caterham     Vitaly Petrov      1,048232496
Marussia     Timo Glock         1,070664845
Marussia     Charles Pic        1,079461153
HRT          Pedro de la Rosa   1,100951461
HRT          Narain Karthikeyan 1,102694237
 

Miikhail

Well-known member
Liittynyt
16.5.2010
Viestit
3477
Laskeskelin muutamia keskiarvoja kierroksista, toiveena, että olisi suomalaisittain jotakin mielenkiintoista, mutta eipä sieltä ihmeempiä paljastunut. :eek:

Kuuden nopeimman kierroksen keskiarvot:

1. Vettel 1.29,639
2. Hamilton 1.29,785

3. Maldonado 1.30,422
4. Alonso 1.30,503
5. Ricciardo 1.30,730
6. Räikkönen 1.30,969

7. di Resta 1.31,041
8. Kobayashi 1.31,075
9. Rosberg 1.31,133

Neljäntoista nopeimman kierroksen keskiarvot:

1. Hamilton 1.30,018
2. Vettel 1.30,045
3. Alonso 1.30,835
4. Maldonado 1.30,883

5. Ricciardo 1.31,283
6. Räikkönen 1.31,416
7. Rosberg 1.31,429
8. di Resta 1.31,569
9. Kobayashi 1.31,604

Ja exceliin löin kuljettajilta kierroksia, jätin pois kaikki varikkokäynti-, turva-auto-, yms. "epäonnistuneet" kierrokset: (klikkaamalla suurenee)

Rosberg, Hamilton, Alonso, Vettel


Räikkönen, Rosberg, Kobayashi


Kaikki samassa läjässä


"Trendikäyrä": mitä jyrkempi suora, sitä enemmän on suhteessa parantunut vauhtia loppua kohden


Kierrosten kokonaiskeskiarvo


-

Ja mitä tästä saamme selville? :D Maldonadon Williamsin vauhti oli kovaa, Rosbergin mersun ei. Sauberin vauhti ei liene aivan niin hurjaa, miltä äkkiseltään näyttäisi?

Pahoitteluni pahasta spämmistä. :alppu:
 

80CC

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
298
Kiitokset näistä.

On kyllä todella yllättävää positiivisesti miten tuo Williamsin vauhti on muuttunut sitten viime vuodesta, toivottavasti vaan sama vauhti jatkuisi vielä useammassa kisassa. Tuo lukuhan olisi parempi jos ei olisi jäänyt Alonson taakse lopussa.

Kimillä olisi myöskin ehkä parempi ka. jos ei olisi joutunut ajamaan melkein koko kisaa jonkun perässä.

Toisaalta aika useinhan tuota perässä ajelua tulee ohituksen vaikeudesta johtuen tässä lajissa, että turha jossitella, mutta jos puhdasta numeroa vaan tuijotetaan niin Lotus ja Williams olisi varmaan vielä parempia potentiaalinsa puitteissa, kuin myös Toro Rosso, jonka kummatkin autot taisi ajella jonoissa suuren osan kisasta.
 

Kapula

Member
Liittynyt
3.3.2012
Viestit
5
Kiitos hienosta statistiikasta.

Pehmeämpi kumi yhdistettynä kevyeen autoon antaa tuossa Miikhailin vertailussa hieman etua. Olikohan listan kuskeista jollain viimeisen stintin aikana pehmeät kumit käytössä?
 

Torres

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
2011
Hyvää statistiikka, kiitos Miikhail.

Noita voidaan pitää lähinnä suuntaa antavina. Kimi ei ajellut lähellekään neljäätoista kierrosta puhtaassa ilmassa, hyvä jos tuota kuuttakaan. Ja tuo kuudes sija on mielestäni oikein hyvä, kun otetaan huomioon, että Kimi ajeli pääasiassa hitaampien perässä.

Oletko unohtanut Buttonin vai eikö muka mahtunut kärkisijoille?

Alonso ajoi mielestäni todella paljon puhtaita kierroksia, mutta eipä se vauhti silti ole kummoista, oli Maldonadolle tulppana.
 

Miikhail

Well-known member
Liittynyt
16.5.2010
Viestit
3477
Jätin Buttonin pois, koska Jenson pääsi kuitenkin ajamaan kokoajan niin paremmassa "välissä" kuin muut. Mutta tässäpä nämä keskiarvot:

6 nopeinta: 1.29,659
14 nopeinta: 1.30,010

Yllättävän tasan kuitenkin vertailussa Hamiltoniin ja Vetteliin.

Renkaat:

Vettel: pehmeä-pehmeä-kova
Button: pehmeä-kova-kova
Hamilton: pehmeä-kova-kova
Alonso: pehmeä-kova-kova

Massa: pehmeä-pehmeä-kova-kova
Räikkönen: pehmeä-pehmeä-kova
Maldonado: pehmeä-pehmeä-kova
Rosberg: pehmeä-pehmeä-kova
Ricciardo: pehmeä(1 kierros)-kova-pehmeä-pehmeä
Kobayashi: pehmeä-pehmeä-kova
di Resta: pehmeä-pehmeä-kova
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Ja taas mennään!

Tilastoturhuus on palannut! Saatte taas nauttia überobjektiivisista statistisista tietopläjäyksistä, kun aikamme gladiaattorit pistetään jälleen kerran nopeusjärjestykseen.

Eli oheissa härpättimessä on taas laskeskeltu keskiarvoja kuljettajien aikaerosta aika-ajojen nopeimpaan aikaan. Kuljettajien tilastossa Hamiltonilla on nyt pienin keskiarvo (0,168s), joten vertailu käyköön häneen. Tiimitilastossa on huomioitu jokaisesta tallista nopeamman kierroksen ajaneen kuljettajan aika sessiosta (Q1/Q2/Q3) välittämättä. Olen jättänyt nuo tallikohtaiset keskiarvot näkyviin, ja ne on siinä ensimmäisenä. Keskimmäisenä on näistä keskiarvoista lasketut erotukset, ja viimeisenä on sitten muutos viime vuoden koko kauden keskiarvoihin (miinus meinaa sitä, että ero kärkeen on kaventunut).

Koodi:
2012 QUALIFYING

1.  Lewis Hamilton		McLaren-Mercedes		+0,000
2.  Nico Rosberg		Mercedes			+0,162
3.  Jenson Button		McLaren-Mercedes		+0,206
4.  Michael Schumacher		Mercedes			+0,217
5.  Mark Webber			Red Bull-Renault		+0,348
6.  Romain Grosjean		Lotus-Renault			+0,365
7.  Sebastian Vettel		Red Bull-Renault		+0,522
8.  Pastor Maldonado		Williams-Renault		+1,004
9.  Fernando Alonso		Ferrari				+1,029
10. Sergio Perez		Sauber-Ferrari			+1,046
11. Kamui Kobayashi		Sauber-Ferrari			+1,089
12. Kimi Räikkönen		Lotus-Renault			+1,117
13. Bruno Senna			Williams-Renault		+1,342
14. Nico Hulkenberg		Force India-Mercedes		+1,394
15. Daniel Ricciardo		Toro Rosso-Ferrari		+1,456
16. Paul di Resta		Force India-Mercedes		+1,504
17. Felipe Massa		Ferrari				+1,572
18. Jean-Eric Vergne		Toro Rosso-Ferrari		+2,151
19. Heikki Kovalainen		Caterham-Renault		+3,227
20. Vitaly Petrov		Caterham-Renault		+3,498
21. Timo Glock			Marussia-Cosworth		+4,780
22. Charles Pic			Marussia-Cosworth		+5,290
23. Pedro de la Rosa		HRT-Cosworth			+6,684
24. Narain Karthikeyan		HRT-Cosworth			+7,177



1.  McLaren-Mercedes		0,168		(-0,264)	
2.  Mercedes			0,195	+0,027	(-1,090)
3.  Lotus-Renault		0,466	+0,298	(-1,449)
4.  Red Bull-Renault		0,517	+0,349 	(+0,502)
5.  Sauber-Ferrari		1,060	+0,892	(-1,323)
6.  Williams-Renault		1,173	+1,005	(-1,286)
7.  Ferrari			1,198	+1,030	(+0,524)
8.  Force India-Mercedes	1,415	+1,247	(-0,598)
9.  Toro Rosso-Ferrari		1,624	+1,456	(-1,080)
10. Caterham-Renault		3,395	+3,230	(-1,119)
11. Marussia-Cosworth		4,949	+4,781	(-0,969)
12. HRT-Cosworth		6,853	+6,685	(+0,163)
Pakan tiivistyminen on aika helposti nähtävissä. Melkeempä jokainen keskikastin ja peräpään talli on ottanut kärkeä kiinni noin sekunnilla. Lotuksen ja Mercedeksen huimat parannukset ovat nostaneet heidät mukaan kärkikamppailuun. Red Bullin ja Ferrarin vaikeudet taas on selvästi nähtävissä. Viime vuonna Ferrari olisi ollut tälläkin aikaerolla tallien tilastossa kolmas, mutta tänä vuonna on tiukempaa.

McLarenit ja Mersut kärjessä, Lotukset ja Red Bullit seuraa vanavedessä. Nico näytti vauhtiaan Kiinassa, Kimin sijoitus kärsii vielä Australian töppäilyistä, jolloin mies oli 18. 2,8s kärjestä. Vettel on ollut yllättävän kesy. Viime vuonna ero Webberiin oli keskimääärin 0,5s mutta tänä vuonna on tullut pataan 3-0. Markinhan piti olla menneen talven lumia.

Keskikastissa on viiden tallin kuljettajat puolen sekunnin sisällä. Vergne ei mahdu mukaan, koska on nyt jäänyt kaksi kertaa aika heikolla ajalla Q1:een. Williams on ollut positiivinen yllätys, ja Maldonado onkin vielä Alonson edellä. Massa on ollut tuttuun tyyliinsä todella heikko. Viime vuonna erot oli niin suuret, että Ferkulla ehti näilläkin suorituksilla pisteille. Sauberit väläytti Shanghain aika-ajoissa, joten suunta lienee ylöspäin. Force Indiat ja Toro Rossot ovat jääneet vähän statistin rooliin keskikastin kamppailuissa.

Caterhamia on haukuttu paikallaanjunnaamisesta, mutta ero kärkeen on heilläkin kaventunut yli sekunnilla. Mutta kun keskikastin tiimitkin ovat ottaneet huimia loikkia kohti kärkeä (puhallettavat diffut tämän takana?), niin ero lähimpiin kilpakumppaneihin ei ole kaventunut. Eroa Toro Rossoon oli viime vuonna 1,7s ja nyt sitä on täsmälleen saman verran. Marussia kärsi vielä Australiassa testaamattomuudestaan, mutta ovat silti jo nyt sekunnin verran lähempänä kärkeä kuin viime vuonna. Lisäksi näyttäisi siltä, että ero Caterhamiin on myös kaventunut, vaikke se tässä tilastossa vielä näykään. Myöskään HRT:n suorituskyvystä ei saada vielä kovin hyvää kuvaa, koska Melbournen 8,5 sekkaa kärjestä painaa keskiarvoa vielä alaspäin.

Koodi:
2012 FASTEST LAPS

1.  Mark Webber			Red Bull-Renault		+0,000
2.  Sebastian Vettel		Red Bull-Renault		+0,138
3.  Lewis Hamilton		McLaren-Mercedes		+0,221
4.  Jenson Button		McLaren-Mercedes		+0,255
5.  Kamui Kobayashi		Sauber-Ferrari			+0,358
6.  Jean-Eric Vergne		Toro Rosso-Ferrari		+0,423
7.  Sergio Perez		Sauber-Ferrari			+0,663
8.  Pastor Maldonado		Williams-Renault		+0,676
9.  Michael Schumacher		Mercedes			+0,679
10. Fernando Alonso		Ferrari				+0,721
11. Kimi Räikkönen		Lotus-Renault			+0,777
12. Romain Grosjean		Lotus-Renault			+0,801
13. Bruno Senna			Williams-Renault		+0,869
14. Nico Hulkenberg		Force India-Mercedes		+0,875
15. Daniel Ricciardo		Toro Rosso-Ferrari		+0,885
16. Nico Rosberg		Mercedes			+0,939
17  Felipe Massa		Ferrari				+0,946
18. Paul di Resta		Force India-Mercedes		+0,992
19. Heikki Kovalainen		Caterham-Renault		+1,797
20. Vitaly Petrov		Caterham-Renault		+2,249
21. Timo Glock			Marussia-Cosworth		+3,604
22. Charles Pic			Marussia-Cosworth		+3,833
23. Narain Karthikeyan		HRT-Cosworth			+4,222
24. Pedro de la Rosa		HRT-Cosworth			+4,227




1.  Red Bull-Renault		0,352		(+0,176)
2.  McLaren-Mercedes		0,426	+0,074	(-0,008)
3.  Sauber-Ferrari		0,577	+0,225	(-1,302)
4.  Toro Rosso-Ferrari		0,727	+0,375	(-1,386)
5.  Williams-Renault		0,757	+0,405	(-1,289)
6.  Lotus-Renault		0,911	+0,559	(-0,715)
7.  Ferrari			1,080	+0,728	(+0,189)
8.  Force India-Mercedes	1,177	+0,825	(-1,098)
9.  Mercedes			1,263	+0,911	(-0,552)
10. Caterham-Renault		2,011	+1,659	(-1,687)
11. Marussia-Cosworth		3,921	+3,569	(-1,477)
12. HRT-Cosworth		4,419	+4,067	(-1,371)
Tilasto kisojen nopeimmista kierroksista on vielä sellainen sillisalaatti, että sitä turha lähteä sen tarkemmin analysoimaan. Siellä on kuljettajia, jotka ovat vetäneet kisan lopussa tuoreet kumit alle ja paukuttaneet hurjia kierrosaikoja, jotka eivät korreloi millään tavalla auton todelliseen suorituskykyyn. Täytyy odotella pidemmälle kauteen, jotta saadaan kerättyä sitä insinöörien jumaloimaa dataa vähän enemmän.
 
Viimeksi muokattu:

Miikhail

Well-known member
Liittynyt
16.5.2010
Viestit
3477
Bahrainin GP:n nopeimpia kierroksia, jätetty huomioimatta ainakin KOB ja VER, jotka ajoivat ilmeisesti pehmeillä lopussa.

VET
GRO
GRO

VET
VET
VET
VET
RAI
GRO
RAI
RAI
RAI
RAI

GRO
RAI
VET
VET
VET
RAI
RAI

WEB
WEB

RAI
RAI
RAI
RAI
RAI

GRO

Samaan syssyyn vielä pistetilanne 10-6-4-3-2-1 järjestelmällä:

Vettel 18
Button 16
Hamilton 12
Webber 12
Alonso 12
Rosberg 12
Räikkönen 8
Perez 6
Grosjean 5

Ja 10-8-6-5-4-3-2-1:

Vettel 22
Hamilton 21
Webber 20
Button 18
Alonso 16
Rosberg 14
Räikkönen 14
Grosjean 9
Perez 9
 
Viimeksi muokattu:

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
5003
Sijainti
Vantaa
Samaan syssyyn vielä pistetilanne 10-6-4-3-2-1 järjestelmällä:

Vettel 18
Button 16
Hamilton 12
Webber 12
Alonso 12
Rosberg 12
Räikkönen 8
Perez 6
Grosjean 5
Jos rupeat listaamaan pisteitä vanhalla järjestelmällä, niin listaa samalla kaikki pisteitä saaneet kuljettajat sekä valmistajat myös.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Jos rupeat listaamaan pisteitä vanhalla järjestelmällä, niin listaa samalla kaikki pisteitä saaneet kuljettajat sekä valmistajat myös.
Mielestäni myös on tärkeää mielenkiintoista statistiikkaa ylläpitävää henkilöä kehumisen sijaan käskyttää tekemään enemmän ja paremmin.

Kyllä työ tekijäänsä kiittää.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Täydet 293 kierrosta on ajanut enää "vain" viisi kuljettajaa: Alonso, Hamilton, Räikkönen, Rosberg ja Vettel.

Vähiten kierroksia (147) on Schumacherilla.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Täydet 293 kierrosta on ajanut enää "vain" viisi kuljettajaa: Alonso, Hamilton, Räikkönen, Rosberg ja Vettel.

Vähiten kierroksia (147) on Schumacherilla.
Ei varmasti ole sattumaa että joukossa on neljä maailmanmestaria. Buttonkin olisi tossa joukossa ellei Bahrainissa olisi auto hajonnut vain muutama kierros ennen maalia. Kova viisikko joka tapauksessa. Omaa karua kieltään kertoo se että sarjan seniorilla on vähiten kierroksia.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Tilanne kuuden kilpailun jälkeen.

Koodi:
2012 QUALIFYING

1.  Lewis Hamilton		McLaren-Mercedes		+0,000
2.  Nico Rosberg		Mercedes			+0,305
3.  Mark Webber			Red Bull-Renault		+0,372
4.  Romain Grosjean		Lotus-Renault			+0,390
5.  Jenson Button		McLaren-Mercedes		+0,500
6.  Sebastian Vettel		Red Bull-Renault		+0,549
7.  Michael Schumacher		Mercedes			+0,652
8.  Fernando Alonso		Ferrari				+0,822
9.  Sergio Perez		Sauber-Ferrari			+0,941
10. Pastor Maldonado		Williams-Renault		+0,996
11. Kimi Räikkönen		Lotus-Renault			+1,003
12. Kamui Kobayashi		Sauber-Ferrari			+1,112
13. Nico Hulkenberg		Force India-Mercedes		+1,296
14. Daniel Ricciardo		Toro Rosso-Ferrari		+1,298
15. Paul di Resta		Force India-Mercedes		+1,343
16. Felipe Massa		Ferrari				+1,362
17. Bruno Senna			Williams-Renault		+1,654
18. Jean-Eric Vergne		Toro Rosso-Ferrari		+2,069
19. Heikki Kovalainen		Caterham-Renault		+2,961
20. Vitaly Petrov		Caterham-Renault		+3,365
21. Timo Glock			Marussia-Cosworth		+4,736
22. Charles Pic			Marussia-Cosworth		+4,967
23. Pedro de la Rosa		HRT-Cosworth			+5,796
24. Narain Karthikeyan		HRT-Cosworth			+6,440



1.  McLaren-Mercedes		0,148	+0,000	(-0,284)	
2.  Mercedes			0,360	+0,212	(-0,925)
3.  Red Bull-Renault		0,468	+0,320 	(+0,453)
4.  Lotus-Renault		0,504	+0,356	(-1,411)
5.  Ferrari			0,963	+0,815	(+0,289)
6.  Sauber-Ferrari		1,031	+0,883	(-1,352)
7.  Williams-Renault		1,039	+0,891	(-1,420)
8.  Force India-Mercedes	1,312	+1,164	(-0,791)
9.  Toro Rosso-Ferrari		1,416	+1,268	(-1,288)
10. Caterham-Renault		3,071	+2,869	(-1,443)
11. Marussia-Cosworth		4,771	+4,623	(-1,147)
12. HRT-Cosworth		5,944	+5,796	(-0,746)
Ferrari on nyt könynyt viidennelle sijalle. Yhdeksän "vanhaa" tallia ovat varmaankin tiukimmassa nipussa koskaan. Jos katselee tallikaverien välisiä eroja, niin pataan ovat selvästi ottaneet Button, Räikkönen, Massa, Senna, Vergne ja Karthikeyan. Kimin kohdalla on aika huolestuttavaa, että sijoitus tässä tilastossa ei ole viimeisen kolmen kilpailun aikana parantunut kuin yhdellä, ja aikaero kärkeen on pysynyt suurin piirtein samana.

Caterham on kaventanut eroa kärkeen viime vuodesta, mutta keskikasti on edelleen aika kaukana. Rata tosin paranee aika-ajojen kuluessa, jolloin Q1:een jäämällä nuo erot näyttävät suuremmalta kuin ne ehkä todellisuudessa ovat. Sekunnin verran pitäisi silti löytää lisää vauhtia, mutta Monaco herätti jo lupauksia paremmasta. Marussia on ollut mulle henkilökohtaisesti pettymys. Auto näytti raakileena alkukaudesta varsin lupaavalta, mutta Kiinan jälkeen on poljettu enemmän tai vähemmän paikallaan. Varsinkin aika-ajoissa vauhti on ollut huonoa, ja jopa HRT:t hengittävät niskaan. Must do better!

Koodi:
2012 FASTEST LAPS

1.  Romain Grosjean		Lotus-Renault			+0,000
2.  Sebastian Vettel		Red Bull-Renault		+0,229
3.  Mark Webber			Red Bull-Renault		+0,305
4.  Kamui Kobayashi		Sauber-Ferrari			+0,373
5.  Sergio Perez		Sauber-Ferrari			+0,397
6.  Kimi Räikkönen		Lotus-Renault			+0,561
7.  Jean-Eric Vergne		Toro Rosso-Ferrari		+0,564
8.  Jenson Button		McLaren-Mercedes		+0,607
9.  Pastor Maldonado		Williams-Renault		+0,620
10. Lewis Hamilton		McLaren-Mercedes		+0,642
11. Fernando Alonso		Ferrari				+0,725
12. Michael Schumacher		Mercedes			+0,824
13. Bruno Senna			Williams-Renault		+0,887
14. Nico Rosberg		Mercedes			+0,959
15. Nico Hulkenberg		Force India-Mercedes		+1,068
16. Felipe Massa		Ferrari				+1,102
17. Daniel Ricciardo		Toro Rosso-Ferrari		+1,105
18. Paul di Resta		Force India-Mercedes		+1,192
19. Heikki Kovalainen		Caterham-Renault		+1,600
20. Vitaly Petrov		Caterham-Renault		+1,847
21. Timo Glock			Marussia-Cosworth		+3,018
22. Narain Karthikeyan		HRT-Cosworth			+3,310
23. Charles Pic			Marussia-Cosworth		+3,622
24. Pedro de la Rosa		HRT-Cosworth			+3,806




1.  Sauber-Ferrari		0,678	+0,000	(-1,201)
2.  Red Bull-Renault		0,680	+0,002	(+0,504)
3.  Lotus-Renault		0,872	+0,194	(-0,754)
4.  McLaren-Mercedes		1,086	+0,408	(+0,652)
5.  Toro Rosso-Ferrari		1,106	+0,428	(-1,007)
6.  Williams-Renault		1,254	+0,576	(-0,792)
7.  Ferrari			1,281	+0,603	(+0,390)
8.  Force India-Mercedes	1,443	+0,765	(-0,832)
9.  Mercedes			1,512	+0,834	(-0,303)
10. Caterham-Renault		2,084	+1,406	(-1,614)
11. Marussia-Cosworth		3,566	+2,888	(-1,832)
12. HRT-Cosworth		3,933	+3,255	(-1,857)
Tilasto nopeimmista kierroksista = mysteeri nimeltä Pirellin renkaat. Munankuorilla ajellessaan kuljettajat keskittyvät enemmänkin tasaisuuteen kuin hurjien kierrosaikojen repimiseen. Sitten joku kisansa pilannut reikäpää paahtaa hurjia aikoja sijalla 17. Esim. Perez teki Monacossa nopeimman kierroksen yli sekunnin erolla toiseksi nopeimpaan, joten tämä tilasto näyttää tänä vuonna olevan aika kuriositeetti. Toisaalta se kuvaa myös hyvin kisojen tasaisuutta ja yllätyksellisyyttä. Eri autot ovat eri radoilla nopeita, eivätkä erot ole kisavauhdissa kovinkaan suuria. Jostain syystä tämä vaikuttaa kaikkein eniten kolmen hitaimman tallin aikaeroon. Caterham on noussut jo aivan keskikastin kantaan, ja Marussia sekä HRT:kin ovat parantaneet melkein parilla sekunnilla viime vuodesta.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Ei varmasti ole sattumaa että joukossa on neljä maailmanmestaria. Buttonkin olisi tossa joukossa ellei Bahrainissa olisi auto hajonnut vain muutama kierros ennen maalia. Kova viisikko joka tapauksessa.
Nyt siitä jäi toinenkin yksinkertainen mestari jonkun kierroksen vajaaksi.
Omaa karua kieltään kertoo se että sarjan seniorilla on vähiten kierroksia.
Nopeuden puolesta on yhä parantanut Rosberiin verrattuna ollen aika tasoissa nyt.
 

Miikhail

Well-known member
Liittynyt
16.5.2010
Viestit
3477
Kuskien kymmenen nopeimman kierroksen keskiarvo Silverstonen GP:ssä:
(suluissa viimeisen stintin renkaat ja kierros, jolla viimeinen stoppi tehtiin)

Räikkönen 1:35.333 (kovat, krs 34)
Grosjean 1:35.440 (kovat, krs 26)
Massa 1:35.514 (kovat, krs 35)
Vettel 1:35.547 (kovat, krs 31)
Webber 1:35.549 (kovat, krs 33)
Alonso 1:36.144 (pehmeät, krs 37)

Varikolle meno- ja ulostulokierrosten keskiarvot (kaikki stopit):

Alonso 1:45.090
Hamilton 1:45.503
Webber 1:45.549
Massa 1:45.745
Vettel 1:45.850
Räikkönen 1:46.279
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Kausi on puolivälissä, ja Hämis on edelleen kärkipaikalla. Silverstonen ja Hocken aika-ajot jätetty huomiotta sateen takiaa.
Koodi:
2012 QUALIFYING

1.  Lewis Hamilton		McLaren-Mercedes		+0,000
2.  Nico Rosberg		Mercedes			+0,281
3.  Sebastian Vettel		Red Bull-Renault		+0,334
4.  Romain Grosjean		Lotus-Renault			+0,370
5.  Jenson Button		McLaren-Mercedes		+0,468
6.  Mark Webber			Red Bull-Renault		+0,559
7.  Michael Schumacher		Mercedes			+0,583
8.  Fernando Alonso		Ferrari				+0,662
9.  Kimi Räikkönen		Lotus-Renault			+0,846
10. Pastor Maldonado		Williams-Renault		+0,866
11. Kamui Kobayashi		Sauber-Ferrari			+0,945
12. Sergio Perez		Sauber-Ferrari			+0,965
13. Nico Hulkenberg		Force India-Mercedes		+1,089
14. Paul di Resta		Force India-Mercedes		+1,090
15. Felipe Massa		Ferrari				+1,115
16. Daniel Ricciardo		Toro Rosso-Ferrari		+1,287
17. Bruno Senna			Williams-Renault		+1,454
18. Jean-Eric Vergne		Toro Rosso-Ferrari		+2,090
19. Heikki Kovalainen		Caterham-Renault		+2,703
20. Vitaly Petrov		Caterham-Renault		+3,079
21. Timo Glock			Marussia-Cosworth		+4,585
22. Charles Pic			Marussia-Cosworth		+4,779
23. Pedro de la Rosa		HRT-Cosworth			+5,243
24. Narain Karthikeyan		HRT-Cosworth			+5,800



1.  McLaren-Mercedes		0,189	+0,000	(-0,243)
3.  Red Bull-Renault		0,351	+0,162 	(+0,336)	
2.  Mercedes			0,401	+0,212	(-0,884)
4.  Lotus-Renault		0,534	+0,345	(-1,381)
5.  Ferrari			0,846	+0,657	(+0,172)
6.  Sauber-Ferrari		0,963	+0,774	(-1,420)
7.  Williams-Renault		0,978	+0,789	(-1,481)
8.  Force India-Mercedes	1,145	+0,956	(-0,958)
9.  Toro Rosso-Ferrari		1,454	+1,265	(-1,250)
10. Caterham-Renault		2,863	+2,674	(-1,651)
11. Marussia-Cosworth		4,667	+4,478	(-1,251)
12. HRT-Cosworth		5,432	+5,243	(-1,258)
Nopeimmat rundit. Aika samaa kaavaa kuin aikaisemminkin kaudella.
Koodi:
2012 FASTEST LAPS

1.  Sebastian Vettel		Red Bull-Renault		+0,000
2.  Romain Grosjean		Lotus-Renault			+0,147
3.  Michael Schumacher		Mercedes			+0,209
4.  Mark Webber			Red Bull-Renault		+0,211
5.  Sergio Perez		Sauber-Ferrari			+0,284
6.  Kamui Kobayashi		Sauber-Ferrari			+0,321
7.  Kimi Räikkönen		Lotus-Renault			+0,366
8.  Jean-Eric Vergne		Toro Rosso-Ferrari		+0,547
9.  Nico Rosberg		Mercedes			+0,554
10. Fernando Alonso		Ferrari				+0,597
11. Lewis Hamilton		McLaren-Mercedes		+0,680
12. Felipe Massa		Ferrari				+0,685
13. Jenson Button		McLaren-Mercedes		+0,807
14. Daniel Ricciardo		Toro Rosso-Ferrari		+0,813
15. Pastor Maldonado		Williams-Renault		+0,875
16. Bruno Senna			Williams-Renault		+0,877
17. Nico Hulkenberg		Force India-Mercedes		+0,878
18. Paul di Resta		Force India-Mercedes		+1,022
19. Vitaly Petrov		Caterham-Renault		+1,554
20. Heikki Kovalainen		Caterham-Renault		+1,760
21. Timo Glock			Marussia-Cosworth		+2,901
22. Narain Karthikeyan		HRT-Cosworth			+3,142
23. Charles Pic			Marussia-Cosworth		+3,411
24. Pedro de la Rosa		HRT-Cosworth			+3,755



1.  Red Bull-Renault		0,562	+0,000	(+0,386)
2.  Sauber-Ferrari		0,735	+0,173	(-1,144)
3.  Lotus-Renault		0,853	+0,291	(-0,773)
4.  Ferrari			1,032	+0,470	(+0,141)
5.  Toro Rosso-Ferrari		1,071	+0,509	(-1,042)
6.  Mercedes			1,091	+0,529	(-0,724)
7.  McLaren-Mercedes		1,205	+0,643	(+0,771)
8.  Williams-Renault		1,325	+0,763	(-0,721)
9.  Force India-Mercedes	1,401	+0,839	(-0,874)
10. Caterham-Renault		2,168	+1,606	(-1,530)
11. Marussia-Cosworth		3,660	+3,098	(-1,738)
12. HRT-Cosworth		3,829	+3,267	(-1,961)
 

Nick

sadasseitsemäs
Liittynyt
30.6.2004
Viestit
2047
Sijainti
Tampere
Täällähän oli uusikin topikki.

Kirittävää per jäljellä olevat kilpailut

1. Alonso 0p/kisa
2. Webber 3,4p
3. Vettel 4,4p
4. Räikkönen 5,6p
5. Hamilton 6,2p
6. Rosberg 7,8
7. Button 8,6p
8. Grosjean 9,3p
9. Perez 10,7p
10. Kobayashi 12,1p
11. Maldonado 12,5p
=. Schumacher 12,5p
13. di Resta 12,7p
14. Massa 13,1p
15. Hulkenberg 13,6p
=. Senna 13,6p
17. Vergne 15p
18. Ricciardo 15,2p
19.-> Kovalainen & Co. 15,4p
 

Kimika_

Well-known member
Liittynyt
23.10.2006
Viestit
1028
Sijainti
Larkwater
Tilasto siitä, mihin kaikkiin lopputuloksiin on päädytty 14 ensimmäisestä lähtöruudusta. (Ennen Unkarin GP:tä)

1 ruutu: 3,3,1,1,1,1,4,K,2,1
2 ruutu: 1,13,K,8,2,2,1,K,1,5
3 ruutu: K,10,10,4,4,5,5,12,7,7
4 ruutu: K,4,14,K,3,K,7,K,3,9
5 ruutu: 4,11,2,5,K,3,6,2,4,15
6 ruutu: 2,K,4,15,7,K,10,6,5,2
7 ruutu: 12,12,3,3,6,6,2,5,16,K
8 ruutu: K,1,11,K,9,11,K,8,8
9 ruutu: K,2,9,7,5,4,K,8,6,11
10 ruutu: 9,5,6,6,9,8,16,7,K,3
11 ruutu: 11,K,5,2,11,K,9,1,15,13
12 ruutu: 5,15,13,13,14,16,8,3,13,4
13 ruutu: 6,6,8,12,10,10,12,16,9,12
14 ruutu: K,7,7,9,12,7,14,10,12,17


- 3 ruudusta ei oo kertaakaan päästy palkintopallille
- 4 ruudusta eniten keskeytyksiä 4 kpl
- Eturivistä voitettu 8 kertaa
- 10 ruudusta ajettu 8 kertaa pisteille
- 12 & 13 ruudusta ei yhtään keskeytystä


ja ihan ite väsäsin, joten en mene takuuseen ettei olisi virheitä. Pitäs kuitenkin olla melko lähellä totuutta :D
 

Nick

sadasseitsemäs
Liittynyt
30.6.2004
Viestit
2047
Sijainti
Tampere
Kirittävää per jäljellä olevat kilpailut (11/20)

1. Alonso 0p/kisa
2. Webber ~4,4p
3. Vettel ~4,7p
4. Hamilton ~5,2p
5. Räikkönen ~5,3p
6. Rosberg ~9,7p
7. Button ~9,8p
=. Grosjean ~9,8p
9. Perez 13p
10. Kobayashi ~14,6p
11. Maldonado 15p
=. Schumacher 15p
13. di Resta ~15,2p
14. Massa ~15,4p
15. Senna ~15,6p
16. Hulkenberg ~16,1p
17. Vergne ~17,8p
18. Ricciardo 18p
19.-> Kovalainen & Co. ~18,2p

Ensimmäisen puoliskon (+yhden kisan) mitalit:

1. Alonso: 3 kultaa, 2 hopeaa, 1 pronssi = 6 mitalia
2. Hamilton: 2 kultaa, 3 pronssia = 5 mitalia
3. Webber: 2 kultaa = 2 mitalia
4. Button: 1 kulta, 2 hopeaa = 3 mitalia
5. Vettel: 1 kulta, 1 hopea, 1 pronssi = 3 mitalia
6. Rosberg: 1 kulta, 1 hopea = 2 mitalia
7. Maldonado: 1 kulta = 1 mitali
8. Räikkönen: 3 hopeaa, 2 pronssia = 5 mitalia
9. Grosjean: 1 hopea, 2 pronssia = 3 mitalia
10. Perez: 1 hopea, 1 pronssi = 2 mitalia
11. Schumacher: 1 pronssi = 1 mitali
 
Viimeksi muokattu:
Ylös