Turhia tilastoja ja laskelmia

Jellinek

Banned
Liittynyt
27.1.2010
Viestit
6719
Sijainti
Tiimarin tasavalta
Ferrari teki Abu Dhabissa uuden F1-ennätyksen

IS sanoi:
Ferrari on nyt saavuttanut pisteitä peräkkäin 65 kisassa. Asiasta kertovan f1pulse.com-sivuston mukaan tallin pisteputki käynnistyi Saksan GP:ssä 2010.

Aiempi ennätys (64) oli McLarenilla. Brittitallin pisteputki päättyi aiemmin tällä kaudella Kanadan GP:ssä.
http://www.iltasanomat.fi/formula1/art-1288616780315.html
Jotta ainakin Kimi on menossa takaisin varmaa työtä tekevään talliin. :thumbup:
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Tilastoturhuus 2013

Kausi pakettiin. Vettel ja Red Bull veivät luonnollisesti myös nämä pystit, mutta jotenkin sitä on päässyt unohtumaan miten vahva Mersu oli alkukaudesta aika-ajoissa. Tais olla vasta pari kisaa sitten, kun RB meni ohi.

Koodi:
2013 AIKA-AJOT

1.  Sebastian Vettel		Red Bull-Renault	+0,000
2.  Lewis Hamilton		Mercedes		+0,116
3.  Nico Rosberg		Mercedes		+0,234
4.  Mark Webber			Red Bull-Renault	+0,267
5.  Fernando Alonso		Ferrari			+0,469
6.  Kimi Räikkönen		Lotus-Renault		+0,542
7.  Romain Grosjean		Lotus-Renault		+0,616
8.  Felipe Massa		Ferrari			+0,671
9.  Nico Hulkenberg		Sauber-Ferrari		+1,010
10. Daniel Ricciardo		Toro Rosso-Ferrari	+1,040
11. Jenson Button		McLaren-Mercedes	+1,052
12. Sergio Perez		McLaren-Mercedes	+1,089
13. Paul di Resta		Force India-Mercedes	+1,325
14. Adrian Sutil		Force India-Mercedes	+1,356
15. Jean-Eric Vergne		Toro Rosso-Ferrari	+1,573
16. Esteban Gutierrez		Sauber-Ferrari		+1,699
17. Valtteri Bottas		Williams-Renault	+1,802
18. Pastor Maldonado		Williams-Renault	+2,001
19. Charles Pic			Caterham-Renault	+3,572
20. Jules Bianchi		Marussia-Cosworth	+3,658
21. Giedo van der Garde		Caterham-Renault	+3,832
22. Max Chilton			Marussia-Cosworth	+4,260


				ka.	ero	muutos 2012:een
1.  Red Bull-Renault		0,175	+0,000	(-0,151)
2.  Mercedes			0,236	+0,061	(-0,539)
3.  Lotus-Renault		0,595	+0,420	(-0,050)
4.  Ferrari			0,680	+0,505	(-0,065)
5.  McLaren-Mercedes		1,158	+0,983	(+1,012)
6.  Sauber-Ferrari		1,225	+1,050	(+0,129)
7.  Toro Rosso-Ferrari		1,293	+1,118	(-0,355)
8.  Force India-Mercedes	1,331	+1,156	(+0,249)
9.  Williams-Renault		1,908	+1,733	(+0,982)
10. Caterham-Renault		3,730	+3,555	(+0,419)
11. Marussia-Cosworth		3,866	+3,691	(-0,608)
Vettelin ja Webberin välillä oli aika tutun oloinen ero. Nico pisti Lewikselle paremmin kampoihin, kuin mihin Button pystyi. Massa ajoi parhaan kautensa verrattuna Alonsoon ja Kimi päihitti Grosjeanin. Heikin keikkakuskaamisia en ottanut mukaan, ja lienee muutenkin kaikkien kannalta paras, että kyseinen episodi unohdetaan mahd. nopeasti.

2013 oli tallin aikaerokeskiarvon mukaan McLarenin heikoin kausi sitten vuoden -96, ja pahimman epäonnistujan pokaali menee tähän osoitteeseen, vaikka Williams pisti kyllä kovasti kampoihin. Perez oli aika tasainen Buttonin kanssa, mutta tätä ei voi pitää kovin suurena kehuna. Eiköhän Hamilton näyttänyt, ettei Jenson ole kummoinen aika-ajaja. Valtteri päihitti Maldonadon, mitä minä taas pidän aika lupaavana suorituksena. Oli Maldon vauhti viime vuonna ainakin sen verran hyvää, ettei kyseessä ole ihan kädetön kaveri.

On muuten ensimmäinen kerta sitten vuoden -83, kun McLarenin kuskia ei löydy top 10:stä. Hulkenberg ja Ricciardo menivät edelle. Sauberin kausi kääntyi täysin loppukesästä, ja Toro Rosso väläytteli aina silloin tällöin. Vergne ja Gutierrez ottivat erittäin pahasti käkättimeen tallitovereiltaan. Force Indian kausi alkoi hyvin, mutta varsinkin rengasmuutosten jälkeen sekä di Resta että Sutil hävisivät sinne keskikastin harmaaseen massaan.

Kai sitä nyt voi sanoa, että tänä vuonna Marussia otti Caterhamin kiinni. Fakta on kuitenkin se, että tämä kaksikko on edelleen ihan tolkuttoman kaukana kaikista muista. En suoraan sanoen olisi koskaan uskonut, että "uusilla" talleilla kestäisi näin kauan saada muut kiinni. Jos se nyt koskaan edes onnistuu. Marussia kumminkin pokkaa tsempparipystin parantamalla eniten viime vuodesta.

Koodi:
2013 NOPEIMMAT KIERROKSET

1.  Sebastian Vettel		Red Bull-Renault	+0,000
2.  Mark Webber			Red Bull-Renault	+0,291
3.  Nico Rosberg		Mercedes		+0,524
4.  Fernando Alonso		Ferrari			+0,539
5.  Lewis Hamilton		Mercedes		+0,732
6.  Kimi Räikkönen		Lotus-Renault		+0,795
7.  Romain Grosjean		Lotus-Renault		+0,963
8.  Felipe Massa		Ferrari			+1,033
9.  Adrian Sutil		Force India-Mercedes	+1,105
10. Jenson Button		McLaren-Mercedes	+1,120
11. Esteban Gutierrez		Sauber-Ferrari		+1,298
12. Jean-Eric Vergne		Toro Rosso-Ferrari	+1,357
13. Sergio Perez		McLaren-Mercedes	+1,403
14. Nico Hulkenberg		Sauber-Ferrari		+1,483
15. Valtteri Bottas		Williams-Renault	+1,574
16. Paul di Resta		Force India-Mercedes	+1,586
17. Daniel Ricciardo		Toro Rosso-Ferrari	+1,587
18. Pastor Maldonado		Williams-Renault	+1,686
19. Jules Bianchi		Marussia-Cosworth	+2,897
20. Charles Pic			Caterham-Renault	+2,934
21. Max Chilton			Marussia-Cosworth	+3,238
22. Giedo van der Garde		Caterham-Renault	+3,244


				ka.	ero	muutos 2012:een
1.  Red Bull-Renault		0,260	+0,000	(-0,213)
2.  Ferrari			0,902	+0,642	(-0,012)
3.  Mercedes			0,936	+0,676	(-0,237)
4.  Lotus-Renault		1,171	+0,911	(+0,116)
5.  McLaren-Mercedes		1,326	+1,066	(+0,312)
6.  Force India-Mercedes	1,648	+1,388	(+0,404)
7.  Toro Rosso-Ferrari		1,661	+1,401	(+0,348)
8.  Sauber-Ferrari		1,708	+1,448	(+0,817)
9.  Williams-Renault		1,781	+1,521	(+0,569)
10. Caterham-Renault		3,295	+3,035	(+0,816)
11. Marussia-Cosworth		3,335	+3,075	(-0,143)
Olen usein maininnut, että nopeimmat kierrokset ovat nykyään vain teatteria. Mutta pakko se on sanoa, että tuskimpa Red Bull nyt ihan tuurilla noin ylivoimainen on tässä listauksessa. Kauden aikana pienet kummallisuudet tasoittuvat ja lopulta ainakin tallit näyttävät olevan hyvin pitkälti oikeassa järjestyksessä.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Koodi:
		Tekninen vika	Ajosta johtuva
Red Bull	4		1
Ferrari		0		3
McLaren		2		1
Lotus		5		2
Mercedes	3		1
Sauber		1		3
Forrce India	5		7
Williams	2		3
Toro Rosso	7		4
Caterham	5		3
Marussia	2		1
Tommonen käppyrä. Jos nyt uskominen lukemaani, niin tuossa tiimien kuljettajien keskeytykset (myös ne 90% jälkeen tulleet) lajiteltuna teknisiin vikoihin ja ajovirheisiin (olipa se sitten toisesta osapuolesta johtunut kilkkaus tai itse seinään ajaminen tm).
 

Turso

Well-known member
Liittynyt
7.9.2012
Viestit
1041
Kiitos jätkät. Näistä saa hyvän kuvan koko kauden mittaan tallien voimasuhteista, eikä muutamat viimeiset kisat painotu niin kuin omassa päässä helposti käy. Pikkasen tuli yllätyksenä että Ferrarilla kisanopeus toiseksi paras, mutta kovaahan ne on tällä kaudella menneet kisan loppupuolella kun auto kevenee. Jos kierrosaikaotanta tulisi koko kisan kierroksista eikä kuskien nopeimmista kierroksista, niin saataisi aika hyvä varmuus tallien keskinäisestä kisavauhdista.

Muistinkin mukaan diResta ja Sutil molemmat räpeltäneet välillä syvällä ja sitähän tuo 7 ajosta johtunutta keskeytystä tukee. 7 on aivan liikaa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15056
Toisaalta tuo vuoden 1983 tilanne McLarenin osalta selittyi paljon turbomoottorin viivästymisenä ja samalla Michelinin renkaiden liiallisesta riippuvuudesta. Ja oli kuskeillakin omat huolensa.

Toinen piti välivuotta käytännössä ajamalla keskikastissa ja toisella taas oli jatkuva sisäinen taistelu tallin kanssa. Ainakin melkein koko ajan.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Vähän statistiikkaa missä mestaruudet on ratkaustu, montako kierrosta kautta on ollut silloin jäljellä ja kuinka iso prosenttiosa silloin on ollut kautta jäljellä:

Koodi:
[B]Vuosi	Rata		Maa		KJ	K	%J[/B]
1950	Monza		Italia		0	7	0%
1951	Pedralbes	Espanja		0	8	0%
1952	Nürburgring	Saksa		2	8	25%
1953	Nürburgring	Saksa		2	9	22%
1954	Bremgarten	Sveitsi		2	9	22%
1955	Aintree		Britannia	1	7	14%
1956	Monza		Italia		0	8	0%
1957	Nürburgring	Saksa		2	8	25%
1958	Ain-Diab	Marokko		0	11	0%
1959	Sebring		USA		0	9	0%
1960	Monza		Italia		1	10	10%
1961	Monza		Italia		1	8	13%
1962	East London	Etelä-Afrikka	0	9	0%
1963	Monza		Italia		3	10	30%
1964	Mexico		Meksiko		0	10	0%
1965	Nürburgring	Saksa		3	10	30%
1966	Monza		Italia		2	9	22%
1967	Mexico		Meksiko		0	11	0%
1968	Mexico		Meksiko		0	12	0%
1969	Monza		Italia		3	11	27%
1970	Watkins Glen	USA		1	13	8%
1971	Österreichring	Itävalta	3	11	27%
1972	Monza		Italia		2	12	17%
1973	Monza		Italia		2	15	13%
1974	Watkins Glen	USA		0	15	0%
1975	Monza		Italia		1	14	7%
1976	Fuji		Japani		0	16	0%
1977	Watkins Glen	USA		2	17	12%
1978	Monza		Italia		2	16	13%
1979	Monza		Italia		2	15	13%
1980	Montréal	Kanada		1	14	7%
1981	Las Vegas	USA		0	15	0%
1982	Las Vegas	USA		0	16	0%
1983	Kyalami		Etelä-Afrikka	0	15	0%
1984	Estoril		Portugali	0	16	0%
1985	Brands Hatch	Britannia	2	16	13%
1986	Adelaide	Australia	0	16	0%
1987	Suzuka		Japani		1	16	6%
1988	Suzuka		Japani		1	16	6%
1989	Suzuka		Japani		1	16	6%
1990	Suzuka		Japani		1	16	6%
1991	Suzuka		Japani		1	16	6%
1992	Hungaroring	Unkari		5	16	31%
1993	Estoril		Portugali	2	16	13%
1994	Adelaide	Australia	0	16	0%
1995	Aida		Japani		2	17	12%
1996	Suzuka		Japani		0	16	0%
1997	Jerez		Espanja		0	17	0%
1998	Suzuka		Japani		0	16	0%
1999	Suzuka		Japani		0	16	0%
2000	Suzuka		Japani		1	17	6%
2001	Hungaroring	Unkari		4	17	24%
2002	Magny-Cours	Ranska		6	17	35%
2003	Suzuka		Japani		0	16	0%
2004	Spa		Belgia		4	18	22%
2005	Interlagos	Brasilia	2	19	11%
2006	Interlagos	Brasilia	0	18	0%
2007	Interlagos	Brasilia	0	17	0%
2008	Interlagos	Brasilia	0	18	0%
2009	Interlagos	Brasilia	1	17	6%
2010	Abu Dhabi	Arabiemiraatit	0	19	0%
2011	Suzuka		Japani		4	19	21%
2012	Interlagos	Brasilia	0	20	0%
2013	New Delhi	Intia		3	19	16%
Montako kertaa milläkin radalla on ratkennut:
Koodi:
[B]Rata			#[/B]
Monza			12
Suzuka			11
Interlagos		6
Nürburgring		4
Mexico			3
Watkins Glen		3
Las Vegas		2
Estoril			2
Adelaide		2
Hungaroring		2
Abu Dhabi		1
Aida			1
Ain-Diab		1
Aintree			1
Brands Hatch		1
Bremgarten		1
East London		1
Fuji			1
Jerez			1
Kyalami			1
Magny-Cours		1
Montréal		1
Pedralbes		1
Sebring			1
Spa-Francorchamps	1
Österreichring		1
Ja missä maassa se on ratkennut:
Koodi:
[B]Maa		#[/B]
Italia		12
Japani		12
Brasilia	6
USA		6
Saksa		4
Meksiko		3
Portugali	2
Australia	2
Unkari		2
Britannia	2
Etelä-Afrikka	2
Espanja		2
Arabiemiraatit	1
Marokko		1
Sveitsi		1
Ranska		1
Kanada		1
Belgia		1
Itävalta	1
Ja vielä listaus, missä vaiheessa kautta on useimmiten ratkennut:
Koodi:
[B]KJ	#[/B]
6	1
5	1
4	3
3	5
2	14
1	13
0	27
Adelaide, 10 kertaa päätöskisana, joista 8 kertaa kruisailua. :thumbfh:
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13799
Adelaide, 10 kertaa päätöskisana, joista 8 kertaa kruisailua. :thumbfh:
Kurjistetaan sen verran vielä, että oli 11 kertaa päätöskisana. Itse ehdin 3 kertaa F1-seuraamisaikanani nähdä Adelaiden päätöskisana, oma viehätyksensä oli herätä aikaisin aamulla katsomaan. Lämmintä kaakaota ja voileipää samalla.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
2013 oli tallin aikaerokeskiarvon mukaan McLarenin heikoin kausi sitten vuoden -96, ja pahimman epäonnistujan pokaali menee tähän osoitteeseen, vaikka Williams pisti kyllä kovasti kampoihin. Perez oli aika tasainen Buttonin kanssa, mutta tätä ei voi pitää kovin suurena kehuna. Eiköhän Hamilton näyttänyt, ettei Jenson ole kummoinen aika-ajaja.
Kieltämättä olisi voinut olettaa McLarenilla olevan aika-ajossa mahdollisuuksia parempiinkin sijoihin kuin tuolla kuskikaksikolla. Mutta eipä Button ole koskaan speciaali aika-ajaja ollut, ja Perezkään ei mitään ihmeellistä aika-ajoa esittänyt Sauber aikanaan. Tuuripodiumiin olisi ollut laatutason kuskeilla auton puolesta edellytykset, mutta niin ei sitten käynyt.

Aika lailla gappistatistiikat näyttää vastaavan sitä mitä kaudesta jäi mieleen.
 
Viimeksi muokattu:

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9344
Lotus oli ensimmäinen talli sitten vuoden 1970 ja Brabhamin, joka voitti kauden avauskisan, mutta ei sen jälkeen yhtään muuta kisaa.
 

Cmoney

Well-known member
Ylläpitäjä
Liittynyt
12.8.2004
Viestit
13799
Tämän kauden loppupisteet 25-20-17-14-12-10-9-8-7-6-5-4-3-2-1 eli 15 parasta systeemillä (jolla saa jo hännillekin piste-eroa):

Vettel 407
Alonso 280
Hamilton 232
Webber 232
Räikkönen 222

Rosberg 211
Grosjean 171
Massa 161
Button 135
Perez 116

Hulkenberg 107
di Resta 96
Sutil 76
Ricciardo 66
Gutierrez 53

Vergne 50
Bottas 40
Maldonado 40
Pic 6
Bianchi 5

van der Garde 5
Kovalainen 4
Chilton 2


Red Bull-Renault 639
Mercedes 443
Ferrari 441
Lotus-Renault 397
McLaren-Mercedes 251

Force India-Mercedes 172
Sauber-Ferrari 160
Toro Rosso-Ferrari 116
Williams-Renault 80
Caterham-Renault 11

Marussia-Cosworth 7

Olisi ollut tällä skaalalla 12/19 kisaa joissa Caterham/Marussia -laitteilla ei yltänyt pisteille eli ei liian helppoa kun autot niin luotettavia ja radat antaa ulosajoja anteeksi.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6256
Eiköhän viimeistään tämä todista sen, että Hulkenberg on hyvä kuski.
 

Nick

sadasseitsemäs
Liittynyt
30.6.2004
Viestit
2047
Sijainti
Tampere
"Ilman Vetteliä" lopputulokset

1. Alonso 292
2. Webber 252
3. Hamilton 222
4. Räikkönen 217
5. Rosberg 208
6. Grosjean 168
7. Massa 140
8. Button 99
9. Pérez 74
10. Hülkenberg 70
11. di Resta 68
12. Sutil 40
13. Ricciardo 29
14. Vergne 18
16. Gutiérrez 10
17. Bottas 7
18. Maldonado 5

Mitalit "ilman Vetteliä"

 
Viimeksi muokattu:
Ylös