"Turhia" tilastoja ja laskelmia

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15009
Ennen vanhaan pistepudotusten säännön vuoksi F1:ssä oli välillä hyvinkin erikoisia tilanteita minkä vuoksi esimerkiksi vuoden 1969 ja 1979 MM-kilpaan tuli haittoja.

Tosin vuoden 1969 haittoihin pystyi niihin suhtautumaan osana silloisen kalenterin haittaa mikä kuitattiin viimeinkin kalenteria kasvattamalla pistesäännön järkevästi määräämiin käyttömittoihin vuodesta 1970 eteenpäin.

Sen sijaan vuoden 1979 MM-kilpaan tuli tietenkin tunnetunkin kielteistä jyrkkyttä jo aiemmin kerrottujen Anderstorpin kisakorvaamattomuuden ongelmien johdosta.

Yhteistä näille vuosille kuten esimerkiksi osin vuodelle 1966 oli se, että eräässä vaiheessa kautta häiritsevästikin tietyt paremmin sijoittuneet MM-kilvan ehdokkaat eivät voineet enää voittaa mestaruutta kun oli liikaa pistesijoituksia vaikka voittoineenkin jolloin niitä pudotettiin pois ja jolloin riittävän vähän pisteitä omaavat kuskit huonommallakin sijoituksella MM-kilpaan pystyivät etenkin teoriassa jopa tuon säännön vuoksi voittamaan mestaruuden!
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15009
Hieman huvittavasti aiemmin puhuen Mark Webberin lopettaessa uransa hänet korvasi maanmies Daniel Ricciardo.

Daniel Ricciardon joutuessa testimieheksi tälle vuodelle hänet korvasi maanmies Oscar Piastri.

Saa nähdä mihin sitten Piastri kykenee ennen pitkää vai onko lähinnä Ricciardon tai Webberin jalanjäljissä kulkeva kaveri luoden hyvän keskikastin kuskin ja myöhemmin huipputallin kakkoskuljettajan asemaan yritettävän uran.

Mene ja tiedä siitä, mutta Webber tosiaan on esimerkiksi nyt jo vähän nuorekkaana ikämiehenä sentään kunnollakin Piastrin manageri.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15009
Näin viime aikojen viestien päätteeksi ellen myöhemmin sitten vielä kirjoittele hetkeen muuta niin voisi pohtia Australian ja Yhdysvaltain asemaa F1-kartalla tai moottoriurheilussa.

Mikäli Mark Webberin kyvyt olisi paremmin huomattu hänen ollessaan nuorempi hän olisi voinut päästä F1:siin jo aiemminkin kuin pääsi ja jopa 1990-luvullakin.

Silloin tosin valinnat ja suuntaukset oli toisia.

Kiitos Webberin yritysten ja kiinnostusten ylläpitää väsymättömästi yleiskiinnostusta F1:siin Australiassa selvästi kuin kulisseissakin Australialla on ollut F1:ssä kuski vuodesta 2002 lähtien tietenkin pitkään myös itsensä Webberin voimin, mutta alempiinkin luokkiin vähitellen alkaa tulla edustusta jälleen paljonkin.

Nykyinen aikakausi on melko pitkä pitkäjaksoisesti kun tietysti vuosina 1955-1981, 1983, 1985-1986 ja 1990-1994 oli australialaisia lähtöruudukossa pidemmästikin.

Yhdysvaltain suhteen puhuen Logan Sargeant on ensimmäinen Williams-kuski Yhdysvalloista sitten Long Beach 1982 Mario Andrettin yhden kisan ajon kun Frank ei päässyt pidempiaikaiseen sopimukseen kiitos Frankin kukkaron tiukkuuden Mariolle.

Muutenkin nähtäväksi jää nuoren miehen sopeutuminen F1:siin mikä ei ole ollut liian helppo Yhdysvaltain miehille ennenkään.

Itse kilpateollisuuteen miettien Yhdysvalloissa moottoriurheilu kansallisesti on valtava juttu vaikuttaen välillisesti sen 300 miljoonan ihmisen elämään siinä missä taas Australiassa se on kyllä iso juttu, mutta kalpenee sen rinnalla kun välillisesti vaikutusta on vain sen 25 miljoonan ihmisen elämään.

Välillä toki Australiassa tilanne oli huonompikin ennen kuin sitten tilanne edes jotenkin parani kun ruvettiin luomaan pitkästä aikaa parempia liikeyhteyksiä moottoriurheilun puoleen.

Parempiin moottoriurheilupäivien välillisiin vaikutuksiin Australiassa on vielä paljon matkaa pitkälti myös sukupolvellisten tottumusten vuoksi.

Nykypolvea kun on helppo houkutella tietyin ehdoin, mutta samalla heikoimmillaan hyvä kun keskittymiskyky riittää moottoriurheiluun kuin oikein mihinkään muuhunkaan lajiurheiluun nykyään esimerkiksi Australiassa!

Onkin syytä miettiä, että onko markkina-alue jotenkin liian laaja perisyyksi yllättävän vähäiselle kilpalahjakkuudelle Eurooppaan ennen viime vuosia vai missä sitten on vika?

Onko kenties syy myös vanhemmilta päiviltä periytyen myös luokkaennakkoluuloille toki ei siltikään niin vaikeina kuin miten Japanin moottoriurheilussa on suhteellisesti yrittää Eurooppaan?

Sitäkin saa sitten miettiä näin pidemmälle kauden kynnyksellä.
 

Andy

Jalkarannan Yannickdalmas
Liittynyt
15.8.2002
Viestit
5756
Sijainti
Ypäjä
Myös Rosberg on todennut kansalaiskysymyksestään joskus kertonut tunteneensa enemmän itsensä Pohjolan kansalaiseksi kuin minkään muun.
Tämä oli että kun Ruotsin media yritti omia Keken ruotsalaiseksi, niin sanoi kohteliiasti haastattelussa että: "jag är en nordisk medborgare". Ei ollut statement suomalaisuutta vastaan, vaan kohtelias kieltäytyminen olemasta ruotsalainen.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9310
Hieman huvittavasti aiemmin puhuen Mark Webberin lopettaessa uransa hänet korvasi maanmies Daniel Ricciardo.

Daniel Ricciardon joutuessa testimieheksi tälle vuodelle hänet korvasi maanmies Oscar Piastri.

Saa nähdä mihin sitten Piastri kykenee ennen pitkää vai onko lähinnä Ricciardon tai Webberin jalanjäljissä kulkeva kaveri luoden hyvän keskikastin kuskin ja myöhemmin huipputallin kakkoskuljettajan asemaan yritettävän uran.

Mene ja tiedä siitä, mutta Webber tosiaan on esimerkiksi nyt jo vähän nuorekkaana ikämiehenä sentään kunnollakin Piastrin manageri.
Tähän ehdittiin jo humoristisesti heittää, että Piastrin uran päättyessä hänet tulee korvaamaan Daniel Ricciardon manageroima australialaiskuljettaja.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15009
Tämä oli että kun Ruotsin media yritti omia Keken ruotsalaiseksi, niin sanoi kohteliiasti haastattelussa että: "jag är en nordisk medborgare". Ei ollut statement suomalaisuutta vastaan, vaan kohtelias kieltäytyminen olemasta ruotsalainen.
Näin tosiaan tuolloin Ruotsin SVT:lle ja lehtiin jutteli Keke.

Tähän ehdittiin jo humoristisesti heittää, että Piastrin uran päättyessä hänet tulee korvaamaan Daniel Ricciardon manageroima australialaiskuljettaja.
Voi kenties tuolloin olla juurikin näin.
 

Wave

Well-known member
Liittynyt
11.1.2022
Viestit
62
Kausi 2023.
Lasketaan keskiarvo, kuinka monta maaliin ajanutta kuljettajaa jäi kunkin kuljettajan taakse.
Huom. Kyse vain maaliin ajaneista ei tuloksen saaneista keskeyttäneistä.
Kyse myös vain "oikeista" kilpailuista, sprinttejä ei ole otettu huomioon.
Eli jos 17 ajaa maaliin, viimeinen saa 0 ja voittaja 16.
Seuraavaksi kuljettaja ja koko kauden keskiarvo näin laskettuna:

Verstappen 15,73
Leclerc 12,71
Perez 12,70
Hamilton 12,20
Alonso 11,60
Russell 11,39
Sainz 11,16
Norris 9,57
Ocon 8,53
Stroll 8,35
Gasly 7,58
Piastri 7,42
Albon 6,39
Tsunoda 4,79
Lawson 4,20
Bottas 4,05
Ricciardo 3,71
Zhou 3,68
de Vries 2,88
Hulkenberg 2,85
Magnussen 2,82
Sargeant 2,67
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9310
No näitä ei voi olla montaa? Ajaa maaliin, muttei saa tulosta?
Juuri toisinpäin, eli eivät tulleet maaliin, mutta saivat tuloksen. Tässä kai ne viime kaudelta.

AUS: Gasly, Ocon, De Vries, Sargeant, Magnussen
MON: Magnussen
GBR: Gasly
HUN: Sargeant
SIN: Russell
MEX: Sargeant, Stroll
VEG: Tsunoda, Hülkenberg
ABD: Sainz
 

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5389
Juuri toisinpäin, eli eivät tulleet maaliin, mutta saivat tuloksen. Tässä kai ne viime kaudelta.

AUS: Gasly, Ocon, De Vries, Sargeant, Magnussen
MON: Magnussen
GBR: Gasly
HUN: Sargeant
SIN: Russell
MEX: Sargeant, Stroll
VEG: Tsunoda, Hülkenberg
ABD: Sainz
Wavelta on unohtunut sitten tekstistä välimerkki ja merkitys muuttuu täysin päinvastaiseksi.
"Huom. Kyse vain maaliin ajaneista, ei tuloksen saaneista keskeyttäneistä."
 

Wave

Well-known member
Liittynyt
11.1.2022
Viestit
62
Pahoittelut, ilmaisin asian epäselvästi, eli keskeyttäneitä ei oteta huomioon.

Sama tilasto vuodelta 2022:

Verstappen 14,55
Leclerc 13,37
Perez 13,32
Sainz 12,94
Russell 12,33
Hamilton 11,75
Norris 8,85
Alonso 8,81
Ocon 8,65
de Vries 7.00
Bottas 6,81
Vettel 6,71
Stroll 5,47
Gasly 5,21
Ricciardo 5,16
Zhou 4,44
Albon 4,38
Magnussen 3,82
Tsunoda 3,81
Schumacher 3,11
Latifi 1,41
Hulkenberg 0,50
 

Wave

Well-known member
Liittynyt
11.1.2022
Viestit
62
Pahoittelut, ilmaisin asian epäselvästi, eli keskeyttäneitä ei oteta huomioon.

Sama tilasto vuodelta 2022:

Verstappen 14,55
Leclerc 13,37
Perez 13,32
Sainz 12,94
Russell 12,33
Hamilton 11,75
Norris 8,85
Alonso 8,81
Ocon 8,65
de Vries 7.00
Bottas 6,81
Vettel 6,71
Stroll 5,47
Gasly 5,21
Ricciardo 5,16
Zhou 4,44
Albon 4,38
Magnussen 3,82
Tsunoda 3,81
Schumacher 3,11
Latifi 1,41
Hulkenberg 0,50
Vuosi 2021:

Verstappen 15,63
Hamilton 14,67
Bottas 12,56
Perez 11,68
Norris 10,90
Leclerc 10,90
Sainz 10,82
Gasly 10,28
Ricciardo 9,19
Alonso 8,35
Ocon 8,21
Vettel 7,24
Stroll 6,79
Tsunoda 5,61
Russell 5,50
Räikkönen 5,06
Giovinazzi 4,57
Latifi 2,88
Kubica 1,50
Schumacher 1,05
Mazepin 0,50
 

Wave

Well-known member
Liittynyt
11.1.2022
Viestit
62
Vuosi 2021:

Verstappen 15,63
Hamilton 14,67
Bottas 12,56
Perez 11,68
Norris 10,90
Leclerc 10,90
Sainz 10,82
Gasly 10,28
Ricciardo 9,19
Alonso 8,35
Ocon 8,21
Vettel 7,24
Stroll 6,79
Tsunoda 5,61
Russell 5,50
Räikkönen 5,06
Giovinazzi 4,57
Latifi 2,88
Kubica 1,50
Schumacher 1,05
Mazepin 0,50

Vuosi 2020:

Verstappen 15,33
Hamilton 14,81
Bottas 12,50
Perez 10,69
Stroll 10,45
Ricciardo 10,31
Sainz 10,14
Albon 9,80
Leclerc 9,54
Hulkenberg 9,50
Ocon 9.00
Norris 9,00
Gasly 8,71
Kvyat 6,53
Vettel 6,33
Räikkönen 4,06
Giovinazzi 3,14
Magnussen 2,91
Russell 2,77
Grosjean 2,25
Latifi 1,57
Aitken 1.00
Fittipaldi 0,00
 

Wave

Well-known member
Liittynyt
11.1.2022
Viestit
62
Vuosi 2020:

Verstappen 15,33
Hamilton 14,81
Bottas 12,50
Perez 10,69
Stroll 10,45
Ricciardo 10,31
Sainz 10,14
Albon 9,80
Leclerc 9,54
Hulkenberg 9,50
Ocon 9.00
Norris 9,00
Gasly 8,71
Kvyat 6,53
Vettel 6,33
Räikkönen 4,06
Giovinazzi 3,14
Magnussen 2,91
Russell 2,77
Grosjean 2,25
Latifi 1,57
Aitken 1.00
Fittipaldi 0,00
Vuosi 2019:

Hamilton 14,81
Bottas 14,79
Leclerc 13,94
Verstappen 13,68
Vettel 13,00
Sainz 9,47
Gasly 9,28
Norris 8,44
Ricciardo 8,40
Albon 8,30
Perez 7,53
Hulkenberg 7,24
Kvyat 6,61
Räikkönen 6,26
Stroll 5,44
Grosjean 4,36
Magnussen 4,33
Giovinazzi 3,79
Russell 1,84
Kubica 0,42
 

Wave

Well-known member
Liittynyt
11.1.2022
Viestit
62
Vuosi 2019:

Hamilton 14,81
Bottas 14,79
Leclerc 13,94
Verstappen 13,68
Vettel 13,00
Sainz 9,47
Gasly 9,28
Norris 8,44
Ricciardo 8,40
Albon 8,30
Perez 7,53
Hulkenberg 7,24
Kvyat 6,61
Räikkönen 6,26
Stroll 5,44
Grosjean 4,36
Magnussen 4,33
Giovinazzi 3,79
Russell 1,84
Kubica 0,42

Vuosi 2018:

Hamilton 14,10
Räikkönen 12,88
Vettel 12,85
Verstappen 12,65
Ricciardo 12,54
Bottas 12,32
Hulkenberg 8,29
Ocon 7,20
Sainz 6,58
Perez 6,21
Magnussen 5,94
Leclerc 5,93
Grosjean 5,80
Gasly 5,00
Ericsson 4,18
Vandoorne 3,72
Hartley 2,93
Stroll 2,33
Sirotkin 1,39
 

Wave

Well-known member
Liittynyt
11.1.2022
Viestit
62
Vuosi 2018:

Hamilton 14,10
Räikkönen 12,88
Vettel 12,85
Verstappen 12,65
Ricciardo 12,54
Bottas 12,32
Hulkenberg 8,29
Ocon 7,20
Sainz 6,58
Perez 6,21
Magnussen 5,94
Leclerc 5,93
Grosjean 5,80
Gasly 5,00
Ericsson 4,18
Vandoorne 3,72
Hartley 2,93
Stroll 2,33
Sirotkin 1,39

2017:

Vettel 12,89
Hamilton 12,55
Bottas 12,26
Ricciardo 11,64
Räikkönen 11,50
Verstappen 11,46
Perez 7,94
Ocon 7,26
Sainz 6,58
Alonso 6,38
Hulkenberg 6,23
Massa 6,00
Stroll 4,80
Grosjean 4,29
Magnussen 4,20
Vandoorne 3,71
Kvyat 3,70
Palmer 3,00
Hartley 3,00
Gasly 2,80
Wehrlein 1,60
Ericsson 1,46
Giovinazzi 1,00
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15009
Näin pitkästä aikaa omalta osaltani olisi tulossa melkoisenkin runsaasti erilaisia nk. Turhia tilastoja ja laskelmia lähiajoille, ehkä viikoille ja kuukausillekin laitettavaksi tilanteen ja ajan riittävyyden mukaan.

Laitetaan yksi niistä ja vanhemman pään juttuna:

Vuoden 1966 Nürburgringin kilpailun jälkeen aikaa yleisesti ottaen joillakin kuskeilla olisi riittänyt vielä mahdollisen maailmanmestaruuden saamiseen pois Jack Brabhamin nenän edestä.

Maailmanmestaruutta puolustavalta Jim Clarkilta kausi oli jo mennyt penkin alle.

Joillakin kuskeilla alkoivat tulla vastaan myös MM-kilvan pisteitäkin enemmän ajoittain tarkkailtavat kilpailusijoitukset, että mitä sai laskea mukaan.

Vuodesta 1961 eteenpäin sääntöjen enimmäisrajalla sai parhaimmillaan laskea kisasijoituksia 11 kappaletta, mutta tuolloinhan ei vain ollut riittävästi kaudella kilpailuja kuin 9 kappaletta vain ajettiin kun siihen päälle vielä Etelä-Afrikan osakilpailu Prinssi Yrjön radalla julistettiin kelpaamattomaksi MM-kilvan osalta palkintorahakiistojen vuoksi.

Siten käytännössä Graham Hill ja Jochen Rindt olivat käytännössä melkein kokonaan menettäneet mestaruusmahdollisuutensa kun taas vertailuksi vielä John Surtees ja Jackie Stewart olisivat oikein, oikein hyvällä onnella voittaa maailmanmestaruuden kun heillä oli siis vähemmän laskettavia sijoituksia käytössä vielä silloin!

Tämäkin herätti osin ajallaan keskustelua, mutta vielä kului tuostakin eteenpäin muutama vuosi eli vuoteen 1970 ennen kuin kisoja tuli viimein todella merkittävän menettelevän riittävä sääntöihin laskettavan sijoitusten enimmäisrajan käyttöä varten.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15009
Aikanaan erilaisten sijoitusten laskujen takia F1:siä välillä vähän moitittiin laskutavoiltaan MM-kilvan osalta puhuen.

Siltikin formuloista pidettiin ja kannatus vain tuntui lisääntyvän vuosien mittaan.

Ja osattiin muissakin lajeissa välillä jakaa mestaruuksia tai niiden piiriin laskettavia titteleitä 'epäreiluina'.

Muun muassa vuoden 1983 Alppihiihdon/Syöksylaskun Maailman Cupin voittajan määrittäminen tuntui ainakin olevan kuin teoreetikkojen ja matemaatikkojen unelmajuttu muille sen sitten olevan ajoittain täydellinen epäreiluuden huippu määrittää.

Formuloiden puolella juuri viime viestiin mainitun vuoden 1966 ongelmien lisäksi myös vuodeksi 1969 oli samoja ongelmia minkä johdosta siis vuodeksi 1970 viimein kasvatettiin kalenteria lopullisesti ongelmia välttämään ja vuosina 1978-1980 oli tietenkin erittäinkin vihattu yhteenlaskettujen ja erotettujen kisojen yhdistelmän kausi millä maailmanmestari määritettiin noille vuosille.

Joskin toki todella pahoja ja arvosteluja ongelmia tuotti vain vuosien 1978-1980 aikavälillä olleen säännön vuoksi vain vuosi 1979.

Tämäkin vain kun Ruotsin Anderstorp jäi pois eikä sitä korvattu ei sitten millään jollain muulla kilpailulla!
 
Ylös