"Turhia" tilastoja ja laskelmia

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Aiemmin viime vuonna Australian moottoriurheilua tuli paljon kehuttua, mutta onhan siellä ongelmia tai nykypäivään on tullut ongelmia jotka eivät olisi niin aivan välttämättä olleet ennen ongelmia:

Australiassa moottoriurheilu on ollut hieman enemmän erikoistunutta vain tiettyyn alalajiin eli eräänlaiseen vakioautopuoleen, tukijapuolella ajoittain ollaan oltu hyvin nihkeitä sen suhteen, että haluaako joku lähteä kunnolla Eurooppaan yrittämään vai jääkö nuorukaisajaja sitten kotimaan moottoriurheilupuolelle ja jos poikkeuksia on säännössä niin lähinnä vaatimus on ollut mennä sitten englanninkielisille alueille eikä välttämättä niillekään halukkaille tukia enää riitä toisin kuin ennen ja viimeinen ajoittain naurettavan kovat vaatimukset juurikin kuin odottaen jotakin seuraavaa Max Verstappenia tai Lewis Hamiltonia ilmaantuvaksi jo niin kovin, kovin nuorena kun eihän kaikista sellaisia vain voi tulla!

Lisäksi erilaisia Australian muitakin tärkeämmän luokan moottoriurheilukisaluokkia on aina vähätelty Euroopan tai Amerikan mittakaavassa.

Siinä missä ennen saattoi edes joskus ja jopa oikeastikin herättää kunnioitusta ja kiinnostusta vaikkapa Australian Formula Fordin tai Australian F3-sarjan kisoissa voittaminen niin viimeisinä lähivuosikymmeninä puhumattakaan nykypäivään tullen mikäli ei ole joku äärimmäinen superjunnuksi kehuttu tapaus kyseessä niin naurettaisiin todennäköisesti vähänkin kovemmista eurooppalaisista kilpa-ajosarjoista ulos ja vain sitäkin räkäisempää naurua olisi tiedossa mikäli siis vähänkin jotain ihan median valokeilasuosikkia huomioimatta joku nuorempi lahjoja omaava Australian kaveri haluaisi yrittää ajaa jonain päivänä F1:ssä!
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Australiassa verrattuna Yhdysvaltain moottoriurheiluun aiemmin kerrottuna on myös oma totuutensa eräässä asiassa:

Se on laaja, mutta toisaalta yllättävänkin äkkiä siinä vain nousee se katto vastaan eikä erilaiset korkeimmat 'vuorenhuiput' saavutuksissa siellä main tunnu samalla tapaa niin paljon kuin miten se ehkä tuntuisi Yhdysvalloissa.

Puutteistaan huolimatta siis ja toki melko mittavista tauoista välillä on Australialla ollut melko paljon edustusta F1:ssä.

Australian lehdistössä on tietenkin välillä mietitty ja päivitelty asioita.

Ei siellä juurikaan ole hämmästytty Yhdistyneiden Kuningaskuntien, Yhdysvaltain, Saksan, Ranskan tai edes Italiankaan moottoriurheiluedustuksesta, mutta yllättävän paljon aina on hämmästelty ja kehuttu Suomen asennetta ja edustusta kansainvälisessä moottoriurheilussa!

Varsinkin kun Suomi vain on niin suuren pienen tuntuinen maa silti monta muuta maata pienempänä paikkana.

Vaihtoehtoisesti Suomi tunnetusti on suuri maa tai edes menettelevän suuri maa, mutta melko vähän ihmisiä Suomessa on ollut siis ainakin suuremman väkiluvun maihin aina verrattuna.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
F1:ssä toisinaan ja etenkin historiallisesti on ollut niin, että joskus erilaiset kuljettajavalinnat eri talleihin tuottavat ongelmia sairastelun, sopimusten sotkujen tai loukkaantumisten nimissä.

McLaren muun muassa tuoreempana aikana kerran halusi ajattaa Fernando Alonsoa, mutta sitten aina piti käyttää muuta kuljettajaa tai vaihtoehtoisesti Alonson meneminen McLarenille aiheutti omanlaisensa ongelmat ja kohut.

Tämä siis lähinnä Alonson toisella McLarenin ajourakalla vuosineen toisin kuin ensimmäisellä.

Siten muun muassa Alonson McLaren-kaudet aina käynnistyivät hieman katkonaisemmin toisin kuin muilla kuljettajilla.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Erilaisissa urheilumuodoissa Yhdistyneiden Kuningaskuntien osuus on ainutkertainen ja ainutlaatuinen erikoisuudeltaan.

Joissakin urheilumuodoissa ja itse asiassa yllättävänkin usein se on hyödyntänyt jokaista kyseiseen yhteisvaltioon kuuluvaa pääaluettaan eli Englantia, Skotlantia, Walesia ja Pohjois-Irlantia muun muassa jalkapallon, rugbyn, dartsin ja monen muunkin lajin osalta kuten jääkiekonkin osalta vähintään historiallisemmin.

Toisaalta joissakin urheilumuodoissa se on joutunutkin olemaan erinäisten muotoseikkojen ja sääntöjen pakotuksen vuoksi yhtenäisempi vaikka poikkeuksia on toki tunnettu niin F1:n, Olympialaisten kuin vaikka jääkiekonkin suhteen lähemmäksi nykypäivää asti vaikkakin jääkiekossa toki nykyisillä lähivuosikymmenillä muuna kuin Englantina tai Iso-Britanniana pelaaminen on jäänyt vähäisemmäksi.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
5.3 mennessä viime vuonna tietysti ennen kauden avausta muistutettiin niin Fernando Alonson kuin Michael Schumacherin ennätysten välillä siitä mitä veteraaninakin voisi lajissa vielä saavuttaa.

Michael Schumacherin uran ensimmäinen palkintosijoitus oli Mexico Cityssä 1992 ja viimeinen oli Valenciassa 2012 eli 20 vuotta, 3 kuukautta ja 2 päivää oli näillä väliä.

Alonsolle aluksi luultiin, että ennätys ei siirry yleisesti ottaen järkevästi hänen nimiinsä kaudella sitten millään. Tai palkinnon arveltiin tulevan myöhemmin kaudella eli ehkä Red Bull Ringin aikaan mikäli silloinkaan ja olevan joka tapauksessa kertaluontoinen kun Alonsoon tai Alonson talliin ei oikein tunnuttu luottavan.

Sittemmin Alonso saikin useita, useita palkintoja viime vuonna.

Toki väistämätön huononeminen tuli, mutta ei niin pian kuin arveltiin.

Lopulta Alonsolla oli viime vuoden F1-kauden päätteeksi 8 palkintosijoitusta.

Sakhirin palkinto Alonsolle herätti myös huomiota kun Alonso oli vieläkin lajissa ja hän oli ollut silloin ennen kuin muuan Oscar Piastri oli edes syntynytkään ja sama juttu olisi ollut erään Kimi Matias Räikkösen suhteen mikäli suomalainen olisi millään tapaa lajissa enää silloin ollut mukana ja eihän ollut kauan siitäkään sillä hetkellä tai edes nykyäänkään kun milloin Kimi lopetti uransa vihdoin ja viimein!
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Lewis Hamiltonin voittoputkettomuutta päiviteltiin paljon edeltävän vuoden Sakhirin aikaan ja toivottiin Hamiltonin voittojen tulemista.

Toisaalta niin paljon kun välillä silloisesti oli isoa väliä eräänlaisten ensi voittojen ja viimeisten voittojen välillä lajissa niin silti niin Lewis kuin Michael Schumacher hävisivät Kimi Räikköselle eräiden voittojen odotuksissa.

Hamiltonin uran ensi voitto oli ollut Montrealissa 2007 ja viimeinen voitto ennen pitkää oli hyvin tunnepohjaisesti Silverstonessa tänä vuonna vaikka sitä ei vielä viime vuonna voinutkaan tietää ja sitä ennen siis pitkään harmittavana juttuna Jeddah-Cornichessa kolme vuotta sitten eli tuolloin muistellun mukaisesti ennen pitkää silloisesti kaksi vuotta aiemmin.

Hamiltonin vertailuväli oli siis hieman pidempi kuin Schumin Spa-Francorchampsin 1992 kisan ja Monzan 2006 välisenä aikana.

Kimillä vertailuväli oli tasan 15 ja puoli vuotta päälle Sepangin 2003 ja Austinin 2018 välillä kun etenkin Kimin nk. Toisella Uralla hieman voittojen väli venyi ja niitäkin lopulta oli erittäin, erittäin vähän minkä takia huvikseen voisi ivailla, että Kimi tuli Häkänä lajiin ja lähti Kekenä ulos!

Sittemmin toki ennätys vain on nykyään periaatetasolla ainakin kun on niin mittava ura myös Lewisilläkin niin Lewisin nimissä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Lewis Hamilton ja Fernando Alonso jäivät enemmän tai vähemmän olemaan lajin nk. Ikäpresidenttejä sen jälkeen kun Kimi Räikkönen oli jäänyt eläkkeelle ja kun vähän tätä ennen nk. Ikäpresidentiksi välillä lajiin oletettiin niin Jenson Buttonia tai Nico Rosbergia, mutta molemmilla ura loppui vähän ennen kuin arveltiin heidän olevan sinne asti kuin mitä ehkä toivottiinkin olevan.

Lähin haastaja jossain määrin on tuntunut olevan Nico Hülkenberg, mutta hänenkin huhutaan tai on huhuttu pian lopettavan uransa ja toki suurista huhuista huolimatta ei Sebastian Vettelkään ole palaamassa.

Ainakaan ihmeittä tuomaan vähän kokemusta yhä enemmän ja enemmän nk. Formula Juniori-sarjan nimeen jääville nuoren polven kavereille.

Max Verstappen jossain määrin joutuisikin ennen tiettyjä ennätyksiä saadakseen lajissa sen 35-vuotiaaksi asti ja tiedä sitten jaksamisesta sinne asti.

Ellei sitten aina välillä olevat kiukuttelut häneltä ole enemmän tyypillistä Verstappenin suvun kavereiden showuhoa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Viime kauden Sakhirin yhteydessä kauden avauksena nähtiin monta mielenkiintoista ennätystä, tilastoa tai laskelmaa osin nk. Turhana.

Paljon herjattu ja yllättävän äkkiä tämän menettelevän myönteisen debyytin jälkeen urallaan saanut Logan Sargeant ajoi siis sijalle 12.

Siitäkin voisi moittia, mutta debyytti vielä sujui siis paremmin kuin mitä esimerkiksi Michael Andrettin, Scott Speedin ja Alexander Alex Rossin vastaava.

Itse asiassa debyyttiajo samoin tein oli paras Yhdysvaltojen F1-kuljettajalle sitten Danny Sullivanin Rio de Janeiron 1983 debyyttiajon kun tuolloin Sullivan oli 11:sta.

Itse muitakin juttuja riittäisi vaikka kuinka, mutta lyhennetäänpä tärkeimmät ranskalaisin viivoin:

- Ennen viime kauden alkua Sakhirin rata oli siis Max Verstappenin eniten kisoja sisältänyt rata hänen urallaan mitä hän ei siis ollut voittanut ja minkä puutteen hän vasta viimein viime vuoden aluksi korjasi

- Olisiko tämä ollut Verstappenilta virhe? Näin kysyttiin kun vuosina 2017-2022 välisenä aikana milloin Sakhir eri muodoissaan tai lisäkilpailuina keskellä korona-aikaa ajettiin niin aina sen voittaja oli MM-kilvan kakkonen vuoden päätteeksi ja tämänkin virheen ja puutteen Verstappenin Max korjasi eli hänestä tuli myös ensimmäinen Sakhirin kisan voittaja hetkeen maailmanmestarina

- Sitten vuoden 2013 eli silloiseen kymmeneen vuoteen tämä oli ensivoitto Red Bullille siis tuon vuoden

- Oli historian toinen kerta tuolloin, että Red Bull-talli voitti kauden avauksen kun edellinen oli tullut Melbournessa 2011

- Myös eturivin täysvaltaaminen hetkeen muotoon tai toiseen oli ollut Red Bullilta vaikeaa kun vuonna 2018 oli tätä ennen saatu sellainen Mexico Cityyn ja tätä ennen useammin vuonna 2013 oli viimeksi saatu erillisvaihteluvälein eturivi haltuun kunnolla hallitsevasti pariin otteeseen

- Kuten todettua vähän aiemmin niin Fernando Alonsosta tuli siis hetkeen vanhin F1-palkintomies lajissa

- Lewis Hamilton oli siis viimeksi yhtä huono Sakhirissa niissä kisoissa missä hän oli mukana tai mistä ei ollut vetäytynyt sairauden vuoksi niin vuoden 2013 Sakhirin kisassa eli Mersulla viides oli niin vuodeksi 2023 kuin myös vuodeksi 2013

- Suomen Valtteri Bottas saavutti silloin 10:ttä kertaa Sakhirissa myös erilaiset ylimääräkisat huomioiden urallaan pisteitä peräkkäisesti

- Williams-talli sai ensimmäistä kertaa sitten vuoden 2017 Sakhirissa pisteitä

Muutama muukin tilasto meni uusiksi tai oli erikoinen Sakhiriin 2023, mutta tuossa olikin merkittävimpiä juttuja siitä kisasta.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Japanilaisista F1-kuskeista puhuttaessa Takuma Satolla ja Kazuki Nakajimalla on ollut urallaan yhteisiä ja mielenkiintoisia käänteitä ja milloin ei itsessään niin edes yhdistäviä tekijöitä kuitenkin:

Muun muassa siis BAR-tallin ja Williams-tallin osalta puhuen:

Saton BAR-tallin ura alkoi kisapuolella kun Jacques Villeneuve lähti pois tallista kauden 2003 päätöskisaan mennessä. Villeneuve oli maailmanmestari ja Indy 500:n voittaja kuten myös viimeinen PPG IndyCar World Seriesin maailmanmestari.

Sato oli tietenkin tallissa sen kaksi vuotta, mutta tarmokkuudestaan huolimatta yleensä jotenkin jäi maineessa tai ajoissa tulevan maailmanmestari Jenson Buttonin jalkoihin.

Ennen pitkää mielenkiintoisesti hänen suhteellisesta nuoruudestaan huolimatta hänet korvattiin myöhemmin BAR:sta Hondaksi muuttuneessa tallissa Rubens Barrichellolla.

Yhtä ennen pitkää Satolla vaikka mahdollisuuksia oli niin F1-puolen ajot päättyivät jatkuen siis ennen pitkää nimivaihdoksista huolimatta nk. Uuden Sukupolven Indycarin parissa.

Satosta tuli myös Indy 500-voittaja vaikka sarjan mestaruutta tai edes kovin sitä lähelle hän ei ole kyennyt näinä vuosina pääsemään ja ikäkin on tullut aikoja sitten vastaan siinä käytännössä.

Sato kykeni ainakin Indy 500:n suhteen samaan kuin Villeneuve.

Nakajiman Williams-tallin ura kun Alexander Alex Wurz päätti vuoden 2007 Interlagosin aikaan jäädä sivuun tallista ja lajista. Wurz oli kerran ollut todellinen lahjakkuus tai sellaiseksi hänet katsottiin jo Benettonin testikuljettajan virassa ollessaan, mutta oli aina väärässä paikassa väärään aikaan uralla tai sittemmin oikeassa paikassa sen vain juuri muuttuessa erikseen huonoksi yhtä juuri sillä hetkellä puhuen. Wurz oli Le Mansin 24 Tunnin Ajon voittaja kaikkien aikojen nuorimpana sellaisena vuonna 1996 ja pitää tuota ennätystä nykyäänkin vielä voimassa.

Nakajima oli tietenkin tallissa sen kaksi vuotta, mutta tarmokkuudestaan huolimatta yleensä jotenkin jäi maineessa tai ajoissa tulevan maailmanmestari Nico Rosbergin jalkoihin.

Tosin suhteessa Satoon nähden Nakajimalla ei vain ajot sujuneet edes oikein sinne mennen sitten mitenkään siinä missä Sato välillä väläytteli vakuuttavastikin menoaan.

Ennen pitkää mielenkiintoisesti hänen suhteellisesta ja itse asiassa aika selvästä nuoruudestaan huolimatta jopa Satoon nähden hänet korvattiin myöhemmin Williams-tallissa Rubens Barrichellolla.

Rubens korvasi siis molemmat japanilaiskuskit heidän ollessaan vaikeuksissa tai muutosten jälkeen.

Yhtä ennen pitkää Nakajimalla vaikka mahdollisuuksia oli niin F1-puolen ajot päättyivät jopa verraten parhaassa nuoruudessa jatkuen siis ennen pitkää urheiluautojen parissa.

Nakajimasta tuli myös Le Mansin 24 Tunnin Ajon voittaja vaikka vastaavaa urheiluautojen MM-kilvan tai sarjan mestaruutta tai edes kovin sitä lähelle hän ei ole kyennyt näinä vuosina pääsemään ja ikääkin on, mutta edelleen Satoon nähden Kazuki-san pystyisi vielä vaikka mihin niin nuorena kuin on.

Nakajima kykeni ainakin Le Mansin 24 Tunnin Ajon suhteen samaan kuin Wurz.

Takuma-sanin tai myös Taku-sanin uran ensimmäinen ja viimeinen F1-tallikaveri myös ajoivat erikoisuutensa F1-uransa ensikisat Minardilla.

Muu erikoisuus oli myös se, että Takuma-sanin ja Kazuki-sanin uran ensikilpailuissa molemmat tallikaverit ja tulevaisuuden maailmanmestarit eli Button ja Rosberg ajoivat joko omat vastaavat F1-uransa siihen asti parhaimmat sijoitukset tai sitä paremmatkin.

Button pääsi siinä vaiheessa jo vähän koettelevan uran piirissä neljänneksi ja se siis oli yhtä vastaava kuin sitä aiemmin, mutta Rosbergille se oli siinä vaiheessa uran paras sijoitus.

Lisäksi molemmat kuljettajat eli Button ja Rosberg saivat uransa ensimmäiset palkintosijat joko hyvin parhaiden pisteajojensa heti alussa tai heti seuraaviin kilpailuihin alkukaudesta kullakin kaudella.

Button oli palkinnoilla Sepangissa 2004 kauden toisessa osakilpailuissa ja Nico Rosberg oli palkinnoilla Melbournessa 2008 kauden avausosakilpailussa.

Myös niin Saton kuin Nakajiman osalta puhuttuna heidän edustamiensa tallien toiset vuodet olivat synkkääkin synkempiä tai kauheita ajatella.

Etenkin jälkikäteen.

Sato sai vuodeksi 2005 monien koettelemusten, keskeytysten, kertaalleen osallistumattomuuden kun Sepangissa 2005 Anthony Davidson ajoi yhden kisan BAR:lla, hylkäämisten takia muun muassa niin, että BAR-talli oli kaudella kaksi kisaa sitten kokonaan kilpailukiellossa tai myös Indianapolis 2005 farssin seurauksena vaivaisen pisteen koko kaudella ja Nakajima ei saanut vuodeksi 2009 lainkaan pisteitä.

Pistejärjestelmä oli tietysti viimeinen yleisesti ottaen nk. Hyväksytty vanhemman mallisena ja järkevänä pistelaskujärjestelmänä eli 10-8-6-5-4-3-2-1.

Kaiken kaikkiaan tähän nähden vaikka Buttonia ja Rosbergia välillä moitittiin näinäkin kausina eli 2005 tai 2009 huonoksi kuljettajaksi toisinaan niin yleisesti ottaen surkeimmillaankin heidät katsottiin silti ajotasonsa, suoritusten ja yritteliäisyyksiensä vuoksi kuuluvan oman kautensa edes keskimäärin aina 10:n parhaan joukosta löydettävään joukkoon!

Button oli vuonna 2005 37:n MM-pisteen turvin MM-kilvassa 9:s ja voi vain arvella ilman hylkäyksiä ja kilpailukieltoja, että miten korkealla olisi voinut olla ja Rosberg oli vuonna 2009 34,5:n MM-pisteen turvin MM-kilvassa 7:s ja jälleen ilman tiettyjä ongelmia joissakin kisoissa kuten myös vähänkin mahdollisesti palkinnoille ajaessa olisi voinut olla ties kuinka korkealla MM-kilvassa vuoden päätteeksi.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Sitten on vielä pari muutakin mielenkiintoista juttua koskien Takuma Satoa, Kazuki Nakajimaa ja Alexander Alex Wurzia:

Ensimmäinen näistä on se, että Satolla oli historiaa ja ei vain Kazukin vaan myös Kazukin isän eli Satoru Nakajiman kanssa.

Takuma Saton elämän ensimmäinen F1-ajo paikan päällä oli 10-vuotiaana poikana isänsä seurassa Suzukassa 1987 ja tuossa kisassa Satoru-san ajoi kuudenneksi ja pisteelle mikä merkkiteko merkitsi valtavasti tietenkin kotiyleisön silmissä vaikka jäi sittemmin tietenkin muun muassa muutamankin eri japanilaiskuskin suorittaman kotikisan palkintoajon varjoon!

Satoru-san myös oli Takuma-sanille ennen pitkää eräänlainen F1-kummisetä kuten monelle muullekin japanilaiskuskille joskin ei ehkä ihan välittömän suoraan niin vahvasti kuin mitä suhteessa heti oli ollut aikaisemmin Aguri Suzukille ja heti oman uransa loppumetreillä tai lopussa Ukyo Katayamalle.

Vastaavasti Takuma-san auttoi melko paljon myös sitten nuorta Kazuki-sania milloin vain järkevästi ehti tai kun Satoru-sanille tuli vähän liikaa kiireitä.

Aivan joka paikkaan ei Satoru-sankaan ehtinyt.

Voi että miten mielenkiintoista olisi ollutkaan nähdä riittävän kunnollisella rahoituksella Tyrrell-talli uudelleen nimettynä F1:ssä Nakajima Racingiksi japanilaistallina!

Ikävä kyllä ei vain kerta kaikkiaan niin paljon rahaa ollut antaa käyttöön ja olihan siinä vähän ongelmia Satoru-sanilla ja näillä muilla yhtiömiehillä tästä tallin pyörittämisen käsityskyvystä.

Siihen nähden brittiläis-jenkkiläinen tupakkayhtiön kilpailupuoli sitten voitti tarjouskilpailun ja tuotti oman merkkinsä lajiin.

Viimeinen muu yhteinen piirre yhdistäen Nakajiman Kazukin ja Satorun Alexander Alex Wurziin oli seuraava:

Satoru-san oli ajanut vaikkakin tuntuvasti enemmän koemielessä urallaan pienempiä vakioautoja ja myös rallicross/ralliautoja vähän samaan tapaan kuin miten vaikkapa Ahveniston Ajoissa Suomessa on ajettu.

Tämä oli yhteinen, yhdistävä tekijäpiirre Satoru Nakajiman ja Alexander Alex Wurzin isän eli selvästi enemmän noita muita ajoja Ahveniston Ajoistakin tuttuna miehenä oman aikansa nuorena miehenä olleen kaverin eli Franz Wurzin suhteen!

Alexander Alex Wurzin pojista yhdellä eli Charlie Wurzilla on myös sama syntymäpäivä kuin isällään eli toisin kertoen Franz Wurz ja Charlie Wurz ovat syntyneet samana päivänä.

Syntymävuosi toki on huomattavasti erilainen eli Franz syntyi isänsä Franz Wurz Vanhemman pojaksi 2.12.1946 ja Charlie Wurz tietysti Alexander Alex Wurzin pojaksi 2.12.2005.

Charlie ajaa tai tulee ajamaan ennen pitkää F3:n nykyistä pääluokkaa suuntanaan ennen pitkää hyvällä onnella kuninkuusluokka lähivuosille tai sen 5 vuoden sisään kaiken mennessä nappiin ja mikäli vain paikka löytyy.

On kyllä toisaalta vielä Wurzin 'Aleksi' nuorekas mies kun tosiaan tänä vuonna alkupuolella tätä vuotta täytti 50 vuotta ja näyttää edelleen melkoisen nuorekkaalta kaverilta vähän tilanteen mukaan asiayhteydestä riippuen!

Samanikäinen kaveri on siis kuin minkä ikäinen Jarno Trulli on ja tosiaan sen molemmat ovat pari vuotta vanhempia kuin mitä muuan Mark Webber on.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Mitä vielä lyhyesti todetaan tuohon Charlie Wurzin tilanteeseen niin jälleen Alexander Alex Wurzin poika on kuten yllättävän moni viime aikojen nuorempi kilpa-ajaja tai mahdollinen F1-ehdokas tulevaisuuteen niin kaksoiskansalainen.

Charlie Wurz on Itävallan miehiä, mutta hän on syntynyt Monacossa ja voisi siis halutessaan tarpeen tullen olla Monaconkin F1-kuljettaja.

On kuitenkin toistaiseksi ainakin näillä näkymin ollut ihan hyvin tyytyväinen Itävallankin edustajana.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Viime vuoden Sakhirin kisan aikaan päiviteltiin tietysti myös jo heti kauden aluksi ikään kuin jatkunutta Max Verstappenin voittoputkea.

Kun toissa vuoden kauden loput kisat laski viime vuoden Sakhiriin mennessä niin Max Verstappen oli sen huomioiden voittanut edellisestä sen 20:stä kilpailusta jo 15 kisaa putkeen silloin.

Niin pitkää voittoputkea missään vaiheessa toki myös kisamäärät ja aikakaudet huomioiden eivät olleet kyenneet Michael Schumacher, Sebastian Vettel tai edes Lewis Hamilton saamaan aikaan.

Hamilton oli toki päässyt lähimmäksi tätä temppua kun useampaan kertaan omaa suhteellista 20:tä kisaa kohti Hamiltonin paras voittoputki oli yltänyt 14:sta perättäiseen kisaputkeen ja vieläpä useamminkin kuin vain kerran!

Eli tuossa vaiheessa ainakaan vielä sentään silloin ei Max Verstappen vielä niin ylivoimainen ollut, mutta pelko siitä olla niin oli suuri.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Aina ei tietysti Takuma Satoa mietittäessä hänen tallikavereillaan ollut mitenkään ruusuinen tai ylivoimainen suhde japanilaiseen nähden ainakaan erilaisten F1-kausien alkukauden ajojen suhteen.

Muun muassa Jordanilla 2002 Melbourneen näin kävi Giancarlo Fisichellalle:

Hänet nähtiin kyllä saman tien Satoa parempana ennakoissa, mutta hän sitten joutuikin Rubens Barrichellon ja Ralf Schumacherin järjestämän ensimmäisen mutkan joukkokolarin uhriksi keskeyttäen.

Ensiajonsa suhteen Satolla näytti aluksi olevan vauhtia, mutta sähkölaitteisiin tuli vaurio niiden alkaessa reistailla ja kierroksella 12 päättyi ensiajo F1:ssä keskeytykseen.

Silti sitä pidettiin varovaisen hyvänä ellei toiveikkaana.

Vähemmän yllättäen vaikka ajoa olisi kuinka kehunut ja suitsuttanut (Silti vähemmän kuin miten vähemmän yllättäen Japanissa kehuttiin Takuma-sanin ensiajoa!) niin se olisi jäänyt parhaassakin tapauksessa hyvin todennäköisesti Mark Webberin uran ensiajossa viitostilalle pääsemisen varjoon kun tämä temppu saatiin aikaan vielä peräti Minardi-tallin autolla!
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Toyota-tallin F1-taival tunnetusti oli monimutkainen, viivästynyt, kallis ja lopulta varsin pettymyksellinen.

Aina ei ollut näin ja siksikin tallilla oli monta mielenkiintoista tapahtumaa eri kisoissaan.

Toyota-tallin ensimmäisen F1-kisan avaustulos oli Melbournesta 2002 Suomen Mika Salon ajamana kuutostila välittömästi pisteellä.

Samalla tapaa Toyota-tallin viimeisen F1-kisan päätöstulos oli Abu Dhabista 2009 Japanin Kamui Kobayashin ajamana kuutostila vuoden 2002 tilaan nähden toki muuttuneena kolmella pisteellä.

Tällä välillä parhaat suoritukset olivat seuraavat:

Vuodeksi 2005 oli 5 palkintosijoitusta eli kaksi kertaa päästiin ensin toiseksi kaudella ja myöhemmin loppukaudesta kolme kertaa kolmanneksi.

Vuodeksi 2009 oli sama määrä palkintosijoituksia, mutta nyt kolme kertaa päästin ensin kolmanneksi kaudella ja myöhemmin loppukaudesta pari kertaa toiseksi.

Suurin jossittelun aihe aina oli se, että olisiko Toyota koskaan tai ainakaan aivan heti lähtenyt pois F1:stä mikäli vain voittoja olisi tullut sen 1-5 tai edes kuusi kappaletta ennen kuin Toyotan vetäytymisestä päätettiin?

Mitä jos olisi vain jatkettu toki vallan valtavasti alentaen budjettien summia ja vähän järkeä käyttäen uudelleen varustaa uusia tehtäväkarttoja kullekin alueelle sopiviksi?

Ainakin vielä edes sen 1-2 kautta ennen sitten mahdollista lopullista vetäytymistä kun suunta viimein tuntui oikealta eikä ihan niin onnenkantamoiselta?

Sama juttu oli myös se, että mitä jos ehkä Toyotan paras kisa ennen Indianapolisin 2005 farssia olisi ollut normaalimpi kilpailu kun paalupaikalta lähti kisaan ennen vetäytymistä Jarno Trulli ja kerrankin tuntui olevan sitä äärimmäisen harvinaista herkkua Toyotalle ajatuksenakin eli selvää voitontahtoa näkyvillä?

Valitettavasti tosiaan Toyotan päämajassa hirttäydyttiin aivan liian paljon pitämään kiinni silloin ja silloin sanellusta vetäytymisaikataulusta käsittämättä kehitystilanteen kääntymistä viimein parempaankin päin ja tavallaan kuin suhteessa edes aiempaan unelmavuoteen eli 2005 nähden.

Uhkatilanteen mukaan kun lopullinen takaraja jäämiselle olisi ollut kenties juurikin vuoden 2009 alkukauden onnistuminen viimein jatkuvin palkinnoin tai edes yhden voiton sisältävänä, mutta kun palkinnot tulivat sitten liian myöhään voitotta niin enää ei ollut mitään tehtävissä.

On paha myös sanoa, että olisiko mikäli menestystä olisi tullut niin Toyota lähtenyt muun muassa Le Mansin ja Urheiluautojen MM-puolen seikkailuihinsa koko 2000-luvulla suuremmin?

Visaisia pulmia. Näin kai voisi sanoa asian suhteen ja kun en yleensä niin tuoreemman ajan asioita mieti niiden ollessa kovin muissa yhteydessä jo kerrottuja tai mietittyjä seikkoja.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Vanhempaan aikaan eri maailmanmestariluokan kuljettajilla tuntui olevan kirjavampaa merkkiluokkien laatua voitoissaan riippuen tietenkin asiayhteydestä.

Toki moottoripuoleen verrattuna lajin käyttökelpoiset ja voittavat moottorivalmistajat ovat aikojen saatossa vähentyneet, mutta laajoinakin olleet riippuvaisia aikakauden oikuista.

Siksi joillakin kuljettajilla on kirjaviakin voittoeroja ja toisilla ei.

Esimerkiksi Nelson Piquet voitti maailmanmestaruutensa jokaisen osalta jokaiselle eri moottorimerkille.

Nelson Piquetin uralla oli mielenkiintoista myös se seikka, että hän joko urallaan voitti tai varmisti maailmanmestaruuden aina lauantaina joko itse kilpailussa tai kilpailuviikonloppuna!

Piquet voitti maailmanmestaruuden vuoden 1981 Las Vegasissa ajamalla lauantaikilpailussa keskeytyksen rajamailla maailmanmestaruuteen riittävälle sijoitukselle, Piquet voitti uudestaan maailmanmestaruuden vuoden 1983 Kyalamissa ajamalla lauantaikilpailussa palkinnoille ja vielä viimeisen kerran Piquet voitti vuoden 1987 Suzukan viikonlopun lauantaina.

Tuolloin tosin ikävästi ennakkoon kun Sid Watkins oli julistanut tunnettuna F1:n 'Proffana', että Nigel Mansell ei missään tapauksessa loukkaantuneena kykene ajamaan Suzukan kisassa silloisena sunnuntaina eikä myöskään Adelaidessa Australiassa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Ainakin viime vuoteen mennessä tai tähänkään vuoteen mennessä ja mikäli ei testikuskien puolta tai mahdollista Tyrrell-tallin historiapuolta lasketa niin ennen pitkää nykyisen Mercedes-tallin ja BAR-tallin väliltä olevalta ajalta siis nykypäivään asti ei varmaankaan ole ollut ketään pääsääntöistä F1-kuljettajaa joka olisi yhtä järkevän pääsääntöisesti ajanut myös Red Bullilla tai Jaguarilla.

Saman voisi ilmaista ikään kuin myös toisin päin.

Tässä tulevat alle listaukset ja niiden päätteeksi pienet lisähuomiot nk. Ranskalaisin Viivoin:

BAR/Honda/Brawn/Mercedes: Jacques Villeneuve, Ricardo Zonta, Mika Salo, Olivier Panis, Jenson Button, Takuma Sato, Rubens Barrichello, Michael Schumacher, Nico Rosberg, Lewis Hamilton, Valtteri Bottas ja George Russell

Jaguar/Red Bull: Eddie Irvine, Johnny Herbert, Luciano Burti, Pedro de la Rosa, Mark Webber, Antonio Pizzonia, Justin Wilson, Christian Klien, David Coulthard, Vitantonio Liuzzi, Sebastian Vettel, Daniel Ricciardo, Daniil Kvjat, Max Verstappen, Pierre Gasly, Alexander Albon ja Sergio Perez

- Mark Webber on ajanut niin Jaguaria kuin Red Bullia, mutta sinänsä tietenkin laskettavaksi erillisten tallien aikaan yhtä sellaisenaan

- Mikäli tähän vertailuun laskisi mukaan vielä Stewart-tallin ajan Jaguarin edeltäjänä ja Red Bullin edeltäjän edeltäjänä niin sitten Rubens Barrichello on myös ajanut Stewartia. Ikävä kyllä hän ei yhtäjaksoisesti ajanut esimerkiksi siitä suoraan siirtyen BAR:lle vuodeksi 1999 kun tuolloin talli aloitti lajissa ja Barrichello jäi mahdollisista huhuista huolimatta ajamaan silti edelleen Stewartilla ihan järkevänä valintana lopulta kaiken jälkeen!

- Pienenä muuna yksityiskohtana nämä tallit erinäisine omistuksellisine suhteineen olivat kerran pitää toimitilansa yhdellä ja samalla paikkakunnalla tai myös vaihtaa paikkakuntia päittäin eli tällöin kun kaikkea muotoiltiin niin ylempänä mainitun tallin toimitilat lopulta historiallisemmin tunnettuna olivat Brackelyn alueella ja alempana mainitun tallin toimitilat olivat Milton Keynesissä

- Loppuerikoisuutena mainittakoon se, että muuan Toto Wolff ollessaan nuori mies oli omalla moottoriurheilu-urallaan ehdolla enemmän tai vähemmän molempiin näihin kokonaisuuksiin joko työntekijänä tai ajajana ja näistä varmaan varmempi paikka etenkin ajouralla olisi ollut mikä tahansa Red Bullin sponsoroima ajopaikka kun nimenomaan Red Bull piti sittemmin toki vähän ennen aikojaan päättyneen ajajauran Totolla käynnissä vaikka sittemmin hän onkin enimmäkseen ollut entisen suojattisponsorinsa vastapeluri kuin heidän puolellaan
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Ayrton Sennalla ja Bruno Sennalla oli paljon yhteistä urallaan ja jälkimmäisenkin ura jätti paljon tai osin ainakin jossiteltavaa suureen, suureen ja tarpeettomaankin määrään arvostelua nähden mitä Bruno sai lyhyellä urallaan enoonsa nähden.

Kummallakin kuljettajalla uran kannalta mielenkiintoinen tallikaveri kohtaloltaan oli Venezuelasta:

Johnny Cecotto oli Ayrtonille ensimmäinen ja Pastor Maldonado oli Brunolle viimeinen kun jatkoa ei vain kerta kaikkiaan tullut vuodeksi 2013 lajissa.

Johnny Cecotto oli Venezuelan ensimmäinen F1-pistemies ja Pastor Maldonado oli Venezuelan ensimmäinen F1-paalupaikkamies, F1-palkintomies ja F1-voittaja samassa paketissa!

Ainoa asia mitä Maldonado ei vain voinut saada urallaan tai edes ikimuistoisessa Barcelonassa 2012 kieltämättä outona tapahtumana minkä myös vähän toisenlaisessa kohtalossa Bruno Senna olisi voinut itselleen saavuttaa voittona niin oli siis kilpailun nopein kierros.

Bruno Sennalle kun sentään tuli kauden mittaan ennen pitkää kilpailun nopein kierroskin.

Jälkimaineen kannalta vain olisi ollut niin tietyin ehdoin parempi saada se Barcelonan 2012 ihmevoitto Sennan sukuun ja vaikka Maldonadolle se sitten Sennalle oikeasti tapahtunut keskeytys...

Mutta se jossittelusta!

Ennen Cecottoa ja Maldonadoa vain yksi ainoa Venezuelan kuljettaja oli ollut F1:ssä ja hän oli Ettore Chimeri Buenos Airesin kisassa vuonna 1960.

Toisaalta erinäisiä testikuljettajia ja kisaehdokkaita Venezuelasta on ollut montakin kappaletta ajamaan F1:siä ennen maan valtavia, valtavia talousvaikeuksia.

Muun muassa Rodolfo Gonzalez ja Ernesto Viso ovat olleet tällaisia nimiä.

Loppupäätelmiksi todettakoon siis, että Chimeri, Cecotto ja Maldonado saavuttivat jotakin maalleen ensimmäisenä aikanaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
17.3 viime vuonna ennen Saudi-Arabian Jeddah-Cornichen kilpailua tai sen vastaavaa viikonloppua huomioitiin jälleen mediassa muutamakin eri juttu, mutta jälleen nostettiin esiin Ferrarin voitottomuus olematta siis sellaisenaan maailmanmestari.

Vuosina 1979-1999 ei ollut siis kuljettajien mestaria La Famiglialle ennen Michael Schumacheria vuodeksi 2000 toki monien eri vaiheiden jälkeen mistä en nyt tähän yhteyteen puhu mitään.

Vuonna 2007 Kimi Räikkönen voitti kuljettajien mestaruuden La Famiglialle.

Tuohon mennessä oli tuntunut kuluvan sen 15 vuotta ja ylikin kaikesta ennen pitkää muuttuen 16 vuoden pituiseksi ja pian vuotena ja tarkkana päivämääränä täyteen tuleekin 17 vuotta tuosta kun Kimi siis La Famiglialle kuljettajien mestaruuden vielä haltuunsa toi.

Toki murheellisesti, murheellisesti vielä vuoden 2008 Interlagosissa Felipe Massa toi La Famiglialle kuskien mestaruuden sen 40 sekunnin ajaksi ennen kuin sitten Globo TV:llä ja ympäri maailmaa kauhistuttiin tai hurrattiin siitä, että Felipe Massa ei ole maailmanmestari vaan Lewis Hamilton!

Nämäkin asiat tuottavat mietteitä tai kielteisemmin puhuen jossittelua yhä uudelleen tai uudelleen:

Mitä jos McLaren olisi vuoden 2007 lopulla kuljettajineen tehnyt edes välttävää yhteistyötä keskenään ja ollut aivan niin täysin kilpailematta turhaan keskenään sopien vaikka, että pysyvästi vuodeksi 2007 Fernando Alonso on maailmanmestari ja vuodeksi 2008 Lewis Hamilton vastaavasti on maailmanmestari?

Mitä jos McLaren olisi todella määrännyt pelisäännöt molemmille kuskeille ja jossain määrin oikeasti rajannut edes vielä kauden ajaksi nuoren Hamiltonin ylipaisunutta kunnianhimoa samalla kuitenkin oikeasti kehoittaen Alonsoa lopettamaan muut temppuilut julkisuudessa?

Siinäkin mietittävää riittäisi.

Mikäli kuitenkin toinen näistä herroista eli Alonso tai jopa Hamilton jo heti vuodeksi 2007 debytanttina olisi voittanut mestaruuden niin Kimi olisi jäänyt toteutuneen historian pohjalta mestaruuksitta ja vieläkin vuodeksi 2023 tai nyt vuonna 2024 ei olisi tällä haavaa Felipe Massan 40 sekunnin maailmanmestaruuspitoa huomioimatta hallussaan ollut siis La Famiglialla maailmanmestaria.

Ja ei kannata varsinkaan Ferrarin ystävien ajatella, että kuinka synkkää olisikaan kehuista huolimatta ollut ilman Michael Schumacheria koko tällä aikavälillä tai vuodesta 1979 eteenpäin toteutuneesti kaiken mentyä!

Korutonta kertomaa spagettiruokien kansan suosikkitallilta sanoisin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Hieman mielenkiintoisesti puhuen muutama eri F1-kuljettaja usein maineikkaana, mutta toisin vähäteltynäkin on saavuttanut uransa ensimmäisen ja toisen F1-paalupaikan samalla radalla.

Muun muassa Graham Hill, Jacky Ickx, Jean Alesi, Daniel Ricciardo ja Sergio 'Checo' Perez ovat saaneet tämän tempun aikaan suoritettua.

Tästä joukosta tosin vain Graham Hill oli maailmanmestari ja Ickx oli lähellä olla surullisena vuonna 1970 maailmanmestari ennen kuin Jochen Rindtille varmistui maailmanmestaruus kuoleman jälkeenkin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Jacky Ickx äsken esiteltynä miehenä oli toden totta harvinaisen peloton mies kilpa-ajopäivinään ja etenkin nuorena todellinen suurlahjakkuus.

Ja mikäli häntä aina kritisoitiin kun kestoaiheena häntä tunnuttiin aina niin moitittavan huonommaksi kuin Jackie Stewart tai Jochen Rindt niin eräässä vaiheessa hän hurmasi jopa käytännössä vihamiehensäkin olemalla kirjaimellisesti F1:n nk. Herr Nürburgring urallaan!

Häntä pidettiin juuri näiden suoritusten takia ja nk. Nyrren vaarallisuuden takia lajin rohkeimpana ja parhaimpana aina juuri nk. Nyrrellä olemaan se ehdoton voittaja.

Ja Ickxiä suurempi tuntui olevan vain yksi ainoa nimi tuolloin jo vähän historiallisempana tapauksena:

Juan Manuel Fangio tietenkin Maestrona.

Fangio aina lähtiessään, päästessään tai ajaessaan 1950-luvulla Nyrren kisoissa oli kolme kertaa paalupaikalla, pari kertaa oli toinen ja samoin kolme kertaa myös voitti joista ikimuistoisin oli kaikkien aikojen ehkä suhteessa suurimman ja 50 sekunnin eronkin ihan ajamalla kiinni ottamalla voittoon päättynyt ajosuoritus Nürburgringin 1957 kilpailussa!

Se olikin ainoa kerta tiettävästi milloin Maestro itsekin enemmän tai vähemmän tunnusti jossain määrin oikeasti pelänneensä ajamista F1-autolla.

Maailmanmestaruus varmistui myös virtuoosimaisen ajosuorituksen jälkeen ja oikeutetusti Fangio ajoi päätösmestaruutensa viikonloppuna paalupaikan, kisan nopeimman kierroksen ja päätösvoiton uralleen nimiinsä!

Tämän jälkeen hän alkoikin pysyvästi ryhtyä lopettamaan uraansa muutoin kuin silloisin puhein ehkä Argentiinassa ajettavien hyvin yksittäisten F1-kisojen suhteen ja tietysti USAC-sarjan ja Indy 500:n ajamistakin mietittiin kovasti kun tarjottu rahasumma alkoi nousta aikakauden mitoissa jo äärimmäisen uskomattomiin mittoihin mitä pelkkään starttirahaan tuli palkintorahasta puhumattakaan.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös