"Turhia" tilastoja ja laskelmia

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Kun viime vuoden Miamin osakilpailuun lähdettiin niin sen viikonlopun aika-ajossa oli ensimmäinen yhden ja saman äidinkielen kuljettajien eturivi tai kolmen parhaan kuljettajien lähtömuodostelma myös vanhempien aikojen eturivin määritelmästä käyvänä sitten vuoden 2012 Interlagosin kun tuolloin yhtä ja samaa äidinkieltä puhuivat niin Lewis Hamilton, Jenson Button ja Mark Webber.

Vanhempina aikoina yhden ja saman äidinkielen puhujien eturivejä riitti varmasti senkin edestä mikäli tietenkin englanninkielisiä yhteyksiä halusi miettiä.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Suurin piirtein noihin aikoihin viime vuonna oli vielä Max Verstappenilla ollut yllättävän vähän urallaan osakilpailuvoittoja sellaisista kisoista missä oli ollut niin täyden kilpailuviikonlopun normaali osakilpailuvoitto ja pienoiskilpailuvoitto mahdollista suorittaa.

Ennen suurin piirtein Bakua ja Miamia viime vuonna niistä osakilpailuista puhuen erinäisistä 39:stä niitä edeltäneestä osakilpailusta viikonloppuineen päivineen Verstappen oli voittanut 22 kertaa, mutta vain kerran hän oli voittanut täyden kilpailuviikonlopun normaalin osakilpailuvoiton ja pienoiskilpailuvoiton.

Tämä siis Silverstonesta 2021 eteenpäin kun kolme vuotta sitten lajiin tulivat ehkä alkujaan ja muutenkin mielestäni aiemmin ainakin ajattelemani ja lähes mieluummin vain lajin juhlavuodelle 2020 sen vuoden ainutkertaiseksi erikoisuudeksi mieluummin miettimäni pienoiskilpailut.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
9.5 mennessä viime vuonna Miamin kisan jälkeen Max Verstappen tuntui jatkaneen ennätystehtailuaan ja tuolloin Verstappenilla ja Sebastian Vettelillä oli uriltaan puhuen Red Bull-ajalla yhtä monta voittoa eli 38 kappaletta.

Verstappenin arveltiin ohittavan vähemmän yllättäen jo heti seuraavassa kisassa Monacossa Vettelin voittojen määrässä ja näin myös tapahtui.

Verstappenin maavoitot olivat niin suuria yksin Hollannille, että ne olivat tasapelissä Argentiinan silloisten voittomäärien kanssa ja niiden sanottiin ohittavan Italian, Itävallan ja Australian hyvinkin pian.

Ja menihän hän yhdessä edustamansa maan kanssa niistäkin ennen pitkää.

Nykyinen voittomäärä tällä hetkellä olisi 61 kappaletta Verstappenille.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Italian F1-menestys ainakin kuljettajapuolella on jäänyt melko vaatimattomaksi vaikka aivan lajin alkuaikoina ja metreillä voittojen vaikutus oli kiistaton.

Tietysti myös mikäli Alberto Ascari olisi jäänyt henkiin ja ehkä sitten ajan kanssa opastanut poikaansa Antonio Ascari Junioria ilman paineita niin mene ja tiedä, että miten olisi voinut käydä!

Niin tai näin niin melkein puolet kaikista Italian F1-voitoista kuljettajien osalta tuli lajin alkuvuosina tai ensimmäisenä vuosikymmenenä eli 1950-luvulla.

21 voittoa ja kolme maailmanmestaruutta.

1960-luvulla ja 1970-luvulla oli vaikeita aikoja vain harvoin voitoin ja vasta 1980-luvulla tilanne oli jonkin verran parempi kun Riccardo Patrese, Michele Alboreto ja Elio de Angelis voittivat kisoja.

Vähän paremmalla onnella niitä olisi voinut tulla paljonkin enemmän kuin tuli, mutta keskeytysten ja erinäisten muiden syiden myötä voittoja ei vain kuulunut enempää sitten millään.

1990-luvulla enää vain Patrese voitti kisoja ja sitten kutsuikin eläke.

Näistä kolmesta monien murheellisten sattumusten jälkeen Patrese voitti eniten eli kuusi kertaa ja oli parhaimmillaan MM-kilvan kolmonen tai MM-kilvan kakkonen vuoteen 1992 mennessä.

Mikäli uskomattomasti olisi käynyt niin, että Nigel Mansell ei edelleenkään olisi koskaan voittanut vuonna 1992 maailmanmestaruutta niin Padovan Junamies Patrese olisi sen sitten viimein itselleen saanut haltuunsa ja se olisikin ollut miehen ainut koko uralla.

Patresen jälkeen ei enää voittoja Italiaan ole tullut kuskien osalta paitsi viimein ehkä ihan parhaimman mahdollisen nuoruusaikansa esityskohun jälkeen yllättävänkin vaisuiksi jääneiden Giancarlo Fisichellan ja Jarno Trullin toimesta.

Mikäli vuoteen 2026 mennessä ei voittoa tule niin olisikin kulunut 20 vuotta edellisestä Italian F1-voitosta normaalien kuskien osalta.

Toki 9.5 viime vuoteen mennessä Italialle F1-kartalla lohtua on aina tuonut Ferrari kuten on tuonut tänä päivänäkin.

9.5 viime vuoteen mennessä La Famiglialla tallina oli 264 F1-voittoa, 16 kuljettajien maailmanmestaruutta ja 19 tallien merkkimestaruutta ja vain Yhdistyneiden Kuningaskuntien tallit ovat menestyneet F1:ssä paremmin kuin mitä La Famiglia on kyennyt tekemään.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
10.5 mennessä viime vuonna muisteltiin paljon Sebastian Vetteliä taas mahdollisten paluuhuhujen ohella hänen ensivoittonsa osalta puhuen.

Vettelin voittaessa Toro Rossolla 2008 Monzassa oli se merkitsevää, että Toro Rosso-talli tai sen maineikkaampi ja usein kovin vähävarainen edeltäjä eli Minardi-talli ei ollut koskaan onnistunut saamaan pisteen pistettä Monzassa!
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
12.5 mennessä viime vuonna Max Verstappenin uraa kehuttiin siihen mennessä ajetun 168 kisalähdön osalta melkoisenkin suuresti.

Silloin kun auto oli kestänyt maaliin tai Verstappen ei ollut tehnyt typeryyksiä niin silloin oli ollut vain viisi kertaa käynyt niin, että hän olisi ollut kisan päätteeksi pisteiden ulkopuolella tietenkin kun 10 parasta kuljettajaa olisi saanut pisteitä.

Mielenkiintoisesti Verstappenin uralla oli ollut siihen mennessä ainakin viisi kilpailua joissa hän oli keskeyttänyt tai keskeyttämäisillään kilpailun autovaurion takia ennen kuin hänet sitten vain päätettiin laskea lopputuloksiin.

Joitakin kappaleita oli ollut myös kisoja missä sitten tietysti maaliin oli ajettu ihan hyvinkin vaikka olevinaan oli ollut 'autovaurioita' kun vähän toisella tapaa ajatellen ja ihan todellisen oikeasti mikäli näin olisi tapahtunut niin kisa kyllä olisi jäänyt kesken tai sitten vain olisi pudottu ainakin pois kisavoitoista ja palkinnoilta jonnekin pienemmille pistesijoille.

Ja keskeytyksiäkin oli, mutta mitä nykypäivempään tullaan sitäkin selvästi vähemmän ja lähes olematon määrä.

Ja harvoja muitakin kertoja ajatellen milloin on keskeytys näyttänyt tulleen niin on ollut aikamoinen tuurihaukka appiukko Nelson 'Piruetti' Piquetin tapaan tämä nuoriherra.

Lähinnä ainoa muu kuski kerta kaikkiaan noin vakuuttavasti tai suurin piirtein aika lailla ajaen noin luotettavasti urallaan oli tietenkin siihen mennessä Lewis Hamilton.

Hänelläkin oli ollut melko vähän juurikin noita keskeyttämisiä tai keskeyttämäisillään oloja kilpailussa autovaurion takia ennen lopputuloksiin laskemista.

Vain yhdeksän kertaa näin oli käynyt siihen vielä muutaman rajatapausluokan keskeytyksen tai maaliin hyväksymisen sisältäen erilaisten vaiheiden jälkeen.

Outona juttuna puhtaasti ajamalla tuohon mennessä vielä koko pitkällä mittavalla urallaan Hamilton ei ollut kertaakaan ajanut sijalle 11 missään kisassa eli riippuen pistelaskujärjestelmästä juuri pisteiden ulkopuolelle!

Toisaalta ei se niin outo välttämättä ollut kuin muistaa, että niin Verstappen kuin Hamilton olivat kummatkin saaneet ajaa uskomattoman luotettavalla kärkitallin autolla kaikki tyynni urillaan mittavan pitkiä aikoja.

Ja näitäkin luotettavampi suhteessa toisinaan ellei selvästikin oli etenkin Michael Schumacher ennen ensimmäistä uransa lopettamista vuoteen 2006 mennessä.

Silloin tuntui, että Schumacher harvoin keskeyttää ja sitäkin vähemmän jäisi koskaan tiettyjen sijojen ulkopuolelle.

Kymmenen kärjen ulkopuolellakaan Schumia ei nähty vaikkakin välillä pisteitä ei toki saanut kuin kuusi parasta ja sittemmin kahdeksan parasta.

Ensimmäisen kerran muun kuin teknisen autovaurion, puhtaan keskeytyksen tai lopputuloksiin laskemisen sijaan Schumacher jäi kymmenen kärjen ulkopuolelle Shanghaissa 2004.

Tämä oli siis ensimmäinen ja peräti ainut kerta silloin kun Schumi siis jäi kymmenen kärjen ulkopuolelle!

Toisaalta samalla tapaa myös Ayrton Senna jäi ainoan kerran todella selvääkin selvemmin kilpailussa urallaan 10:n kärjen ulkopuolelle omanlaisenaan ja siinäkin tapauksessa hän ajoi Montrealissa 1985 rataennätyksen. Paljonpuhuva juttu sekin silloin.

Ja viimeisenä Maestron eli Juan Manuel Fangion urasta puhuttakoon, että ainoan kerran kun hän jäi urallaan sellaisenaan selvästi neljän parhaan ulkopuolelle ajoissa missä ei keskeyttänyt tai ollut todella vaikeita ongelmia niin oli rajatapauksena vuoden 1951 Spa-Francorchampsin kilpailu.

Siinä Fangio oli yhdeksäs ja sekin kaikki oli osin mahdollista vain pieleen menneen varikkopysähdyksen takia.

Fangio oli lähtenyt paalupaikalta kisaan ja ajanut nopeimman kierroksenkin kisaan ennen kaikkia ongelmiaan.

Fangio olisi hyvin todennäköisesti voittanut senkin kilpailun ja mikäli ei jostakin syystä niin olisi ollut siltikin sitäkin vasten neljän parhaan joukossa kun niin kova oli kierrostahti muihin verrattuna ennen ongelmia.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
21.5 viime vuonna pohdittiin ja mietittiin sitä, että 2020-luvulla kaikkiaan sitten ehkä 1950-luvun sellaisenaan oli ollut eniten erilaisia peruutuksia tai hätäkisoja sinänsä otettu kalenteriin.

Määritelmä toki oli ollut häilyvä johtuen korona-ajankin peruutuksista ja 1950-luvulla oli paljon vielä myös erilaisia MM-kalenterin ulkopuolisia ajoja joilla ei paljonkaan ollut tekemistä F1-kisojen kanssa toisinaan.

Toisaalta taas joinakin vuosina vanhempina aikoina kun sattui jotakin suurta ja ikävää niin silloinkin F1-kisoja jäi ajamatta paljon vetoomuksista huolimatta.

Yksi tällainen kausi oli vuoden 1955 suhteen kun Le Mansin suuronnettomuus sinä vuonna sai F1-kisat menemään pidoltaan jäihin useissa eri maissa ja vuoden ajaksi kuten myös vuotta 1956 ennakoiden silloin oli tunnelmat todella, todella jännittyneet ja ikävät ennen sitten olosuhteiden lientymistä ja rauhoittumista alkuvaiheen ongelmien jälkeen.

Ainoastaan Sveitsissä ei koskaan toivuttu siitä silloin tai ainakaan hyvin, hyvin pitkään aikaan kun tuli voimaan vieläpä peräti moottoriurheilun kieltolakikin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
27.5 viime vuonna pohdittiin niin Monacon kuin Indy 500:n pitämistä samana päivänä tai suurin piirtein samoin ajoin pidettävänä kovin joka vuosi.

Se oli tavallaan totta ja tavallaan ei.

Lähinnä tapa pitää nämä merkkikilpailut oli ollut tuoreiden vuosikymmenten asia enemmän kuin vanhempien päivien.

Vuoteen 1974 asti oli ollut vieläpä peräti niin, että kaikkina muina viikonpäivinä Indy 500 oli pidetty paitsi silloisten Yhdysvaltain lomapäiväasetusten mukaan myöhemmin paikallislaein voimistetun vahvistettuna sunnuntaina.

Se kun oli tuon ajan asetuksilla lepopäivä ja kieltämättä erikoinen juttu vähän samaan tapaan kuin milloin vanhempina aikoina täytyi olla Englannin Grand Prix aina lauantaisin enemmän kuin sunnuntaisin.

Sittemmin vuonna 1976 kisa olikin ensi kerran Englannin Grand Prixin osalta sunnuntaina ja vähitellen alkoi olla sunnuntaisin jatkossakin joskin vuoteen 1983 asti silloin tällöin olikin vielä niin, että Englannin Grand Prix pystyi olemaan lauantaisinkin.

Toisinaan eri lajien kuljettajat kuitenkin samasta maasta olevana pystyivät voittamaan saman päivän kilpailuja etenkin Monacon ja Indy 500:n osalta.

Vuodeksi 2018 Daniel Ricciardo voitti Monacon kisan F1:ssä ja Will Power voitti Indy 500:n.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
28.5 viime vuonna pohdittiin Stirling Mossin uraa ja sen merkitystä.

Mossin itsensä mielestä hänen onnea tuottanut ajonumero oli seitsemän sellaisenaan tai sitä hän aina toivoi, mutta numero 7 ei tuonut hänelle onnea kisoissa paljonkaan.

66 F1-lähtöä käsittäneellä urallaan hän voitti silloisesti melko hyvin eli 16 kertaa eli 24 % todennäköisyys oli voittaa, mutta myös hän keskeytti 30 kertaa eli 45 % todennäköisyydellä hän keskeytti.

Silloin kun sitten Moss käytti tai sai käyttää numeroa 7 autossaan niin hän käytti tai pystyi käyttämään sitä tilanteen mukaan 10:ssä F1-kisassa urallaan ja vain kerran hän voitti sitä käyttäen ja keskeytti seitsemän kertaa sitä käyttäen.

Voitto numero 7 autossaan komeillen Mossille tuli Nürburgringillä 1961 ja se oli hänen uran viimeinen voitto kun se päättyi ennen MM-kauden 1962 alkua kolariin ulkopuolisen ajon nimissä ja toipumisloman kestettyä vuoden 1962 jälkeen ja sen venyttyä vielä myös vuoden 1963 puolelle ennen lopettamispäätöstä ennen aikojaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
28.5 viime vuonna ennen Monacon kilpailua kehuttiin sen aika-ajoa kun viisi tallia kuljettajineen oli noin 0,4 sekunnin sisällä toisistaan ja paalupaikka ennen Max Verstappenin saavuttamista sen suhteen oli käynyt kuusi eri kertaa selkeämmin jollakin muullakin kuljettajalla kuin Verstappenilla ennen hänelle jäämistä.

Monacon kisan jälkeen viime vuonna eli 29.5 voivoteltiin Red Bullin pysyväisylivoimaa lajissa.

Etenkin kun ajanjakso näytti masentavimmalta lajissa sitten vuosien 2015-2016 aikavälin Mercedeksen ylivoiman jolloin voittoja tuli 21 eri kilpailua kohti vastaavasti 20 voittoa.

Red Bullin ylivoimaisin jakso Monacon jälkeen viime vuonna oli sisältänyt 17 eri kilpailua kohti vastaavasti 16 voittoa siinä vaiheessa.

Tästä myös hyvin vähän myöhemmin koko kaudella oli ajettu silloin 6 kilpailua.

Red Bull tuntui kahmineen kaiken.

Merkkimestaruuden suhteen muilla talleilla eli MM-kilvan kakkosen Mercedeksen nimissä oli vain yksi vaivainen palkintosijoitus ja samaa voitin sanoa jaetun kolmostilan talleista MM-kilvassa eli Ferrarilla ja Alpinella kun heilläkin oli sama juttu yhdellä vaivaisella palkintosijoituksella.

Mercedekselle viime vuosi siinä vaiheessa oli myös huonoin kauden avaus millään tapaa kuuteen kilpailuun sitten vuoden 2011.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
2.6 viime vuonna jännitettiin tietenkin sitä, että mikä olisi ollut Fernando Alonson mahdollinen suoritus kotikilpailuunsa Barcelonaan?

Alonson kausi oli ollut edelleen erittäin hieno vielä silloin.

Etenkin kun viime vuodeksi hänellä oli ollut koossa Barcelonaan mennessä viisi palkintosijoitusta ja välillä hänen sanottiin saavan kauteen 10 palkintosijaa tai enemmänkin voittamatta välttämättä mitään kilpailua kun Aston Martin ei vain ilman todella suuria ihmeitä silloin tai myöhemminkään kykenisi varmasti olemaan voittotalli automalleineen.

Alonso jos olisi saanutkin ennen pitkää viime vuonna 10 palkintosijaa niin se olisi ollut sitten kuin Jenson Buttonin vuosi 2004 BAR-tallin autolla ilman voittoa ja samoin kuin Rubens Barrichellon vuosi 2001 Ferrari-tallin autolla ilman voittoa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
4.6 viime vuonna Barcelonassa olikin seitsemän ensimmäistä lähtöruutua sunnuntain kisaan miehitetty yhtä monen eri tallin ja kuljettajan toimesta.

Viimeksi 8 eri tallia yhtä monen eri kuljettajan kanssa valloittaen siis samat kahdeksan ensimmäistä lähtöruutua oli nähty Interlagosissa 2009.

Tuolloinhan Rubens Barrichello lähti paalupaikalta, kakkosruutu oli Mark Webberin, kolmosruutu oli Adrian Sutilin, nelosruutu oli Jarno Trullin, viitosruutu oli Kimi Räikkösen, kuutosruutu oli Sebastien Buemin, seiskaruutu oli Nico Rosbergin ja kasiruutu oli Robert Kubican.

Sutil pystyi vielä kerran uransa aikana noin kovaan lähtöruutusuoritukseen ikään kuin toisesta lähtörivistä lähdettäessä eli Sepangissa 2010 ja toisin kuin Interlagosissa 2009 hän Sepangissa 2010 oli myös ruutulipulla viides.

Interlagosin 2009 unelmakisan pilasi Jarno Trulli kolaroimalla Sutilin ja Sutil ei voinut kolariosuman seurauksena sitten väistää huippulähdön saanutta Fernando Alonsoa jolloin sitten kaikkien kolmen kisa enemmän tai vähemmän oli pilalla.

Toki muutoin Sutilin uralle mahtui kaikkiaan ajatellen esimerkiksi eturivin lähtöpaikka Monzankin kisaan kertaalleen!
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Adrian Sutilia toden totta mietittäessä hän ei ollut suurimman osan uraansa mikään järin suuresti mielipiteitä herättänyt kuljettaja vaan pikemmin puhuen aika näkymätön.

Silti välillä hänen onnistui tosiaan ajaa aika hyvinkin.

Tai hän pikemmin oli ajaa hyvin ennen kuin sitten tuli kolareita tai vastaavaa.

Eräässä vaiheessa ja etenkin tietyissä Monacon kisoissa hän ja Kimi Räikkönen tuntuivat olevan kovin erottamaton parivaljakko keskenään.

Ikävä kyllä juurikin usein kolareiden tai osumien muodossa!

Lievimmillään olikin sitten erinäistä estelyä keskenään.

Kaikesta arvostelusta huolimatta ajoittain rankastikin Sutil ajeli menettelevän hyviä ellei erinomaisia kisoja ainakin silloin tällöin ennen vaikeuksia.

Vuosina 2009-2011 näin ainakin oli.

Ainakin pisteitä tuli usein ja tallikaverit eli Vitantonio Liuzzi ja Paul di Resta pysyivät ruodussa.

Satunnaisesti Sutil oli kuitenkin harvinaisen pahansisuinen kaveri ja mikäli itsessään ei ollut niin hänestä oli kuitenkin tullut eräänlainen kestoinhottava monille eri lajin seuraajille.

Sutilin uran päätyttyä eräänlainen seuraava kestoinhottava tai moitittava kuljettaja ajotasossaan tai muussa suoritusasteessaan on ollut keskikastin tai takarivin joukkoihin mentäessä pureutumaan niin Lance Stroll.

Kun Strollillakin on välillä kyllä melkoista menoa ja pyörimistä ollut radalla tai sen ulkopuolella eri yhteyksissä.

Sutilista puhuen hän tosiaan oli huomaamaton, mutta varasti myös kisahuomion kun tilaisuus tuli osakseen.

Fuji 2007 ja Monaco 2008 Spykerilla ja Force Indialla olivat myös sinänsä ennen ongelmia tai muita huomioitavia murhenäytelmiä yleisesti ottaen mahtavia suorituksia.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
5.6 viime vuonna pohdittiin sitä, että Barcelonan jälkeen ennen pitkää Max Verstappen tulisi sitä menoa ohittamaan Alain Prostin oman voittojen määrän.

Verstappenin oletettiin kuitenkin vielä silloin ajautuvan kaudella vaikeuksiin ja enemmän jäävän hyvin loppuvuoteen ennätyksen rikkominen tai sitten silloisen ensi vuoden eli tämän vuoden alkupuolelle.

Lopulta jo Mexico Cityn ja Interlagosin väliseen aikaan mennessä Verstappen tuli rikkomaan Prostin oman myös ajallaan eniten voittoja sisältäneen ennätyksenkin sellaisenaan kuin se on ollut.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
6.6 viime vuonna oli Barcelonan osakilpailun jäljellä enää sen 15 osakilpailua viime vuotta jäljellä.

Max Verstappenin arvioitiin ohittavan niin Alain Prostin kuin Sebastian Vettelin F1-voittojen lukumäärissä ennen pitkää.

Mestaruuden suhteen viime vuonna sitä pidettiin jo varmana tuolloin kuten myös tulisi käymään.

Samoin silloisin miettein pitkälle tätäkin kautta koskien toteutuneena on käynyt selväksi Verstappenin mestaruusehdokkuus jälleen kerran vaikkakin tuolloin ei McLaren-tallin haastetta vielä voitukaan nähdä asiaan.

Mikäli voittoputki Verstappenilla olisi jatkunut kuten oletettiin niin silti viimeistään silloisen ensi vuoden eli nyt tämän vuoden aikana Verstappenin odotettiin nousevan kaikkien aikojen kolmen koskaan eniten voittaneimman ajajan joukkoon.

Vielähän Verstappen voi näin tehdä, mutta sitten ihan kärkitiloille on vielä hetkinen matkaa johtuen niin Michael Schumacherin kuin Lewis Hamiltonin voittomääristä kaikkiaan urillaan.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
Viime vuonna Barcelonan kilpailun jälkeen kuitenkin ennen Montrealia Ferrari tuntui olevan kriisissä.

La Famiglia tuntui olevan kriisissä siksikin, että se heitti pisteitä runsaasti hukkaan typerillä rengastaktisilla tai yleiskilpailutaktisilla päätöksillään kun ei oikein tuntunut 'oikea käsi' tietävän mitä 'vasen käsi' tekee ja toisin päin!

Samalla oli pilattu lukemattomia kertoja etenkin Carlos Sainz Juniorin menestystäkin mahdollisesti enteilleet kilpailut juurikin mitä erilaisimpiin typeriin taktisiin mokiin ja sama on tietysti jatkunut Sainz Juniorille tänäkin vuonna.

Viime vuoteen palatakseni La Famiglialle se oli kauden alkupuolena todella heikko ainakin heidän tunnetuilla tasomittareillaan.

Vain yksi ainoa palkintosijoitus seitsemään ensimmäiseen kilpailuun oli huonoin kauden aloitus ja siitä seurannut alkupuolisko sitten äärimmäisen heikon vuoden 2014.

Erillisesti per oletettua pistemahdollisuutta kohden oli kieltämättä järkyttävää huomata, että jopa paljon, paljon inhotut ja vihatut kaudet 2014, 2009 ja 1991-1993 vuosista puhuen vuoden 1992 helvetillinen tuskan ja kärsimyksen tien kausi oli itse asiassa menoltaan tavallaan parempaa kuin miten viime vuosi oli ollut.

Viime vuoden suhteellista tai per oletettua pistemahdollisuutta huonompi kausi oli ollut kauden alkuna tai alkupuoliskona La Famiglialla vain ja ainoastaan vuosi 1980 kaiken kaikkiaan kaikista surkeimpana kautena viimeisen kerran La Famiglialla todella, todella murskaavasti ajatellen.

Toki vuonna 1980 Ferrarin autot myös keskeyttivät kisoissa melkoisesti, mutta ajatellen muita maaliintuloja tai silloinkaan kun he eivät keskeyttäneet niin yksinkertaisesti kaikki edes ajatuksella loistavat kisat menivät pilalle sinä vuonna La Famiglian osalta puhuen heidän automalliensa aiheuttamaan renkaiden liikakulumiseen ongelmineen mitä ei vain saatu ratkaistua koko kaudella ei sitten millään.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
6.6 viime vuonna ajateltiin Max Verstappenin ja Red Bullin yksinään rikkovan jopa McLarenin vuoden 1988 voittoennätyksen tavallaan helpostikin.

Vuonna 1988 kun ajotilanne oli 11 voiton edun mittainen ennen lopullisen lopullista Monzan 1988 tunnettua lopputilannetta.

Spa-Francorchampsissa se viime vuoden suhteen mietitty ennätys menikin rikki kun Hungaroringin aikoihin oltiin vielä tasatilanteessa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
6.6 viime vuonna puhuttiin tietenkin Spykerin ja myöhemmän Force Indian eri vaiheista muistellen milloin mitenkin sen tilanteita.

Liian liikoja talli eri muodoissaan ei menestynyt, mutta jonkin verran itse asiassa kylläkin silloin tällöin ja ajoittain.

Vuoden 2009 ihan loppukausi tuntui olevan jotain todella hienoa ja olihan Spa-Francorchampsissa Giancarlo Fisichella voittaa sen kisan ennen sitten kaiken menoa Ferrarin ja Suomen Kimi Räikköselle.

Fisichella olisi saattanut tosiaan ajaa vielä vaikka kuinka hyvin Force India-tallin nostetta hyödyntäen, mutta ikävä kyllä tunteellisesti toki italialaisena hän meni ajamaan Ferraria vuoden 2009 loppupuolelle päättäen uransa ennen pitkää vaatimattoman huonoissakin merkeissä.

Etenkin kun ajatellen myöhempää vaihetta ei enää jatkopaikkaa myöhempänä kakkoskuskina Ferrarilla enää tullut ja lisäksi mies sai olla testikuljettajana veteraanimiehenä saaden toki ylennyksen testauspäälliköksikin ennen sitten lopullisesti koko muun F1-puolen kilpa-ajouran loppumista ihan testipuolellakin.

Virka oli aika lailla sama Fisichellalle kuin miten oli ollut hänen edeltäjälleen eli Luca Badoerille Ferrarin testikuljettajana ja testauspäällikkönä veteraanimiehenä ennen sitten tietysti vuoden 2009 harvojen ja pitkien aikojen jälkeen tehtyjen tuurausten huonon maineen takia tullutta koko muun F1-puolen kilpa-ajouran loppumista ihan testipuolellakin.

Avainkohdat Force Indian ihmeitä säkenöivällä loppuvuodella 2009 olivat seuraavat:

- Spa-Francorchampsissa 2009 Fisichella sai siis paalupaikan ja noin sekunti oli ruutulipulla eroa voittaneeseen Kimi Räikköseen

- Monzassa 2009 Adrian Sutil ajoi uransa ainoan lopullisen selvän eturivin lähtöpaikan ja ajoi ruutulipulle ennen pitkää vähän yllättävän vaatimattomasti olemalla neljäs ja asiantuntijoiden mielestä sillä suhteellisuustasolla miten Force Indian automalli menestyi kisaan olisi Fisichella todennäköisesti jäämällä ajamaan talliin Ferrarille lähdön sijaan ollut hyvin, hyvin korkealla ellei jopa ehkä koko Monzan kisan voittaja

- Suzukassa 2009 Sutil ajoi neljänteen ruutuun aika-ajossa kilpailua varten ja kilpailussa kaikki näytti Sutilin kannalta hyvältä hänen vain jouduttua sitten Heikki Kovalaisen kanssa tapahtuneeseen kolariin jolloin se meni suoritusarvoltaan pieleen

- Interlagosissa 2009 Sutil oli kolmosruudussa, mutta kaikki meni viitisen viestiä sitten ylempänä kerrottuun lähtökolariin

Melkoista murhenäytelmää oli kilpailukyvyn väläyttelystä huolimatta siis Force Indialla tuolloin loppuvuodesta 2009.

Aivan täysin selville tiettävästi ei järin järkevästi saatu Force Indian loppuvuoden 2009 erikoista onnistumisen kautta.

Yhden tärkeimmistä syistä arveltiin olevan korkealta kierroksia ottavan kantamoottorin (Se on ollut Force Indialla eri tallinimikkeen alla olleiden seuraajienkin tavaramerkki jostain syystä kehittää yllättävänkin kovasti kierroksia moottorista kehittävään nosteella käyvä automalli.) ja ennen kaikkea erinomaisen paljon matalalta kerättävän ja huonoltakin tarttumapinnalta aerodynaamisesti huokoisesti ohjautuvan downforcen hyödyntämisen ansiota, että sen automalli menestyi niillä radoilla kun menestyi.

Automalli oli vielä osin luontaisesti kehitettykin ikään kuin matalan downforcen ratoja varten.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
14.6 viime vuonna Red Bullin arveltiin lähestyvän omaa 100:tta F1-voittoaan ja Max Verstappen oli jo saavuttanut 40 kappaletta niistä.

Sebastian Vettelillä niitä oli ollut 38 kappaletta ja loput muut voittajat olivat olleet Mark Webber, Daniel Ricciardo ja Sergio 'Checo' Perez.

Verstappenin arveltiin voittavan ennen pitkää todella, todella suuren osan loppukauden kisoista silloin ja mahdollisesti ensi vuonnakin.

Verstappenin voittoputkeksi sanottiin sen olevan ainakin yli 20 kisaa vielä tai enemmän silloisissa veikkauksissa.

Mikäli niin olisi käynyt kuten väistämättä lopulta tähän päivään mennessä on käynytkin niin Verstappen on siis jo nyt voittanut päälle vajaat puolet koko tallin voitoista kun tietenkin tallilla on jo yli 100:n kappaleen verran erinäisiä voittoja lajissa.

Se on suuri juttu kun muistaa, että edes itse Michael Schumacher voittanut yksinään aiemmin Ferrarille urallaan kuin vain 72 kertaa.

Kuitenkin 14.6 viime vuonna muistutettiin, että Lewis Hamiltonilla voitottomuudesta huolimatta oli ollut Mercedekselle 82 F1-voittoa yksinään koko tallin alkuperäisten ja uudelleen tulemisten muotojen välillä olleen tallikokonaisuuden nimissä voittojen määrä oli ollut Mercedeksellä 125 F1-voiton verrattuna.

Suhdeluku Hamiltonin F1-voitoilla suhteessa Mercedestä kohtaan oli suurta luokkaa eli peräti 66 % tallin kaikista voitoista oli ehtinyt jo silloin tulla Hamiltonille.

Toisaalta olihan muitakin kehuttavia yhden tallin erikoismiehiä kuten Jackie Stewart Tyrrell-tallin suurimpana menestyjänä koskaan.

Tyrrell-tallin 33:sta koskaan saamasta voitosta oli 25 voittoa mennyt Stewartin nimiin.

Toki olihan muitakin hyvin menestyviä suhdetasoja talleissa riippuen toki vain yhdestä kuskista kerrallaan.

Juan Manuel Fangio eli Maestro itse toi 60 % Alfa Romeon kaikista voitoista, Graham Hill toi 58 % B.R.M:n kaikista voitoista.

Fernando Alosno itse toi 35 % Renaultille kaikissa voitoista.

Hamiltonin mahtiaika ja ennätykset Mersulla olivat hieno juttu olisi hyvä vaan kuitenkin muistaa, että tietyt kuljettajat olivat vain hyötymässä aivan liian suvereenin ja ylivoimaisen auton eduistakin niistä puhuen.

Mielenkiintoista on toki myös se seikka, että Hamiltonin voittosuhteessa hän oli ollut 70 % muodostamassa aikaansa tallin riveissä.

Toisin kertoen Hamilton oli edustanut Mercedestä niin suuren osan kuin mitä talli oli ollut lajissa uudelleen tulonsa jälkeen.

Vastaavasti voittosuhteet 14.6 viime vuonna olleeseen aikaan mennessä Verstappenilla oli ollut vain 40 % voittosuhdeajassa ja Schumacher pelkästään uskomattomassa 15 % voittosuhdeajassa mitä La Famiglia oli lajissa ehtinyt viettää!

PS. Kuluneena yönä ennen aamua tämän piti olla viimeinen viesti aiemmin, mutta jostain syystä tämän sivun softa ei sallinut kirjoittaa vastausta loppuun joten täydentäminen jäi sitten nyt tälle päivälle kunnolla iltapäivään. Pahoittelut aiemmin kesken jääneestä vastauksesta hyvin epäselvine lopetuksineen.
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15034
1950-luvun F1-tallit olivat omanlaisiaan ja hienoja, mutta välillä niiden menestyskaudet olivat hyvin riippuvaisia lyhyydestään niiden erinäisistä tähtikuljettajistaan.

Tässä heidän voittonsa ja suhdelukunsa tähtikuljettajien osalta lajissa:

1950-luvun Tallit ja Tähtikuljettajat Voittosuhde

Alfa Romeo: 9 voittoa Juan Manuel Fangiolle hänen muodostaessa 66 % voittosuhteen talliinsa nähden tai toisin päin tarkoittaen

Mercedes-Benz: 9 voittoa Juan Manuel Fangiolle hänen muodostaessa 89 % voittosuhteen talliinsa nähden tai toisin päin tarkoittaen

Maserati: 9 voittoa Juan Manuel Fangiolle hänen muodostaessa 78 % voittosuhteen talliinsa nähden tai toisin päin tarkoittaen

Ferrari: 24 voittoa Alberto Ascarille hänen muodostaessa 54 % voittosuhteen talliinsa nähden tai toisin päin tarkoittaen (Huomiona voitoista puhuen Ferrarilta on ulos heitetty pois näistä laskelmista nk. Lancia-Ferrarilla ajetut kilpailut ja mahdolliset voitot.)

Cooper: 3 voittoa Jack Brabhamille hänen muodostaessa 66 % voittosuhteen talliinsa nähden tai toisin päin tarkoittaen (Huomiona voitoista puhuen Cooperilta on ulos heitetty pois näistä laskelmista pienyksityistallien autoilla ajetut kilpailut ja mahdolliset voitot. Mikäli vuoden 1960 laskisi tässä laskelmassa myös mukana niin Brabhamin voittosuhde olisi jo 78 %.)

BRM: 1 voitto Joakim Jo Bonnierille hänen muodostaessa 100 % voittosuhteen talliinsa nähden tai toisin päin tarkoittaen (Ainut voitto 1950-luvulla tälle tallille.)

Vanwall: 9 voittoa Stirling Mossille hänen muodostaessa 67 % voittosuhteen talliinsa nähden tai toisin päin tarkoittaen

Melkoisia kuskeja ovat tosiaan olleet nuo lajin alkuaikojen menestyjät.
 
Ylös