Turkin kisa

Late

Peugeot 205 T16
Liittynyt
3.10.2003
Viestit
2114
Loeb voitti jälleen kerran :mad_old:
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
WRN:

Marcus Grönholm: Lost a wheel

Eikös niiden pidä vielä päästä kisan päätteeksi jonnekin aika-asemalle? No jotenkihan se ek on loppuun tultu, eikä ihan kävelyvauhdilla, joten veikkaisin, että Pösöllä vielä päästää maaliin saakka jollain tavalla. Turkissa tuskin on turhan tärkeitä poliiseja Englannin tapaan, vaan paremminkin siellä voitaisiin järjestää poliisien kunniasaatto Mexicon tyyliin.
 

Aiwinar

Well-known member
Liittynyt
23.9.2001
Viestit
564
Sijainti
Jyväskylä
Mikko Hirvonen 6min kärjestä. Pitäis kyl alkaa kohta näyttämää, että joskus sitä vois olla mestareita. Mikko ajaa toki hyvin kokemukseensa nähden, mutta tuollaisia 5v:aana ajamaan opetelleet pitääkin ollakkin nuoria ja kovia ikäisekseen. Miten kauan vaa on aikaa harjotella?. Ensi kaudella pitäs tulla jo tulosta. Jos kovin huonosti menee loppukisat niin tuskin se Subarun paikka ihan 100% varma.

Jos niin käy niin aika vaikeaa saada paikkaa mistään muualtakaan. Kovasti mies tykkää rassata autoja. Sen verran tiedän kaverista että kun muut lähti nuorena viikonloppusin ryyppäämään niin Mikko rassasi autoja. Ehkäpä mekaanikon homma olisi pätevä.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Jos Argentiinassa voitto ei mene Loeb/Solberg akselin ulkopuolelle, niin alan hajota. Tuossa ennen rallia tulikin jo sanottua, mitä pelkään ja se näköjään toteutui. Positiivista oli se, että Solberg ja Pirelli laskeutuivat kerralla kuolevaisten tasolle, eikä Petter ollut rallin nopein mies, todellakaan. Grönholm kehui jossain vaiheessa renkaita ja nyt luultavasti Michelinin jo viime kisaan uhoama rengasparannus toteutui. Pirellit eivät tuoneet etua.

Uskon, että Marcus ohittaa mm-taulukossa vielä Solbergin ja Märtinin, mutta Loebin kiinnisaaminen on erittäin vaikeaa. Citikka on ehkä ongelmavapain auto ja Loeb on vuorenvarma kuski - ja nopea. Asvalttikisoissa Solberg tippuu kauas Loebista ja Grönholmkin painaa ohi. Argentiinassa Bosse on ehkä hienoinen ennakkosuosikki; onhan rallista muodostunut eräänlainen bravuuriralli Marcukselle (vrt. Suomi ja Uusi-Seelanti). Autoa varmaan saadaan paremmaksi seuraavien viikkojen Suomen-testeissä ja mukana on jo viisilovinen laatikko. Lisäksi Uusi-Seelanti vihjaa, että Peugeotin pitäisi sopia tuollaisille teille varsin hyvin. Veikkaan, että kovimman vastuksen Marcus saa Loebilta, joka jo viime vuonna alkoi olla ennen keskeytystään todella nopea.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Loebin meno on kohtalaisen vakuuttavaa. MM alkaa näyttämään kohtalaisen varmalta, varsinkin kun kalenterin loppuosa on asfalttipainotteinen. Bossen menosta on vaikea muodostaa kokonaiskuvaa, koska kausi on ollut rikkonainen. Itse näkisin Loebin, Solbergin ja Grönholmin olevan autoineen tämän kauden paras kuskikolmikko. Jos kuitenkin sama meno jatkuu, niin kyllä Loebin voi surutta nimetä parhaaksi kuljettajaksi.

Mikko Hirvonen näyttää jatkavan täysin munattomia otteita Subarun ratissa. Taas tuli takkiin tallikaverilta sekunti per km tahtia. MM-pisteissä Mikko on vain yhden pisteen edellä Janne Tuohinoa.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
pmv sanoi:
Loebin meno on kohtalaisen vakuuttavaa. MM alkaa näyttämään kohtalaisen varmalta, varsinkin kun kalenterin loppuosa on asfalttipainotteinen. Bossen menosta on vaikea muodostaa kokonaiskuvaa, koska kausi on ollut rikkonainen. Itse näkisin Loebin, Solbergin ja Grönholmin olevan autoineen tämän kauden paras kuskikolmikko. Jos kuitenkin sama meno jatkuu, niin kyllä Loebin voi surutta nimetä parhaaksi kuljettajaksi.
Rohkenen olla erimieltä viimeisen lauseesi kanssa mikäli sen merkityksen nyt oikein ymmärsin. Jos tätä kautta ajatellaan tähän asti nopeuden perusteella, niin Solberg ja Grönholm eivät missään tapauksessa ole vauhdillisesti olleet heikompia kuin Loeb. Loebin Citroen on ollut erittäin hyvässä tasapainossa ja ongelmavapaa auto, mikä antanut kuljettajan suorituksille hyvät lähtökohdat. Grönholm sen sijaan on joutunut taistelemaan lähes koko ajan auton kanssa, joka epäluotettava ja käyttäytyy usein vaikeasti. Tällaiset asiat tahtovat heijastua ajoon - ainakin Marcuksella. Solberg myös on kärsinyt teknisistä ongelmista kahdessa rallissa ja alkukaudella muuten hitaasta autosta. Nämä tekijät selittävät, miksi Loebilla on sarjan kärjessä melko selvällä erolla ja suurimmalla voittomäärällä.

Kun mukaan lasketaan asvaltti, niin Loeb on kieltämättä lähes täydellinen kuljettaja. Loeb muuten heitti aika jännän kommentin tv-haastattelussa: "Tämä oli minun ensimmäisen voittoni soralla".

Tulevia asfalttikisoja ajatellen on kovin mielenkiintoista nähdä pystyykö Marcus uudella Pösöllä vastaamaan Loebin vauhtiin. Jos Petterin asvalttinopeutta arvostellaan, niin pitää huomauttaa, että se jää suurelta yleisöltä kokonaan piiloon, kiitos Pirellin surkeiden renkaiden. Lueskelin juuri vanhasta VM:stä 2001 vuoden rallien tuloksia ja Petter oli jopa Burnsia nopeampi yhdessä asvalttikisassa; käsittääkseni suunnilleen samalla WRC-kokemuksella kuin Mikko nyt. Märtin, joka silloin ajoi myös Subarulla, ei pystynyt asvaltilla lainkaan vastaamaan Petterin vauhtiin. Ja Märtinin asvalttivauhti tiedetään viime kaudesta.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Täytyy myöntää, että taas meni yks ralli ohi ihan seuraamatta. Pitää kattoo koosta ja yrittää päästä jyvälle käänteistä. Märtin-Ford kompo on kyllä ollut kauden pahin pettymys ja samalla suurin yllätys. Viime kaudella 03 evo nosti viimein Focuksen autojen ykköseksi, mutta muut saivat jo puolessa vuodessa kiinni ja painoivat ohitse? Loebin mestaruus näyttää yhä varmemmalta, mutta kausi on pitkä.

pmv:n harmiksi täytyy kyllä sanoa, että Sainzin aika alkaa viimein olla ohi. Samaa mieltä olin kyllä jo viime kaudella ja mies vielä tuli ja näytti muutamassa kisassa. Nyt kuitenkin on meno ollut laimeeta -joskin kaluston kanssa on ollut suuria ongelmia...
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Sainz ei enää ole ollut huippunopea miesmuistiin, joten eiköhän olisi aika lopettaa. Varmaan Citikallakin ottavat jonkun muun jo nyt ajatuksissaan, mutta haluavat antaa Carlokselle tilaisuuden sanoa itse itsensä irti. Sainz on jo päälle 40 vuotta ja se alkaa olemaan liikaa. Useimmilla käyrä alkaa rajusti laskemaan jo 35-vuoden kohdalla viimeistään. Hyvänä esimerkkinä Juha Kankkunen (meneeköhän nyt nappiin?) ja Tommi Mäkinen.

Ikäasioista puheenollen tulee vielä mieleen Marcus Grönholm. Marcus on jo 36 vuotta, mutta vauhti ei näytä hiipuvan. Onkohan noilla serkuksilla (Marcus ja Sebastien) jotain suvun omaa käärmesoppaa, kun vauhti ei näytä merkittävästi häviävän vaikka ikää tulee?
 

Aiwinar

Well-known member
Liittynyt
23.9.2001
Viestit
564
Sijainti
Jyväskylä
Olisiko Pentti Airikkala sanonut joskus, että kaverit ajaa kovaa siihen asti kun alkaa perhettä tulla. Nuorena, nälkäisenä kaverina sitä voi keskittyä 107% teholla ajamiseen. Mutta tuo ikäkysymys on kovin suosittu aihe jokaisessa urheilulajissa. Mestaruudet ja glooria verottaa "kiimaa".
Varmasti vaikea asennoitua urheiluun jos voittanut vaikka 4 maailmanmestaruutta ja sitten pitäisi taistella sijoista 4-10. Se syö motivaatiota varmasti.

Ikinuorella Sainzillakin varmasti kiiltää mielessä, että jos kisoja pystyisi vielä voittamaan niin olisi hieno uran lopetus huipulla. Ennen ajettiin kymmenkunta kilpailua. Aika iso ero kuuteentoista. Matkustus ja poissaolot perheen parista ottavat varmasti joillekkin koville.

Se miksi 35v kaveri rallissa ei ole vielä kovinkaan vanha on aika hyvin verrattavissa entisaikojen formuloihin. Aikaan jolloin kartingia ei harrastettu. Nykyään asfaltti on tuttu kaikille formulakuljettajille jo lapsesta asti. Rallissa eri alustojen oppiminen kestää aikansa. Suomessakin sprinttikisoja voi alkaa kisailee "vasta" 15 vuotiaana?
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Joo, Sainz on hiipunut tällä kaudella todella paljon. Rallien nykyluonne vaatii kuskeilta räväkkyyttä ennemminkin kuin tasaisuutta mikä haittaa nyky-Sainzia. No kunniakas urahan miehellä on eikä tuo vauhti Citikalla nyt mitään surkeaa ole. Kyllä hän taitaa silti olla yksi parhaista kakkoskuskeista. Ainakin Duvalia ja Hirvosta parempi, joskin myös kalliimpi. Toisaalta karismassa Sainzia ei voita kukaan eikä mikään.

Mitä tuohon Valden kommentointiin kommenteistani tulee, niin en ymmärrä miksi Valde on kovasti eri mieltä kanssani. Juurihan otin siinä huomioon Bossen ongelmat(mitkä tosin tuntuvat Marcuksen tapauksessa olevan usein monumenttaalisia, ainakin valituksen määrästä päätellen). Loebin MM-piste-ero tulee juuri siitä että mies on ajanut ilman suurempia ongelmia. Ja kuten sanoin, kolme parasta kuskia ovat mielestäni tehneet hyvää työtä, joista paremmuutta on vielä vaikea sanoa. Ja edelleenkin, jos Loeb jatkaa yhtä vakuuttavasti ja muut eivät pääse ongelmista eroon, voidaan Loebia pitää kauden parhaana kuskina. Mitä kuskin pitäisi sitten tehdä, jos Loeb ei vakuuta nykykunnolla?

Harrisonille sen verran Airikkalasta, että kaikkia mitä Pena sanoo, ei kannata ottaa järin vakavasti.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2537
Zep sanoi:
Märtin-Ford kompo on kyllä ollut kauden pahin pettymys ja samalla suurin yllätys. Viime kaudella 03 evo nosti viimein Focuksen autojen ykköseksi, mutta muut saivat jo puolessa vuodessa kiinni ja painoivat ohitse? Loebin mestaruus näyttää yhä varmemmalta, mutta kausi on pitkä.
Taas näemmä pätee tämä "olet niin hyvä kuin viimeinen kilpailusi". Märtiniltä kun on kaksi viimeistä kisaa mennyt tekniikan tai omien virheiden takia penkin alle. On kuitenkin hyvä muistaa että Markkohan se Meksikosta ne kymmenen pistettä napsi, ja olisipa vienyt myös Ruotsista ilman omia kuvioita. Vauhtia siis riittää kunhan mies sekä auto toimisivat.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
pmv:

Ei luin varmaan tekstistäsi muuta kuin, mitä tarkoitit. Seuraava kommenttisi vain hämäsi: "Jos kuitenkin sama meno jatkuu, niin kyllä Loebin voi surutta nimetä parhaaksi kuljettajaksi." Alkukauden perusteella Loeb ei mielestäni kuitenkaan ole ollut sen erityisempi kuin Solberg ja Grönholm, vaan ero on tullut kalustopuolelta. Ja kyllä Loeb minua vakuuttaa, kovastikin. Mies on todennäköinen maailmanmestari tällä kaudella ja kenties tuleva rallin Schumacher. Itse asiassa viuime kauden lopussa toivoin Solbergin mestaruutta, koska uskoin, että Sebastienille niitä tulee kasautumaan muutenkin. Solberg muuten on liian pop minun makuuni ja nyt toivon, että Loeb mieluummin ottaisi mestaruuden; kaksi mestaruutta saattaisi kihauttaa Hollywoodille jo kusta hattuun.
---------------------------

Märtin näyttää jäävän kärkikakolmikon vauhdista useissa ralleissa tätänykyä. Merkit olivat jo nähtävissä jo viime vuoden Australiassa ja RAC:ssa, joissa Märtin yllättäen ei kyennyt vastaamaan Loebin ja Solbergin vauhtiin. Nyt Märtin voitti Mexicossa, mutta olisi hävinnyt Petterille 2 minuuttia ilman Petterin aikasakkoa. Focuksella parhaiten sopivissa nopeissa ralleissa kuten Ruotsissa ja Uudessa-Seelannissa Markko on pystynyt ajamaan maineensa veroisesti. Tiedä sitten, kuinka paljon nykyinen tendenssi johtuu Fordin heikosta kehityksestä. Ei luultavasti kokonaan, kun katsoo Duvalinkin menoa. Paras auto Ford ei enää ole. Ruotsissa näytettiin kiihtyvyyksiä ja Ford oli vanhan Subarun kanssa kevyesti huonompi Peugeotia ja Citroenia.
 

Late

Peugeot 205 T16
Liittynyt
3.10.2003
Viestit
2114
Meni kohtuullisesti toi rallitietäjä. Sain Turkista 24 pistettä ja sijalla 18 yksin.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Turkki: 25 pojoo

Vähän huonosti menee tää Rallitietäjä, mutta mä panostankin enemmän tuonne brittifoorumeiden veikkaukseen... ;)
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Minun rallitietäjäni alkaa olla kuin Grönholmin kausi. :idea: :mad_old: Toivottavasti Argentiinassa alkaa meidän noussuhdanteemme. :cool: Joka kerta, kun teen jonkin viimehetken muutoksen, niin väärinhän se menee. Nytkin olin ensin laittamassa Loebia kolmen joukkoon (kuten tuolta 1. sivun veikkauksesta näkee), mutta lopussa vaihdoin Lööpin Markkoon, kun rupesin järkeilemään kaikkea lähtöjärjestyksen merkityksestä ja plää pläää plää.

Tästä lähtien unohdan kaikki pitkän ajan huomiot kuljettajien voimasuhteista ja keskityn vain viimeiseen nähtävissä olevaan tendenssiin. Loebbia ei enää voi jättää kolmen ulkopuolelle missään, paitsi ehkä Suomen rallissa.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Minkäs hemmetin takia se Lööpin aikasakko poistettiin vai onko FIAlla näin kova tarve saada ranskalainen maailmanmestariksi? :mad_old:
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Observer sanoi:
Minkäs hemmetin takia se Lööpin aikasakko poistettiin vai onko FIAlla näin kova tarve saada ranskalainen maailmanmestariksi? :mad_old:
Menikö Loeb ja Schumacher sekaisin? Kuulostaa jo aika paranoidiselta.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Valde sanoi:
Menikö Loeb ja Schumacher sekaisin? Kuulostaa jo aika paranoidiselta.
Ei todellakaan mutta näitä FIAn touhuja kun on tässä vuosien mittaan seurannut on aika vaikea välttää tiettyä skeptisyyttä.
 
Ylös