Työpaikkakiusaaminen yhä yleisempää

sooda

Alan Parsa
Sijainti
the real mid-west, Seinäjoki
Yhä useampi joutuu kiusatuksi työpaikallaan. Joka viides palkansaajista on jossain vaiheessa työuraansa joutunut työpaikkakiusaamisen kohteeksi, selviää Tilastokeskuksen vuoden 2003 työolotutkimuksesta.

Tutkimusta varten kysyttiin yli 4100 palkansaajalta, ovatko nämä kokeneet henkistä väkivaltaa tai kiusaamista nykyisessä työssään tai edellisissä työpaikoissaan. 22 prosenttia haastatelluista vastasi myöntävästi, kun vastaavassa tutkimuksessa vuonna 1997 myöntävästi vastasi 16 prosenttia.

Työssäkäyvistä naisista melkein kolmannes on joskus joutunut kiusaamisen kohteeksi, miehistä joka kahdeksas.

Työpaikkakiusaamisella tarkoitetaan työyhteisön jäseneen kohdistettua eristämistä, työn mitätöintiä, uhkaamista, selän takana puhumista tai muuta painostusta. Viime vuoden alussa voimaan astunut työturvallisuuslaki velvoittaa työnantajia turvaamaan työntekijänsä epäasialliselta kohtelulta ja häirinnältä.
(STT)

Aika outoa. Itse en ole koskaan työpaikkakiusaamisasta kärsinyt eikä meillä varmaan kukaan muukaan. Onko kellään kokemuksia työpaikkakiusaamisesta, uhrina tai tekijänä?

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Sijainti
kyrkslätt
sooda sanoi:

Aika outoa. Itse en ole koskaan työpaikkakiusaamisasta kärsinyt eikä meillä varmaan kukaan muukaan. Onko kellään kokemuksia työpaikkakiusaamisesta, uhrina tai tekijänä?
Itse en ole työpaikkakiusaamista kokenut, muuten kuin että pomot antaa tekemistä, joka kuulemma pitäis tehdäkin :mad_old:
Ett silleen!!!!!!!!!

Off-Topic

Well-known member
Se on vähän miten kukin asiat kokee. Ei työelämä tai mikään muukaan elämä kai oo takoitettu pumpulipurkissa kasvaneille. Eriasteista kiusaamista saa jokainen niin halutessaan kaivettua ihan mistä tahansa ilman, että kiusaaja edes tajuaa kiusanneensa. Ihmisten keskinäisessä toimeentulossakin on eroja; kaikilla vaan ei oo hauskaa kaikkien kanssa, ja se tahtoo näkyä. Onko se sitten kiusaamista? Mä lullen, että tarkotuskellinen ja jatkuva kiusaaminen on kuitenkin aika vähäistä töissä. Paljon vähäisempää kuin koulussa kun ollaan vielä ehkä toivottavasti vähän epäkypsempiä.

Olga

.
Sijainti
lakitukossa
Off-Topic sanoi:
Se on vähän miten kukin asiat kokee. Ei työelämä tai mikään muukaan elämä kai oo takoitettu pumpulipurkissa kasvaneille. Eriasteista kiusaamista saa jokainen niin halutessaan kaivettua ihan mistä tahansa ilman, että kiusaaja edes tajuaa kiusanneensa.
Totta. Itse olen joutunut tekemisiin moisen ilmiön kanssa ja kokemus oli järkyttävä. Silloin tutustuin siihen, että toiminta on työpaikkakiusaamista, jos kohde kokee tulleensa kiusatuksi. Minua ja yhtä työkaveriani pidettiin työpaikkakiusaajana, eikä meille milloinkaan kerrottu, mitä olimme tehneet. "Kiusaamamme" henkilö oli pois töistä ja hänen miehensä soitteli ympäri kylää kiusaamisesta. Ihmettelimme asiaa ja kummastuksemme oli vielä suurempi, kun kuulimme itse olevamme niitä kiusaajia. Pyysimme keskustelua asiasta, mutta kiusattuun ei saanut ottaa yhteyttä, koska hän olisi saattanut kokea senkin kiusaamisena. Se oli helvettiä. :mad_old: Kylläpä siinä eräitäkin viikkoja koiraa taluttelin ja mietin mitä olen tehnyt tai sanonut, kun en ikinä ole halunnut ketään loukata.

Kiusaamistapa paljastui muutamaa vuotta myöhemmin vähän kuin vahingossa. Mainittu henkilö oli ostanut itselleen joululahjaksi (masennuksen hoitoon) kirkasvalolampun ja hän oli kertonut siitä minulle joulukadulla hirvittävässä pakkasessa. Olin kuulemma hymähtänyt pilkallisesti. Tosiasiassa en edes kuullut vällyjeni sekaan, mitä hän oli ostanut ja siksi en sitä enemmälti kommentoinutkaan. Kiusaajia siis ollaan! :dunno:

abc

DNF
Eli onko asia nyt niin, että todellista työpaikkakiusaamista ei ole olemassakaan?

vermula

Well-known member
Ihmiset on aina vaan nössömpiä. On kiusattujen vika että heitä kiusataa, koska sallivat sen nössöydellään.. jos tässä viasta voi puhua. Ihmiset kohtelee meitä just niin kuin me annetaan heidän kohdella meitä. Jos kiusattu laittais vastaan ihmisten edssä kunnolla, kiusaaja nopeasti luovuttais, koska ei halua kokea vastustusta, koska se voisi paljastaa että hän on raukkis. Älkää kiusatut parkuko siellä, vaan huutakaa "jumalauta idiootti" aina kun teitä kodellaan väärin :yuck:

Off-Topic

Well-known member
vermula sanoi:
Älkää kiusatut parkuko siellä, vaan huutakaa "jumalauta idiootti" aina kun teitä kodellaan väärin :yuck:
Herranjestas! Tuohan olisi kiusaamista!

Archie

Well-known member
Olen ollut duunipaikassa, jossa kiusaamista esiintyi s.e. esimiehet halusivat savustaa erään henkilön ulos talosta. Syynä tähän oli, että ko. henkilö peräsi eräitä lainvoimaisia oikeuksia, jotka on työehtosopimukseen kirjattu, mutta joita ei firmassa oltu totuttu noudattamaan. Kiusaaminen oli epäsuoraa, esim. tämä tyyppi ei päässyt mihinkään koulutuksiin, kun jokainen muu pääsi. Kun työpaikalla jaettiin työpisteitä uudelleen, hänet eristettiin täysin muista. Hänen sähköposteihinsa ei esimiesten puolesta vastattu jne... Onneksi tyyppi pysyi vakaana kuin 'kallio' ja hankki kaikessa rauhassa entistä paremman duunin.

Puupää

Señor Member
Sijainti
Skekkoslovakia
Perättömien juttujen tai osatotuuksien levittäminen lienee varsin yleistä ja pahimmillan voi olla aika tuhoisaa kun edelleen kovin moni uskoo ennemmin kuin ottaa itse selvää mitä joku on itse oikeasti sanonut. :(

Off-Topic

Well-known member
Willer sanoi:
Olen ollut duunipaikassa, jossa kiusaamista esiintyi s.e. esimiehet halusivat savustaa erään henkilön ulos talosta. Syynä tähän oli, että ko. henkilö peräsi eräitä lainvoimaisia oikeuksia, jotka on työehtosopimukseen kirjattu, mutta joita ei firmassa oltu totuttu noudattamaan. Kiusaaminen oli epäsuoraa, esim. tämä tyyppi ei päässyt mihinkään koulutuksiin, kun jokainen muu pääsi. Kun työpaikalla jaettiin työpisteitä uudelleen, hänet eristettiin täysin muista. Hänen sähköposteihinsa ei esimiesten puolesta vastattu jne... Onneksi tyyppi pysyi vakaana kuin 'kallio' ja hankki kaikessa rauhassa entistä paremman duunin.
Eli saavutettiin se mitä haettiinkin; tuttu juttu. Sellasta lakia ei olekaan, että kaikkien pitäis viihtyä ja tulla toimeen kaikkien kanssa. Työnantajalla on oikeus valita keitä työssään pitää, mutta keinot epäsopivista henkilöistä eroon pääsemiseksi laillisesti on aika rajalliset jos toinen hoitaa velvoitteensa. Tossahan voittajia oli molemmat osapuolet.

Off-Topic

Well-known member
Samaa mieltä. Muakin on moni mamma työpaikallani kiusannut, ei oo antaneet piparia vaikka oon antanut ymmärtää, että vois olla tarvetta. Johan tosta seuraa synkkä masennus ja itsetunto kolisee valtaisasti. Korvauksia luvassa henkisestä kärsimyksestä? Entä mikä on työnantajan vastuu?

sooda

Alan Parsa
Sijainti
the real mid-west, Seinäjoki
Off-Topic sanoi:
Eli saavutettiin se mitä haettiinkin; tuttu juttu. Sellasta lakia ei olekaan, että kaikkien pitäis viihtyä ja tulla toimeen kaikkien kanssa. Työnantajalla on oikeus valita keitä työssään pitää, mutta keinot epäsopivista henkilöistä eroon pääsemiseksi laillisesti on aika rajalliset jos toinen hoitaa velvoitteensa. Tossahan voittajia oli molemmat osapuolet.
Kyllä tänä päivänä on Suomessa helppo päästä eroon työntekijästä. aina voi vedota tuotannollisiin ja taloudellisiin syihin. Ei kiusaaminen ole todellakaan ainoa keino. Hyi sua O-T.

Off-Topic

Well-known member
Ei se itseasiassa niin helppoa ole, tolla perusteella irtisanottaessa olet velvoitettu ottamaan saman työntekijän takasin jos tilanne muuttuu. Eli uusia ei saa ottaa suoraan tilalle.

Työnantajan osa onkin tosi mukava, sillä on velvoite työllistää, velvoite valvoa, ettei ketään kiusata, velvoite maksaa palkkaa sovittu määrä vaikkei työpanos oliskaan sitä rahaa tuottanut jne. Velvollisuuksia on ihan mukavasti, on se ihme, ettei työllistäminen ja työnantajaksi alkaminen juuri kiinnosta?

Archie

Well-known member
Off-Topic sanoi:
Eli saavutettiin se mitä haettiinkin; tuttu juttu.... Tossahan voittajia oli molemmat osapuolet.
Työnantaja tässä raskaimmin hävisi, kun jokseenkin koko porukan luottamus johtoon katosi. Eikä ihme, sillä sehän olisi voinut olla kuka tahansa muu, joka olisi vaatinut oikeuksiaan. Niin ja lopulta tämä ex-työntekijä sai hakemansa rahat liiton avulla.. joten eipä siinä rahallistakaan säästöä tullut. Tuommoisella johtamisella on muuten aivan turha haaveilla menestysyrityksestä, koska sellainen vaatii sitoutumista ja motivaatiota myös työntekijöiltä.

Off-Topic

Well-known member
Kyse onkin siitä, että sekä työpaikan tarjoaminen, että siellä oleminen on vapaaehtoista. Työnantajalla tuntuis olevan velvoitteita reippaasti enemmän kuin työntekijällä, eikä varsinaisella yrittäjällä itsellään ole minkäänlaisia oikeuksia. Ei työaikalakia, ei minimipalkkaa tai sopimuspalkkaa ylipäätään, ei työsuhdeturvaa jne. Kun tilanne on tämä, niin ei tarvitse ihmetellä miksei vakituisia työpaikkoja juuri synny. Mä oon seurannut tollasia tilanteita varsin läheltä, ja se on mainio asia jos kumpikin oasapuoli kokee voittaneensa. Näin yleensä myös käy. Ei ainakaan osa työnantajista ole mitään idiootteja jotka säntäilee sinne tänne, ne tekee tuollaisenkin asian suunnitelmallisesti seuraukset tietäen. Vaithoehtona sille on antaa pirulle pikkusormi, jolloin se vie koko käden, tuossa tapauksessa se työilampiirin huonontuminen oli ehkä pienempi paha. Jos ei työelämään ala löytyä niitä joustoja, niin kaikki työ mikä on mahdollista siirtää, siirretään mahin joissa sitä löytyy. Ja kotimaassa mennään yhä enemmän siihen suuntaan, että työnanatajalla ei ole varsinaista työvoimaa, vaan jokainen työntekijä on ikäänkuin työnanatajan alihankkija joka tekee työtä omalla ennakkokirjallaan ja toimii ikäänkuin omana työnantajanaan. Niillä ei ole minimipalkkoja, ei sairauspäiviä, äitiyslomia, ansiosidonnaisia eikä mitään muitakaan oikeuksia. Tiedän, että tähän on jo nyt menty, eikä se suuntaus jatkossa ainakaan vähene.

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Ei ole työelämässä kiusattu, ei ainakaan niin että oisin itte sen tajunnu. :frank:

Mut jos esim. amiksen aikainen pikkunen pila mitä LÄHES kaikki harrasti on kiusaamsti niin meidän luokasta oli sit 80% kiusaajia. Sen pilailun joko ymmärsi tai sitten ei. Menihän se välillä ylikin - itsellänikin taisi palaa pinna toisinaan!

Siis tämä pilailu oli sellaista kaveripiirin kesken harrastettavaa repun / takin piilottelua tai muuta härväämistä. Käsittääkseni aivan harmitonta, vaikka joskus pisti vituttamaankin jos oli huono päivä.

Veikkaan että ihmiset jotka kokevat kiusatuksi tulleensa eivät ymmärrä että kyseessä oli harmiton pila, eikä sillä tarkoitettu mitään pahaa. Tietysti nämä "kiusaajatkin" voisivat ne kohteensa valita niin että se jekkuilu tajutaan jekkuiluksi eikä henkiseksi väkivallaksi... Tzillacious!

Tuohon Olgan tapauskeen sen verran että on ERITTÄIN vaikea kuvitella että Olga tarkoituksellisesti ketään loukkaisi. Kuulostais vähän sitlä että sillä ihmisillä oli jotain muita ongelmia tai ehkäpä jotain SINUA vastaan... kummaa käytöstä. Mutta saattaahan tuo olla niin että tuollainen on naisten kesken varsin yleistä... eli luetaan PIKKUSEN liian tarkkaan niitä ilmeitä ja eleitä, eikä arviot aina mene oikein ja kehitetään mukava pikku suhdesoppa. ;)

Viimeksi muokattu:

Off-Topic

Well-known member
Sehän tossa onkin hankalaa, että ainoo määrittäjä jolla on merkitystä sille onko joku kiusaamista tai ei on se, joka kiusaamisen kohteeksi kokee joutuneensa. Se kenen "vika" tollanen kiusaaminen on, onkin sitten toinen juttu, muttei sille kiusatulle oikeen voi sanoo, ettei sua mitään kiusattu oo. Kyllä mä voin tunnustaa ihan suoraan harjoittaneeni tahallista kiusaamista ja henkistä väkivaltaa. Enkä oo ollut siinä lajissa edes ihan huono. Ite taas en moisista yrityksistä välitä paskankaan vertaa, mutta joitain ne satuttaa.