Ulf Grönholmin onnettomuus Kirkkonummella 1981

  • Viestiketjun aloittaja DC
  • Aloituspäivämäärä

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
674
Kari O. Sohlberg:
"Kun mennään pimeään yli nyppylän, aura-auton kuljettaja varmasti näki ne valot, mutta kisavaloissa kulkeneeseen ralliautoon aura-auton valot eivät voineet näkyä, mitään ei ollut tehtävissä."
Jos Fiatissa oli koko patteristo keulalla, niin hyvin äkkiä on tilanne ollut tosiaan sellainen, ettei Uffe ole voinut saada mitään signaalia silmäänsä hiekoitusauton valoista nypyn takana.

Lisätään muuten tähän vielä sellainenkin yksityiskohta, että tien S-mutkainen profiili nyppylän molemmin puolin, sekä autojen todennäköiset sijainnit nyppylää lähestyttäessä tekevät tuohon vielä senkin, että Fiatin lähestyvät valot nyppylän takana olisivat olleet todennäköisesti joka tapauksessa helpommin havaittavissa hiekoitusautoon kuin toistepäin...vaikka autoissa olisi siis ollut identtiset valotkin.

Tässä näkymä Grönholmin vinkkelistä hyvissä ajoin ennen nyppylää:




Jos Uffe on vilautellut valojaan pois erottaakseen helpommin vastaantulijoita niin voisi olettaa, että se olisi tapahtunut jossain tässä kohtaa tietä, ennen auton vasemmalle asettamista nyppylälle.

Samalla hetkellä hitaasti mäkeä ylös kapuava hiekoitusauto on todennäköisesti ollut jossain tässä kohtaa tietä:



Eli hiekoitusauton valot eivät ole sillä hetkellä osoittaneet vielä edes nyppylää kohti, vaan suoraan metsään. Hiekoitusauton kuljettaja olisi kuitenkin sivuperspektiivistään tällä hetkellä varmasti erottanut vasemmalla puissa kirkkaasti kajastavat Mirafiorin valot.

Ehkä vasta Grönholmin ollessa jossain tässä kohtaa tietä on hiekoitusauton valot lopulta kääntyneet myös nyppylää kohti, Fiatin kirkkaan valojuovan sekaan:



Toisin kuin hiekoitusauton kuljettaja aikaisemmin, tien profiilista johtuen Grönholm ei olisi myöskään saanut missään vaiheessa mitään sivuperspektiivistä tulevaa varoitusta lähestyvistä valoista. Hiekoitusauton valot mäen toisella puolen olisivat vain kääntyneet piilosta metsästä Grönholmin kirkkaan valojuovan sekaan:

 

DC

sick and pale but strangely alive
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
2568
Sijainti
Campo Dell'Oro, baarin puolella
Täysin merkityksetön seikka, mutta jos Mirafiorissa tosiaan on ollut ihan kisarenkaat alla, niin ei sillä kyllä Herttoniemestä ole liikkeelle lähdetty. Tai jos on, niin jossain on käyty kyllä renkaatkin vaihtamassa. Reilu 30 kilometriä assutietä piikkipyörillä ei kuulosta erityisen tarkoituksenmukaiselta toiminnalta.

27021981.JPG
HS 27.2.1981
 
Viimeksi muokattu:

SimoL

Well-known member
Liittynyt
30.4.2016
Viestit
114
Bosse Grönholmin kirjassa mainitaan hänen viettäneen lapsuutensa Espoon Kauklahdessa. Uffella oli peltoja viljelyksessä Inkoossa ja Espoossa.
Kauklahdesta ei taas mielestäni ole hirmuinen etäisyys onnettomuuspaikalle.Jospa Grönholm-Rehnström lähtivät sieltä liikkeelle?
 

DC

sick and pale but strangely alive
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
2568
Sijainti
Campo Dell'Oro, baarin puolella
Toinen itse onnettomuuteen totaalisen liittymätön seikka, mutta Grönholm oli kyllä hurjassa vedossa oikeastaan koko Fiat-aikansa, huipentuen vielä vuoden 1980 Hankis-voiton jälkeiseen jaksoon. Grönholmille voittoisaan vuoden 1980 Pohjola-ralliin liittyy myös hauska yksityiskohta; Markku tuli kisaan suurinpiirtein suoraan RAC:sta, veti kakkosella viideksi minuutiksi pihalle ja jätti leikin kesken kahdeksan pätkän jälkeen (kisassa 19 ek:ta) todeten VM:n Pekka Toivoselle: Mä jätän tämän tähän, en kertakaikkiaan jaksa enää, ollaan kohta umpijäässä itsekin.

Mutta Grönholmista vielä, niin Hankis- ja Tunturi-voittojen ohella yksi hänen kovimmista suorituksista täytyy olla vuoden 1981 Riihimäki-ralli. Kisaan oli saatu mukaan tehtaan Datsunilla myös paikkakunnan oma poika, tuleva maailmanmestari, Timo Salonen - joka kaiken muun hyvän lisäksi ei ole myöskään profiloitunut erityisen tumpelona lumikelin kuljettajana. Mutta mitä teki Uffe? Pohjat jokaiselle pätkälle (8) ja ylivoimainen voitto. Salosen lisäksi viivalla oli sellaisia jokseenkin meritoituneeksi laskettavia vetomiehiä kuten Antero Laine, Mikko Sundström ja Lasse Lampi. Tämän jälkeen Grönholm ehti ajaa ilmeisesti vielä kolme kilpailua, Mänttä 200-rallin (toinen Kyösti Hämäläisen voittaessa, voitto meni siiman alle sukeltamiseen ja peruutteluun yleisö-ek:ksi tarkoitetulla EK3:lla), tuon em. voittoisan Tunturin ja vain kaksi viikkoa ennen Hankista Karjaan tutuissa maisemissa ajetun 100-rallin. Viimeksi mainitussa alla oli tosin Mirafiorin sijaan vanha Opel Ascona, jonka Uffe oli saanut ennen kilpailua jo myytyäkin.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
8552
Bosse Grönholmin kirjassa mainitaan hänen viettäneen lapsuutensa Espoon Kauklahdessa. Uffella oli peltoja viljelyksessä Inkoossa ja Espoossa.
Kauklahdesta ei taas mielestäni ole hirmuinen etäisyys onnettomuuspaikalle.Jospa Grönholm-Rehnström lähtivät sieltä liikkeelle?
Koska nuori Marcus oli hinkunut kovasti kyytiin, niin aika selvänä merkkinä pitäisin että kotoa tuohon kohtalokkaaseen yöhön lähdettiin.
 

KooHoo

Well-known member
Liittynyt
18.3.2012
Viestit
182
Sijainti
Espoo
Bosse Grönholmin kirjassa mainitaan hänen viettäneen lapsuutensa Espoon Kauklahdessa. Uffella oli peltoja viljelyksessä Inkoossa ja Espoossa.
Kauklahdesta ei taas mielestäni ole hirmuinen etäisyys onnettomuuspaikalle.Jospa Grönholm-Rehnström lähtivät sieltä liikkeelle?
Totta on että Uffen ”kotikartano” oli Kauklahdessa. Kun aloitin oppikoulun niin siellä oli yksi kaveri (siihen aikaan tuli uusia kavereita kun siirtyi oppikouluun) joka oli kotoisin Kauklahdesta ja oltiin molemmat siihen aikaan innostuneita rallista. Tämä kaveri tunsi Grönholmin perheen ja käytiin kerran heidän tiluksilla kylillä kun hän tiesi että Uffe ajaa ralli. Vuosi oli varmaan 1965 tai -66. Muuten Bob Rehnström oli myös meidän luokkakaveri. Oli aika eloisa kaveri. Muistaakseni joskus ihmeteltiin miten helvetissä sellainen ”sätkynukke” malttoi istua paikoillaan ralliautossa kartturina. Jos en ole ihan väärässä heidän kotitalo näkyy vielä Kauklahdenväylän varrella. Varma en ole.
 

IntriguingMan

Flying debris
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
3088
Sijainti
Lohja
Hieno keskustelunavaus, ja hienoa että traagista aihetta pyritään käsittelemään niin objektiivisesti kuin ikinä voi.

En ole tapaukseen juurikaan syvemmin tutustunut, mutta esim. Wikipedian Grönholm-artikkelissa kun puhutaan mystisesti "viimeistelyharjoituksista" (en muista mikä lähde), minulle on jäänyt käsitys että tapaturma on tapahtunut salaharjoittelun yhteydessä, mutta asiasta ei ole sopiva puhua juurikin lopputuloksen vuoksi.
 

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
6596
Wikipedian Grönholm-artikkelissa kun puhutaan mystisesti "viimeistelyharjoituksista" (en muista mikä lähde), minulle on jäänyt käsitys että tapaturma on tapahtunut salaharjoittelun yhteydessä, mutta asiasta ei ole sopiva puhua juurikin lopputuloksen vuoksi.
Ainakin voidaan muistuttaa tässä kohtaa, että Hankiralli oli tuolloin pimeä ralli, mutta toisaalta tuo tie ei kuulunut vuoden 1981 reitille, eikä tietääkseni (rally-mapsissa olevat vuosikerrat) ole koskaan ajettu Hankirallissa.
 

DMACK

Active member
Liittynyt
27.7.2013
Viestit
31
ulf grönholm.jpg
Tuollainen kuva tullut jossain vastaan tästä onnettomuus autosta.
 

simc

Active member
Liittynyt
28.6.2013
Viestit
43
(edit) Aivan totta.
Mutta mikä tekee tapahtumasta suorastaan hämmentävän on se, että kyseinen onnettomuusauto oli Markku Alenin Suomessa ajamiin kilpailuihin tarkoitettu auto. Eli samainen yksilö, jolla Markku oli ajanut 1980 mm. Hankirallin, Suurajot, Venetsia-rallin ja Pohjolan [3]. Uffe taasen oli ajanut [4] kenties hienoimmat voittonsa (Hankis 1980, Riksu 1981, Tunturi 1981) autolla, jonka rekisterinumero oli TO N94415 ja runkonumero 131AR-2038888 ja voisi olettaa, että juuri tällä autolla Uffen oli tarkoitus startata myöskin Hankikseen. Kuten Ilkka Kivimäki taannoisessa Tomin nuoteista-podcastissä todistaa, olisi Autonovon tullut kysyä Markulta lupa auton lainaamiseen.
Kuten Ayrton-Ana jo mainitsi, Markun autolla oli ajettu 4 rallia edellisen 12 kuukauden aikana, kun Grönholmin autolla ralleja oli kertynyt 11. (Lähteenä samat EWRC:n sivut kuin DC:n ensimmäisessä viestissä.)

Oliko Markulla tarkoituskin jättää 1981 SM-rallit ajamatta? Tunturissa hän ei ollut ja Hankiralliin hän ei ollut tulossa, mutta miksi? Markun 81-alkuvuoden ohjelmassa olivat Tunturia ja Hankirallia lukuunottamatta samat Monte, Portugali, Costa Smeralda ja Akropolis kuten edellisenäkin vuonna. Vuonna -82 Markku ajoi Tunturin ja Hankirallin viimeisinä Fiat kisoinaan.

https://www.ewrc-results.com/profile/1749-markku-alen/
 
Viimeksi muokattu:

DC

sick and pale but strangely alive
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
2568
Sijainti
Campo Dell'Oro, baarin puolella
Ole hyvä ja poista kuva. Ei kaikkea tarvitse näyttää.
Rohkenen olla eri mieltä. Kuva on karmea, eihän sitä kukaan kiistä, mutta ihan yhtä lailla kuin Henkan ja Sergion onnettomuusauton kuvat liittyvät olennaisesti siitä onnettomuudesta käytävään keskusteluun, tämäkin liittyy juuri tämän onnettomuuden spekulointiin.
 

DMACK

Active member
Liittynyt
27.7.2013
Viestit
31
En muista nähneeni tätä kuvaa aiemmin. Onko jostain sanomalehdestä skannattu. Ei varmaan ainakaan VeeÄmmästä.
Se on kuvaajan itsensä julkaisema kuva ja paikkakin oli mainittu jota en enää muista, ehkä AVK:n piha. Oli tovin facessa näytillä (en tiedä poistettiinko, en ainakaan toiste nähnyt), mutta luultavasti paikallinen simc ollut kommentoimassa samoin, mutta pelimiehet sen tallentaa heti koneelleen. Ja mielestäni myös sopii tälläiseen ketjuun näytettäväksi.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1054
Eki Vanhasen Flat Out-kirjassa mainitaan myös tästä onnettomuudesta, mutta eipä siinä juurikaan mitään uutta tietoa ollut. Se mainittiin, että tosiaan rallirenkailla oltiin liikkeellä ja että törmäys tapahtui nyppylän jälkeen tien vasemmassa reunassa. Nämä lähinnä vahvistavat niitä oletuksia, joita täällä on jo käsiteltykin.
 

Reinweib

Well-known member
Liittynyt
28.3.2013
Viestit
254
Sijainti
Piilosa
Kuulemma löytyy Fiat Abarth 131 Rally -nimisestä kirjasta.
Ilmeisesti Miliani Beppe & Parra Mauro kaksikon näkemys aiheesta, kun tuosta hyllystä löytyvästä Graham Ropsonin versiosta ei tullut vastaan. Ensinmanittuun kuvittelisi taustatyötä tehdyn:

"This book tells the story of the 47 official cars, lists all the results of all the 131 that raced in the world"
 
  • Like
Reaktiot: DC

DC

sick and pale but strangely alive
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
2568
Sijainti
Campo Dell'Oro, baarin puolella
Tässä vielä pidempänä Autonovon kilpatallin tallipäällikön Ville Kamusen kommentit Hesarista, joita ketjun aloitusviestissäkin referoitiin.

Grönholm ja Rehnström lähtivät viime yönä normaalille, tunnin tai puolentoista pituiseksi suunnitellulle lenkille vain kokeillakseen, että juuri valmistunut kilpa-auto todella on Hankirallin edellyttämässä kunnossa. Siltä lenkiltä he eivät sitten koskaan palanneet. Pojat lähtivät matkaan tuossa puolen kahdentoista nurkilla ja me muut poistuimme jo koteihimme. Grönholmin piti palauttaa auto puolentoista tunnin kuluttua ja jättää siihen mukaan lappu, jos siinä olisi vielä ollut jotain korjattavaa tai säädettävää ennen Hankirallin starttia.

HS 27.2.1981, s. 11
 
Ylös