Unkarin GP 2007 : Kilpailu

  • Viestiketjun aloittaja Troy
  • Aloituspäivämäärä

jarpola

Well-known member
Liittynyt
3.1.2007
Viestit
203
WebSlave sanoi:
Indy 2005:n tapainen kuuden auton kisa ei kyllä nostata sarjan tasoa. No, siellä tasoerot laskivat tunnelmaa, mutta toisaalta Ferrarin dominoidessa mitään muita talleja ei tuolla ajatuksella olisi pitänyt sarjaan päästääkään. ;)
Sitä farssia ei kukaan kaipaa.. Mutta ko. kisasta tuli mieleen Unkarin kisa, kuinka paljon siellä oli sitä kumisilppua ajoreitin ulkopuolella. Renkassääntö pitäisi olla sellainen, ettei sitä silppua sinne tule. Urat pois ja slicksit tilalle. Pari-Kolme rengassatsia pitäisi riittää per kuski. Nyt tehdään super-pitäviä ja nopeasti lämpiviä renkaita, joiden elinikä on max 30 kierrosta... Ja kun ajaa ajo-linjan ulkopuolelle, renkaat täynnä ****** ja kierros samanlailla. Ohitte ei tarvi ajaa.
 

yhdysvallat

Well-known member
Liittynyt
8.3.2007
Viestit
117
Kysymys. Fisi oli aika-ajossa 10 sakissa mutta tippui rangaistuksen myötä pois 10 sakista. Saako auton tankata uudestaan vai ei ennen lähtöä?
 

Make79

Well-known member
Liittynyt
27.5.2007
Viestit
742
yhdysvallat sanoi:
Kysymys. Fisi oli aika-ajossa 10 sakissa mutta tippui rangaistuksen myötä pois 10 sakista. Saako auton tankata uudestaan vai ei ennen lähtöä?
Käsittääkseni saa aina kun olet ulkona kympin sakista, oli se sitten tuomariston päätös tai mikä tahansa.
Mutta en ole aivan varma tästä..?
 

Kimika_

Well-known member
Liittynyt
23.10.2006
Viestit
1028
Sijainti
Larkwater
Make79 sanoi:
Käsittääkseni saa aina kun olet ulkona kympin sakista, oli se sitten tuomariston päätös tai mikä tahansa.
Mutta en ole aivan varma tästä..?
Mun mielestä tuo kyllä menee niin, että ei saa tankata, jos on saanut rangaistuksen ja tippunut kympin ulkopuolelle.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24288
Sijainti
lappeen Ranta
Matxi sanoi:
Niinpä. On kutakuinkin mahdoton voittaa mestaruutta kun kuljettaja ajaa tallin virheiden takia pari kisaa vähemmän kuin kaverit.
Tuohon auttaisi jos palattaisiin siihen tilanteeseen, että kauden kisoista laskettaisiin lopputuloksiin mukaan vain osa. Vaikka kaikkien kisojen määrä miinus kaksi tai kolme. Saattaisi lisätä kuskien kilpailuhaluakin kun keskeytyksellä ei olisi niin paljon merkitystä. Toisaalta jos ohi ei pääse niin ei siinä kilpailuhalukaan (jota harvalta kuskilta varmaan edes isommin puuttuu) paljoa auta.
 

TMK

Well-known member
Liittynyt
6.6.2007
Viestit
388
JPP sanoi:
Tuohon auttaisi jos palattaisiin siihen tilanteeseen, että kauden kisoista laskettaisiin lopputuloksiin mukaan vain osa. Vaikka kaikkien kisojen määrä miinus kaksi tai kolme. Saattaisi lisätä kuskien kilpailuhaluakin kun keskeytyksellä ei olisi niin paljon merkitystä. Toisaalta jos ohi ei pääse niin ei siinä kilpailuhalukaan (jota harvalta kuskilta varmaan edes isommin puuttuu) paljoa auta.
Ei pöllömpi ajatus kun luotettavuus on niin suuressa asemassa mestaruuksien ratkaisussa,toinen vaihto ehto olisi että voitosta saisi 12pistettä,muiden sijojen pistemäärä vois pysyä samana.
 

Make79

Well-known member
Liittynyt
27.5.2007
Viestit
742
TMK sanoi:
Ei pöllömpi ajatus kun luotettavuus on niin suuressa asemassa mestaruuksien ratkaisussa,toinen vaihto ehto olisi että voitosta saisi 12pistettä,muiden sijojen pistemäärä vois pysyä samana.
Ei paha idea.
Pitäsin silti parempana sitä, minkä Ecclestone heitti ilmoille: Kilpailujen voittojen määrä olisi ensisijainen mestaruuteen johtava, vasta niiden jälkeen katsottaisiin pisteitä.
 

TMK

Well-known member
Liittynyt
6.6.2007
Viestit
388
Make79 sanoi:
Ei paha idea.
Pitäsin silti parempana sitä, minkä Ecclestone heitti ilmoille: Kilpailujen voittojen määrä olisi ensisijainen mestaruuteen johtava, vasta niiden jälkeen katsottaisiin pisteitä.
Mitenköhän sitten kävisi kauden puolenvälin jälkeen jos vaikka esim Alonso olisi voittanut 3kisaa Hamilton 0 (Kimi 4),mutta pisteissä McLaren miehillä ei olisi eroa kuin vaikkapa 1piste.Hamilton johtaa GP:tä Alonso kakkonen ennen viimeistä varikkokäyntiä,luulenpa että varikkokäynnillä McLaren kääntäisi kuskien järjestyksen toisinpäin.Eli mahdolliset tallin toisen kuskin suosimiset tulisivat aikaisemmassa vaiheessa kautta kuin pelkkiä pisteitä laskemalla.Tälle kaudelle tosin tuo voittojen laskeminen pitäisi sarjan tasaisempana mutta tuleehan sitä erilaisiakin kausia.
 
Viimeksi muokattu:

Make79

Well-known member
Liittynyt
27.5.2007
Viestit
742
TMK sanoi:
Mitenköhän sitten kävisi kauden puolenvälin jälkeen jos vaikka esim Alonso olisi voittanut 3kisaa Hamilton 0 (Kimi 4),mutta pisteissä McLaren miehillä ei olisi eroa kuin vaikkapa 1piste.Hamilton johtaa GP:tä Alonso kakkonen ennen viimeistä varikkokäyntiä,luulenpa että varikkokäynnillä McLaren kääntäisi kuskien järjestyksen toisinpäin.Eli mahdolliset tallin toisen kuskin suosimiset tulisivat aikaisemmassa vaiheessa kautta kuin pelkkiä pisteitä laskemalla.Tälle kaudelle tosin tuo voittojen laskeminen pitäisi sarjan tasaisempana mutta tuleehan sitä erilaisiakin kausia.
Aika hyvä pointti, enpä tullut aatelleeksi tuollaista, että tallimääräykset tulisivat todennäköisesti vahvemmin kilpailuun... :dunno:
Tuolla varjolla se voitosta 12p kuulostaa kieltämättä paremmalta.
Toivottavasti tekevät ainakin jotain sellaisia muutoksi, että ohittaminen helpottuu, alkaa olemaan nuo ohitukset aika harvinaista herkkua.
 

TMK

Well-known member
Liittynyt
6.6.2007
Viestit
388
Make79 sanoi:
Toivottavasti tekevät ainakin jotain sellaisia muutoksi, että ohittaminen helpottuu, alkaa olemaan nuo ohitukset aika harvinaista herkkua.
Vaan siihenhän ei ainakaan ensi kaudella kuulostanut tulevan muutosta,luki se jo täälläkin jossain että olisi jo vuosi päätetty milloin siihen tulee muutosta.Onko sitä kellään tiedossa joko sitä pistelaskua tai voittojen määrää ratkaisee MM:n oltaisiin muuttamassa vai onko ne pelkkiä huhuja?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
TMK sanoi:
Vaan siihenhän ei ainakaan ensi kaudella kuulostanut tulevan muutosta,luki se jo täälläkin jossain että olisi jo vuosi päätetty milloin siihen tulee muutosta.Onko sitä kellään tiedossa joko sitä pistelaskua tai voittojen määrää ratkaisee MM:n oltaisiin muuttamassa vai onko ne pelkkiä huhuja?
Pistelaskumuutoksia ei ole tiedossa, mutta ohittaminen tullee lisääntymään traction controlin poistumisen myötä ensi vuonna.
 

Make79

Well-known member
Liittynyt
27.5.2007
Viestit
742
TMK sanoi:
Vaan siihenhän ei ainakaan ensi kaudella kuulostanut tulevan muutosta,luki se jo täälläkin jossain että olisi jo vuosi päätetty milloin siihen tulee muutosta.Onko sitä kellään tiedossa joko sitä pistelaskua tai voittojen määrää ratkaisee MM:n oltaisiin muuttamassa vai onko ne pelkkiä huhuja?
Minun mielestä tuo pistelaskun muuttaminen on huhua?
Mutta tuota voittojen tärkeyden korostamisesta luin Bernie Ecclestonen jutun jossain artikkelissa, tiedä sitten kuinka vakavalla pohjalla?
Eikö ensi kaudeksi luistoneston ainakin pitänyt poistua?
Ja jotain juttua oli aerodynamiikan sääntöjen muuttumisesta sellaiseksi, että olisi helpompi seurata edellä menevää autoa menettämättä itse noin paljon ajo-ominaisuuksia, eli ohitukset helpottuisivat kun pääsee toisen imusta kokeilemaan. Sitä en muista, että mille kaudelle näitä uusia aerodynamiikka sääntöjä kaavailtiin, vai olivatko nekin vain huhuja?
 

TMK

Well-known member
Liittynyt
6.6.2007
Viestit
388
Kyllä se aerodynamiikan muutos on ihan totta mutta sitä en muista monta vuotta siihen menee ja luistonesto poistuu ensi kaudeksi.Onkohan vieläkin vaikeampaa seurata toista autoa aivan tuntumassa nopeissa mutkissa kun peräpää lipsuu herkemmin kun ei ole luistonesto korjaamassa???
 

Make79

Well-known member
Liittynyt
27.5.2007
Viestit
742
TMK sanoi:
Kyllä se aerodynamiikan muutos on ihan totta mutta sitä en muista monta vuotta siihen menee ja luistonesto poistuu ensi kaudeksi.Onkohan vieläkin vaikeampaa seurata toista autoa aivan tuntumassa nopeissa mutkissa kun peräpää lipsuu herkemmin kun ei ole luistonesto korjaamassa???
Kiitos.
Voi tietenkin olla, toivottavasti ei kovin enää entisestään.
Jos vielä vaikeutuu, niin alkaa olemaan sama kun menee rautatien varteen katsomaan, että ohittaako ravintolavaunu veturia...
Eikä taaskaan ohittanu, prkl...
Toisaalta tuo luistoneston poistaminen tulee varmaan lisäämään ajovirheitä ja sitä kautta ohituksia, ainakin toivon.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Make79 sanoi:
Kiitos.
Voi tietenkin olla, toivottavasti ei kovin enää entisestään.
Jos vielä vaikeutuu, niin alkaa olemaan sama kun menee rautatien varteen katsomaan, että ohittaako ravintolavaunu veturia...
Eikä taaskaan ohittanu, prkl...
Toisaalta tuo luistoneston poistaminen tulee varmaan lisäämään ajovirheitä ja sitä kautta ohituksia, ainakin toivon.
No, 1999 Espanjan GP:ssä taisi tulla startin jälkeen vain yksi radalla ohitus.

Ja silloin ei ollut luistonestoa :dunno:
 

Make79

Well-known member
Liittynyt
27.5.2007
Viestit
742
Sue_me sanoi:
No, 1999 Espanjan GP:ssä taisi tulla startin jälkeen vain yksi radalla ohitus.

Ja silloin ei ollut luistonestoa :dunno:
Niin, eli saisivat kyllä nopeutta tuota aerodynamiikka muutosta.
Menee muuten aika tylsäksi katsottavaksi.
 

Istaria

Well-known member
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
292
Sijainti
QuakeNet
Saisivat ainakin tehdä niin että vaan X parasta kisaa lasketaan jokaiselle kuljettajalle. Eipähän haittaa jos vehkeet hajoaa parikertaa, tai parikertaa riskillä yrittää ohittaa kärkimiestä kolarin uhalla.
 

rasva

Well-known member
Liittynyt
21.7.2007
Viestit
97
Make79 sanoi:
Niin, eli saisivat kyllä nopeutta tuota aerodynamiikka muutosta.
Menee muuten aika tylsäksi katsottavaksi.
Se on aika iso muutos turvallisuuteen jos aerodynamiikkaa 50% huononnetaan (vai paljon se oli).
 
Ylös