Unkarin GP 2017 - Ennakot ja Vapaat Harjoitukset

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Ennen kesälomia edeltänyttä kisaa varten ja mikäli tätä kisaa seuraavia yleistestejä ei lasketa niin tästä viikonlopusta ei sitten ollutkaan edes harjoituksista tai ennakoista tehtyä toikkia näkyvillä...

Toisaalta voi varmaan olla ja itsellänikin ainakin osasyynä se, että Leksan poismeno on niin päällimmäisenä ollut viime päivien mietintälistalla.

Mielenkiintoinen kisaviikonloppu voi edelleen olla edessä.

Mersut ja Ferrari kamppailevat voitosta ja piste tai palkintosijoituksesta varsinkin jos jotain sattuu niin taitavat taistella Force Indian ja Williamsin kuljettajat ja jäännöspisteet tai jäännöspiste menee muille.

Tämä kilpailuviikonloppu on tavallaan eräänlainen alustava lopullinen näytönpaikka loppukautta ajatellen myös Jolyon Palmerille koska viime vuonna hänestä täällä tosiaan tuli pistemies ja joka elähdytti häntä ajamaan debyyttikauden loppupuolen paremmin kuin mitä on periaatteessa esimerkiksi melkein milloinkaan tällä kaudella aivan viime aikoja huomioimatta ja Bahrainia ja Kiinaa lukuun ottamatta ajanutkaan huolimatta siitä, että pisteitä hänelle ei viime kauden lopulla Unkarin jälkeen tullutkaan.

Kesätauon jälkeiset asetelmat Spa-Francorchampsista eteenpäin ovatkin sitten myös kutkuttavan jännittävät luomaan omanlaistaan olotilaa. Edellyttäen tietenkin, että mitä tässä kisassa tapahtuukaan. Robert Kubicaa ei sentään näillä näkymin ihan vielä Renaultin rattiin tuoda tulevaa testiään huomioimatta koska se olisikin jo muutenkin suurta riskiä unohtamatta lähes melkein järjetön riski tuoda niin lyhyellä varoitusajalla ja kesälomasta piittaamattakin vuosien tauon jälkeen puolalaista radalle.

Tosin Kubicalla olisi ollut siinäkin tapauksessa ja on muutenkin vielä mahdollisesti ennen pitkää ehkä tapahtuvan paluun myötä sääntöjen mahdollistaman poikkeuksen turvin mahdollisuus tarvittaviin ylimääräisiinkin lisätesteihin kuten takavuosinakin oli aina silloinkin kun testaaminen alkoi olla melko rajoitettua oman aikakautensa mittapuulla, mutta kuitenkin silti parempaa kuin mitä on ollut viime vuosina.

Päivitän tähän vielä aikataulut jotka ehkä tulevat hieman poikkeavammalla tavalla kun mihin on totuttu ja kun yleensä en näitä aikatauluja alustuksiin laita kun harvoin sentään näitä tulee edes tehtyä...

28.7.2017

Klo 10.55-12.30 Vapaat Harjoitukset 1

Klo 14.55-16.30 Vapaat Harjoitukset 2

29.7.2017

Klo 11.55-13.20 Vapaat Harjoitukset 3

Klo 14.55-16 Aika-ajot

Formula 2 Lauantain Kisa Klo 16.55-18.15

GP3 Lauantain Kisa Klo 18.35-19.15

30.7.2017

GP3 Sunnuntain Kisa Klo 10.10-10.50

Formula 2 Sunnuntain Kisa Klo 11.20-12.30

Klo 14.55-16.55 (Klo 19 asti mikäli ikinä sattuisi rankkasateita, joukkokolareita tai muuta riittävän keskeytyksien jälkeen tapahtuvia aikapidennyksiä 4 tunnin säännön mukaisesti.) F1 Kilpailu
 
Viimeksi muokattu:

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Kuumaa ja kuivaa tosiaan oli harjoituksissa ja saa nähdä, että vaikuttaako uusiin leveisiin renkaisiin miten paljon tuo kuumuus? Sunnuntaiksi on luvattu jopa yli 35 asteen lämpötiloja mikä ei toki tee kisasta historian kuuminta Unkarin kisaa, mutta yhden kuumimmista kylläkin.

Sellainen vuoden 1991 tai vuosien 1993-1996 mallinen Unkarin Grand Prix ainakin rengaskulutuksen osalta saattaisi piristää kun tällä kaudella on aika vähän nähty leveiden renkaiden myötä mitään isompia rengaskulutuksia kun pelivaraakin on kestossa enemmän. Tosin viimeinen Unkarin Grand Prix leveillä renkailla eli vuonna 1992 ei ollut hirveän yleinen varikkokäynneiltään.

Tosin Unkarin Television säätiedotuksissa on mainittu myös tuulen vaikutus ja mikäli tuo unkarilainen laaksotuuli kääntyy kuten joinakin vuosina juuri Hungaroringin radan lähellä olevan laakson ja alueen suuntaan niin silloin tulee jopa viileämpi viikonloppu eli jää helposti alle 30 asteen nuo lämmöt ja joinakin vuosina Unkarin kisa ei tietenkään ole ollut edes yhtään sen kuumempi olosuhteiltaan kuin mikään muukaan eurooppalainen keskikesän F1-kisa ja varsinkin jos tuulee tai erittäin harvoin myös sataa.

Kun Suomen Grand Prixiä ei huumoriarvoa huomioimatta kalenterissa ole koskaan ollutkaan niin Unkarin Grand Prix tavallaan on ollut lähinnä 1990-luvun ja erityisesti sen loppupuolen maineen takia se suomalaisten nk. Kotikilpailu. Saa nähdä, että juhlitaanko Valtteri Bottasta, Kimi Räikköstä tai jopa molempia palkintokorokkeella? Hienointa olisi, että Valtteri voittaisi tämän kisan ja Kimi sitten seuraavan Spa-Francorchampsissa ajettavan kilpailun.

Unkarin kilpailun osalta erikoista ja mielenkiintoista on ollut se, että miten aikanaan yhdestä halvimmista ellei peräti halvimmasta kilpailupaikasta on tullut viime vuosina ehkäpä kalleimpia suhteessa ylläpidettäviä ratoja kustannuksiltaan.

Uusimman sopimuksen lähtöhinta on ollut 40 miljardia Unkarin Forinttia eli noin 153 miljoonaa Yhdysvaltain Dollaria, mutta kustannusten, vuosihuoltojen, jatkuvien päivitysten ja myös koko F1:n uusien omistajien hinnantarkastusten jälkeen Unkarin Grand Prixin kustannuksiksi ennen näillä näkymin vuonna 2027 päättyvää sopimusta tulee ainakin 170 miljardia Unkarin Forinttia eli noin 651 miljoonaa Yhdysvaltain Dollaria. Se on kallista rahaa paikallisille veronmaksajille tavallaan totta vieköön.

Tosin Unkarin rataomistajat ovat aina helkkaristi varsinkin sosialismin kaaduttua ja myös 1990-luvun vaikeista vaiheista selvittyään kantaneet taakkansa ja kyenneet takaamaan niin ratamaksut, huollot kuin infrastruktuurin pystyssä pysymisen ajallaan kun aina on kisattu. Myös rahoituspuoli ja hallituksen kiinnostus tavallaan on pysynyt hyvänä aina.

Toista on esimerkiksi tai olisi jos F1-kisa pidettäisiin vaikkapa Kroatiassa tai Serbiassa jossa viime aikoina paikallisten poliitikkojen ja varsinkin urheilupoliitikkojen härskiys on järkyttävää jopa Unkarinkin aikaisempien poliitikkojen tai urheilupoliitikkojen korruptiomyönteisyyden tietäen.

Toki ei Unkarissa nykypoliitikot kaikkine rajoituksineen mitään enkeleitä todellakaan ole.:D Kroatiassa ainakin paikalliset jääkiekko ja jalkapallo-osastojen vetäjät ovat viime aikoina jääneet nuolemaan näppejään kun omistajat käärivät rahat liiveihinsä ja jättävät hallimaksut käytännössä ulkopuolisille jääkiekon osalta ja stadionmaksut huolloiltaan ja muilta vaativilta aloiltaan myös muille.

Ilman yksityisiä tahoja ei esimerkiksi Rujevican alueen jäähalli tai jalkapallostadionhankkeet toimisi tuossa maassa lainkaan.:wall: Ainoa viime aikojen paljon rahoitusta Kroatiassa tai Serbiassa viime aikoina saanut urheilulaji on jostakin syystä käsipallo, mutta sielläkin kaikki muut kuin aivan välttämättömät maksut ovat paikalliset lajiliitot ulkoistaneet IHF:n piiriin ja paikallisen urheilun tukeminen on ollut aika ala-arvoista muuta kuin silloin kun se on jotenkin maalle itselleen edullista. Ja kun ei ole rahoja huoltoon tai mihinkään tai sitten muihin vuokra tai vuokraa vastaavien aluemaksujen hoitamiseen niin ei oikein ole ollut katsojiakaan niin jääkiekolle, jalkapallolle tai käsipallolle.

Tai no näistä ehkä jälkimainituille vielä ehkä toistaiseksi on, mutta esimerkiksi kasvava jääkiekkokiinnostus on yritetty tappaa siinä maassa kokonaan kiitos taloudellisten ongelmien lisäksi myös ongelmallisten kaksoiskansalaisten eli Kronukkien jotka siis ovat näitä Kanadan tai Yhdysvaltain passilla pelaavia kroaattisukuisia pelaajia. Joka tapauksessa... Rujevican viime aikojen hankkeet näin esimerkiksi ovat rakennusprojekteiltaan kenties suurimmat sitten Jugoslavian aikaisten jäähalli tai jalkapallostadionhankkeiden.

Unkarissa on tosin korruptiostaan huolimatta silti myös vähemmän valtiovelkaa kuin Kroatiassa tai Serbiassa ja pois lukien välillä maahanmuuttajien todella pahaa kaltoinkohtelua ei itsessään maassa mitään vikaa sinänsä ole vaikkakin oikeistoinnostus on ollut melkoista ja maan presidentti melko vahvasti on Orbanin ja kumppaneitten talutusnuorassa. Toki ei se kivaa ollut vasemmistoinnostuksenkaan alla.

Unkarin kisaviikonlopun osalta hyvin paljon ja vähemmän yllättäen Superpehmeä rengas on ollut ajajien suosiossa Pehmeän ja Keskikovan renkaan jäädessä sitten itse kisarenkaaksi.
 

ProjectMaster

Well-known member
Liittynyt
17.12.2013
Viestit
1649
Palmer suorastaan kerjää potkuja ja hajotti autonsa kahdesti tänään. Giovinazzille iso alapeukku, kun tuhosi Magnusseninkin treenit. Vähän voisi olla varovaisempi kun lainaa kisakuskin autoa :wall:
 

keissu

Well-known member
Liittynyt
20.4.2013
Viestit
174
Hienoa, että Red Bull vaikuttaa aidosti olevan kärkitaistossa tai ainakin kärjen kannoilla Unkarissa. Ei ole Hamiltonilla tai Vettelillä varaa huonoon viikonloppuun, koska sijoitus voi äkkiä olla kuudes.

Palmerin ulosajo oli taas ihmeellinen. En muista koskaan nähneeni kenenkään osuvan seinään tuossa paikassa kuivalla kelillä. Hakekaa nyt joku tuo poika pois ajelemasta. On totta, että Palmerilla enemmän teknisiä vikoja ollut kuin Hulkilla. Ei se kuitenkaan selitä tällaisia jatkuvia ja naurettavia virheitä. Ei ainakaan vähennä Kubica-huhuja tällaiset tapahtumat.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Harjoituksissa Giovinazzi pääsi sitten vähän ajelemaan taas ulosajoja. Ei hyvältä näytä vaikkakin aluksi kaveri kyllä oli ihan ensimmäisellä viikonlopullaan hyvä tai menettelevä kaveri. Ehkä jotenkin taitaa olla vielä vähän liian eloisa jota pitäisi vähän rauhoitella? Vai antaakohan vaikuttaa vähän liikaa taas sen ulkopuolisen nykymedian p-jauhannan itseensä?

Grosjeanilla oli Magnussenin tapaan taas jarruongelmia eikä tuokaan kyllä hyvältä näytä, että Romainin ja Kevinin viikonloppu taas vähän hankaloituu. No, kai sitä ymmärrystä ainakin vaikuttaisi tulleen myös Haas-tallin pomojenkin päähän pikkuhiljaa, että asiat eivät ainakaan ole kuskien vikoja.

Parempi kai myöhään kun ei milloinkaan heistä puhuttaessa.:frank:

Toisessa Harjoituksessa sitten Pascal Wehrlein kolaroi sitten punaisen lipun aiheuttaen joutuen myös lääkintähenkilökunnan ja Tohtori Ian Robertsin tarkkailemaksi ja onhan tuokin ollut aika vaikeaa katsottavaa Sauberin osalta...:(

Red Bull ja Daniel Ricciardo näyttäisi myös olevan kovassa vedossa joskin Red Bullia suosivat tämän kauden automallin osalta juurikin ainakin hieman Hungaroringin tyyppiset radat ainakin näillä näkymin joten haastetta tulee kyllä Ferrarille ja Mercedekselle joskin jälkimainitun tahti viimeisessä kolmessa kisassa on ollut jo todella vahvaa mikä saattaa avata taas tien Mersu-ylivoimalle ilman huonoa tuuria tai sitten omia ongelmia.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Jälkimmäinen Palmerin ulosajo olikin totta vieköön kyllä kummallista ja jo aika noloa tavallaan. Ensimmäisen osalta tai muutoin taisi olla teknistä vikaa taustalla. Ainakin jossakin välin ensimmäistä harjoitusta Palmer ajoi takaisin varikollekin yllättäen kun etusiivessä oli jotakin vikaa jo ilman mitään osumaa tai irtilähtöäkään kun heilui ja auto vatkasi aika pahan näköisesti. Samanlaisia auton balanssiongelmia taisi olla huipputallin kavereista lähinnä vain Sebastian Vettelillä ja hänelläkin tavallaan täysin eri tavalla. Toisaalta...

Kunhan vain harjoituksissa tapahtuu noita ulosajoja niin mitään hätää ei tarvitsisi Palmerilla olla. Kunhan vaan ei tuo Kubican tai jonkun muunkaan oletettavan kuljettajan olevinaan tulo korvaamaan häntä olisi se viimeinen pisara hänen suhteensa.

Toisaalta Giovinazzin ohella myöskään paljon maksutestiä saanut Alfonso Celis Junior ei paljoa häikäissyt joskin kun ei pääse näyttämään niitä varsinaisia ajokykyjään niin ei sitä oikein voi kehittyäkään paremmaksi tavallaan.
 

ToXiCiTy

I am fabulous!
Liittynyt
20.4.2008
Viestit
16731
Sijainti
Järvenpää
Grosjean mussuttaa, että FOM aina laittaa hänen itkemiset jarruista lähetyksiin. No lopeta se ruikuttaminen!!
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
CCMK:lta hirvittävä määrä tekstiä, eipä siinä mitään, jokaisella on oma tapansa avata toikit. Mutta oispa ne perusjutut, kuten kellonajat sun muut siinä aloitusviestissä... Ja kun kaksi sessiota oli ajettu toikin avaushetkellä, niin tulokset niistä olisi olleet ihan kiva juttu.
 

uuci

Well-known member
Liittynyt
13.5.2010
Viestit
3562
Jospa Red Bullien harjoitusvauhti realisoituisi myös aika-ajossa ja kisassa.
 

IsoAhven

Well-known member
Liittynyt
16.3.2012
Viestit
2700
Grosjean mussuttaa, että FOM aina laittaa hänen itkemiset jarruista lähetyksiin. No lopeta se ruikuttaminen!!
Grosjean puhuu ihan hyvällä syyllä, kun kerran sinunkin mieleen on jäänyt sana "ruikuttaminen". Ihan asiaa on radioon puhunut. Syystäkin.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14193
Viimeksi muokannut moderaattori:

Masza

Well-known member
Liittynyt
11.9.2012
Viestit
2100
Sijainti
Täällä
Massan osallituminen aika-ajoihin ja kisaan epävarmaa:
Williams-talli vahvisti MTV Sportille, että Massa koki olonsa huonoksi perjantain toisissa harjoituksissa. Heikotusta valitellut Massa vieraili harjoitusten päätteeksi paikallisessa sairaalassa ja hänelle tehtiin sairaalassa tarkempia testejä varmuuden vuoksi.

Kokeneen brassikuskin osallistuminen lauantain aika-ajoon ja sunnuntain kisaan on epävarmaa. Williams tiedottaa asiasta tarkemmin myöhemmin lauantaina.

Williamsin varakuljettaja Unkarissa on Paul di Resta. Britti ajoi edellisen kerran F1-sarjassa kaudella 2013.
Näinköhän tosiaan Di Resta laitettaisiin auton rattiin. Mielenkiintoista, sillä hän ei ole tainnut ajaa turbo-koneisilla autoilla metriäkään.
 
Ylös