Originally posted by Jussi:
On täytynyt olla todella vakaa uskomus että on kokenut jotain todella väärää, kun on valmis tuollaisiin tekoihin.
---
Mitkä olivat ne perimmäiset syyt näihin tapahtumiin ?
---
Ja olisiko asialle tehtävissä jotain.
Riittääkö vääryyden kokeminen syyksi turvautua väkivaltaan ? Toki ymmärrän, että tämä kysymys on helppo kääntää 'Onko USA:n kokema vääryys riittävä syy turvautua väkivaltaan'. Esitän kysymyksen siksi, että olet itse kirjoitellut väkivallattoman maailman perään. Jos siis riittävän suuren vääryyden kokeminen oikeuttaa väkivaltaan, onko väkivalta on siis joskus mielestäsi perusteltua ?
Noihin kysymyksiisi on liki mahdotonta vastata. Voi tietysti arvailla syitä ja seurauksia, mutta mitenkään varmoja vastausten pitävyydestä ei voi olla.
Koska ne ongelmat ovat olleet pitkän aikaan on liioiteltua uskoa, että ne olisivat helposti löydettävissä tai että niihin ongelmiin saataisiin ratkaisuja hetkessä. Ensin on kitkettävä ongelmista syntyneet ääri-ilmiöt. Siis ennen kuin 'he' saavat aikaiseksi lisävahinkoja.
Nyt kun kylmä sota on ohi, on paremmat mahdollisuudet pyrkiä ratkomaan yhteistuumin ongelmia. Ehkä WTC ja Afganistanin pommitukset toimivat katalysaattorina uudelle kehitykselle.
Näille "rättipäille"

meidän ihmishenki on yhtä arvoton kuin tuntuu olevan suurelle osalle valkoista väkeä heidän henkensä. Asenne molemmin puolin on ihan sama, joten tuntuu niin tekopyhältä nuo pidetyt hiljaiset hetket. Nyt kun pommitetaan pieniä lapsia hengiltä, ei ole hiljaisia hetkiä pidetty, ei edes korvaa lotkauteta. Miksi, no koska ne ovat vain joitain "afgaaniäpäriä"
Itse olen vakuuttunut siitä, että ihmiselämän arvo ymmärretään muslimaissa eri tavalla kuin länsimaissa. Vaikka mitään hiljaisia hetkiä ei ole pidetty, niin harhaiskut on maailmalla huomioitu. Mediassa on arvosteltu iskuja, vaikka esim. Willer tuossa topicin alussa väittikin toista.
Minusta on suuri ero sillä kohdistetaanko iskut/pommitukset tarkoituksellisesti vai tahattomasti siviileihin. Pienien afgaanilapsien tappaminen ei ole USA:n/Naton tavoite. Mikäli USA/Nato haluaisi tuhota koko Afganistanin väestön he todennäköisesti pystyisivät siihen hyvinkin helposti.
(yo. väite tuo varmaan vastaväitteen - onnistuu se pommien sijasta nälälläkin)
Jäiköhän jotain kirjoittamatta. No, seuraavalla kerralla sitten.

----
Otto:
Terroristien, vallankumouksellisten, sissien yms kanssa ei neuvotella!
...paitsi, kun he vastustavat kommunismia tai jos maan laillinen hallitus ei ole liittolainen tai...
Laajensit näköjään terroristikäsitettä hiukan omavaltaisesti.

Pitäisi määritellä ilmeisesti terrorismi (ja terroristit) tarkemmin.
Minä voisin. Ja kovasti mieleni tekisi, mutta kun se on jo moneen kertaan tehty ja tavallaan sen tässä kielsit, niin jätän väliin.
Arvasinkin, että "joku" haluaisi tehdä pitkän listan. No en varsinaisesti sitä kieltänyt, mutta halusin säästää "joitakuita" turhalta työltä.
Tuohon "mielihyvää WTC:stä" -kohtaan on ilmeisesti viisaampaa jättää vastaamatta.
[ 24-10-2001: Message edited by: Formulanomi ]