Uskomaton Imola

L4z!

Well-known member
Liittynyt
27.7.2006
Viestit
874
Imola on semmonen missä on aina "esimutka" ennen jyrkempää mutkaa.
 

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16942
formulastara sanoi:
Emmä tiä, mut kun lähtee ajamaan Imolan varikkosuoraa, niin tietää mistä on kyse.
Emmä tiä, et mist on kyse nyt mut taidat tarkottaa sitä uutta varikko rakennelmaa joka pistettiin vanhan tilalle joka räjäytettiin taivaan tuuliin. :nope: Legendaarisuuden tunne poistuu kieltämättä hieman.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kun lähtee nousemaan Tosasta ylämäkeen seuraa yksi F1-ratojen nautittavimmista osuuksista (ainakin minulle). Piratella ja varsinkin Acque Minerali tarjoavat mukavia haasteita.
 

R.Rosset

Well-known member
Liittynyt
1.2.2006
Viestit
1048
Tosa on mukava ajaa kaikissa formulapeleissä.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Imolan rata on ihan ookoo ajettava ainakin GTR2:ssa. Itse tykkään ajella siellä Ferrari Modena GTC:llä time trialia.

Mutta joka tapauksessa Imola pre 1995 oli kilparatojen kuninkaallisia... Sen jälkeen vain rata muiden joukossa.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
WebSlave sanoi:
Paitsi vuosina 1981-1994, jolloin Acque Minerali oli pilattu shikaanilla. Eikä lähtöä edeltävä bussipysäkki kovin kuninkaallinen ollut, jos ei Variante Bassa yksinkään.
http://glibs.ssmmdd.co.uk/glibs/trckinfo.php?lang=eng&iset=,./:dmy&trck=64
Mielipideasia.

Omasta mielestäni osuus Traguardon kiihdytyksestä lähtösuoran alusta aina Acque Mineraliin jarrutukseen asti on parempi kuin kaikki Tilkeringit yhteensä..

Pari shikaania radalla oli silloinkin mutta lopussa ollut Variante Bassa-Traguardo tuplashikaani oli hyvä ohituspaikka. Acque Minerali oli valitettavasti tuhottu shikaanilla turva-alueiden pienuuden takia.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Sue_me sanoi:
Omasta mielestäni osuus Traguardon kiihdytyksestä lähtösuoran alusta aina Acque Mineraliin jarrutukseen asti on parempi kuin kaikki Tilkeringit yhteensä..
No,minä en muistaakseni ole koskaan pre95-radalla millään pelillä ajanutkaan, joten siihen on vaikea ottaa kantaa. Joka tapauksessa Acque Mineralia edeltävä shikaani tappaisi minulle radan nautittavimman mutkan/mutkayhdistelmän. Minulle ei Tamburellon tai Villeneuven shikaanit ole mitenkään vastenmielisiä (ne ovatkin hieman liian avonaisia edes ollakseen kunnon shikaaneita). Ilman niitä sitä vain vedettäisiin kaasu pohjassa Tosaan saakka, mikä ei ajamisen kannalta olisi kovinkaan mielenkiintoista.

Mielenkiintoista sen sijaan on nähdä mitä tapahtuu, kun lähtösuoraa edeltävä shikaani poistuu radan uudistusten myötä. Seurauksena on lähes yhtä pitkä "suora", kuin mitä Variante Bassasta oli Tosaan. Myös Rivazzaan (valitettavasti) on ehdoteltu uudistuksia, mutta ainakaan minulla ei ole tarkempaa tietoa mitä kaikkea itse radalle loppujen lopuksi ollaan tekemässä.

-Edit- Lisätään vielä, että omasta mielestäni Tilke on pääasiassa tehnyt varsin hyvää työtä. Sillehän hän ei mitään voi, että annettu tontti on ollut tasainen. Silti hän on tehnyt edes pieniä korkeuseroja (Bahrainiin ja Shanghaihin ainakin). Tilastollisesti Tilken radat kuitenkin tarjoavat keskimäärin enemmän ohituksia kuin ei-Tilkeradat.
 
Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
WebSlave sanoi:
No,minä en muistaakseni ole koskaan pre95-radalla millään pelillä ajanutkaan, joten siihen on vaikea ottaa kantaa. Joka tapauksessa Acque Mineralia edeltävä shikaani tappaisi minulle radan nautittavimman mutkan/mutkayhdistelmän. Minulle ei Tamburellon tai Villeneuven shikaanit ole mitenkään vastenmielisiä (ne ovatkin hieman liian avonaisia edes ollakseen kunnon shikaaneita). Ilman niitä sitä vain vedettäisiin kaasu pohjassa Tosaan saakka, mikä ei ajamisen kannalta olisi kovinkaan mielenkiintoista.
Pelaappa vaikka GP2:sta niin saat esimakua :wink:

Kisassa oli telkkarissa näyttävän näköistä menoa kun heti Tamburellon jälkeen haettiin linjaa edelläajavan rinnalle ja rintarinnan Villeneuven läpi Tosan jarrutukseen. Sitten vielä parhaimmissa tapauksissa taistelu jatkui rinta rinnan ylämäkeen kohti Piratellaa..
WebSlave sanoi:
Mielenkiintoista sen sijaan on nähdä mitä tapahtuu, kun lähtösuoraa edeltävä shikaani poistuu radan uudistusten myötä. Seurauksena on lähes yhtä pitkä "suora", kuin mitä Variante Bassasta oli Tosaan. Myös Rivazzaan (valitettavasti) on ehdoteltu uudistuksia, mutta ainakaan minulla ei ole tarkempaa tietoa mitä kaikkea itse radalle loppujen lopuksi ollaan tekemässä.
Rivazzaan ollaan varmaankin kaavailemassa muutoksia sen takia että päästäisiin eroon Variante Alta shikaanista. Se ei olisi kovinkaan huono asia. Eri asia onkin, kuinka Rivazzaa muokataan. Todennäköistä on että alueelle tulee tiukka mutka heti sillan alle turva-alueen maksimoimiseksi. Tämän jälkeen yksi tiukahko mutka ennen maalisuoraa ohitusmahdollisuuksien lisäämiseksi Tamburellon jarrutukseen.
WebSlave sanoi:
-Edit- Lisätään vielä, että omasta mielestäni Tilke on pääasiassa tehnyt varsin hyvää työtä. Sillehän hän ei mitään voi, että annettu tontti on ollut tasainen. Silti hän on tehnyt edes pieniä korkeuseroja (Bahrainiin ja Shanghaihin ainakin). Tilastollisesti Tilken radat kuitenkin tarjoavat keskimäärin enemmän ohituksia kuin ei-Tilkeradat.
Shanghai nyt jokseenkin on tylsin ja huonoin rata sarjassa yhdessä Bahrainin kanssa. Ja tylsyys ei tarkoita kisoja vaan rataympäristöä. Hehtaareittain asvaltoituja turva-alueita, melko litteä tontti ja ylileveä rata. Todelliset huippunopeat mutkat lisäksi loistavat poissaolollaan. Kuka sellaisesta saa orgasmin, en tiedä mutta itse en todellakaan syty. Sepang on parempaan suuntaan huomattavasti, mutta sielläkin radalla on ehkä hivenen liikaa leveyttä. Mikäli Tilke suunnittelisi Sepangin ja Otodromin kaltaisia ratoja jatkossakin, alan antamaan armoa miehelle. Otodromilla vaan asvaltoidut turva-alueet tuovat miinusta, muuten täysi 10.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
WebSlave sanoi:
Kun lähtee nousemaan Tosasta ylämäkeen seuraa yksi F1-ratojen nautittavimmista osuuksista (ainakin minulle). Piratella ja varsinkin Acque Minerali tarjoavat mukavia haasteita.
Toden totta. Ainakin gp3:lla yksi hauskimpia ratoja ihan kokonaisuudessaan ajaa. Myös viimeinen shikaani on todella haastava ajaa luja läpi, samoin kuin sitä edeltävät kaksi tiukkaa vasenta.

Tän hetken ennätys aika-ajoissa 1.25,4(näppis). tosin seuiraavalla kierroksella oli jo -0,3 tulossa ekalla sektorilla miinusta. Ja sitten AJOVIRHE, #¤kele.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Niin, ja sehän on tuo 98 versio radasta, jolla ajelen.

Sellanen bugin tynkä tekoälyssä - joka on pari hyvää kisaa pilannut - on siinä, että jos saat Tosasta hyvän kiihdytyksen ylämäkeen, ja pääset oikealta puolelta vaikka kierrosta hitaamman vierelle, niin ne ei "näe" sua siellä, vaikka olisit jo melkein ohi tullut, vaan hyvissä ajoin ennen Piratellaa kilkkaavat sut ulos. Eli kannattaa yrittää ohi ainoastaan vasemmalta puolelta tuossa ylämäessä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Sue_me sanoi:
Pelaappa vaikka GP2:sta niin saat esimakua :wink:
Muistelisin, että olisin pelannutkin. Mutta siitä on niin kauan, ettei enää jaksa muistaa... Onko se tosiaan niin vanha, että siinä on pre-95 konfiguraatio?
Rivazzaan ollaan varmaankin kaavailemassa muutoksia sen takia että päästäisiin eroon Variante Alta shikaanista.
Variante Altan muutoksia en muista, mutta muistan nähneeni ehdotuksen, jossa Rivazzan kaksoisvasen oli muutettu yhdeksi hiusneulaksi (joka oli Rivazza kakkosen kohdalla).
Tämän jälkeen yksi tiukahko mutka ennen maalisuoraa ohitusmahdollisuuksien lisäämiseksi Tamburellon jarrutukseen.
Rivazzan ja maalisuoran väliin nimenomaan ei olla kaavailemassa mutkaa, vaan rata seuraisi sitä vanhaa ratalinjaa (jota ykkösissä ei ole koskaan käytetty), joka on koko ajan ollut olemassa ja näkyvissä käytetyn radan vieressä.
Shanghai nyt jokseenkin on tylsin ja huonoin rata sarjassa yhdessä Bahrainin kanssa. Ja tylsyys ei tarkoita kisoja vaan rataympäristöä.
Bahrain on ymmärrettävistä syistä ympäristöltään tylsä. Se on kuitenkin tarjonnut toistaiseksi varsin hyviä ja ohitusrikkaita kisoja. Shangahaissa muuten oli viime vuonna ylivoimaisesti eniten ohituksia, toissavuonna toiseksi eniten. OK, kyllähän niistä vanhempien ratojen tunnelma puuttuu, mutta ainakin Tilke on onnistunut korjaamaan sitä, mistä F1:stä on viime vuosina eniten kritisoitu: ohitusten puutteesta.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
WebSlave sanoi:
Muistelisin, että olisin pelannutkin. Mutta siitä on niin kauan, ettei enää jaksa muistaa... Onko se tosiaan niin vanha, että siinä on pre-95 konfiguraatio?
Onhan siinä.
 

Jacques

KKWCS:n Mietaa
Liittynyt
15.10.1999
Viestit
37046
Sijainti
Helsinki
WebSlave sanoi:
Muistelisin, että olisin pelannutkin. Mutta siitä on niin kauan, ettei enää jaksa muistaa... Onko se tosiaan niin vanha, että siinä on pre-95 konfiguraatio?
Vaikka se peli julkaistiinkin vasta 1996, niin se perustuu kauteen 1994.
 

Pete

Well-known member
Liittynyt
28.11.1999
Viestit
1211
Sijainti
Oulu
Jacques sanoi:
Vaikka se peli julkaistiinkin vasta 1996, niin se perustuu kauteen 1994.
Näin on, Microprose oli hankkinut '94 kauden lisenssin ja peli myöhästyi alkuperäissuunnitelmasta reilun vuoden.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Pete sanoi:
Näin on, Microprose oli hankkinut '94 kauden lisenssin ja peli myöhästyi alkuperäissuunnitelmasta reilun vuoden.
Siinä tapauksessa hyvää kannatti odottaa. Oikeastaan pelin pahin ongelma oli sen tolkuton raskaus. Senaikainen huippurautakin pyöritti peliä vain vaivoin.. sen takia peli vissiin myöhästyikin: 1995 ei ollut sellaisia koneita saatavilla jolla peli olisi pyörinyt..

**EDIT**
Eipä tunnista Imolaa tuosta vuoden 1963 klipistä maalisuoran ja Acque Mineralin lisäksi.
http://www.youtube.com/watch?v=-PpagorL_CM

Vuoden 1985 kisakooste. Vasta kun näitä vanhoja kisoja katselee, tajuaa kuinka kovaa Imolassa aikaisemmin ajettiin..
http://www.youtube.com/watch?v=SjZttxbEhT0&mode=related&search=
 
Viimeksi muokattu:

wallu13

Well-known member
Liittynyt
18.8.2006
Viestit
93
En jäänyt kaipaamaan Imolaa juurikaan kun se kisakalenterista poistettiin. Rataprofiili pilattiin shikaaneilla -95, ja ilman niitä se olisi liian vaarallinen. Villeneuve-mutkaankin tultiin ennen 300 km/h - vauhtia, mutta turva-aluetta ei ole kuin nimeksi. Käsittämätöntä! Radan viimeisen sektorin ajaminen on kyllä nautinto.
 
Ylös