Uudet bensiinilaadut

Il Tempo Gigante

Darth Father
Liittynyt
20.2.1999
Viestit
42723
Sijainti
Gamla Pedersöre huvudsocken
Haa

PP/ADAC sanoi:
Saksan autoliitto ADAC on saanut valmiiksi testinsä, jossa se tankkasi E10-bensiiniä autoon, johon kyseinen bensiini ei sovellu.
Miksiköhän tankkasivat?

Tuskin AA-kerhon kesäillassa tarjotaan kossua välipalana tai sydäntautiseminaarissa savuläskiä aamupalana.

Nyt vähän tarkkuutta testeihin.
 

jokkis

Active member
Liittynyt
11.6.2010
Viestit
38
Sijainti
kaakkoisraja
Siinähän oli tehty testiä että rikkoutuuko auto todella jos siihen tankkaa väärää laatua.
 

Örfil

Guest
Toiseen asiaan: ajoin nyt puoli tankkia 98e:llä ja ei sillä tullut mainittavaa eroa 95e:n kulutukseen verrattuna.

Onkohan mitään itua tankkailla sekaisin näitä laatuja välillä esim. kosteaan aikaan tuota vähäpyryfistä ja sitten kuivalla kelillä & kesäisin ainakin 95kouvoa?
Onhan niissä hintaeroa. Mutta...tänä aamuna se oli STykkösellä se ero 4 senttiä.

Äkkiä laskettuna
15 000 km/v
8l/100 km

=> ero kaikkinensa: 48 e/v :thumbup:

...taidanpa ajella 98:lla...ainakin näillä perusteilla.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Onkohan mitään itua tankkailla sekaisin näitä laatuja välillä esim. kosteaan aikaan tuota vähäpyryfistä ja sitten kuivalla kelillä & kesäisin ainakin 95kouvoa?
Ei missään nimessä näin.
Moottorin tietokoneella kestää kuitenkin parin tankillisen verran säätää itsensä toisella bensalaadulle jotta erot alkaa näkymään.
Jos haluaa prosessia nopeuttaa niin valuttaa tankin tyhjäksi, täyttää tankin vain 98:lla ja nollaa moottorin ohjaussoftat...
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Ei missään nimessä näin.
Moottorin tietokoneella kestää kuitenkin parin tankillisen verran säätää itsensä toisella bensalaadulle jotta erot alkaa näkymään.
Jos haluaa prosessia nopeuttaa niin valuttaa tankin tyhjäksi, täyttää tankin vain 98:lla ja nollaa moottorin ohjaussoftat...
Taitaa olla aika mutua? Oma käyntiääneen pohjautuva mutu sanoo että se säätö tapahtuu alle parissa kymmenessä sekunnissa... En mitenkään saata uskoa, että pitäisi ajaa 1000 kilometriä jotta moottorin toiminta säätyy kohdalleen.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Taitaa olla aika mutua? Oma käyntiääneen pohjautuva mutu sanoo että se säätö tapahtuu alle parissa kymmenessä sekunnissa... En mitenkään saata uskoa, että pitäisi ajaa 1000 kilometriä jotta moottorin toiminta säätyy kohdalleen.
Kyllä siinä kestää että ECU sopeutuu uuteen polttoaineeseen.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
ECU:ssa on historia. ECU:n voisi tietysti resetoida, jolloin se sopeutuisi uuteen polttoaineeseen heti.
On historia, mutta se aloittaa kuitenkin sopeutumisen välittömästi, kun huomaa polttoaineen muuttuneen.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
ECU:ssa on historia. ECU:n voisi tietysti resetoida, jolloin se sopeutuisi uuteen polttoaineeseen heti.
Mikään ei ole niin tyhmä kun insinööri joka ohjelmoi ECU:n pitämään kynsin ja hampain kiinni historiasta ja pötkyttelee sen pohjalta vaikka tilanne vaatisi välitöntä sopeutumista.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
On historia, mutta se aloittaa kuitenkin sopeutumisen välittömästi, kun huomaa polttoaineen muuttuneen.
Joo, mutta ellei tankki ole laskettu täysin tyhjäksi niin sitten ajat 98E5 ja 95E10 sekoituksella, johon moottori taas pyrkii sopeutumaan sen yhden tankillisen ajan. Tietysti jos joudut työntämään auton huoltoasemalle niin voi olla aika varma että tankki on täysin tyhjä. Sitten kun tankissa on ollut pidemmän aikaa vain 95E10 niin se on sopeutunut sitä bensiiniä varten. ECU käyttää pidemmän ajan keskiarvoja säätäessään moottorin toimintaa. Ei ole mitään reaaliaikaista kemistiä tankissa joka testaa bensan ennen kuin se menee moottoriin vaan ECU tutkailee lambda-anturia ja muita parametrejä kun katsoo miten se bensa palaa. Bensathan eroavat toisistaan muutenkin kuin oktaanilukujen suhteen.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Joo, mutta ellei tankki ole laskettu täysin tyhjäksi niin sitten ajat 98E5 ja 95E10 sekoituksella, johon moottori taas pyrkii sopeutumaan sen yhden tankillisen ajan.
Mitä siitä? Ainahan se sopeutuu tankissa olevaan polttoaineeseen. Tuskinpa se on mitenkään tarpeellista ajaa tankkia ihan tyhjäksi, ja nollata ECU bensalaatua vaihtaessa. ECU kyllä haistaa nopeasti jos bensalaatu on vaihtunut, ja unohtaa vanhat datat ennen pitkää.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Mitä siitä? Ainahan se sopeutuu tankissa olevaan polttoaineeseen. Tuskinpa se on mitenkään tarpeellista ajaa tankkia ihan tyhjäksi, ja nollata ECU bensalaatua vaihtaessa. ECU kyllä haistaa nopeasti jos bensalaatu on vaihtunut, ja unohtaa vanhat datat ennen pitkää.
Jos, kuten esimerkissä tankataan vain puoli tankillista tjsp niin aineiden sekoittuminen vie yllätttävän kauan että päästään OIKEASTI vertailemaan eroja 95E10 vs. 98E5 välillä.
Jos taas halutaan se ero heti ekan tankkauksen jälkeen selville, niin silloin pitää valitettavasti tankki tyhjentää ja ECU nollata.
Katsokaapa vaikka virallisia testejä, näin niissäkin toimitaan.

Mitään kymmeniä tankillisiahan nuo ei vie, mutta jos oletetaan että tankataan uusi tankillinen aina melkein tyhjästä, niin toinen tai kolmas alkaa oleen jo vertailukelpoinen kyllä.
Tästä syystähän esim 95E10:iä saa tankata myös "sopimattomaan" autoon n. puoli tankillista huoletta jos paniikki iskee, koska suhteet ei vielä oleellisesti pääse muuttumaan ...
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Mitä siitä? Ainahan se sopeutuu tankissa olevaan polttoaineeseen. Tuskinpa se on mitenkään tarpeellista ajaa tankkia ihan tyhjäksi, ja nollata ECU bensalaatua vaihtaessa. ECU kyllä haistaa nopeasti jos bensalaatu on vaihtunut, ja unohtaa vanhat datat ennen pitkää.
Ei se ole niin yksinkertaista. ECU:ssa on tallennettuna tietoa vaikka mistä ja se säätelee kipinää, ilmamäärää, polttoaineen määrää jne monen muuttujan perusteella. Niitä ovat mm. moottorin lämpötila, ilman lämpötila, ilman määrä, kierrosluku ja kaasupolkimen asento. Siellä on muistissa tiedot siitä että mitkä pitää moottorin asetukset olla kun ulkona on -20C, koneen veden lämpötila on 30C, tietyllä ilman määrällä, 3000 kierroksella ja kaasupolkimen ollessa puolessa välissä. Ei se kone rupee hatusta vetämään joka kerta niitä asetuksia.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Jos, kuten esimerkissä tankataan vain puoli tankillista tjsp niin aineiden sekoittuminen vie yllätttävän kauan että päästään OIKEASTI vertailemaan eroja 95E10 vs. 98E5 välillä.
Jos taas halutaan se ero heti ekan tankkauksen jälkeen selville, niin silloin pitää valitettavasti tankki tyhjentää ja ECU nollata.
Katsokaapa vaikka virallisia testejä, näin niissäkin toimitaan.
Ai nyt onkin kyse luotettavien kulutuslukemien saavuttamisesta, eikä siitä toimiiko moottori hyvin tankista kulloinkin löytyvällä polttoaineseoksella. Ymmärtäähän tuon silloin, mutta mielestäni myös jossain moisessa testissä mainittiin, että moottori säätyy nopeasti uuteen bensaan. Nollaaminen kuulostaa aika eksoottiselta ja tarpeettomalta operaatiolta autoilijan tehtäväksi.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Ai nyt onkin kyse luotettavien kulutuslukemien saavuttamisesta, eikä siitä toimiiko moottori hyvin tankista kulloinkin löytyvällä polttoaineseoksella. Ymmärtäähän tuon silloin, mutta mielestäni myös jossain moisessa testissä mainittiin, että moottori säätyy nopeasti uuteen bensaan. Nollaaminen kuulostaa aika eksoottiselta ja tarpeettomalta operaatiolta autoilijan tehtäväksi.
Ei se moottori toimi optimaalisella tavalla ihan heti. Varsinkin kun se tankissa oleva seos vaihtelee niin ECU joutuu koko ajan hakemaan ne uudet asetukset. Ennen kuin ne on haettu niin ne asetukset vaihtelee ja tästä syystä voi vaikuttaa siltä kone ei käy hyvin. Sitten kun on varmasti ajanut vähän aikaa 100% 95E10:llä niin sitten se kone on optimoitunut sille polttoaineelle. Kaikki pahin olisi juuri sekoitella noita polttoaineita vähän väliä miten sattuu.
 
Ylös