Valde
Well-known member
- Liittynyt
- 8.4.2003
- Viestit
- 3148
Monissa keskusteluissa ajajia kohdellaan staattisina suureina, joiden viime vuoden suorituksia pidetään muitta mutkitta verrainnollisina tämän vuoden suorituksiin. Esimerkiksi jotkut forumin Alonso-kärsijät (viime vuosilta) hekumoivat Hamiltonin suorituksista ja ovat valmiita mitätöimään Alonson kahden viime vuoden suoritukset tämän vuoden perusteella. Kuljettajien vahvuuksien kalkulointi vuodesta toiseen sisältää aina hallitsemattomia muuttujia, mutta tänä vuonna koko ruletti on pantu enemmän sekaisin kuin yleensä. Väitän, että toiset ajajat, jotka ovat viime vuosina kärsineet Michelin renkaiden tietyistä tendensseistä ovat nyt erittäin vahvoja kun toisaalta toiset kuljettajat, jotka ovat hyötyneet vastaavasti, ovat nyt vaikeuksissa erilaisten renkaiden kanssa.
Alonso ja Kubicka ovat ilmeisimpiä esimerkkejä ajajista, jotka ovat menettäneet ison osan vahvuudestaan. Viime vuonna Kubicka näytti ajoittain uskomatonta raakanopeutta. Kubickan raakaneus esimerkiksi Imolassa oli tasoa, jota Heidfeld ei kyennyt tuomaan esille koko vuoden aikana. Tänä vuonna tilanne on aivan päälaellaan. Kubicka on Monacoa lukuunottamatta ollut Heidfeldia käytännössä katsoen puoli sekuntia perässä joka sessiossa - harjoituksista kilpailuihin ja aika-ajoihin. Kubicka viime vuonna herätti huomiota Alonsomaisella rajulla kääntötyylillä, joka soveltui täydellisesti Michelinin renkaille.
Kubicka on todennut, että vaikutus on nähtävissä Alonsonkin suorituksissa. Koska Alonso kuitenkin on todella lahjakas kuljettaja, on hän Kubickaa paremmin sopeutunut uusiin renkaisiin. Mielestäni ei ole kuitenkaan epäilystä, etteikö Alonso ole menettänyt enemmän tai vähemmän vahvuudestaan. Ultra-aggressiivinen kääntötyyli ei yksinkertaisesti enää vain toimi. Kovalainen harjoitteli Renaultilla Alonsomaista ajotyyliä ja omien sanojensa mukaan pystyii eräänlaisissa mutkissa tekemään sillä eroa Fisichellaan. Heikin mukaan tänä vuonna - uusilla renkailla - tilanne on kuitenkin on päälaellaan: niissä mutkissa joissa hän ennen voitti aggressiivisella kääntötyylillä eniten (suhteessa Fisicoon), hän huomasi nyt eniten häviävänsä Fisicolle. Kovalainen joutui Fisin telemetriasta hakemaan vihjeitä omaan ajotyyliinsä.
Oma arvioni ajajista, jotka ovat hyötyneet tai hävinneet uusien renkaiden myötä suhteessa yleiseen tasoon:
+++ Heidfeld
+++ Fisichella
++ Massa
--- Kubicka
-- Alonso
- Kovalainen
- Räikkönen (Räikkösen pääongelma saattaa kuitenkin liittyä enemmänkin Ferrarin aliohjautumisominaisuuksiin)
Alonso ja Kubicka ovat ilmeisimpiä esimerkkejä ajajista, jotka ovat menettäneet ison osan vahvuudestaan. Viime vuonna Kubicka näytti ajoittain uskomatonta raakanopeutta. Kubickan raakaneus esimerkiksi Imolassa oli tasoa, jota Heidfeld ei kyennyt tuomaan esille koko vuoden aikana. Tänä vuonna tilanne on aivan päälaellaan. Kubicka on Monacoa lukuunottamatta ollut Heidfeldia käytännössä katsoen puoli sekuntia perässä joka sessiossa - harjoituksista kilpailuihin ja aika-ajoihin. Kubicka viime vuonna herätti huomiota Alonsomaisella rajulla kääntötyylillä, joka soveltui täydellisesti Michelinin renkaille.
Kubicka on todennut, että vaikutus on nähtävissä Alonsonkin suorituksissa. Koska Alonso kuitenkin on todella lahjakas kuljettaja, on hän Kubickaa paremmin sopeutunut uusiin renkaisiin. Mielestäni ei ole kuitenkaan epäilystä, etteikö Alonso ole menettänyt enemmän tai vähemmän vahvuudestaan. Ultra-aggressiivinen kääntötyyli ei yksinkertaisesti enää vain toimi. Kovalainen harjoitteli Renaultilla Alonsomaista ajotyyliä ja omien sanojensa mukaan pystyii eräänlaisissa mutkissa tekemään sillä eroa Fisichellaan. Heikin mukaan tänä vuonna - uusilla renkailla - tilanne on kuitenkin on päälaellaan: niissä mutkissa joissa hän ennen voitti aggressiivisella kääntötyylillä eniten (suhteessa Fisicoon), hän huomasi nyt eniten häviävänsä Fisicolle. Kovalainen joutui Fisin telemetriasta hakemaan vihjeitä omaan ajotyyliinsä.
Oma arvioni ajajista, jotka ovat hyötyneet tai hävinneet uusien renkaiden myötä suhteessa yleiseen tasoon:
+++ Heidfeld
+++ Fisichella
++ Massa
--- Kubicka
-- Alonso
- Kovalainen
- Räikkönen (Räikkösen pääongelma saattaa kuitenkin liittyä enemmänkin Ferrarin aliohjautumisominaisuuksiin)