Uusi ennakonpidätyssysteemi

Minkä veronpidätysvaihtoehdon valitset?

  • A. Sama systeemi kuin tähän asti

    Äänet: 11 44,0%
  • B. Kiinteä pidätys tiettyyn rajaan ja loput korkealla %:lla

    Äänet: 10 40,0%
  • C. En kumpaakaan

    Äänet: 1 4,0%
  • D. En tiedä, mistä on kysymys

    Äänet: 3 12,0%

  • Äänestäjiä yhteensä
    25
  • Äänestys suljettu. .

Olga

.
Liittynyt
13.10.2001
Viestit
40436
Sijainti
lakitukossa
Tänään tuli verokortti vuodelle 2005. Siinä on uutta aiempaan verrattuna se, että palkansaaja voi valita miten ennakonpidätys palkasta tehdään.

Ensimmäinen vaihtoehto (A) on samanlainen kuin viime vuosina. Jos jonain kuukautena palkka pompsahtaa esim. lomarahojen takia yli tietyn määrän, menee ylittävästä osasta korkeampi vero.

Toisessa vaihtoehdossa (B) veronpidätys on sama koko ajan kuukausittaisesta palkan vaihtelusta huolimatta kunnes tietty kokonaistulo on kertynyt. Sen ylittävästä osasta vero on sitten korkeampi koko loppuvuoden.

Kumman kaa aiot elää - vai etkö kummankaa?
 

Vellu

Kuninkaalleninen
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
18051
Sijainti
Vantaa, Finland
Näköjään panttaat omaa vastaustasi vielä tovin... (vastasin)

Mullekin tuli verokortti tänään.
 

Olga

.
Liittynyt
13.10.2001
Viestit
40436
Sijainti
lakitukossa
Panttaan vielä, kun en vielä osaa päättää... Lopputuloshan on kuitenkin sama lopullisen verotuksen jälkeen.
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Ylityömäärälläni A on käytännössä ainoa toimiva ratkaisu. Muuten loppuvuodesta voisi tulla taloudellinen painajainen, kun rahaa ei kuitenkaan jää perheen yhteisillä ansioilla yhtään säästöön. Esim. seuraava tilini on nettona hieman enemmän mitä lähtönä olisi brutto. Mikäli kuitenkin haluaisin B vaihtoehdon, olisi siihen otettava todella reilu raja, jolloin taas köyhinä kuukausina olisi jälleen talous vaikeuksissa:nope:
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
No ilman muuta vaihtoehto B. Kauan tuota onkin odotettu, ainakin opiskeluaikoina olisin kaivannut tätä vaihtoehtoa.

Aiemmin kun ansiot jakautuivat epätasaisesti vuoden ajalle, niin verohallinto halusi joka ikinen vuosi tasoittaa tulon vuoden jokaiselle kuukaudelle. Tästä seurasi se, että yhden kuukauden palkkaraja oli verotuksessa aina liian alhainen. Oli jokavuotinen operaatio soittaa sinne ja pyytää uusi verokortti.

No, parempi myöhään kuin ei milloinkaan...
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Molen käyttänyt B:tä jo jonkin aikaa... Kun soitti ja pyysi, niin "vuosirajallinen" verokortti tipahti postiin... :eek!:
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
jaska sanoi:
Molen käyttänyt B:tä jo jonkin aikaa... Kun soitti ja pyysi, niin "vuosirajallinen" verokortti tipahti postiin... :eek!:
Ai niinkuin tota uutta tänä vuonna lanseerattua mallia? :confused:
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Eikö tuo B ole ollut aiemminkin käytössä "tulottomilla":confused: Ensin on nollaa prosenttia tiettyyn summaan asti, jonka jälkeen nousee vähän ja siitä vielä lisää.
 

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
Mulla ainakin on ollut vuositulorajakortti jo viimekin vuonna. Eikös noita tulorajoja voi muttaa, mikäli näyttää siltä, että tulot muuttuu radikaalisti?
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Sam sanoi:
Eikö tuo B ole ollut aiemminkin käytössä "tulottomilla":confused: Ensin on nollaa prosenttia tiettyyn summaan asti, jonka jälkeen nousee vähän ja siitä vielä lisää.
ml sanoi:
Ai niinkuin tota uutta tänä vuonna lanseerattua mallia? :confused:
No ainakin mun viime vuoden verokortissa luki XX% XXXXX € :n asti, jonka jälkeen XX% ... ja siis vuositasolla... piti vielä vuoden viimeiseksi kuukaudeksi tilata uusi kortti, kun vanhalla ois tipahtanut tuolle kovennetulle prosentille...

Keväällä tuon sain, kun soitin verotoimistoon ja kysyin vuosiverokorttia, niin täti kysyi, että miksi haluat tällaisen niin sanoin "että tulee 2kk palkka", eikä viittis tuplaveroja maksaa.. (ex. duunipaikassa maksettiin tuntityöntekijöille "jälkikäteen" ja kuukausipalkkalaisille "keskellä kuuta" ) ja kun työsuhteen tyyppi vaihtu, niin tuollaisen verokortin tilasin...

Okei vastasi täti ja kortti tuli postissa...
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Willer sanoi:
Mulla ainakin on ollut vuositulorajakortti jo viimekin vuonna. Eikös noita tulorajoja voi muttaa, mikäli näyttää siltä, että tulot muuttuu radikaalisti?
Voi toki. Itsehän tein niin silloin kun siirryin vakituisesti työelämään.
 

Charlie

Elämän jakojäännös
Liittynyt
13.12.1999
Viestit
6454
Sijainti
Pahassa paikassa
Sam sanoi:
Eikö tuo B ole ollut aiemminkin käytössä "tulottomilla":confused: Ensin on nollaa prosenttia tiettyyn summaan asti, jonka jälkeen nousee vähän ja siitä vielä lisää.
No kyllä se on ollut halutessa käytössä vähän muillakin kuin "tulottomilla". Perusprosentilla ensin siihen rajasummaan asti ja sen jälkeen lisäprosentilla. Minulla ei veroprosentti ole koskaan ollut nolla, vaikka kuinka olen sitä salaa toivonutkin.

Tuota B-mallia tuli tosiaan käytettyä opiskeluaikoina. Arvioi vain "vuosituloiksi" sen mitä tienasi kesällä ja mahdollisesti lukukausien aikana osapäivähommissa. Tätä varten piti vain joka ikinen vuosi soittaa erikseen sinne verohallintoon ja pyytää se erilainen verokortti.

Ennakonpidätysprosenttia saa nostettua puhelinsoitolla verovuoden aikana (voi olla että saa ilmoittaa suoraan jopa työnantajalle), laskeminen taisikin olla sitten vähän nihkeämpi juttu. Mutta sehän ei ole mikään yllätys.

En ole vielä päättänyt otanko A:n vai B:n, uusi verokortti on kuitenkin tänäkin vuonna pyydettävä, palkkakehitystähän ei saa koskaan pysäyttää. ;)
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Charlie sanoi:
Ennakonpidätysprosenttia saa nostettua puhelinsoitolla verovuoden aikana (voi olla että saa ilmoittaa suoraan jopa työnantajalle), laskeminen taisikin olla sitten vähän nihkeämpi juttu. Mutta sehän ei ole mikään yllätys.
Korottaminen hoituu ihan työpaikalla ilmoitusluontoisesti. Itse olen sanonut verokorttia annettaessa että laitetaan 1-1,5 prossaa enemmän sekä perusprosenttiin että lisäosaan. Mikään ei näet ota enempää päähän kuin maksaa joulun alla jälkiveroja. Sijoittajahan en ole, joten en koe tuota valtiolle lainaamista tappiolliseksi.
 

Olga

.
Liittynyt
13.10.2001
Viestit
40436
Sijainti
lakitukossa
Uuden verokortin ohjeissa sanotaan, että valintaa (A/B) ei voi vaihtaa.
Et voi vaihtaa valintaa kesken vuoden, et edes silloin, jos työnantajasi vaihtuu. Jos et ole merkinnyt rastia verokortin kumpaankaan ruutuun, työnantajasi käyttää vaihtoehtoa A. Perus- ja lisäprosentti ovat samat kummassakin vaihtoehdossa.
Pidätysprosentin korotusta voi pyytää suoraan työnantajalta tms. Verokortin tulorajat eivät silloin kuitenkaan muutu.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Olga sanoi:
Uuden verokortin ohjeissa sanotaan, että valintaa (A/B) ei voi vaihtaa. Pidätysprosentin korotusta voi pyytää suoraan työnantajalta tms. Verokortin tulorajat eivät silloin kuitenkaan muutu.
Eli suomennettuna systeemi huononee... viime vuonna minä tein ko. vaihdon :jaska:
 

Archie

Well-known member
Liittynyt
14.2.2000
Viestit
13050
Oletetaan että nyt voimantunnossa arvioin vuosituloni 25 000 euroksi, sitten asiat eivät kuitenkaan suju oletetusti ja maaliskuussa huomaan, että tulot jäävätkin 20 000 euroon. Voinkos mä silloin pudottaa tuotan ennakonpidätystä? Entä jos voimantuntoni olikin vaatimaton, tuloja onkin tulossa 30 000 euroa, niin enkö voi nostaa sekä ennakonpidätysprosenttia että tulorajaa? Näin ainakin toimin vuonna 2004.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Willer sanoi:
Oletetaan että nyt voimantunnossa arvioin vuosituloni 25 000 euroksi, sitten asiat eivät kuitenkaan suju oletetusti ja maaliskuussa huomaan, että tulot jäävätkin 20 000 euroon. Voinkos mä silloin pudottaa tuotan ennakonpidätystä? Entä jos voimantuntoni olikin vaatimaton, tuloja onkin tulossa 30 000 euroa, niin enkö voi nostaa sekä ennakonpidätysprosenttia että tulorajaa? Näin ainakin toimin vuonna 2004.
Mä ymmärsin tuosta olgan lainauksesta, että tuo onnistuu. Mutta se mikä ei onnistu on, että jos huomaat että ensi kuun tulosi ovat vaikka 5000e, vaikka normaalisti ne ovat 2500e .. niin jos sinulla on A-kohta käytössä, niin B:n vaihtaminen ei kesken vuoden onnistu...
 
Ylös