Uusi Gran Turismo

megazu

Member
Liittynyt
2.6.2016
Viestit
12
Tässä päästäänkin mielenkiintoiseen tilanteeseen tuon Van Diemen – Mersun tapauksessa. Sinne Formula Fordin sisään tuskin mahtuu yksikään FIA-luokiteltu henkilöauton penkki ja jos auton kuitenkin pitäisi olla Imp, niin formulan omatekoinen penkki ei varmaan käy...

Myös turvavöiden kiinnitystavassa lienee luvassa mielenkiintoisia tulkintoja formula vs. hlöauto.
Ei kai tämä mikään ongelma voi olla. Pienen perehtymisen jälkeen huomaa, että tämän impin turvallisuudesta vastaa sarjan pääkatsastaja.:nope:
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4405
Sijainti
Salo
Ei kai tämä mikään ongelma voi olla. Pienen perehtymisen jälkeen huomaa, että tämän impin turvallisuudesta vastaa sarjan pääkatsastaja.:nope:
Jos nyt oikeasti tämä sarja säilyy SM-luokkana yhtä kautta pitempään, niin kysymys: kuinka paljon kalliimpaa käytännössä jonkun FF-rungon päälle olisi leipoa vaikkapa Peugeot RCZ:n siluetti? Lasikuitufirmoja maasta kuitenkin löytyy, mitä esim. Rallicross-tiimit käyttävät.

Markkinoinnillisesti ongelma on, että harva alle kolmekymppinen on ikinä mistään Impistä kuullutkaan.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4725
Sijainti
Event horizon
Jos nyt oikeasti tämä sarja säilyy SM-luokkana yhtä kautta pitempään, niin kysymys: kuinka paljon kalliimpaa käytännössä jonkun FF-rungon päälle olisi leipoa vaikkapa Peugeot RCZ:n siluetti? Lasikuitufirmoja maasta kuitenkin löytyy, mitä esim. Rallicross-tiimit käyttävät.

Markkinoinnillisesti ongelma on, että harva alle kolmekymppinen on ikinä mistään Impistä kuullutkaan.
Ei se varmaan ole yhtään sen kalliimpaa tai vaikeampaa. Olen vain antanut itseni ymmärtää että ao. tiimille / kuljettajalle Imppi on itseisarvo - vaikka sitten kuttaperkkasilhuettina ja jonkun Formula Fordin tms. rungon päälle rakennettuna.

Jos auto pitäisi leipoa originaali korirakenteenseen, niin takatuuppareista puhuttaessa Imppi taitaa edelleen olla se optimaalisin ratkaisu yhdessä 120 LS Skodan kanssa. Kupla on hirveä möhkö, 911 Porsche tyystin toisessa hintaluokassa ja takatuuppari Fiudet ja Rellut kadonnutta kansanperinnettä.

Sitä virhettä ei pidä mennä tekemään, että kaikenkarvaisiin markkinointisyihin vedoten kielletään yli 30 vee korimallien käyttö. Muutoinkin ainakin toistaiseksi rajoitukset on pahasta. Jako kahteen - neljään luokkaan suorituskyvyn mukaan on ehkä mielekästä sitten kun autoja on oikeasti viivalla sen 20 kpl. GT3 Gallardo ja Super2000 Sivikki kun ei ole oikein yhteismitallisia.
 

Los Cojones

Avohoidossa
Liittynyt
26.2.2004
Viestit
588
Sijainti
Törnävä
Muistelisin jostain lukeneeni, että AMG-Stileton ensiesiintyminen piti olla Vauhtiajoissa. Ei ole ilmoittautuneiden joukossa kuitenkaan. Kiinnostaisi oikeasti nähdä miten Sumppi kulkee.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4725
Sijainti
Event horizon
Onkos kukaan kuullut mitään kuiskuja siitä mitä AKK:n tekniikkaryhmä on hallituksella hyväksyttänyt koskien GranTurismon tekniikka-sääntöjä kaudelle 2017? AKK:n hallitus kokoontui 21.9. ja hyväksyi mm. tekniikkaryhmän sääntöesityksen.
 

megazu

Member
Liittynyt
2.6.2016
Viestit
12
Onkos kukaan kuullut mitään kuiskuja siitä mitä AKK:n tekniikkaryhmä on hallituksella hyväksyttänyt koskien GranTurismon tekniikka-sääntöjä kaudelle 2017? AKK:n hallitus kokoontui 21.9. ja hyväksyi mm. tekniikkaryhmän sääntöesityksen.
Nämä autot on haudattu. Kukaan ei ole tehnyt sääntöjä, joten jatkosta ei ole tietoa. Tuskin ajetaan, ei kiinnostanut kilpailijoita tarpeeksi. Muodostui autojen osalta eräänlaiseksi keräilyeräksi.
 

Meikämassa

New member
Liittynyt
6.10.2016
Viestit
2
Nämä autot on haudattu. Kukaan ei ole tehnyt sääntöjä, joten jatkosta ei ole tietoa. Tuskin ajetaan, ei kiinnostanut kilpailijoita tarpeeksi. Muodostui autojen osalta eräänlaiseksi keräilyeräksi.
Onko tämä ihan faktatietoa?

Ehdittiinkin jo kesä ihmetellä, että miten kuskit viitsii rataa kiertää kun ei säännötkään ole selvillä.
Suuria ihmetyksiä on myös aiheuttanut radicalin kieltäminen ja sosiaalisen median muutamat kommentit erään tiimin osalta.
Radical on kuitenkin tehdastekoinen kilpa-auto jolle löytyy oma luokka/sarja kansainvälisesti, miten se voi olla olemattomien sääntöjen vastainen auto kun samalla hetkellä radalle ollaan tuomassa täysin kotikutoista tekelettä jossa formulan päälle on laitettu koppiauton lasikuitukori??
Tuo kotikutoinen amg-stiletto on kerrottu kuuluvan luokan kolmesta ryhmästä siihen nopeinpaan ja rata-ennätyksiä ajanut Lotus kuuluu vain toiseksinopeinpaan ryhmään joten aika paljon vaaditaan suorituskykyä dieselkoneelta pystyäkseen lotuksen vauhtiin. Muutama mersuista tietävä on kyllä kertonut ettei ilmoitettu moottorimalli ole peräisin amg:stä. Mutta eikö radical mahtuisi tähän samaan ryhmään?

Ei tuo kuljettajien mukaan houkuttelukaan ole kyllä ihan mallikaasti sujunut.
Pääkatsastaja kehoittaa sosiaalisessa mediassa julkisesti etsimään säännöistä ne porsaanreiät ja miettii päästääkö tämän tai tuon kuljettajan kaluston katsastuksesta läpi.
Samat kaverit jakaa jonkun vanhan kuvan ja kertoo miten silloin -80 luvulla auto oli laiton eikä olisi saanut osallistua kilpailuihin (ilmeisesti samoihin missä tuleva amg-stileton kuljettaja ajoi). Auto haukuttiin rumaksi ja paskaksi sekä omistaja/kuljettaja sai oman osuuden kritiikistä.
Samalla kuitenkin toivottiin GT-luokkaan kuljettajia, vanhalla SS-luokan autolla kun on tosi hyvä osallistua. Tämäkin kyllä kumottiin toisaalla kun samat kaverit kommentoi ettei SS-luokan autolla pärjää, rakentakaa jotain uutta!

En kyllä ihmettele yhtään jos tämmöisen jälkeen kuljettajat miettivät homman mielekkyyttä. Harmi sinänsä, alku vaikutti erittäin mielenkiintoiselta.
 

megazu

Member
Liittynyt
2.6.2016
Viestit
12
Onko tämä ihan faktatietoa?
Kyllä on faktatietoa. AKK:n hallitukselle ei ole kukaan toimittanut sääntöjä hyväksyttäväksi. Tekniikan puheenjohtajalle lähetin sähköpostin ja hän vastasi, ettei ole nähnyt kevään luonnoksen jälkeen mitään ehdotuksia ja siten tekniikka ei edes ole voinut tehdä mitään ehdotusta AKK:n hallitukslle.
 

Meikämassa

New member
Liittynyt
6.10.2016
Viestit
2
Kyllä on faktatietoa. AKK:n hallitukselle ei ole kukaan toimittanut sääntöjä hyväksyttäväksi. Tekniikan puheenjohtajalle lähetin sähköpostin ja hän vastasi, ettei ole nähnyt kevään luonnoksen jälkeen mitään ehdotuksia ja siten tekniikka ei edes ole voinut tehdä mitään ehdotusta AKK:n hallitukslle.
Aivan, kummallista...
Onko mahdollista, että toinenkin vuosi mentäisiin samalla tavalla sääntöjen suhteen kuin tämä eka vuosi? Eli virallisia sääntöjä ei vaan ole.
 

MOJ

New member
Liittynyt
30.1.2017
Viestit
1
Turvavarusteiden tulee olla nykypäivän vaatimusten tasolla. Vanhat huonekaluputkesta tai alumiinista väännetyt kaaret ei kelpaa, vaikka olisi aikanaan luokitellutkin. Samoin vyöt pitää olla nykysäännön mukaiset leveät 8-piste vyöt ja leimat voimassa, oli katsastukortti sitten vaikka kuinka vanha. Penkeistä on ollut vähän kahta ilmaa. Joskus menee pellistä kuskin mittojen mukaan väännetty pulkka, joskus pitää olla FIA-leimattu Sparco tms.

Joskus keskeltä ajettavat autot olivat käytännössä pannassa ja säännöissä oli ihan erikseen maininta että penkin tulee sijaita selvästi auton keskilinjan jommalla kummalla puolella. Ainoan poikkeuksen teki Kämäräisen Lancia-Toleman (kun Lehtimäen Timppa ei enää vuosikymmeniin ole ulkoiluttanut Relluansa). Jossain vaiheessa AKK:n katsureilla oli joku fiksaatio aerodynaamisiin osiin s.e. takasiipi ei saanut ulottua korilinjan ulko- tai yläpuolelle suoraan edestä katsottuna. Tätä sääntöä ei Reinersin Lotari kyllä yritäkään täyttää. Sitten oli vaatimus että käytettävän polttoaineen tulee olla normaalisti huoltamon pumpuista saatavilla olevaa siviilibensaa. Tästä on ainakin WRC ja R5 rallikaluston kohdalla tehty poikkeus mutta nähtäväksi jää mitä AKK säätää GranTurismon osalta.... Saako käyttää Racing-bensaa ja kaasuja? Niitä käyttämällä ja ECU:n optimoinnilla saa helposti yli 100 hv lisää.
Kyl noita keskeltä ajettavia oli useampii. Oli Heikkilän Antti, Tuunasen Seppo ja Laasosen Jukka vielä noiden Kämäräisen ja Lehtimäen lisäksi
 
Ylös