Uusi vaikea kysymys ammattillaiselle tai sen kaltaiselle...

K.Yrjola

Well-known member
Liittynyt
11.2.2000
Viestit
27899
Sijainti
Thunder Road
"Kiihdytysajoissa eli drag racingissa renkaat lämmitetään poikkeuksetta burnoutin avulla, eli renkaat savuten kiihdytellään ennen varsinaista lähtöä. Formuloissa ja muissa rata-lajeissa kuitenkin renkaat lämmitetään renkaanlämmittimillä. Miksei näin tehdä myös kiihdytysajoissa?


:thumbup:
 

APaksu

Well-known member
Liittynyt
19.1.2008
Viestit
1362
show'n takia? kai umpitylsässä lajissa saa olla edes jotain näyttävyyttä?
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Kuulostaa siltä, jotta igs on saanut pähkinän purtavaksi.

En tiedä, mutta oma veikkaus, jotta kisamatka vaikuttaa. Nopeammin ja paremmin varmaan saisi renkaat lämpimiksi tuollaisella kiihdyttelyllä formuloissakin, mutta renkaat kuluisivat sen verran, jotta olisivat samoin tein entiset..
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Koska renkaanlämmittimet eivät lämmitä rengasta kunnolla. Kumi on hyvä eriste, minkä johdosta F1:ssä käytetty lämmitin tepsii vain renkaan pintakerroksiin. Renkaat saadaan kauttaaltaan oikeaan toimintalämpöönsä vasta ajettaessa.

Lienee myös mahdollista rakentaa lämmitin, jossa rengas saadaan lämpimäksi kauttaaltaan. F1:ssä tähän pyrkiviä lämmitinkaappeja kokeiltiinkin, mutta ne kiellettiin nopeasti. Tällainen lämmitin olisi paitsi kallis, myös huomattavasti burn outia kömpelömpi ratkaisu.
 
Viimeksi muokattu:

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Kiihdytysajojen historiahan juontaa vuosikymmenien takaa jenkeistä. Nuorten hupi tässäkin levisi harastukseksi ja businekseksi. Hieman kuin lautailu, rullaluistelu tmv. Tämä sudittaminen on siis paitsi perinnettä myös osa itse suoritusta. Eipä eri luokissa ja kustannussyistä muu oikein toimisikaan eikä teho riittäisi. Samalla kuumaa kumia jää myös ensimetreille starttia varten. Renkaiden oikean lämpötilan saavuttaminen ei ole ensinnäkään tottumattoman puuhaa, eikä myöskään itsestäänselvyys. Joten oleellinen osa itse kilpailua ja tyystin toinen esim vakioautosarjassa jossa rengasta ei lämmitetä samoin kuin dragracingissä ( max 5 sek ).

Itse en lajista varsinaisesti kuitenkaan mitään tiedä tai seuraa.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Itsehän en tähän osaa vastata yhtään mitään, mutta uskon edellä veikattujen selitysten olevan ainakin jossain määrin oikeita. Jotain virallisen tapaista kantaa voi varmaan halutessaan tivata FHRA:lta.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Niin, lisään vielä, että burnout on säännöin tarkoin rajattu: mitkä luokat saa ylittää maalilinja ja monestiko, samoin veden käyttö, aika jne. Eli on osa suoritusta.

Mikäli olen oikein ymmärtänyt, tuo kumin käry on monelle päällimmäisiä aistimuksia koko kisoista. Hieman kuin nurmen tuoksu futaajalle.
 
Viimeksi muokattu:

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Asiantuntijana voin vahvistaa edellisten vastaajien arvelut täysin oikein osuneiksi veikkauksiksi. :)
 

Anaatti

Well-known member
Liittynyt
26.7.2009
Viestit
414
Sijainti
Jyväskylä
Uskoisin että kiihdytysautojen renkaissa on myös kumia paljon enemmän joten niinkin raju kuminpoltto ei toimisi formuloissa ellei haluasi pilata renkaita jo ennen starttia(rengas helposti rakoille tai kuoriutuu jos lämpemäinen on liian nopeata). Kiihdytysajossa renkaiden ei myöskään tarvitse kestää yhtä pitkää matkaa
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Joo ehkä niitä renkaita ei oikein voi verrata keskenään(f1 vs Top Fuel) Lähempänä tilanne on varmaan Golf GTi:n ja formuloiden renkaiden kesken. Dragstereissa gummit joutuu aivan mielettömään rasitukseen hetkellisesti, ja nehän taipuvatkin ihan kurtulle alkukiihdytyksessä.
 

naukkis

Well-known member
Liittynyt
9.5.2004
Viestit
727
Burnikset on F1:ssä kielletty imagosyistä, ihmisiä olisi tarkoitus viihdyttää mutta sivistyneesti :D

Kyllähän nuo F1-tallien omissa ajoissa polttavat sitten rengasta surutta, ja Jean Alesi veti pari paskarinkiä pääsuoralle saavutettuaan pisteitä umpisurkealla Prostilla josta FIA rankaisi, tottakai :D
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Burnikset on F1:ssä kielletty imagosyistä, ihmisiä olisi tarkoitus viihdyttää mutta sivistyneesti :D

Kyllähän nuo F1-tallien omissa ajoissa polttavat sitten rengasta surutta, ja Jean Alesi veti pari paskarinkiä pääsuoralle saavutettuaan pisteitä umpisurkealla Prostilla josta FIA rankaisi, tottakai :D
Niinno, ei ne noilla dragstereillakaan paljon donitseja vetele. :D Sen sijaan sudittelu ja raitojen jättäminen juuri ennen starttia on myös formuloissa ihan normaalia.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24210
Sijainti
lappeen Ranta
Mulla on sellainen käsitys, että niitä burniksia tehdään kiihdytyskisoissa senkin vuoksi, että saadaan renkaat puhdistettua. Siinä kun ajetaan varikolta lähtöpaikalle kertyy melkoisesti kaikenlaista matskua renkaisiin.

Ja toisalta jos esim. formuloihin verrataan niin sudittelemalla saadaan lämmitettyä/puhdistettua vain vetävät pyörät. Melkoinen vaikutus olisi auton tasapainoon kisan alkumetreillä jos F-ykkösen takarenkaat olisi optimilämmöissä ja eturenkaat jotain ihan muuta.
 

Tomste

New member
Liittynyt
8.12.2009
Viestit
1
Burniksessa renkaat lämmitetään ja puhdistetaan samalla sekä isommat luokat polttaa kumia lähtöviivan yli jättäen samalla "pölystä putsatut jäljet" rataan.Niitä pitkin sitten peruutetaan takaisin ja näin saadaan lähtöön maksimaalinen pito. Ja kyllä,olen drag race fani. :D


Edit: Kyllähän noilla metanolikilpureillakin voi donitseja vedellä,aussit osaa järkätä kunnon burniskisoja.

http://www.youtube.com/watch?v=-3CpmPn162o&feature=related
 
Viimeksi muokattu:

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Burniksessa renkaat lämmitetään ja puhdistetaan samalla sekä isommat luokat polttaa kumia lähtöviivan yli jättäen samalla "pölystä putsatut jäljet" rataan.Niitä pitkin sitten peruutetaan takaisin ja näin saadaan lähtöön maksimaalinen pito. Ja kyllä,olen drag race fani. :D


Edit: Kyllähän noilla metanolikilpureillakin voi donitseja vedellä,aussit osaa järkätä kunnon burniskisoja.

http://www.youtube.com/watch?v=-3CpmPn162o&feature=related
No huh. Aika vaarallisen näköistä touhua. Tuo kun tuosta sylkäsis katsomoon niin vot!

Mutta onhan tuossa oma viehätyksensä joo. Ajella tollasilla dynamiittipötköillä joiden nalli palaa. :)
 
Ylös