Uusia F3-biilejä

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Guy Ligier, Philippe Ligier ja Tico Martini esittelivät tänään uuden F3-luokkaan suunnitellun Ligier JS47 -kilpavaunun. Crash.netin uutinen




Signature-talli taas aikoo käyttää ensi kaudella Euro seriesissä omaa runkoa, R1:stä. Auton on suunnitellut Paolo Catone ja suunnittelussa on käytetty apuna Prostin vanhaa tuulitunnelia. Moottori tulee Opel-Spiessiltä ja vaihdelaatikko englantilaiselta Raltilta, joka on haudannut oman F3-projektinsa.



Lisäksi Dallaralta, Lola-Domelta ja Mygalelta on tulossa uudet autot kaudelle 2005.

Mielenkiintoiselta vaikuttaa. Itse veikkaan pitkään sarjaa hallinneen Dallaran olevan vahvin merkki vielä ensi kaudella, mutta tällä kaudella väläytellyt Lola-Dome saattaa nousta varteenotettavaksi vastukseksi.
 

vmt

Well-known member
Liittynyt
31.1.2001
Viestit
177
Sijainti
Helsinki
Mielenkiintoista tosiaan kun niin monta uutta autovalmistajaa tulee F3:siin mukaan ensi kaudeksi. Dallara aikoo kuulemma viimeiseen asti pimitellä uusinta autoaan, että muut eivät saa siitä viitteitä liian aikaisin.

Lola-Dome oli viime kaudella jo nopea. Autosportissa kuitenkin uutisoitiin taannoin, että yhteistyö on päättynyt ja kumpikin taho rakentaa nyt omaa autoaan ja niiden tuulitunneliversioista on esitelty kuvat.

Autosportin uusimmassa numerossa oli myös kuvaa tuosta Signaturen rakentaman auton ensitesteistä. Tallipäällikkö sanoi, että jos aikoo voittaa Dallaran ei ole mitään järkeä tehdä Dallara-kopiota. Todellakin, auto on varsin erilaisen näköinen Dallaraan verrattuna. Muotoilultaan ehkä mielenkiintoisin tähän asti nähdyistä.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
vmt sanoi:
Lola-Dome oli viime kaudella jo nopea. Autosportissa kuitenkin uutisoitiin taannoin, että yhteistyö on päättynyt ja kumpikin taho rakentaa nyt omaa autoaan ja niiden tuulitunneliversioista on esitelty kuvat.
Tuo olikin mennyt multa kokonaan ohi. Jotenkin kuvittelisin näistä Lolan olevan vahvemmilla tässä tapauksessa. Onko sulla muuten havaintoa mihin sarjoihin Domen auto on tulossa? Japaniin varmaan ainakin, mutta entäpä Eurooppaan. Lola-Domea Euroopassa käyttäneiden tallien voisi kuvitella jatkavan Lolalla.

Mitä noiden autojen muotoihin tulee, niin Signaturesta on paha mennä sanomaan mitään, kun olen nähnyt vain tuon yhden kuvan. Ei kukaan pystyisi skannaamaan Autosportista? Tuo Ligier-Martini on minusta sekin varsin erikoinen keulansa osalta. Ainakin noissa kuvissa näyttäisi olevan huomattavasti enemmän ilmaa alla kuin Dallarassa. Signaturessa pistää silmään umpinainen turvakaaren sisusta. Mihinkähän ovat tuollakin pyrkineet... ainakin maallikosta kun vaikuttaa ilmanvastusta lisäävältä ratkaisulta.
 
Viimeksi muokattu:

vmt

Well-known member
Liittynyt
31.1.2001
Viestit
177
Sijainti
Helsinki
Dome pyrkii Japanin lisäksi myös Euroopan markkinoille ja tähtää brittien sarjaan ja eurosarjaan.

Tuosta Signaturen kuvasta on kyllä paha sanoa vielä sen kummempi sivuprofiilista, mutta ainakin keula tuntuisi kääntyvän aika jyrkästi alas ja kapenee erittäin paljon kärkeä kohden, joka lähes terävä. Lisäksi ohjaamon ympäristö näyttäisi olevan mielenkiintoisesti muotoiltu. Tässä tuo Autosportin kuva:



Nähtävästi sama kuva oli Eurosarjan sivullakin.

Aikovatkohan nyt sitten ajaa tuolla autolla ensi kaudella. Aikaisemmin uutisoitiin, että ei ole täysin varmaa vaikka se rakennettiinkin. Riippuu kuinka se pärjää vertailussa Dallaraan. Ilmeisesti ensimmäinen testi oli kuitenkin erittäin positiivinen.

Edit: Kuva lisätty. Ja näemmä olit sen jo laittanutkin ensimmäiseen viestiin tuolta Eurosarjan sivulta. Jostain syystä se ei mulla aluksi näkynyt, eikä taaskaan näy. Olkoot toi mun laittama kuva tossa nyt sitten.
 
Viimeksi muokattu:

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
vmt sanoi:
Tuosta Signaturen kuvasta on kyllä paha sanoa vielä sen kummempi sivuprofiilista, mutta ainakin keula tuntuisi kääntyvän aika jyrkästi alas ja kapenee erittäin paljon kärkeä kohden, joka lähes terävä. Lisäksi ohjaamon ympäristö näyttäisi olevan mielenkiintoisesti muotoiltu.
Totta. Keulasta katsottuna ohjaamon ympärillä on tuollainen merkillinen porras. Tuossa kuvassa näyttää varsin kivalta, mutta paha mennä sanomaan onko se niin nätti sitten muista kulmista...

Lajin kannalta on varmasti hyväksi, että autoja on useampaa sorttia. Luulisi ainakin lisäävän katsojien mielenkiintoa. Toivottavasti ei vain useamman runkotehtaan mukanaolo nosta ennestäänkin korkeita kuluja niin paljon, että siitä alkaisi alamäki. Babelfishasin hieman Domen sivuja ja siellä ainakin kovasti puhuivat, että ensi kauden Dome pitäisi lähteä jokseenkin samalla hinnalla, kuin uusi Dallara. Tosin varsin typerää olisikin uuden merkin hinnoitella itsensä ulos heti alkuun.
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
F3-sarjat vs. isommat

Tosiaan toivoisi, että F3-sarjat saisivat vähän ilmaa siipiensä alle näistä uusista kuvioista, jotta isompiin formuloihin olisi enemmän tasokkaita siirtyjiä! Nythän näyttää siltä, että kolmosten ja ykkösten välillä on aivan liikaa vaihtoehtoja eikä kukaan (edes tiimit) tiedä mihin kannattaisi satsata.

On uutta GP2:ta, Rellun World Series, Nissanin sarja ja Euro F3000, joten periaatteessa kolmosten jälkeen on n. 80 "penkkiä" vapaana ja tämä tarkoittaa varmasti joidenkin sarjojen kuolemaa tai laskevaa tasoa. Niin, itse asiassa ongelma ei ole niinkään kolmosissa vaan sen jälkeisissä sarjoissa, joita pitäisi yhdistää. Kaikki edellä mainitut mainostavat itseään parhaaksi portaaksi ykkösiin, mutta auttamattakin osa jää jalkoihin.

Oli kait uusi GP2 vormeli ollut vain hivenen Nissaneita nopeampi, vaikka eroa piti olla ainakin 5 sekuntia vai miten se nyt menikään. Pelkään pahoin, että näissä sarjoissa alkaa viiden parhaankin joukkoon kurvailla kaikenlaisia suhareita, joilla vain riittää markkoja maksaa paikastaan ja sarjojen välisiä tasoja on vaikea verrata ja mielipiteitä on monia. :dunno:
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Re: F3-sarjat vs. isommat

Markus Palttala sanoi:

On uutta GP2:ta, Rellun World Series, Nissanin sarja ja Euro F3000, joten periaatteessa kolmosten jälkeen on n. 80 "penkkiä" vapaana ja tämä tarkoittaa varmasti joidenkin sarjojen kuolemaa tai laskevaa tasoa. Niin, itse asiassa ongelma ei ole niinkään kolmosissa vaan sen jälkeisissä sarjoissa, joita pitäisi yhdistää. Kaikki edellä mainitut mainostavat itseään parhaaksi portaaksi ykkösiin, mutta auttamattakin osa jää jalkoihin.
Niin ymmärsinkö mä nyt väärin, että Rellut ja Nissanit lyötäisiin yhteen noista?
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Ymmärtääkseni Nissanin World Series (Kovalaisen voittama) muuttuu Rellun vastaavaksi ensi vuonna, mutta Nissanilla oli tänä vuonna kaksi sarjaa, joista toinen jatkaa edelleen. Ja juuri sitä toista tarkoitin Nissaneilla, vaikka todennäköisesti sekoittelen nimiä tai ainakin käytän vääriä sellaisia.. :rolleyes:
 

vmt

Well-known member
Liittynyt
31.1.2001
Viestit
177
Sijainti
Helsinki
Käsittääkseni Nissan World Series ja Renault Formula V6 yhdistyvät ensi vuonna. Tai siis pikemminkin Renault'n tultua mukaan GP2:een he ottavat myös World Seriesin omiin nimiin ja V6 -sarja sulautetaan siihen. Ilmeisesti Renault'llakin on tajuttu, ettei sentään kolmea eri luokkaa kannata pyörittää. Jääkö tämä vanhempi Nissan-sarja siis vielä elämään, jota käsittääkseni ajettiin jo ennen World Seriesiä?

Tosiaan ihmetyttää kun nyt näitä uusia luokkia syntyy kun sieniä sateella. Olen Markuksen kanssa samaa mieltä siitä, että n+1:n periaatteessa samantyylisen sarjan olemassa olo ei välttämättä ole hyvä asia. Sarjojen välisiä tasoja lienee todella vaikeampi verrata. Toki on hienoa, että on tarjolla enemmän paikkoja ajaa nopeilla autoilla ennen F1:siä.
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Nimenomaan, on hienoa että on intoa perustaa uusia sarjoja, mutta en vain usko niiden pysyvän kauan pystyssä, jos taso laskee tai kuljettajia ei ole riittävästi. Lasken kuitenkin tuon kaltaiset sarjat ammattimaiseksi touhuksi, jonka tarkoituksena on viedä kuljettajia ykkösiin. Jos niistä tulee harrastelijoiden puuhastelua, loppuu sponsoreilta ja yleisöltä mielenkiinto ja kyvykkäiden kuskien mahdollisuudet heikentyvät. Tuosta yhtälöstä on vaikea löytää voittajia.

Sisäpiirin tietojen mukaan Renault oli todella pettynyt V6-sarjan autoonsa (runko ei toiminut) ja siksi katkaisikin kolmivuotisen sopimuksen jo nyt kahden vuoden jälkeen. Nissan WS:n autot siirtyvät hyvin pienin muutoksin (Rellun motori, hiilikuitujarrut) suoraan Renaultin V6:sta vapautuneeseen organisaatioon. Se puolihan siellä oli kunnossa.

Sama sisäpiirin kaveri eli yksi WS:n tiimipäällikkö tuon listan avautuessaan luetteli ja mainitsi siis sen vanhan Nissan-sarjan myös jatkavan, mikä lie sitten nimeltään onkin.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Markus Palttala sanoi:
Ymmärtääkseni Nissanin World Series (Kovalaisen voittama) muuttuu Rellun vastaavaksi ensi vuonna, mutta Nissanilla oli tänä vuonna kaksi sarjaa, joista toinen jatkaa edelleen. Ja juuri sitä toista tarkoitin Nissaneilla, vaikka todennäköisesti sekoittelen nimiä tai ainakin käytän vääriä sellaisia.. :rolleyes:
Öh, se, mikä mua tässä nyt sekoittaa kovin on se, että oliko tuo "vanha Nissan-sarja" tosiaan ikäänkön kolmosten jälkeen tossa portaikossa? Jos viitsitte sen verran avustaa tyhmää, että kerrotte, mistä sarjasta on kyse - itse kun en kuvaukseen jotenkin sopivia keksi kuin tuon "World Series Lightin", joka on jokseenkin Kolmosten tasolla kalustoltaan.
 

Markus Palttala

Well-known member
Liittynyt
25.8.2004
Viestit
338
Sijainti
Belgium
Enempää tietämättä ja asioita laiskasti seuranneena veikkaisin, että juuri tuosta lightista on puhuttu. Tai ainakin minä olen..
 

vmt

Well-known member
Liittynyt
31.1.2001
Viestit
177
Sijainti
Helsinki
Tarkoitin tätä, joka oli World Seriesin edeltäjä. World Seriesiähän on ajettu vasta vuodesta 2002. Sitä edelsi Open Fortuna/Telefonica by Nissan -sarja, jossa ajettiin Colonin rakentamilla autoilla, joissa oli nelisylinteriset 2 litraiset Nissanin koneet. Vuodelle 2002 kehitettiin nykyinen World Series by Nissan, johon Dallara rakensi auton ja koneeksi vaihtui paljon tehokkaampi Nissanin 3 litrainen V6. Autot näyttivät silloin tältä:



Kuvassa muuten Franck Montagny. Sarjan mestaruudet voittivat aikoinaan mm. Marc Gene ja Fernando Alonso.

Tarkempia tietoja saa sarjan 2001 sivulta, jossa tietoa sen hetkisestä sarjasta ja siirtymisestä World Seriesiin http://www.opentelefonica.com/open2001/set1e.htm

Se miksi kysyin vieläkö tuota jatketaan perustuu siihen, etten ole täysin tietoinen mitä World Seriesiin siirtymisen jälkeen tapahtui. Olen nimittäin nähnyt tänä vuonna pariinkin otteeseen Eurosportin moottoriurheilukoosteissa kuvia sarjasta, jossa ajetaan nimenomaan tuon näköisillä autoilla. Onko kalusto sitten siirtynyt johonkin Espanjan sisäiseen sarjaan tms., siitä minulla ei ole enempää tietoa enkä oikein tuosta koosteesta saanut selvyyttä mikä sarja on kyseessä. Kuitenkaan tuolla kalustolla ei ole mitään tekemistä World Seriesin yhteydessä ajettavalla World Series Lightsilla, jonka autot Dallara on myös tehnyt. Mahdollisesti Nissan ei kuitenkaan enää ole mukana, mikäli kalusto tosiaan on tuo vanha.

Aihe näemmä lipsuu jo alkuperäisestä F3-aiheesta :)
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Signature muuten ajattaa tällä kaudella kahta Dallaraa ja kahta uutta runkoaan, joita näytetään ulkomaanfoorumeilla kutsuttavan Super Light Careiksi tms.

Danny Watts ajoi Lolan B05/30:n sisään Silverstonessa. Uutinen aiheesta

'

Pari kuvaa Domen F107:sta:


 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Kun tuossa oli noista Nissaneista puhetta, niin mainittakoon, että Formula Nissan Lighteista, eli niistä kaksilitraisista laitteista, on ainakin osa modifioitu F3-autoiksi. Tällä hetkellä näyttää kuitenkin, että nuo autot jäävät vaille käyttöä, sillä Espanjan F3-sarja ei kelpuuttanutkaan niitä kisoihinsa.
 

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
Otto Hokkanen sanoi:
Guy Ligier, Philippe Ligier ja Tico Martini esittelivät tänään uuden F3-luokkaan suunnitellun Ligier JS47 -kilpavaunun.
Vai on vanha mies Ligierkin vielä autohommissa mukana.:)
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Jahas. Kausi rupeaa olemaan kolmostenkin osalta ohi. Niinhän siinä sitten kävi, että Briteissä nähtiin radalla pari Lolaa ja Jaappanissa Domeja oli käytössä viisi.

Holzerilla loppui usko ja vaihtoi Mygalen jo ennen kauden alkua Dallaraan. Ligier taas ei alun perinkään kelvannut kenellekään.

Signature ajatti alkuperäisten suunnitelmien vastaisesti vain yhtä omaa runkoaan (SLC) ja kolmea Dallaraa. Ilmeisesti luotto oman tekeleen potentiaaliin on kova, sillä se rahdataan myös Macaoon.

Tässä muuten alustavaa osanottajalistaa kisaan.
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Saa nähdä miten Senna pärjää (Räikkonen Robertson Racing)! Suosikit tietenkin Hamilton ja Vettel, mutta Kubicaa pidän myös kovana luuna.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
jupla sanoi:
Saa nähdä miten Senna pärjää (Räikkonen Robertson Racing)!
Harmillista vain, että RRR lähtee Macaoon vain yhdellä autolla. Clarke kun oli kuitenkin tallin kuskeista se menestyksekkäämpi (pisteissä viides, Senna kymmenes).

A1GP:n kisa myös ajoittuu harmillisesti päällekäin F3-kisan kanssa, joten esim. Britannian F3-mestari Alvaro Parente ei pääse vääntämään Hamiltonia ja kumppaneita vastaan.
 
Ylös