Uusien kykyjen nousu F1:n

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Ennen tätä kautta uusien kuljettajien nostaminen Formula 1:n on noudatellut lähes poikkeuksetta samaa kaavaa:
Talli X huomaa autourheilusarjassa Y lupaavan kuljettajan, pyytää hänet osallistumaan testiviikonloppuun tai pariin, ja jos kuljettaja osoittaa siellä omaavansa riittävän määrän potenttiaalia, hänelle tarjotaan kilpakuljettajan paikkaa, tai hieman enemmän himomista vaativille timanteille testikuljettajan penkkiä.

Mikä tässä on ongelmana, ja miksi se ei enää toimi? Tietysti syyksi löytyy jälleen FIA:n säästötoimet ja maailmalla vellova lama, näitä kahta asiaahan voi syyttää aivan kaikesta.
Kun tallien testaaminen on rajoitettu lähes nollaan, ei talleilla ole enää samanlaista mahdollisuutta ottaa uusia kuljettajia koeajoon kuin ennen. Ne vähät testikilometrit mitä saa ajaa, on ehdottomasti käytettävä auton parantamiseen, eikä kuljettajien arvioimiseen.

Onko tämä johtamassa tilanteeseen jossa tallit eivät uskalla palkata nuoria kavereita, kuten Vettel, Räikkönen, Alonso tai Sutil, koska heitä ei pystytä käyttämään radalla kokeilemassa kestääkö tehokaskin formula lapasessa? Miettivätkö ja odottavatko tallit että kaverit ovat 25 vuotiaita ja ajaneet menestyksekkäästi monissa muissa sarjoissa ennen kuin uskaltavat pistää nimet paperiin?

Myöskään testikuljettajan pesti ei varmasti ole enää yhtä mielenkiintoinen vaihtoehto nuorille kuljettajille, kuin se oli vielä hetki sitten. Hyvänä esimerkkinä tästä voitaneen pitää B. Sennaa jota Brawn GP:n testikuljettajan penkki ei tainnut pahemmin kiinnostaa.

Pitäisikö FIA:n, tai jonkin muun ns. ulkopuolisen tahon järjestää esim. vuoden vanhoilla autoilla koeajotilaisuuksia nuorille kuljettajille joista tallit ovat kiinnostuneet? Tai automaattisesti kaikille jotka ovat menestyneet hyvin alemmissa kilpasarjoissa?
 
Viimeksi muokattu:

CamoN

Kurvailija
Liittynyt
11.7.2007
Viestit
1640
Sijainti
Kouvola
FIA on määrittänyt virallisten testikilometrien ulkopuolelle tietyn kiintiön, joka on tarkoitettu nuorten kuljettajien testaamiseen. Olikohan se 5-8 testipäivää tms. Nyt en muista ihan tarkkaan, ajettiinko nuo päivät vasta viimeisen kilpailun jälkeen vai oliko niitä mahdollista ajaa myös kilpakauden aikana.

Uusia nuoria kykyjähän on Formula 1:ssä useita. Lewis Hamiltonin maailmanmestaruuden pitäisi jo yksinään riittää todisteeksi siitä. Kuljettajien keski-ikä taitaa olla aika pitkälti siinä paikkeilla missä se on aina ollut, vaikka Barrichello & Fisichella yrittävätkin sitä nostaa. Suuret sääntömuutokset aiheuttivat tälle kaudelle sen että jotain haluttiin pitää kilpailevassa paketissa vakioituna. Kun koko auto muuttuu, se vakio on kokenut kuljettaja. Mielestäni tuossa valossa tulokkaita on sarjassa juuri se normaali määrä. Ilman suuria sääntömuutoksia Barrichello olisi varmaan eläkkeellä ja Senna/joku muu puikoissa, jolloin tulokkaita olisi 2.
 
Viimeksi muokattu:

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
FIA on määrittänyt virallisten testikilometrien ulkopuolelle tietyn kiintiön, joka on tarkoitettu nuorten kuljettajien testaamiseen. Olikohan se 5-8 testipäivää tms. Nyt en muista ihan tarkkaan, ajettiinko nuo päivät vasta viimeisen kilpailun jälkeen vai oliko niitä mahdollista ajaa myös kilpakauden aikana.

Uusia nuoria kykyjähän on Formula 1:ssä useita. Lewis Hamiltonin maailmanmestaruuden pitäisi jo yksinään riittää todisteeksi siitä.
OK, tuo testikiintiö oli minulle täysin uusi tieto. Hyvä homma että FIA on sellaisen järjestänyt.

Onhan sarjassa toki uusia kykyjä, ei epäilystäkään, Vettel, Hamilton jne. Mutta he ovatkin nousseet sarjaan ennen näitä testirajoituksia.
 

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Säännöt, kohta 22.
Testaamiseen ei lueta:
ii) three one day young driver training tests carried out between the end of the last Event of the Championship and 31 December of the same year, any such driver having not competed in more than two F1 World Championship Events.
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Ennen tätä kautta uusien kuljettajien nostaminen Formula 1:n on noudatellut lähes poikkeuksetta samaa kaavaa:
Talli X huomaa autourheilusarjassa Y lupaavan kuljettajan, pyytää hänet osallistumaan testiviikonloppuun tai pariin, ja jos kuljettaja osoittaa siellä omaavansa riittävän määrän potenttiaalia, hänelle tarjotaan kilpakuljettajan paikkaa, tai hieman enemmän himomista vaativille timanteille testikuljettajan penkkiä.
Onhan niitä nyt muitakin vaihtoehtoja. Esim RedBullilla ja Renaultilla on laajat junioriteamit joissa valmennetaan uusia kuskeja firman rahoilla jo kartingista lähtien.
 
Ylös