Ennen tätä kautta uusien kuljettajien nostaminen Formula 1:n on noudatellut lähes poikkeuksetta samaa kaavaa:
Talli X huomaa autourheilusarjassa Y lupaavan kuljettajan, pyytää hänet osallistumaan testiviikonloppuun tai pariin, ja jos kuljettaja osoittaa siellä omaavansa riittävän määrän potenttiaalia, hänelle tarjotaan kilpakuljettajan paikkaa, tai hieman enemmän himomista vaativille timanteille testikuljettajan penkkiä.
Mikä tässä on ongelmana, ja miksi se ei enää toimi? Tietysti syyksi löytyy jälleen FIA:n säästötoimet ja maailmalla vellova lama, näitä kahta asiaahan voi syyttää aivan kaikesta.
Kun tallien testaaminen on rajoitettu lähes nollaan, ei talleilla ole enää samanlaista mahdollisuutta ottaa uusia kuljettajia koeajoon kuin ennen. Ne vähät testikilometrit mitä saa ajaa, on ehdottomasti käytettävä auton parantamiseen, eikä kuljettajien arvioimiseen.
Onko tämä johtamassa tilanteeseen jossa tallit eivät uskalla palkata nuoria kavereita, kuten Vettel, Räikkönen, Alonso tai Sutil, koska heitä ei pystytä käyttämään radalla kokeilemassa kestääkö tehokaskin formula lapasessa? Miettivätkö ja odottavatko tallit että kaverit ovat 25 vuotiaita ja ajaneet menestyksekkäästi monissa muissa sarjoissa ennen kuin uskaltavat pistää nimet paperiin?
Myöskään testikuljettajan pesti ei varmasti ole enää yhtä mielenkiintoinen vaihtoehto nuorille kuljettajille, kuin se oli vielä hetki sitten. Hyvänä esimerkkinä tästä voitaneen pitää B. Sennaa jota Brawn GP:n testikuljettajan penkki ei tainnut pahemmin kiinnostaa.
Pitäisikö FIA:n, tai jonkin muun ns. ulkopuolisen tahon järjestää esim. vuoden vanhoilla autoilla koeajotilaisuuksia nuorille kuljettajille joista tallit ovat kiinnostuneet? Tai automaattisesti kaikille jotka ovat menestyneet hyvin alemmissa kilpasarjoissa?
Talli X huomaa autourheilusarjassa Y lupaavan kuljettajan, pyytää hänet osallistumaan testiviikonloppuun tai pariin, ja jos kuljettaja osoittaa siellä omaavansa riittävän määrän potenttiaalia, hänelle tarjotaan kilpakuljettajan paikkaa, tai hieman enemmän himomista vaativille timanteille testikuljettajan penkkiä.
Mikä tässä on ongelmana, ja miksi se ei enää toimi? Tietysti syyksi löytyy jälleen FIA:n säästötoimet ja maailmalla vellova lama, näitä kahta asiaahan voi syyttää aivan kaikesta.
Kun tallien testaaminen on rajoitettu lähes nollaan, ei talleilla ole enää samanlaista mahdollisuutta ottaa uusia kuljettajia koeajoon kuin ennen. Ne vähät testikilometrit mitä saa ajaa, on ehdottomasti käytettävä auton parantamiseen, eikä kuljettajien arvioimiseen.
Onko tämä johtamassa tilanteeseen jossa tallit eivät uskalla palkata nuoria kavereita, kuten Vettel, Räikkönen, Alonso tai Sutil, koska heitä ei pystytä käyttämään radalla kokeilemassa kestääkö tehokaskin formula lapasessa? Miettivätkö ja odottavatko tallit että kaverit ovat 25 vuotiaita ja ajaneet menestyksekkäästi monissa muissa sarjoissa ennen kuin uskaltavat pistää nimet paperiin?
Myöskään testikuljettajan pesti ei varmasti ole enää yhtä mielenkiintoinen vaihtoehto nuorille kuljettajille, kuin se oli vielä hetki sitten. Hyvänä esimerkkinä tästä voitaneen pitää B. Sennaa jota Brawn GP:n testikuljettajan penkki ei tainnut pahemmin kiinnostaa.
Pitäisikö FIA:n, tai jonkin muun ns. ulkopuolisen tahon järjestää esim. vuoden vanhoilla autoilla koeajotilaisuuksia nuorille kuljettajille joista tallit ovat kiinnostuneet? Tai automaattisesti kaikille jotka ovat menestyneet hyvin alemmissa kilpasarjoissa?
Viimeksi muokattu: