Uusien sääntöjen mukaiset etusiivet.

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Aattelin ihan näin koota kaikki uudet toistaan hienommat(tai rumemmat :p ) luomukset saman topicin alle..

Mäcci:


Ferkku:


Rellu:


Bar:


Tojo:


Sauber:



Itse en noista muuta aikasemmasta poikkeavaa löydä
kuin, että eteenpäin ne kovasti koittaa tunkee etusiiven keskiosaa.
Ferkulla tietty ei tuu muuta eteenpäin kuin tuo "lisä-etusiipi"..
Toja ja Sauber eroavat tästä ehkä....vielä.

Jos löytyy uusia/parempia kuvia niin työntäkää tänne vaan.
:thumbup:
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39266
Sijainti
Semminki
Näin täysin mutupohjalta (ja aerodynamiikasta sen kummemmin ymmärtämättä) voisin veikata että ferkun etusiipi on toimivin. Luulisi tuottavan aika huomattavasti enemmän downforcea tuommoisen kaksitasoisen ratkaisun.. Tiedä sitten.
Ihmetyttää ettei mikään muu talli ole keksinyt tuota.
Tai ehkäpä tuo on vain ferrarin hämäys, ja yritys saada muiden tallien aerodynamiikkainsinöörit häpsingilleen. Ensimmäisessä gp:ssä sitten nähdään vasta se "oikea" ferkun etusiipi :)
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Niin voihan se downforcea tuottaa, mutta mitä se tekee ilmavirtauksille etusiiven jälkeen...

Mielenkiintoista olisi nähdä ferkun siipi alapuolelta. Josko sieltä löytyisi selityksiä sille miten siipi on saatu toimimaan.
Mutta luulenpa, että F2005:ssa tulee olemaan erilainen etusiipi.
Johon tuo ylimääräinen siipi jää mutkissa kanttereihin. :D
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Ferrarin siivenjatko ei tosiaan vaikuta siltä että se tekisi lisää downforcea. Kyse lienee enemmin ilman ohjauksesta. Alin siivenpätkähän on aika suorassa. Verrattuna vaikkapa BARin lusikkaan joka tuottaa selkeästi downforcea.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Jaa-a, minustakun ei näytä varsinaisesti siltä että niitä mitenkään sen kummemin eteenpäin ollaan viemässä?

Tuo BARin lusikka toki on viety aika pitkälti eteen ja Ferrarin lisäsiipi on tietenkin edenpänä mutta esim. McLarenin kohdalla itse keula on vain lyhyempi kuin esim . Ferrarin keula!

Mitä tulee noiden ulkonäön perusteella toimivuuteen, niin kyllä tuo McLarenin siipi edelleen näyttää toimivammalta ratkaisulta kuin muiden!

Toki ulkonäkö voi hämätä, ja siitä syystä esim. BARin, Renaultin tai Ferrarin viritykset voivatkin olla toimvampia?

Tuo Ferrarin lisäsiipi on kyllä hiukan omituinen ratkaisu? Se ala osa kun just näyttää oikeastaan suoralta, joten se siis vain ohjaa ilmavirtoja johonkin, ei siis varsinaisesti tuota downforcea! Yläosa taas on jatke siivelle eteenpäin! Veikkaan että F2005 tulee tuon lisäsiiven ja normaali siiven yhdistelmä joka näyttää lähinnä tuolta ylirumalta BARin siiveltä!
 

JKulmala

Well-known member
Liittynyt
19.7.2004
Viestit
82
Sijainti
Helsinki
Voi olla et Mäcci Ferrari ja Rellu koittaa ohjata ilman siiven alaosan muotoilulla sivulle jolloin ilmaa menee mahdollisimman vähän auton alle. Sillä sit saa sitä imu efektiä vähän aikaiseksi. Nythän siivet ovat sen verran ylhäällä et joutuu kiinnittään siihenkin huomioo.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Ferrarin "astinlauta" tuo rumuudessaan mieleen ´98 käytetyt ja lähes samantien kielletyt ohjaamon sivuilla olleet ilmanohjaimet :yuck: Jopa nykyisellä lisäsiipien kultakaudella

Olkoonkin että nyt nähty ei välttämättä ole lopullinen edes F2004M-mallissa.

Mclaren ja Bar ovat tehneet omansa tyylillä :thumbup:

Enkä Toyotan ja Sauberin (?) perinteisiä ratkaisujakaan huonoina pidä.

Mutta mikä sitten on paras tuloksellisesti....?
 

Tehomylly

Vihainen mies
Liittynyt
24.3.2002
Viestit
610
Sijainti
Tampere
Eiköhän tuo Ferrarin viritelmä ole vain joku diskreetti hahmotelma lopullisesta etusiiven muodosta. Kaunis kaareva "lusikka" sinne lopulliseen versioon ilmestyy varmasti.
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Toyotan luomuksesta tulee mieleen se, että heidän inssit ovat saaneet idean keulasta kesälomalla (=talvilomalla).


 

Musta Pekka

Well-known member
Liittynyt
1.6.2003
Viestit
431
Sijainti
Täällä näin
ml et viittis ottaa tuon lapsen kuvaa pois tai edes muokata sitä pienemmäksi jos se edes liittyy aiheeseen mielestäsi jotenki.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Misa1 sanoi:
Jaa-a, minustakun ei näytä varsinaisesti siltä että niitä mitenkään sen kummemin eteenpäin ollaan viemässä?

Tuo BARin lusikka toki on viety aika pitkälti eteen ja Ferrarin lisäsiipi on tietenkin edenpänä mutta esim. McLarenin kohdalla itse keula on vain lyhyempi kuin esim . Ferrarin keula!

Niin no onko sillä nyt merkitystä onko keula lyhyempi vai pidempi kunhan siipi on keulan etupuolella....? Joka minusta on jotakin uutta
formuloissa. En ainakaan muista muita kuin williamsin viime vuoden mursukeulan jossa olis samaa ideaa. Saada siiven keskikohtaa "vapaammille ilmoille", tarkoitan siis että keskikohta ei ole kokonaan keulapalan alla....

Ferkun lisäsiiven alin siipi on kyllä melko suora.
Joten voihan olla, että ne haluu vaan ohjata ilmaa jonnekin sillä. Sen takia olisikin kiva nähdä mitä muuta siiven alta löytyisi.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Tuosta näkee hyvin tuon BARin lusikan, joka tosiaan työntyy aika hurjasti eteenpäin!



Vaikka Renaultilla näyttää siivessä olevan hieman samantyylinen lusikka, niin se ei työnny sieltä alta kuitenkaan niin radikaalisti!



McLarenilla taas ei ole oikeastaan minkäänlaista lusikkaa, vaikka hieman edestä päin sille näyttäisikin!



McLarenin erottaa muista myös se, että keula itsessään on huomattavasti muita lyhyempi! Siipihän kaikilla on kuitenkin täysin samalla kohdalla muuten, eli sen tietyn matkan päässä eturenkaasta!

Turunsanomien mukaan tuo Ferrarin typerän näköinen hökötys tuossa etusiivessä korjaa korkeammalle nostetun etusiiven aiheuttamia ongelmia!
Lisäsiipi kuin
kaksitasosta

Tekniset säännöt antavat talleille vapauden uuden etusiiven keskustassa puolen metrin osalle. Ferrari on käyttänyt tätä hyväkseen rakentamalla siiven alle vanhoista kaksitasokoneista muistuttavan palasen.
Tällä kompensoidaan tuulitunnelissa ilmenneitä vaikeuksia etusiiven toiminnassa.
Lisäksi takasiiven vaakasuorat leikkaukset on kehitelty Toyotan ideoista.
Ja siis TS:n mukaan Ferrari kopio Toyotaa! :D
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki


Kyllä on omituisen korkee keula? Siipi näyttää edestä hieman samanlaiselle kuin BARilla!
 

Finn75

Well-known member
Liittynyt
12.12.2001
Viestit
620
Sijainti
Jyväskylä
Muistaako kukaan tarinan Neweyn ultra pienestä etusiivestä joka tuotti niin paljon downforcea että auto "sakkasi". Ei noista siivistä voi sanoa mitään ennenkuin näkee melbournen aika-ajojen tulosliuskan.
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Musta Pekka sanoi:
ml et viittis ottaa tuon lapsen kuvaa pois tai edes muokata sitä pienemmäksi jos se edes liittyy aiheeseen mielestäsi jotenki.
Toyotan keula näyttää ihan lasten leikkilapiolta. Siitä viittaus hiekkalaatikkooon.
 

DeepBlue

Well-known member
Liittynyt
4.12.2003
Viestit
153
Finn75 sanoi:
Muistaako kukaan tarinan Neweyn ultra pienestä etusiivestä joka tuotti niin paljon downforcea että auto "sakkasi". Ei noista siivistä voi sanoa mitään ennenkuin näkee melbournen aika-ajojen tulosliuskan.
Eikä kyllä paljoa senkään jälkeen... :wink: :D
 

NiPzyyZ

Well-known member
Liittynyt
3.12.2004
Viestit
663
Finn75 sanoi:
Muistaako kukaan tarinan Neweyn ultra pienestä etusiivestä joka tuotti niin paljon downforcea että auto "sakkasi". Ei noista siivistä voi sanoa mitään ennenkuin näkee melbournen aika-ajojen tulosliuskan.
semmosen mä haluaisin nähdä!
 
Ylös