Uutisia, lööppejä, ajankohtaista - kesä 2010

  • Viestiketjun aloittaja Olga
  • Aloituspäivämäärä
Status
Ei avoinna uusille viesteille.

Jjusban

Newbie
Liittynyt
2.11.2000
Viestit
13447
Sijainti
(
En mä oikein ymmärrä, että joku haluaa vaikkapa Tampereelta lentää Vantaalle. Bussilla välin pääsee parissa tunnissa. Paljonkohan siinä nyt lentäen aikaa säästää, kun Tampereen keskustasta Pirkkalan kentälle bussimatka kestää jo 35 minuuttia.
Sinänsä sen ymmärtää, että ei tarvitse raahata matkalaukkua, bussiin, eikä bussista pois. Sen sijaan, että odottelisi seuraavaa bussia pysäkillä, voi viettää ajan mukavasti 10 euron tuopin parissa lähellä lähtöporttia. Jos on vaihtoaika sopivasti, niin lento taitaa ottaa 30 minuuttia ja bussi 2,5 tuntia.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Vehviläistä kiukuttaa
- Moni on viestittänyt siitä, että on ongelma kun käytetään niin paljon henkilöautoa. Yrityksissä kannattaa ehkä pohtia, että jos lentoliikenne on todella tärkeää siellä Seinäjoella tai Porissa tai Keski-Suomessa, niin käytetään sitten niitä lentoyhteyksiä, Vehviläinen toteaa.
Kyllähän sitä junallakin menee päälle 1,5 tuntia Tre-Hki. Pääsee vielä keskustasta keskustaan.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26889
Kyllähän sitä junallakin menee päälle 1,5 tuntia Tre-Hki. Pääsee vielä keskustasta keskustaan.
Niin no lähinnä noita lyhyitä lentoja käyttävät varmaan ne, jotka jatkavat Helsinki-Vantaalta ulkomaille. Mutta kun se ratayhteys tulisi kentälle niin matka-aika kentälle junalla olisi jo aika lyhyt. Tosin siinäkin on matkalaukun raahaamista, kun siinä varmaankin joutuisi junaa vaihtamaan.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Niin no lähinnä noita lyhyitä lentoja käyttävät varmaan ne, jotka jatkavat Helsinki-Vantaalta ulkomaille. Mutta kun se ratayhteys tulisi kentälle niin matka-aika kentälle junalla olisi jo aika lyhyt. Tosin siinäkin on matkalaukun raahaamista, kun siinä varmaankin joutuisi junaa vaihtamaan.
Eikun niin joo, mie ajattelin ihan jotain muuta...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Sinänsä sen ymmärtää, että ei tarvitse raahata matkalaukkua, bussiin, eikä bussista pois. Sen sijaan, että odottelisi seuraavaa bussia pysäkillä, voi viettää ajan mukavasti 10 euron tuopin parissa lähellä lähtöporttia. Jos on vaihtoaika sopivasti, niin lento taitaa ottaa 30 minuuttia ja bussi 2,5 tuntia.
Matka-aika pitää luonnollisesti laskea lähtöpaikan ulko-ovelta määränpään ulko-ovelle. Ei liikennevälineessä vietettynä aikana.

Kai tampereellakin bussiterminaali on, ettei tarvitse pysäkillä seisoskella, vaan bussia voi odotella kahvin tai tuopin ääressä? Kummassakohan loppujen lopuksi matka-laukkua pitää enemmän raahata, bussiterminaalissa vai lentoasemilla?

Ei kumpikaan matkustusmukavuudessa kuitenkaan junalle pärjää.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26889
Sinänsä sen ymmärtää, että ei tarvitse raahata matkalaukkua, bussiin, eikä bussista pois. Sen sijaan, että odottelisi seuraavaa bussia pysäkillä, voi viettää ajan mukavasti 10 euron tuopin parissa lähellä lähtöporttia. Jos on vaihtoaika sopivasti, niin lento taitaa ottaa 30 minuuttia ja bussi 2,5 tuntia.
Joo kyllä mä toinkin pointin ymmärrän. Lähinnä tämä taitaa koskea niitä, jotka eivät maksa lentolippuaan itse :D Pikaisen vilkaisun perusteella tuollainen menopaluulento Pirkkalasta Vantaalle olis halvimmillaan 176€ lokakuussa. Bussilippu 44€.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Jossain paikoissahan on lentokenttäjunissa sellainen palvelu, että tsekkauksen voi tehdä jo lentokenttäasemalla ja luovuttaa matkalaukun (pl. käsimatkatava luonnollisestikin) jo siinä vaiheessa).

Suomen lentokenttäjunaan moista tuskin saataisiin ennen vuotta 2055, puhumattakaan jostain liityntäjunasta Porista tms.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24286
Sijainti
lappeen Ranta
Kummassakohan loppujen lopuksi matka-laukkua pitää enemmän raahata, bussiterminaalissa vai lentoasemilla?
Veikkaan, että lentoasemalla joutuu kaikkein vähiten raahaamaan matkalaukkuja. Loppuviimeksihän ne toimitetaan sitten jokunen kuukausi matkalta palaamisen jälkeen suoraan kotiovelle vissiin :doubtful:.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Vehviläistä kiukuttaa


Kyllähän sitä junallakin menee päälle 1,5 tuntia Tre-Hki. Pääsee vielä keskustasta keskustaan.
Ei kait ne bisnesmatkailijat kaikki keskustasta keskustaan mene? Konttorit ja tuotantolaitokset sijainnevat hieman sivummalla. Taksin ottavat jokatapauksessa kentälle/asemalle, kun eivät jaksa paikallisbussiaikataulija ja linjoja opiskella. Jos rahaa löytyy, kynnys junan tai bussin käyttämiseen lienee korkeampi. Helpoiten selviää kun lentää ja ottaa taksin. Ei tarvii lipuntarkastajien kanssa tapella onks väärä vai oikea lippu.
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Hesari sanoi:
Venäläisräppäri vankilaan poliisin pilkkaamisesta

Venäläinen rap-artisti Noize MC on tuomittu kymmeneksi päiväksi vankeuteen poliisin pilkkaamisesta.

Noize MC, oikealta nimeltään Ivan Alexeyev, kutsui poliiseja "eläimiksi" esiintyessään Volgogradissa Etelä-Venäjällä viime lauantaina. Hänen kappaleensa Kuri Bambuk käsittelee poliisien väkivaltaista käytöstä.

Alexeyevin edustajan mukaan poliisit eivät pitäneet kappaleen esittämisestä. Poliisi pidätti Alexeyevin keikan päätyttyä. Eilen maanantaina tuomioistuin langetti hänelle häiriökäyttäytymisestä kymmenen päivän vankeustuomion. Volgogradin poliisin mukaan Alexeyevin kielenkäyttö häiritsi yleistä järjestystä.
Miliisi pamputtaa kumisella pampulla, u-aa u-aa.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26889
2014 pitäis tuon kehäradan olla valmis. Silloin pääsee Tampereelta junalla Helsinki-Vantaalle nopeimmillaan 1,5 tunnissa. Muistaakseni tuossa oli toinen vaihtoehto, että päärata olisi kiertänyt lentokentän kautta, mutta se oli liian kallista.
 

jjv

Arschloch
Liittynyt
4.5.2005
Viestit
26889
Kun meille tulee konserninjohdosta vieraita niin lentävät ulkomailta Vantaalle ja sieltä Pirkkalaan (pisneksessä tietty). Sieltä sitten taksilla 50km takaisin Helsinkiin päin ja seuraavana päivänä takaisin. Minä unohdan valot päälle huoltolan vessaan jumalauta yhdeksi yöksi niin tuhlaajapojaksi haukkuvat ja varmaan ilmastonmuutoskin meni mun piikkiin...no joo sori, vähän aiheenvierestä :eek:
 
Viimeksi muokattu:

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Euron loppu hyödyttäisi kaikkia

Euroalueen hajoaminen ei suistaisi euromaiden taloutta kaaokseen. Päinvastoin, rahaliiton loppu olisi euromaiden kivuttomin ja nopein tie talouskriisistä uuteen kasvuun. Näin väittää Euroopan arvostetuimpiin kuuluva analyysiyhtiö, jonka mukaan tavoitteissaan epäonnistunut rahaliitto vain pitkittää euroalueen taantumaa.

Jan Hurri
4.8.2010 06:01

Euroalueen talous- ja rahaliitto EMU ja samalla nykyinen euro tuskin pysyvät enää koossa viittä vuotta pidempään. Todennäköisemmin euro hajoaa mahdottomuuteensa jo muutaman lähivuoden kuluessa.

Näin arvioi Euroopan arvostetuimpiin kuuluva analyysiyhtiö, kansainvälisten suursijoittajien tarkoin seuraama brittiläinen Capital Economics heinäkuussa julkaisemassaan tutkimusraportissa.

Euroalueen todennäköinen hajoaminen ei silti ole yllättävin yhtiön ekonomistien johtopäätöksistä.

Yllättävämpi ja omaperäisempi on raportin väite, jonka mukaan euroalueen hajoaminen olisi euromaille nopein ja kivuttomin tie ulos nykyisestä talouskriisistä.

Yhtiön mukaan rahaliiton pitäminen koossa väkisin vain pitkittäisi koko euroalueen taantumaa ja suistaisi heikoimmat jäsenmaat vuosien tai jopa vuosikymmenten mittaiseen deflatoriseen lamaan.

Euron loppu olisi
koko Euroopan etu

Capital Economics tyrmää huolellisesti perustellen tulkinnan, jonka mukaan rahaliiton hajoaminen suistaisi euroalueen tai pahimmillaan koko maailmantalouden jopa Lehman-shokkia pahempaan kaaokseen.

Alkuvuoden mittaan moni muukin analyysiyhtiö ja suurpankin analyysiyksikkö on käsitellyt raporteissaan rahaliiton mahdollista hajoamista ja eurorikon todennäköisiä seurauksia.

Valtaosa aiemmista raporteista on päätellyt euron osittaisestakin hajoamisesta koituvan eroavalle tai eroaville maille enemmän haittaa kuin hyötyä. Siksi enemmistö aihetta käsitelleistä tutkimuksista on päätellyt euron pysyvän puutteistaan huolimatta koossa.

Jo pitkään euroa kriittisesti käsitellyt Capital Economics päättelee puolestaan, että rahaliiton hajoaminen hyödyttäisi yhtä hyvin etelän velkaisimpia euromaita kuin pohjoisen vähemmän velkaisia jäsenmaita.

EMU:n hajoaminen olisi yhtiön mukaan hyvä uutinen koko Euroopan talousnäkymille.

Politiikka viivyttää
suurta remonttia

Nykymuodossaan ja viimeaikaisilla talous- ja rahapolitiikan linjauksilla koko euroalue on menossa yhä syvemmälle vaikeuksiin, Capital Economics arvioi.

Euromailla on yhtiön mukaan edessään heikkoa ja vielä heikompaa talouskehitystä, elleivät europäättäjät vihdoin myönnä rahaliiton epäonnistumista ja tee tarvittavia muutoksia – eli käynnistä purkutöitä.

Yhtiö tosin arvioi suurten päätösten viipyvän mahdollisesti vielä ainakin muutaman vuoden, sillä pelissä on liian paljon poliittista arvovaltaa.

Capital Economics veikkaa kuitenkin, että viimeistään viiden vuoden kuluessa rahaliitto hajoaa. Kevään ja kesän mittaan hajoamisen todennäköisyys on yhtiön mukaan noussut jo yli 50 prosentin.

Suomeksi sanottuna analyysiyhtiö arvioi, että euroalueen hajoaminen viiden lähivuoden kuluessa on todennäköisempää kuin rahaliiton pysyminen koossa.

Kolme syytä
kurimukseen

Nykymenolla euroalueen heikoimpia jäsenmaita, Portugalia, Italiaa, Irlantia, Kreikkaa ja Espanjaa (niin sanottuja PIIGS-maita) uhkaa Capital Economicsin mukaan vuosien tai jopa vuosikymmenien mittainen lama ja deflaatiokierre.

Nämä euroalueen velkaisimmat ja heikoimmat jäsenmaat uhkaavat suistua kurimukseen karkeasti pelkistäen kolmesta syystä:

1) Ylivoimaisen suureksi paisunut julkisen talouden velkataakka,

2) Euroaikana yhä surkeammaksi rapautunut kilpailukyky suhteessa Saksaan ja muihin vahvimpiin euromaihin, ja

3) Saksan ja muiden pohjoisten euromaiden jääräpäinen tukeutuminen vientivetoiseen kasvuun ja kotimaista kysyntää kuristavaan talouspolitiikkaan.

Tällä reseptillä heikoimmilla ja velkaisimmilla euromailla ei ole analyysiyhtiön mukaan minkäänlaisia mahdollisuuksia selvitä talouskriisistään ilman vuosikausien kärsimystä.

PIIGS-maiden vuosien deflatorinen lama heikentäisi yhtiön mukaan Saksan ja muiden pohjoisten euromaiden vientinäkymiä ja näin pitkittäisi koko euroalueen taantumaa jopa vuosien mittaiseksi.

Paluu omiin valuuttoihin
olisi kaikille parasta

Etelän kriisimaat eivät analyysin mukaan selviä tästä kriisistä niillä julkisen talouden kiristysohjelmilla, joihin Saksa ja muut suuret euromaat niitä pakottavat. Päinvastoin, talouskuritus pahentaa kriisimaiden jamaa.

Sen sijaan ero eurosta avaisi tien samanlaiseen vientivetoiseen kasvuun, jollaisen avulla esimerkiksi Suomi nousi 1990-luvun lamasta. Kreikankin vienti saisi vauhtia uuden drakman voimakkaasta heikkenemisestä.

Kansallisten valuuttojen voimakas devalvoituminen olisi Capital Economicsin mukaan alijäämäisimmille euromaille nopeampi ja pienemmän tuskan tie kasvuun kuin muuten kärsittävä vuosien deflaatio.

Euron hylkääminen sujuisi yhtiön mukaan vähimmin vaurioin, jos lähtijämaat samalla toteuttaisivat vanhojen euromääräisten velkojensa saneerauksen.

Velkasaneeraus tarkoittaisi esimerkiksi lainavaluuttojen muuttamista eurosta uusiksi kansallisiksi valuutoiksi, laina-aikojen pidentämistä, nimelliskorkojen alentamista tai näiden jonkinlaista yhdistelmää.

Euron hylkääminen olisi yhtiön mukaan paras vaihtoehto myös Saksalle ja muille vahvimmille euromaille, etteivät nekin juuttuisi keskinäiseen Saksan hallitsemaan kilpailukykykisaan.

Uuden D-markan voimakas vahvistuminen leikkaisi Saksan vientiylijäämää ja vauhdittaisi maan kotimaista kysyntää. Saksalaiset vaurastuisivat, ja muu Eurooppa saisi Saksasta oivan vientimarkkinan.

Suurpankit varautuvat
jo rahaliiton rakoiluun

Rahaliiton rakoiluun tai suoranaiseen hajoamiseen uskoo Capital Economics -yhtiön lisäksi kasvava osa rahoitusmarkkinoiden ja talouden ammattilaisista.

Kanadalainen RBC Capital Markets toteutti kesällä kyselytutkimuksen, jossa se tiedusteli arvioita euron kohtalosta 440:ltä maailmanlaajuisesti toimivan pankin ja yrityksen johtajalta.

Puolet vastaajista arveli ainakin yhden euromaan eroavan rahaliitosta vuoden 2013 loppuun mennessä. Neljäsosa yritysjohtajista ja pankinjohtajista ennusti rahaliiton täydellistä hajoamista.

Viime viikolla talouslehti Financial Times kertoi, että kansainväliset suurpankit ovat ryhtyneet varautumaan yhden tai useamman euromaan lähtöön rahaliitosta. Varautuminen on ilmennyt esimerkiksi velkakirja- ja johdannaiskaupan sopimusten muotoilussa.
http://www.taloussanomat.fi/kansantalous/2010/08/04/euron-loppu-hyodyttaisi-kaikkia/201010678/12
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Otetaan ennemmin lisää noita tötterömaita mukaan, niin saadaan koko paska romahtamaan, kyllä Suomi maksaa.
 
Status
Ei avoinna uusille viesteille.
Ylös