V8 moottorien tasaväkisyys

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
FIA:stahan ei koskaan tiedä, mutta eiköhän pitkän tähtäimen suunnitelmana olisi nostaa pääpaino jälleen moottorien kehitykselle aeron sijasta.

Tosin, jos jo kaudeksi 2010 suunniteltu radikaali aeron vähentäminen toteutuu, niin mihin sitten raha hassataan kun moottoriakaan ei saa kehittää ennen 2013? Riippuu tietysti mitä säännöt sitten tulisivat sanomaan etu- ja takasiiven kehittämisestä ja muusta auton rungosta. Toisaalta meneehän tämä hyvin yksi yhteen budjettikaton kanssa. :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Silk Cut Jaguar sanoi:
FIA:stahan ei koskaan tiedä, mutta eiköhän pitkän tähtäimen suunnitelmana olisi nostaa pääpaino jälleen moottorien kehitykselle aeron sijasta.

Tosin, jos jo kaudeksi 2010 suunniteltu radikaali aeron vähentäminen toteutuu, niin mihin sitten raha hassataan kun moottoriakaan ei saa kehittää ennen 2013? Riippuu tietysti mitä säännöt sitten tulisivat sanomaan etu- ja takasiiven kehittämisestä ja muusta auton rungosta. Toisaalta meneehän tämä hyvin yksi yhteen budjettikaton kanssa. :rolleyes:
Ei sitä "aeroa" mihinkään vähennetä. Jos jollain on isompi etusiipi, niin ei sillä silloin ole enemmän "aeroa", vaan todennäköisesti enemmän downforcea.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
Jos siivet otetaan pois, niin varmaankin autosta tulee tällöin vähemmän aerodynaaminen. Ehkä jopa tämän ymmärsitkin, mutta olisin minäkin käyttänyt pilkunnussinta mahdollisuuden.

Ja nämä ehdotukset olikin jo kaudelle 2009... lähde. Tosin tätä uutista en ole löytänyt mistään luotettavammasta paikasta. En taida pidätellä hengitystä.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Silk Cut Jaguar sanoi:
Jos siivet otetaan pois, niin varmaankin autosta tulee tällöin vähemmän aerodynaaminen. Ehkä jopa tämän ymmärsitkin, mutta olisin minäkin käyttänyt pilkunnussinta mahdollisuuden.
Jos vaikka takasiipi otetaan pois, niin autosta tulee enemmän aerodynaamisempi.

Alkaa olla porukka vähä sekasin tän kans, ehkä itsekin jo. :rolleyes:
 

formulaX

Well-known member
Liittynyt
30.3.2002
Viestit
248
Nyt kun V8 moottorit on jäädytetty ja säännöillä rajautuneet tasaväkisiksi. Olisi aika säännöillä avata mahdollisuus hybridi-virityksille ja hukkaenergian varastointiin ja sitä kautta kilpa-auton energian käytön hyötysuhteen parantamiseen. Uusilla keksinnöillä voisi avata tallille menestystien ja tuoda kuluttajille jotain uutta ja ihmeellistä.

Esim. akkutekniikassa on vielä varaa parantaa ja uusilla nanotekniikoilla saadaan ihmeitä aikaan. Stirling-moottorit voisivat toimia kivasti, kun formuloissa tuhansien asteiden lämpötilaeroja autossa. Sähkömoottorit vanteiden sisälle integroituna, voisi jarrutuksissa kerätä sähköä niillä ja kiihdytyksissä käyttää moottorina. Jotain tällaista on suunniteillakin jopa. Toivottavasti keksivät hyvän alustan viritellä uusia ideoita.

Mielestäni f1 edustaa kehitystä ja uusia innovaatioita, joista vasta unelmoidaan henkilöautoissa.
 

Silk Cut Jaguar

Well-known member
Liittynyt
18.6.2007
Viestit
3532
WebSlave sanoi:
aerodynaaminen

1. (fysiikka) ilmavirtausten kannalta sellainen, jolla on pieni ilmanvastuskerroin

http://fi.wiktionary.org/wiki/aerodynaaminen
Ei kai auta selitellä :eek: :D Mutta alunperin "aeron vähentämisellä" tarkoitin sen painotuksen vähentämistä osa-alueena, kuten kontekstina oli rahankäyttö. Sen jälkeen tulikin sammakko suusta...

formulaX sanoi:
Nyt kun V8 moottorit on jäädytetty ja säännöillä rajautuneet tasaväkisiksi. Olisi aika säännöillä avata mahdollisuus hybridi-virityksille ja hukkaenergian varastointiin ja sitä kautta kilpa-auton energian käytön hyötysuhteen parantamiseen. Uusilla keksinnöillä voisi avata tallille menestystien ja tuoda kuluttajille jotain uutta ja ihmeellistä.
"KERS" eli kineettisen energian uudelleenkäyttö on jo tulossa. Itse asiassa vuoden 2009 teknisissä säännöissä ne jo sallitaan, jotka tosin on julkaistu jo joulukuussa 2006 kuten myös tämä aihetta kritisoiva pitkähkö artikkeli:

http://www.evworld.com/syndicated/evworld_article_1160.cfm

Tuon mukaan muut sääntömuutokset (mm. auton minimipaino) uhkaisi vesittää koko jutun. HUOM. voi siis olla vanhaa tietoa, kun on yli vuoden vanha juttu.
 
Viimeksi muokattu:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
formulastara sanoi:
Ei sitä "aeroa" mihinkään vähennetä. Jos jollain on isompi etusiipi, niin ei sillä silloin ole enemmän "aeroa", vaan todennäköisesti enemmän downforcea.
Oberfeldwebel sanoi:
Jos vaikka takasiipi otetaan pois, niin autosta tulee enemmän aerodynaamisempi.

Alkaa olla porukka vähä sekasin tän kans, ehkä itsekin jo. :rolleyes:
Kaks äärettömän hauskaa kuittausta.. :thumbup:
Noh, kerrankos sitä puuhun haksahtaa..
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Mun mielestä uutta saa ja pitää tuoda formulaan...
Kunhan se vaan tehdään järkevästi eli esim. niin, että ei siirrytä suoraan tekniikasta toiseen vaan sallitaan säännöissä järkevästi sekä vanha ja uusitekniikka. Toki tuo ei välttämättä ole helposti mahdollista aina, mutta itse tykkään siitä, että uutteen tekniikkaan siirrytään siten, että vanhaakin tekniikkaa voi käyttää... Esim. aika jolloin koneissa oli eri määrä sylintereitä tai kun MotoGP:ssä sai käyttää kakstahtisia ja nelitahtisia yhtäaikaa...

Sieltä sit se parempi tekniikka voittaa ja toinen poistuu.. Samalla saadaan kenties mielenkiintoista kilpailua kun joku voi ottaa riskin ja siirtyä uuteen ennen jotain toista tallia...jne jne...
 

Slimedge

Well-known member
Liittynyt
2.11.2006
Viestit
104
Sijainti
SuomiFinland
Ghost_Glove sanoi:
Mun mielestä uutta saa ja pitää tuoda formulaan...
Kunhan se vaan tehdään järkevästi eli esim. niin, että ei siirrytä suoraan tekniikasta toiseen vaan sallitaan säännöissä järkevästi sekä vanha ja uusitekniikka. Toki tuo ei välttämättä ole helposti mahdollista aina, mutta itse tykkään siitä, että uutteen tekniikkaan siirrytään siten, että vanhaakin tekniikkaa voi käyttää... Esim. aika jolloin koneissa oli eri määrä sylintereitä tai kun MotoGP:ssä sai käyttää kakstahtisia ja nelitahtisia yhtäaikaa...

Sieltä sit se parempi tekniikka voittaa ja toinen poistuu.. Samalla saadaan kenties mielenkiintoista kilpailua kun joku voi ottaa riskin ja siirtyä uuteen ennen jotain toista tallia...jne jne...
samaa itse näkisin mieluusti tapahtuvan formulois, tämä nykyinen kehityksen jäädyttely on kyllä typerää... pitäis hiukan luovia sääntöjä siihen suuntaan kuin autoteollisuuskin kehityksessään suuntautuu, sikäli ne KERS systeemit kuulostaa mielenkiintoiselta... muutenkin f1:n pitäis olla uuden tekniikan kehittelyssä eturintamassa, saattaisipa autoteollisuuskin kiinnostua lisää sarjasta ja sen tuomista mahdollisuuksista...
 

Mickey

Well-known member
Liittynyt
22.3.2000
Viestit
8105
sakuraba sanoi:
Miksei nyt samalla laiteta koko paketti uusiks ja tehdään sellaiset moottorit, että niistä on jotain hyötyäkin maailmalle. Biobensa-moottorit turbolla. Mitä se bensa sitten onkaan, etanoli, metanoli tai vastaava. Kuitenkin sellainen mitä on helppo valmistaa ja on ympäristöystävällistä. Etanoli ei taida olla kovin helppoa valmistaa suuria määriä = siis siinä mittakaavassa, että joskus koko pallon autot kulkevat sillä.

edit. tuo biodiesel on varmaan ihan hyvä vaihtoehto mutta sen polttamiseen käy ihan hyvin normaalit dieselmoottorit, eikä täten mitään kovin suurta innovaation paikkaa sillä suunnalla ole.

Ameriikoissahan tuota metanolia on käytetty CARTissa??! Sellanen ongelma tuohon sisältyy että metanoli palaa kohtuu näkymättömällä liekillä...? Et jos vähän ruiskii ohi tankkauksessa ja syttyy palamaan auringon paisteessa, niin on vähän vaikeeta erottaa missä varsinaisesti palaa? :confused:
 
Ylös