Vähissä on Newey keinot mestaruuteen

  • Viestiketjun aloittaja entso
  • Aloituspäivämäärä

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
no joo, toisaalta aika hyvin siihen nähdenet Kimmelin alla on viime vuoden auto jota on päivitetty, ei varmaan moni aatellut kauden alussa tällaista? Vaikkei MM tulisikaan, niin kumpikin mitalisija on ihan asiallinen kun katsoo kalustoa... :)
Ensi vuonna sitten paremmalla kalustolla mestaruuteen asti! (viimestään) :)
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Mitä hirveetä tässä topicissa alunperin oli?

Eikö ole aivan normaalia että asiasta voi mainita jos Newey on todennut tosiasian?

Tilannehan on täysin selvä, Kimi ei voi voittaa MM:ää muuta kuin noiden kahden päävastustajan epäonnella!?

Ja mitä tulee Kimin sanomiseen, niin tottakai hän lähtee joka helvetin kisaan täysillä ja voittamaan! Mikä luuserisuhari sitä pitäis olla ettei lähtis, kun kuitenkin on kyse autosta ja tallista jolla voi voittaa jos hyvin menee, ilman muiden epäonneakaan!

Kisan voitto on kisan voitto ja mestaruus erikseen!
 

berra67

Well-known member
Liittynyt
11.2.2003
Viestit
923
Morkkaamatta Kimiä laisinkaan mutta nuo "Indyssä aja täysillä ja tsemppaa viimeisin päälle.." sehän on pelkkää huulten helinää lehdistöä varten...
Jos Kimi Inyssä ajaa täysillä ja tsemppaa....hmmmm....mitä se on tehnyt kauden aikaisemissa 15 kisassa?!?!?!? Kruisaillut??
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
ml:
Mun mielestä Kimin sijoitus on kutakuinkin kohdallaan kalustoon nähden, jopa hieman yläkanttiin.
Ai hieman yläkanttiin? Siis voiko joku vakavalla naamalla sanoa että MP4-17D -autolla pitäisi oikeasti pystyä taistelemaan vakavasti mestaruudesta? Älkää nyt naurattako. Tasaväkisillä autoilla ei Summelilla ja Montylla olisi ollut mitään jakoa tällä kaudella. Heidän onnensa että Kimi ajelee viimevuotisen Mäkin kehitysversiolla eikä MP4-18:lla.
 

h@nz

Well-known member
Liittynyt
24.8.2001
Viestit
190
Sijainti
Laru
Karpow:
....Faktahan on se, että vaikka Kimi voittasi KAIKKI loput kisat ja Schumin, sekä Montoyan sadalla kierroksella molemmissa kauden viimeisissä kisoissa, ei se paljoa auta, jos Schumi ja Monty ajavat sijoille 2-3. Se riittää heille. .:
Fakta on se että kun Kimi voittaa molemmat loput kisat, JPM on niissä molemmissa Toinen ja Suurmacher kolmas, niin Kimipä voittaa silloin MM; tosin tasapisteillä JPM:n kanssa ja pisteen edellä Schumia. Ja tämä ratkaisu on aivan mahdollinen (ei kovin todennäköinen), eli ei epäonnea välttämättä muille edes tarvita, joskin - rehellisyyden nimissä on sanottava - Suurmacherille sitäkin soisin!
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Calvin:
Siis voiko joku vakavalla naamalla sanoa että MP4-17D -autolla pitäisi oikeasti pystyä taistelemaan vakavasti mestaruudesta? Älkää nyt naurattako. Tasaväkisillä autoilla ei Summelilla ja Montylla olisi ollut mitään jakoa tällä kaudella. Heidän onnensa että Kimi ajelee viimevuotisen Mäkin kehitysversiolla eikä MP4-18lla.
Mä oon kyllä sitä mieltä, että on Kimin kannalta paljon parempi, ettei hän ole joutunut ajamaan MP4/18:sella, sen verran hitaampi ja epäluotettavampi se on testeissä ollut. Olisi mestaruushaaveeetkin karannut jo aikoja sitten...

Kuten Ron Denniskin on useasti sanonut, ei vanhasta mallista ole juuri mitään jäljellä, niin paljon uutta osaa Kimin nykyisessä kaarassa on. Kimi on voinut saada jopa etua siitä, että ajaa kehitysversiolla, sillä heillä on ollut auton tuntemus parempaa kuin täysin uusilla malleilla aloittaneilla. Täytyy myös muistaa, että viime kaudenkin Ferrari oli kehitysversio F2001:sesta, aivan kuten Häkkisen -99 kauden Mäkkäri oli -98 versiosta.

<small>[ 24-09-2003, 17:01: Message edited by: Juhis ]</small>
 

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Kimi on voinut saada jopa etua siitä, että ajaa kehitysversiolla, sillä heillä on ollut auton tuntemus parempaa kuin täysin uusilla malleilla aloittaneilla.
Etua? Kumma ettei Ferrari ja Williamskin sitten ajata kuskeja vanhoilla autoillaan, jos siitä kerran saa etua. :rolleyes:
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Dominic:
Kimi on voinut saada jopa etua siitä, että ajaa kehitysversiolla, sillä heillä on ollut auton tuntemus parempaa kuin täysin uusilla malleilla aloittaneilla.
Etua? Kumma ettei Ferrari ja Williamskin sitten ajata kuskeja vanhoilla autoillaan, jos siitä kerran saa etua. :rolleyes:
Naulan kantaan :D Kaikki vaan vanhat autot kehiin ja baanalle, niin kyllä sitä etua alkaa löytymään.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Juhis:
Calvin:
Siis voiko joku vakavalla naamalla sanoa että MP4-17D -autolla pitäisi oikeasti pystyä taistelemaan vakavasti mestaruudesta? Älkää nyt naurattako. Tasaväkisillä autoilla ei Summelilla ja Montylla olisi ollut mitään jakoa tällä kaudella. Heidän onnensa että Kimi ajelee viimevuotisen Mäkin kehitysversiolla eikä MP4-18lla.
Mä oon kyllä sitä mieltä, että on Kimin kannalta paljon parempi, ettei hän ole joutunut ajamaan MP4/18:sella, sen verran hitaampi ja epäluotettavampi se on testeissä ollut. Olisi mestaruushaaveeetkin karannut jo aikoja sitten...

Kuten Ron Denniskin on useasti sanonut, ei vanhasta mallista ole juuri mitään jäljellä, niin paljon uutta osaa Kimin nykyisessä kaarassa on. Kimi on voinut saada jopa etua siitä, että ajaa kehitysversiolla, sillä heillä on ollut auton tuntemus parempaa kuin täysin uusilla malleilla aloittaneilla. Täytyy myös muistaa, että viime kaudenkin Ferrari oli kehitysversio F2001:sesta, aivan kuten Häkkisen -99 kauden Mäkkäri oli -98 versiosta.
itse asiassa ei ole todellakaan sama... mm. 99 mäcissä oli eri runko, mm. kapeampi, keulan aerodynamiikka erilainen, kuski istuu taaempana, peräpää on kompaktimpi, jäähdyttimien paikkoja muuteltu ymymym)... -99 mäcci oli johdannainen edellis vuoden autosta, eli siis täysin uusi auto jossa oli tosin jalostettu edellisvuoden keksintöjä... mutta mm. rungoltaan, moottoriltaan ja aerodynamiikaltaan pystyy puhumaan aivan eri autosta, mulla on olemassa vielä Piolan tekemä vertailu noiden kahden välillä, voin kyllä kaivaa sen jos et muuten usko...
Ferrarilla taas 2001 malli oli johdannainen F2000 mallista (samaan tapaan kuin ed. mainittu mäcci.), F2002 on sitten jo aivan eri vehje, mm. moottori & vaihteistopaketti on aivan erilainen, runko samaten johtuen juuri tuosta tiiviimmästä peräpäästä... tämän vuoden GA taas on eräänlainen johdannainen viimevuodesta...

McLaren puolestaan rakensi kaudelle 2001 täysin uuden auton, johtuen mm. beryllium kiellon vaikutuksista moottorin kokoon... Kun kuskit kritisoivat läpi vuoden ko mallia, niin mäcci rakensi sitten uuden runko tyypin vuodelle 2002, josta sitten tehtiin ns. hybridi... tuossa MP4-17D mallissa vanhaa on enään oikeastaan monokokki ja etupään kaksoisköli, muuten se sitten onkin jo uus auto... (etujousitukseen en ota kantaa...)
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Joo, oikeassa olet. Olisi pitänyt tarkistaa faktat tarkemmin.

Mutta kuitenkin, jokainen varmasti tajusi pointtini viimeistään sen jälkeen kun luki
FO110K viestin.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
FO110K:
McLaren puolestaan rakensi kaudelle 2001 täysin uuden auton, johtuen mm. beryllium kiellon vaikutuksista moottorin kokoon... Kun kuskit kritisoivat läpi vuoden ko mallia, niin mäcci rakensi sitten uuden runko tyypin vuodelle 2002, josta sitten tehtiin ns. hybridi... tuossa MP4-17D mallissa vanhaa on enään oikeastaan monokokki ja etupään kaksoisköli, muuten se sitten onkin jo uus auto... (etujousitukseen en ota kantaa...)
Alkukaudesta oli MP4-17D:ssä ulkoisesti uutta takapään ripustus/jousitus ja aerodynamiikka. Moottori ja vaihteisto paketti oli kinnitykseltään ja rakenteeltaan samanlainen kuin vanhassakin, vaikkakin sisäisesti uusittu. Kesken kauden autoon tuli MP4-18:n eturipustus. Ennen monzaa sivupontooneihin tuli aerodynamiikaa 18:sta. Kaksoiskölikin taisi olla uusi.
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
oldez:
FO110K:
McLaren puolestaan rakensi kaudelle 2001 täysin uuden auton, johtuen mm. beryllium kiellon vaikutuksista moottorin kokoon... Kun kuskit kritisoivat läpi vuoden ko mallia, niin mäcci rakensi sitten uuden runko tyypin vuodelle 2002, josta sitten tehtiin ns. hybridi... tuossa MP4-17D mallissa vanhaa on enään oikeastaan monokokki ja etupään kaksoisköli, muuten se sitten onkin jo uus auto... (etujousitukseen en ota kantaa...)
Alkukaudesta oli MP4-17D:ssä ulkoisesti uutta takapään ripustus/jousitus ja aerodynamiikka. Moottori ja vaihteisto paketti oli kinnitykseltään ja rakenteeltaan samanlainen kuin vanhassakin, vaikkakin sisäisesti uusittu. Kesken kauden autoon tuli MP4-18:n eturipustus. Ennen monzaa sivupontooneihin tuli aerodynamiikaa 18:sta. Kaksoiskölikin taisi olla uusi.
Joo, varsinkin takapään uudistukset ennen Monzaa ovat merkitseviä 17D:ssä, vertaillessani kuvia on ero 4/18:aan kuitenkin melkoinen, jälkimmäisen perän ollessa reilusti kompaktimpi. Olisiko jollain vertailukuvia laittaa vierekkäin?
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Juhis:
Calvin
Siis voiko joku vakavalla naamalla sanoa että MP4-17D -autolla pitäisi oikeasti pystyä taistelemaan vakavasti mestaruudesta?
Kuten Ron Denniskin on useasti sanonut, ei vanhasta mallista ole juuri mitään jäljellä, niin paljon uutta osaa Kimin nykyisessä kaarassa on.
Toisaalta Kimi itse totesi ennen Monzaa(?) että autoon ei ole tullut mitään uutta sitten alkukauden doubtful

Villi veikkaus: Kimin loistava alkukausi tuuditti McLarenia niin paljon, että 18:ta ei turhia kiirehditty. Jos kausi olisi alkanut mollivoittoisemmin, olisi aikataulua uuden auton kanssa kiristetty ja sitä olisi ehditty testatakin ennen testikiellon alkamista.
Jos vertaa Williamsiin niin uusi auto heti, oli hidas, mutta kun saatiin kondikseen niin kappas: molemmat mestaruudet plakkariin (kenties wink ). Mac ei saa kunnon kokemusta 18:sta tällä kaudella, joten ensi kauden alku on taas takkuista?
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Mutku:
Juhis:
Calvin
Siis voiko joku vakavalla naamalla sanoa että MP4-17D -autolla pitäisi oikeasti pystyä taistelemaan vakavasti mestaruudesta?
Kuten Ron Denniskin on useasti sanonut, ei vanhasta mallista ole juuri mitään jäljellä, niin paljon uutta osaa Kimin nykyisessä kaarassa on.
Toisaalta Kimi itse totesi ennen Monzaa(?) että autoon ei ole tullut mitään uutta sitten alkukauden doubtful

Villi veikkaus: Kimin loistava alkukausi tuuditti McLarenia niin paljon, että 18:ta ei turhia kiirehditty. Jos kausi olisi alkanut mollivoittoisemmin, olisi aikataulua uuden auton kanssa kiristetty ja sitä olisi ehditty testatakin ennen testikiellon alkamista.
Jos vertaa Williamsiin niin uusi auto heti, oli hidas, mutta kun saatiin kondikseen niin kappas: molemmat mestaruudet plakkariin (kenties wink ). Mac ei saa kunnon kokemusta 18:sta tällä kaudella, joten ensi kauden alku on taas takkuista?
Höpönlöpön, Kimi nimenomaan totesi ennen monzaa että "Saamme joitakin uusia osia autoon, toivottavasti ne auttaa suorituskyvyssä" -tms
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4611
Sijainti
Kokkola
Ihan otsikkoon: Niinhän se tuntuu olevan. McLaren ilmoitti ensin etteivät laske mitään kolarien varaan, mutta kai se on sitten niin, että tuollaisessa tilanteessa jo joku voi tuollaista toivoa. Itsekin toivon, että tilanne tasoittuu, mutta ei nyt sentään siten, että kolareilla. Voihan tilanne tasoittua niinkin kuten kävi Unkarissa, eli että Kimi on useamman sijan pahinta uhkaajaansa eli Maikkelia edellä. Vaikka McLaren sopii Indyyn niin niinhän sopii Ferrarillekin. Kimin olisi ensisijaisen tärkeää onnistua Indyssä, koska Maikkelille Suzuka sopii kuin nenä päähän. Toisaalta, niinhän se on aina sopinut mutta Mikakin voitti Maikkelin siellä kaksi kertaa peräkkäin... Eihän tässä vielä ole mitään hätää. Kimin pitää kuitenkin saada 3 pistettä vähemmän kuin Maikkeli. Jos Maikkelilla ja Montoyalla on huonoa tuuria niin eihän Kimi tarvitse edes voittaa noita kisoja! Tosin voitto olisi syytä ottaa vähintään jommasta kummasta jäljellä olevasta kisasta... Kävi Montylle ja Maikkelille miten tahansa.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Siinäpä kuva MP4-17D mallista uudistuksien jälkeen:


Ja tässä surullinen kuva MP4-18 mallista:


Ei ne kovin tarkat tuon perän suhteen ole mut kai niistä selkeästi erottaa miten paljon pienempi tuo 18 mallin perä!
 

formulastara

Well-known member
Liittynyt
30.3.1999
Viestit
5691
Sijainti
hki finland
Paha ku toi 18 on paljon lähenpää kuvattu niin näyttää ylipäätään isommalta, siihen suhteutettuna toi perä menee kyllä tosi alas. Muutenkin 18:sta sivuprofiili on todella linjakas puolikaari, kun 4/17 näyttää vähän kyhäelmältä(nokka sieltä, perä täältä) suoraan sivulta ja ylhäältä sekä ylä/taka/sivuviistosta varmaan näkis paremmin noi mittasuhteet perän osalta. :)
 
Ylös