Vois kuvitella, että tilanne on kohtalaisen sama kuin 2005, jolloin renkaiden vaihto kiellettiin. Silloin käytiin tankkaamassa, eihän homma kummemmin muuttunut, ohituksia vain ei nähty. Nyt kun tankkausta ei oo, niin renkaat käydään vaihtamassa, ja jälleen mitään eroa ei huomaa.
Pre-2003 systeemissä kävi joskus niin, että joku pääsi kärjessä vetämään lujaa muita kevyemmällä karkuun ja kisa oli ohi parissa kierroksessa. Jotkut eivät siitä pitäneet, itselle kelpaisi tuon ajan taktinen elementti vaikka tylsäähän se on kun ei-suosikki painaa kärjessä karkuun.
Nykyisessä systeemissä tilanne pysyy melko tasaisena kisan alussa, mutta ohituksia ei juuri nähdä ilman kisan pilaavia turva-auto härdellejä. Miinuksena myös se että aika-ajotulokset on paskapaperia.
Uudessa systeemissä kisat pysyy alkuunsa yhtä tasaisina kuin nyttenkin. Ohi jos haluaa päästä
on pakko ohittaa. Tietenkin voi käydä vaihtamassa renkaat, mutta silloin joutuu tekemään enemmän ohituksia, kylläkin uusien renkaiden helpottamia ohituksia.
Tässä on vain sellanen ero, että nyt ei mennäkään bensan mukaan varikolle, vaan sen mukaan miten renkaat on kulunut ja mikä on oma sijoitus suhteessa pahimpiin kilpailijoihin.
Eli Kimi ajaa 2 sijalla Lewisin perseessä kiinni, molemmat odottaa toisen stoppia.. Heti kun Kimi tekee stopin niin Lewiskin tekee.. Ainut pelastus ois, että renkaat ei todellakaan kestäis puolta kisaa, siis ainakaan ne pehmeämmät.
Olishan siinä sellanenkin mahdollisuus että Kimi painostaa Hamia ja Hami pilaa renkaansa. Hami joutuu kurvaamaan varikolle. Toivottavasti kisan saa ajaa myös yksillä renkailla, muuten tuosta menee vähän itu. Mutta parempi se silti on ilman välitankkauksia :ahem:
Toisaalta jos on pakko vaihtaa renkaita, niin voihan Kimi tulla ennen Hamia sisään, ja ajaa yhden nopean kierroksen uusilla renkailla. Jos siis renkaanlämmittimet olis sallittuja :jaska: