Värään ketjuun postaaminen / moderointilinja

kouvotsvoni

Banjottu
Sijainti
Corsica
No kun se näyttää menneen henkilökohtaiseksi. Mikä sitten lie vaikutin mutta itsensä jäävääminen silloin on hyväksi ja delekoida asia toisille modeille. Toki "rauhaan jättäminen" tarkoitti siis vain tasapuolisuutta muiden kanssa ja erityisenä silmätikkuna olemisen lopettamista.
Mikä tässä keississä asettaa hänet "henkilökohtaisuuksiin menoksi"? Kirjoittaa asiaa väärään toikkiin moderaattoreiden mielestä, seuraus -> siirretään toisee toikkiin postaus. Kuka hävisi? Minä en keksi häviäjiä.

mikæl

Well-known member
Sijainti
Tampere
Mikä tässä keississä asettaa hänet "henkilökohtaisuuksiin menoksi"? Kirjoittaa asiaa väärään toikkiin moderaattoreiden mielestä, seuraus -> siirretään toisee toikkiin postaus. Kuka hävisi? Minä en keksi häviäjiä.
Eli sinä et löydä sanavalinoista tai tavasta ojentaa mitään tahdittomuutta tai vähättelyä liioin.

Turrinin "clogilaisten" tapaaminen ja sisäänlämpiävää selkääntaputtelua. Eikö tämä nyt Kimi-pätkiä lukuunottamatta kuuluisi nimenomaan Turrini-ketjuun? Ne Kimi-kohdat voi vaikka poimia erikseen ja laittaa tänne, ettei tarvitse lukea koko hölynpölyä löytääkseen sen otsikkoon liittyvän pätkän.

[size=-2]Ja tämä ei edelleenkään liity mitenkään Turriniin tai Nicoleen, vaan siihen, että mitä hemmettiä jotkin nettimiitit kuuluvat Kimi-ketjuun.[/size]

jupla

Well-known member
Sijainti
Kurjala
Moderaattorithan tekivät ihan oikein, kun siirsivät offtopicin omaan toikkiinsa.

Nicole oli varmasti nähnyt kovasti vaivaa ko. postin suhteen. Ja moderaattorit olisi varmaan voineet ilmaista asiat paremmin. Sikäli siis ymmärrän nassutuksen siitä millä sävyllä ja ilmaisuilla modet aiheesta kommentoivat.

Tosin eihän sen, että kirjoittaisi asiat oikeaan toikkiin pitäisi olla mitään rakettitiedettä. Eli jos toistuvasti on samasta asiasta huomautettu tokihan siinä saattaa hiukan jopa viilipyttymäisimmätkin modet sanoa asioita suorempaan sävyyn kuin ehkä kannattaisi.

Hätiköity johtopäätös.

Eiköhän nuo mieti nytkin, että...jaa-a...meniköhän tässä jotain pieleen. Ja nimenomaan siksi kun Nicole ei ole mikään häirikkö (tosin modeja voisi uskoa ilman nassutusta) ja moderoinnin tehtäviin ei kuulu käyttäjien karkoitus.

Mutta WFT eiku...WTF mä tästä aloin kirjoittamaan....:eek:
Olen samaa mieltä Nomin kanssa :eek: Eli lienee jo aika siirtyä forumilta takaoikealle..

WebSlave

Trackman
Julkinen ojentaminen ja opettaminen sen sijaan, että olisivat yksinkertaisesti lähettäneet privan ja vähin äänin siirtäneet matskun sinne missä haluavat sen sijaitsevan. Way to go guys, way to go.. :thumbup:
Privaakin on toki käytetty, niin Nicolen kuin muidenkin tapauksessa. Siinä on vain se huono puoli, että jokaista pitää sitten ohjeistaa erikseen, eikä kukaan muu opi toisen virheistä tai tiedä moderointilinjasta.

mikæl

Well-known member
Sijainti
Tampere
Privaakin on toki käytetty, niin Nicolen kuin muidenkin tapauksessa. Siinä on vain se huono puoli, että jokaista pitää sitten ohjeistaa erikseen, eikä kukaan muu opi toisen virheistä tai tiedä moderointilinjasta.
Joo, harva arvasi kyseessä olevan "sisäänlämpiävää selkääntaputtelua" tai "koko hölynpölyä" tai "mitä hemmettiä jotkin nettimiitit kuuluvat" tai "jonkin italialaisen toimittajan fanitapaamisjorinoita". Näillä ilmaisuillasi sinä sitten ohjeistit meitä siinä mitä se Nicolen postaaman asian sisältö sitten oikein mielestäsi oli ja että miten edustamasi moderointilinja suhtautuu tälläisen kirjoittajaan.

Ei voi mitään, ollaan eri linjoilla. Minä jos olisin mode niin laittaisin Sinut jäähylle henkilökohtaisuuksiin menevän kielenkäyttösi vuoksi ja asemasi väärinkäytöstä. Samalla miettimään suvaitsevaisuutta. Ja pyytäisin Nicolelta anteeksi ja keskustelisin vähemmän vakavana asiana siitä mihin otsikkoon aihepiiri parhaiten sopisi. Voikos tätä ehdottaa jonnekin?

Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Minä jos olisin mode niin laittaisin Sinut jäähylle henkilökohtaisuuksiin menevän kielenkäyttösi vuoksi ja asemasi väärinkäytöstä.
Meillä on varsin erilainen käsitys henkilökohtaisuuksiin menosta. Minulle se tarkoittaa henkilön ja hänen kykyjensä arvioimista tämän tekojen sijaan. En ole arvostellut Nicolea tai hänen kykyjään. Se mitä mieltä olen Turrinin tekstistä (väärässä paikassa) ei ole Nicolen arvostelua.

-Edit- Tämä on mielestäni henkilökohtaisuuksiin menoa. Mitä mieltä olet, pitäisikö tuollaisesta jäähyttää?

Viimeksi muokattu:

mikæl

Well-known member
Sijainti
Tampere
Meillä on varsin erilainen käsitys henkilökohtaisuuksiin menosta. Minulle se tarkoittaa henkilön ja hänen kykyjensä arvioimista tämän tekojen sijaan. En ole arvostellut Nicolea tai hänen kykyjään. Se mitä mieltä olen Turrinin tekstistä (väärässä paikassa) ei ole Nicolen arvostelua.
No hyvä niin. Mutta eikö sinustakin näin jälkikäteen nuo ilmaisut vaikkapa sitten Nicolen välittämän tekstin sisällöstä ollut hieman tahdittomat huomioiden, että ne kirjoitti mode ja siksi olivat omiaan kärjistämään niin Nicolen turhautumista ison vaivan nähneenä kuin niitä lukevien paheksuntaa asian pompottelusta.

Ja taas toisaalta Nicole tuon käännöstyön jälkeen kokee varmasti tuon sorttisen sisällön arvostelun melko henkilökohtaiseksi - varsinkin jos sillä on taipumus toistua. Samaten se modena ja siten mielipiteen rakentajana ottaa kantaa vähemmän asiallisesti itse sisältöön ja varmasti ohjaa myös muita käyttäytymään samoin.

Toki oikeaan otsikkoon olisi asian saanut ohjattua toisinkin. Nyt koko kirjoittelusta vietiin into ja juuri keskustelun avaukset, mielipiteiden tuonti muualta ja taustojen selvitys virittäisivät chatin käyttöä eivät millään tapaa rikkoneet mitään etikettiä. Näitä pitäisi paremminkin kannustaa ja nyt lytättiin, vieläpä moden ominaisuudessa.

Eikä Nicole tai kukaan yksittäin ole vastuussa siitä, että näille oli hyvin joutava otsikko formuloiden asiapuolella ja vieläpä melko ylhäällä. Sen sijaan, että kummastusta ei herätä saman toikin juupas-eipäs jorinat niin annas kun joku tuo italialaista Kimin faniasiaa Kimin toikkiin sinne niin siitä syntyi häly. Jos joku kuvailee siellä Kimin työskentelyä mekaanikkojen kanssa niin miten sen lainaat asiayhteydestään kun itse asia on alunperin italiaksi ja lukijat toivovat Nicolelta kokonaisia käännöksiä tai miten näiden käännösten eri asiat ripottelee eri alueille.

Toki oikea olisi varmasti ollut Turrinin toikki mutta nimimerkki varmasti halusi myös asiapuolen lukijoita herätellä lukemaan koska siellä sitä on kovin toivottu. Linkkikin vaapaalle olisi asian toki ajanut - mutta niin sen olisi voinut modenkin osalta tehdä.

Jos nyt osaat Nicolelta anteeksi pyytää - niin voisihan tuo Turrini pysyä vapaalla ja asiapuolelle oma otsikko johon tulee ilmoitus kun uusia kirjoituksia ilmaantuu. Siksi tuo vain on hankala kuvio, että juuri näistä saa monesti jutunjuurta ja asiapuoli menettää silloin tämän rikkastavan vaiukutuksen.

Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
No hyvä niin. Mutta eikö sinustakin näin jälkikäteen nuo ilmaisut vaikkapa sitten Nicolen välittämän tekstin sisällöstä ollut hieman tahdittomat huomioiden, että ne kirjoitti mode ja siksi olivat omiaan kärjistämään niin Nicolen turhautumista ison vaivan nähneenä kuin niitä lukevien paheksuntaa asian pompottelusta.
Ottaen huomioon foorumin yleisen kielenkäytön tason, ei ollut erityisen tahditonta. "Hieman" ehkä (Turrinia kohtaan), mutta "hieman tahdittomasta" ei nouse joka kerta tällaista hulabaloota tai täällä ei muuta ehdittäisi tehdäkään kuin jutella toisten kielenkäytöstä. Moderaattorillakin on oikeus osoittaa turhautumista siihen, ettei foorumin käytäntöjä opita, vaan asiasta joudutaan toistuvasti huomauttamaan.
Ja taas toisaalta Nicole tuon käännöstyön jälkeen kokee varmasti tuon sorttisen sisällön arvostelun melko henkilökohtaiseksi - varsinkin jos sillä on taipumus toistua. Samaten se modena ja siten mielipiteen rakentajana ottaa kantaa vähemmän asiallisesti itse sisältöön ja varmasti ohjaa myös muita käyttäytymään samoin.
Yliarvioit moderaattorin vallan mielipidevaikuttajana. Sille en voi mitään, mikäli kääntäjä ottaa kääntämänsä sisällön liian henkilökohtaisesti tai ei osaa erottaa postaamiskäytäntöihin ja kääntämäänsä sisältöön kohdistunutta kritiikkiä toisistaan.

mikæl

Well-known member
Sijainti
Tampere
No eipä siinä sitten mitään. Olemme mielipiteemme ilmaisseet. Kiitos siitä.

Tsuhna

Absent Member
Sijainti
Toisaalla
Vai tämmöstä. Peesailen markojiitä silleen viisiin, että kyllä tässä molemmat osapuolet voisivat vilkaista peiliin. Postien lokerointi oikeisiin toikkeihin on tietysti foorumin toimivuuden kannalta suotavaa. Toisaalta foorumin "viranomaisten" tulisi mielestäni tarkkailla kielenkäyttöään virantoimituksessa. Tavan foorumistina höpistessä tietysti voi, saa ja pitääkin noudattaa tavan foorumistien tyyliä. Sen sijaan virkatehtävää suorittaessaan mode ei ole tavan foorumisti, tällöin tulisi käyttää korrektia ja neutraalia kieltä. Siihen ei kuulu sellaiset termit kuin "hölynpöly" ja "jorinat".

Tämä on sivullekirjoittaneen mielipide tapauksesta. En ala asiasta sen enempää vääntämään, kunhan nakkasin oman viiskytsenttiseni..

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
Arvostelu ei koskenut lainkaan käännöstä tai sen laatua. Kunhan siinä todettiin tekstin olevan väärässä paikassa.

Jossain välissä moderaattori-kommentit esitettiin nimettöminä moderaattorit nickin takaa, riippumatta kuka modeista sen kirjoitti. on se kumma, jos modet eivät saisi esittää omia mielipiteitään. En mä kyllä forumilla sen enempää kiinnitä huomiota modejen kommentteihin kuin muidenkaan. Modet vaan yrittää pitää jutut ja ketjut jollain tavalla tolkuissaan.

mikæl

Well-known member
Sijainti
Tampere
Arvostelu ei koskenut lainkaan käännöstä tai sen laatua. Kunhan siinä todettiin tekstin olevan väärässä paikassa....
Noh, väitettiin moden toimesta mm hölynpölyksi, hemmetin nettimiitingiksi jne. Mutta ei mulla ole tästä tarvetta enempää jauhaa. WS ilmaisi kantansa eikä tullut vastaan ja minä ilmaisin omani. Asia on nyt puitu ainakin omalta osaltani ja muut puhuvat omasta puolestaan. Ja hermostuin minäkin liki kiroilemaan, että ei sillä.

Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Noh, väitettiin moden toimesta mm hölynpölyksi, hemmetin nettimiitingiksi jne.
Ei liity käännökseen, vaan Turrinin tekstin sisältöön suhteessa sijaintiin. Sitä samaa se olisi ollut alkuperäiskielelläkin väärässä paikassa.

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Sijainti
Syylien välissä
Luin ainoastaan moderaattorien viestit tästä ketjusta ja mitein sisäisesti "että mistäs helvetistä täällä oikeen meuhkataan". Menen kuitenkin nurkkaan enkä kysy kyseistä kysymystä julkisesti.

jps

nimimerkkien jahtaaja
Sijainti
täällä
Noh, väitettiin moden toimesta mm hölynpölyksi, hemmetin nettimiitingiksi jne. Mutta ei mulla ole tästä tarvetta enempää jauhaa. WS ilmaisi kantansa eikä tullut vastaan ja minä ilmaisin omani. Asia on nyt puitu ainakin omalta osaltani ja muut puhuvat omasta puolestaan. Ja hermostuin minäkin liki kiroilemaan, että ei sillä.
Jos ko. teksti postataam Kimi Räikkös-toikkiin niin kyllä se siihen asiaan liittyen on täyttä hölynpölyä. Ja kirjoitus nimenomaisesti käsitteli Turrinin järjestämää nettituttujen miitingiä.

mikæl

Well-known member
Sijainti
Tampere
No kuten sanottu, olen eri mieltä. Mutta ei kummene tässä vänkäämällä. Ensi kerralla opiksi.

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Sijainti
Semminki
Eurydyxin kertomus on Turrinin ketjussa eikä myöskään siitä onko Turrini-ketjussa keskustelu sallittua. Niitä ei voinut pilkkoa, Turrinin artikkeli pohjusti Eurydyxin tarinaa ja ilman Eurydyxin tarinaa Turrinin artikkeli olisi ollut tyhjänpäiväinen.
Turriniketju on vapaalla, Kimiketju asiapuolella. Voisiko tämä olla merkittävä ero? Ehkäpä.
Vaan ei kai sillä ole enää väliä. Materiaalit on jo housussa ja kaikilla paha mieli.
Kirkkain silmin kohti uusia mielenpahoituksia nyt vaan itse jokainen!

FW08

Registered User of Talent
Sijainti
Behind the rabbit
Webslavelta --

Saa syyttää vainoharhaisuudesta mutta tulee tunne siitä että hänellä on jotakin henkilökohtaista minua vastaan - en välitä siitä kuka tykkää minusta vai tykkääkö kukaan mutta ujolle ihmiselle se on aika kova paikka huomata että taas käydään keskustelua minusta.
Tähän voin vain todeta, että samanlainenhan se on kaikkia kohtaan. Tai sitten ollaan vainoharhaisia yhdessä.

Tosin en edelleenkään näe mitään ongelmaa tämän tapauksen moderoinnissa.

Bobakki

@f1hog
Sijainti
En oo mistään kotosin
Ei sillä ole mitään väliä enää mutta uteliaisuudesta kysyisin mitä olisi tapahtunut jos Turrini-ketjussa olisi syntynyt asiakeskustelu?
--
Uteliaisuuttani kyselen, en muuten. Koska vaikka Turrinin artikkelit olisivat kuinka 'vapaita' niin ne synnyttävät itse asiasta keskustelua - ainakin muualla - ja joskus täälläkin ennenkuin siivet katkaistaan.
Keskustelualueiden kuvauksista:
Formula 1
Formula 1 -aiheiselle asiakeskustelulle. Vältä pelkkää chat-keskustelua.

F1-vapaa
Rennommalle F1-keskustelulle erilaisista Formuloihin liittyvistä lieveilmiöistä. Chattaaminen sallittu ja kaikki äänestykset tälle osastolle.

Tuo vapaa osio on aikanaan tehty sitä varten, että aiheesta kuin aiheesta voisi halutessaan vääntää niin, ettei nipottava moderaattori offtopiceihin tai muuhun rönsyilyyn puutu. Turrini-keskustelu taas sopii sinne jo sikälikin, ettei se varsinaisesti ole F1:iä, vaan siihen liittyvää asiaa tai ilmiötä koskeva keskustelu. Samoin sieltä ei ole mielestäni koskaan siirretty mitään F1-puolelle, vaan tässä kohdin on aina kunnioitettu otsikon perustajan päätöstä siitä, mihin osioon hänen otsikkonsa parhaiten sopii ja millaista keskustelua sen alla suodaan tai halutaan.

Viimeksi muokattu:

FW08

Registered User of Talent
Sijainti
Behind the rabbit
Niinpä, en kuulu tänne, se on jo selvinnyt. Olen eri mieltä moderoinnin kanssa sillä se jo ehti synnyttää asiakeskustelua ennen kuin Webslave puuttui asiaan.

Mutta samapa tuo enää. Täällä pelataan säännöillä joita minä en ole oppinut enkä tulekaan oppimaan koska olen parhaani tehnyt. Ja minulla on nyt hyvä mieli koska ei tarvitse miettiä minne laittaa mitäkin ja mitä puhua missäkin :thumbup:
Edelleen kehottaisin sinua harkitsemaan, koska täällä meininki on kuitenkin vapaampi kuin juuri missään muualla.

Eikä noista F1-keskustelun puolista tarvitse välittää, laittaa vaan jutun sopivan otsikon alle, oli se kummalla puolella tahansa.

Niitä muutamaa, jotka sanovat lukevansa vain F1-asiapuolta en kyllä ymmärrä. Itse en näe niissä puolissa mitään merkittävää eroa.

Ei kai kukaan olisi siitä valittanut jos F1-vapaan puolelle olisi keskustelua syntynyt, keskustelufoorumin osahan sekin on?