Se on totta, että Audin imago on noussut kohisten MB:n ja BMW:n tasolla, vaikka se vielä 15 vuotta sitten oli merkittävästi heikompi. Audin myynti on noussut ylemmän keskiluokan ja edustusautojen osalta merkittävästi, mutta silti ollaan vielä BMW:tä ja MB:tä jäljessä. BMW on noussut viimeisen 18 vuoden aikana MB:n rinnalle. BMW:n hyvä kehitys alkoi oikeastaan edustusautojen filosofian mullistaneen e32 korisen 700-sarjan esittelystä. Tuossa autossa yhdistettiin ensimmäistä kertaa edustus-limusiini ja ajamisen ilo. Sen jälkeen tuli E34 korinen 500-sarja joka vei markkinoita pappamaiselta w124 koriselta mersulta.
Samaan ajanjaksoon, eli vuosiin 1988-89 mahtuu myös Mersun palaaminen takaisin autourheilun maailmaan. Sporttiin panostetiin oikeastaan aivan mielettömiä summia, kun imago piti nosta BMW:n viitoittamalle linjalle. Rahaa lyötiin DTM-sarjaan, C-ryhmään, F1:een, CART:iin ja GT-autoihin. Tämä satsaus on näkemykseni mukaan pelastanut DaimlerChrysler yhtiön. Tämä päivänä autoja myydään ajamisen nautinnolla ja vanhalla imagolla Mersuja ei enää myytäisi.
Audilla tilanne on mennyt hieman päinvastaisesti. 80-luvun huikeaa menestystä ei oikein kyetty hyödyntämään myynnissä tai tuotteissa. Audi on sitävastoin joutunut panostamaan myytävien tuotteiden kehittelyyn merkittävästi muita enemmän. Toki Audit ovat parantuneet valtavasti, mutta silti ne on myynnissä jäljessä.
BMW on koko ajan jatkanut samalla politiikalla viimeisen 40 vuoden ajan. Merkki on ryydittänyt urheilullista mainetta kilpailumenestyksellä, mutta merkin urheilullisuuden perusta on mahtavissa autoissa. Voi sanoa valehtelematta, että muut merkit ovat markkinoinnissaan tulleet BMW:n ikiaikaiselle linjalle myydessään "ajamisen iloa" erilaisilla mainoslauseilla. Jopa Volvokin myy nykyään "hauskoja" autoja. Voin kuitenkin vakuuttaa, että BMW:n osaamista on sen omalla saralla vaikea lyödä. BMW:n etuna on sen perinteen lisäksi autenttisuus. BMW:n slogan pätee tänä päivänä paremmin kuin koskaan: "BMW ei seuraa kehitystä, se johtaa sitä".