VAG:n moottoriurheilupanostus...

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Otsikko ois sopinut melkein mihin tahansa, mutta laitetaan tänne.

Mieltäni on jo kauan askarruttanut VAG:n lähes olematon moottoriurheilupanostus...

Siinä missä esim. AUDI:n pahimmat kilpailijat mellestää F1:ssä, Audi on mukana oikeastaan vain DTM:Ssä (jossa myös Mersu) ja kestävyysajoissa...

Konsernina VAG on huomattavasti mersua ja bemua isompi, mutta Audin lisäksi motorsporttia harrastaa vain Bentley ja Skoda, esim. Volkkaria ei näy missään!

MIKSI EI?
Ett silleen!!!!!!1
 

Nopeahuoli

Pomo Hetteri
Liittynyt
5.4.2001
Viestit
27734
Sijainti
PDX, OR
Eiköhän ihan se perussyy ole se sama kun Nokiallakin (sitäkin huudellaan kaikenmaailman juttuihin sponsoriksi). Yhtiö on sisäistänyt sen, että se ei sovi sen imagoon eikä sieltä ainakaan sitä kautta löydy mahdollista lisäostajakuntaa. Yhtiö on profiloitunut vahvasti hyväksihavaittuihin moottoriurheilusarjoihin ja pysyy siellä.

Ei F1 mikään oikotie onneen ole, niin kuin monet näyttää helposti luulevan.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Nopeahuoli:
Ei F1 mikään oikotie onneen ole, niin kuin monet näyttää helposti luulevan.
Jos luet otsikkoa, en nyt puhu pelkästä F1:stä, vaan kaikesta muustakin....
Ett silleen!!!!!!1
 

Nopeahuoli

Pomo Hetteri
Liittynyt
5.4.2001
Viestit
27734
Sijainti
PDX, OR
Ai sori. Keskityin vaan tekstiin.

Siinä missä esim. AUDI:n pahimmat kilpailijat mellestää F1:ssä, Audi on mukana oikeastaan vain DTM:Ssä (jossa myös Mersu) ja kestävyysajoissa...
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Nopeahuoli:
Ai sori. Keskityin vaan tekstiin.

Siinä missä esim. AUDI:n pahimmat kilpailijat mellestää F1:ssä, Audi on mukana oikeastaan vain DTM:Ssä (jossa myös Mersu) ja kestävyysajoissa...
, <- siinä on pilkku käy kiinni!

Harmi ettet lukenut pidemmälle:

Konsernina VAG on huomattavasti mersua ja bemua isompi, mutta Audin lisäksi motorsporttia harrastaa vain Bentley ja Skoda, esim. Volkkaria ei näy missään!
Eli pointti oli, että Audi ei "taistele" bemun ja mersun rinnalla formuloissa ja konsernin suosituin merkki ei ole missäään!
Ett silleen!!!!!!!
 

Nopeahuoli

Pomo Hetteri
Liittynyt
5.4.2001
Viestit
27734
Sijainti
PDX, OR
Kyllä mä sen jaska tajusin. Ja siksi vastasinkin niin kuin vastasin. Katos kyllä ne on varmasti tutkineet mahdollisuutensa, tarpeensa ja kiinnostuksensa sarjaan kuin sarjaan ja ovat mukana siellä missä haluavat.

Vai et kai sä vaan luule, et tilanne on se, et kukaan ei oo kertonut VAGn porukoille sellasesta sarjasta kun F1 ja ne ei nyt sit tiiä sellasesta ollenkaan... eek! wink
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Nopeahuoli:
Vai et kai sä vaan luule, et tilanne on se, et kukaan ei oo kertonut VAGn porukoille sellasesta sarjasta kun F1 ja ne ei nyt sit tiiä sellasesta ollenkaan... eek! wink
Ei sitä koskaan tiedä :D
Ett silleen!!!!!!!1
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Onhan tuota usein huhuttu, että esim. Wolkkari tulis mukaan!

Ensin se oli vissiin huhujen mukaan tulossa Jordanin kone toimittajaks ja sit Sauberin? Tai jotain tuonne päin?

Ilmeisesti ajankohta ei ole/ollut sopiva tai mikä lie hiertää! Ehkä he eivät näe potenttiaalista tallia, mille toimittaa koneita, eivätkä halua Toyotan tyyliin tehdä täysin omaa tallia!

Ei se mitään ruusuilla tanssimista ole Toyotallakaan ollut!

Nykyisiä suuria talleja on hankala voittaa, eikä mikään keskikastin meininki varmaan nappaa!?
 

Captain Howdy

Well-known member
Liittynyt
6.6.2001
Viestit
20416
Noin suuret yritykset ovat tarkkoja siitä, mitä brandeillään haluavat viestiä. Jos moottoriurheilu ei ole tähän asti ollu volkkarin tie, siihen on varmastikin syy, jonka voi lukea viestintästrategiasta. Tosin sitä paperiahan ei pahemmin julkisteta.

Viestintäasiantuntijan pitäisi optimitilanteessa ohjata tai antaa ainakin tarvittavat tiedot päätöksenteolle omalta toimialaltaan myös liiketaloudellisille päätöksille.
Eli jos viestintäjohtaja on neuvonut johtoryhmää, jos/kun se on arponut osallistumisestaan johonkin sarjaan, on sille ollut joku viestinnällinen syy.

Volkswagen eli 'kansan vankkuri' jo nimenä viittaa johonkin aivan muuhun kuin kilpavehkeeseen.

<small>[ 12-01-2004, 13:21: Message edited by: Captain Howdy ]</small>
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
No kyllähän Wolkswagen Groupilla ja sen edeltäjällä on ihan ihailtava moottoriurheiluhistoria. Taustalla on kuitenkin LeMans-voittoja, DTM-menestystä, RalliCrossin EM:ää, IMSA ja Trans-Am menestystä jenkeissä, SuperTouring mestaruuksia eri Euroopan maissa, Rallin MM ja monien tärkeiden osakisojen voitto, Kuorma-Autojen EM sarjan menestystä M.A.N:lla...Kyllä tosta ihan ylpeä voi olla, vaikka ykkösissä ei olekkaan oltu mukana.
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
Olin viimeviikolla Phaetonin kyydissä. Ei siinä ihan heti tullut "kansanvankkurit" mieleen joten nuo nimistä syntyvät mielikuvat voi kyllä työntää sinne missä aurinko ei koskaan paista.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
MaranelloRed:
Olin viimeviikolla Phaetonin kyydissä. Ei siinä ihan heti tullut "kansanvankkurit" mieleen joten nuo nimistä syntyvät mielikuvat voi kyllä työntää sinne missä aurinko ei koskaan paista.
joo, vanhentuneitahan nuo käsitykset jo on...
 

Nopeahuoli

Pomo Hetteri
Liittynyt
5.4.2001
Viestit
27734
Sijainti
PDX, OR
Oon jopa ajanut kyseistä autoa ja vaikka se luxus onkin, niin se on silti Volkkari. Mielikuva on ja pysyy wink
 

Absolut

Private member
Liittynyt
9.12.2003
Viestit
1589
Muistaako joku paremmin, muistelisin että Volkkarin johto olisi sanonut erittäin yksiselitteisesti että me emme ole nyt, tai tulevaisuudessa tulossa F1:een, koska sen vaatima taloudellinen panostus on liian kova saavutettavaan hyötyyn nähden. Eli ettei kyse olisi ollut brandin vastaisuudesta, vaan näkivät kustannukset liian koviksi hyötyyn nähden. Tämä tapahtui niitä aikoja kun Toyota tuli, silloinhan puhuttiin melko varmana että VW on matkalla myöskin.
Ilmeisesti he tuolloin olivat kyllä kartoittamassa mahdollisuuksia, mutta päättivät pienessä mittakaavassa satsata pieniin ralliluokkiin.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
F1:n ongelmahan on juuri tuo, että siitä ei välttämättä saa kovin paljoa irti. Menestymisen paineet ovat valtavat ja epäonnistumisten hinta moninkertainen reaalisiin kustannuksiin nähden. Toki MB ja BMW ovat varmasti kovasti tyytyväisiä tämänhetkisiin tuloksiin, mutta esim. Pösö lähti aikanaan ovet paukkuen sarjasta. F1:ssä ei vaikuta olla joukon jatkona.

Mitä volkkareihin ja sen alaisiin merkkeihin tulee, niin päälimmäinen ongelmahan niissä on, että vetävät järkiään väärästä päästä.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
pmv: Ai jaa... Mutta lähes malli on saatavana myös sillä tehokkaimmalla vetotavalla -toisin kuin useimmilla merkeillä. :)

Kysyä voi, mitä muuta esim. Mersu on F1:stä hyötynyt kuin imagollisesti? Samaan aikaan kalliimpien autojen markkinoilla BMW ja VW Groupin merkit, Audi lähinnä, ovat kuroneet Mesen kaulun kiinni ja menneet jo osittain edelle.

Volkswagen Groupin autourheilupanostuksesta voi lukea enemmän otsikossa:
http://www.f1-forum.net/ubb/ultimatebb.php?ubb=get_topic;f=2;t=000429
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Mutta missä BMW on mennyt Mersun ohi - USA:ssa, jossa F1:t ei pahemmin vaikuta.

Kyllä mielestäni F1:t on mersun imagoa nuorentanut melkosesti. Ei nykyajan autourheilun idea ole enään "Win sunday, sell monday" - vaan insinöörien kouluttaminen ja imagon nostaminen pitkällä aikavälillä...

Saksasta markkinointitehtävistä Suomeen mersun markkinointipomoks siirtynyt heebo (kävin haastattelemassa kouluprojektin tiimoilta n. vuos sitten) kertoi ainakin, että kaikki tavotteet on saavutettu ja yhteisty näyttää hyvältä :D
Ett silleen!!!!!!!1
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Suurimmat Volkswagen Groupin poissaolon syyt taitaa olla:

1. Ei "resursseja". Konserni on paisunut viime vuosina huomattavasti ja konstruktio elää edelleen huomattavasti. Nyt pitää saada konstruktio taloudellisesti vakaalle pohjalle, ennen uutta törsäyskierrosta. Merkkejä on paljon ja suurimmalla osalla on jotain moottoriurheilutoimintaa, jos F1:siin mentäisiin, tietäis se näiden loppua.

2. F1 on liian sitova. VW on tällä hetkellä tunnettu VR, W, TDI ja FSI-moottoreistaan sekä nelivetotekniikastaan. F1:sten tiukat rajoitteet eivät oikein taida antaa mahdollisuutta minkään näiden hyödyntämiseen...
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
jaska osui yhteen asian ytimeen. Ehkä yksi BMW:n myyntivalteista USAssa on ollut menestyksekkäät urheiluautoprojektit ALMS:ssä? Toki pari vuotta on ollut hiljaista, mutta nää on usein kauaskantoisia. Audi ratsastaa edelleen osittain 80-luvun rallimaineellaan, vaikka ei lopuksi edes pärjännyt kunnolla Pösölle ja Lancialle. Sama päti Renaulttiin 90-luvun alussa ennen kuin moottoriprojekti alkoi kunnolla menestyä. Merkki muistettiin tallistaan. Alfan markkinointimiehet myönsivät vielä alle kymmenen vuotta sitten, että useimmat asiakkaat luulivat merkin edelleen olevan mukana ykkösissä.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Se on totta, että Audin imago on noussut kohisten MB:n ja BMW:n tasolla, vaikka se vielä 15 vuotta sitten oli merkittävästi heikompi. Audin myynti on noussut ylemmän keskiluokan ja edustusautojen osalta merkittävästi, mutta silti ollaan vielä BMW:tä ja MB:tä jäljessä. BMW on noussut viimeisen 18 vuoden aikana MB:n rinnalle. BMW:n hyvä kehitys alkoi oikeastaan edustusautojen filosofian mullistaneen e32 korisen 700-sarjan esittelystä. Tuossa autossa yhdistettiin ensimmäistä kertaa edustus-limusiini ja ajamisen ilo. Sen jälkeen tuli E34 korinen 500-sarja joka vei markkinoita pappamaiselta w124 koriselta mersulta.

Samaan ajanjaksoon, eli vuosiin 1988-89 mahtuu myös Mersun palaaminen takaisin autourheilun maailmaan. Sporttiin panostetiin oikeastaan aivan mielettömiä summia, kun imago piti nosta BMW:n viitoittamalle linjalle. Rahaa lyötiin DTM-sarjaan, C-ryhmään, F1:een, CART:iin ja GT-autoihin. Tämä satsaus on näkemykseni mukaan pelastanut DaimlerChrysler yhtiön. Tämä päivänä autoja myydään ajamisen nautinnolla ja vanhalla imagolla Mersuja ei enää myytäisi.

Audilla tilanne on mennyt hieman päinvastaisesti. 80-luvun huikeaa menestystä ei oikein kyetty hyödyntämään myynnissä tai tuotteissa. Audi on sitävastoin joutunut panostamaan myytävien tuotteiden kehittelyyn merkittävästi muita enemmän. Toki Audit ovat parantuneet valtavasti, mutta silti ne on myynnissä jäljessä.

BMW on koko ajan jatkanut samalla politiikalla viimeisen 40 vuoden ajan. Merkki on ryydittänyt urheilullista mainetta kilpailumenestyksellä, mutta merkin urheilullisuuden perusta on mahtavissa autoissa. Voi sanoa valehtelematta, että muut merkit ovat markkinoinnissaan tulleet BMW:n ikiaikaiselle linjalle myydessään "ajamisen iloa" erilaisilla mainoslauseilla. Jopa Volvokin myy nykyään "hauskoja" autoja. Voin kuitenkin vakuuttaa, että BMW:n osaamista on sen omalla saralla vaikea lyödä. BMW:n etuna on sen perinteen lisäksi autenttisuus. BMW:n slogan pätee tänä päivänä paremmin kuin koskaan: "BMW ei seuraa kehitystä, se johtaa sitä".
 
Ylös