pmv sanoi:
Tämä päivänä autoja myydään ajamisen nautinnolla ja vanhalla imagolla Mersuja ei enää myytäisi. ..
Audilla tilanne on mennyt hieman päinvastaisesti. 80-luvun huikeaa menestystä ei oikein kyetty hyödyntämään myynnissä tai tuotteissa. Audi on sitävastoin joutunut panostamaan myytävien tuotteiden kehittelyyn merkittävästi muita enemmän. Toki Audit ovat parantuneet valtavasti, mutta silti ne on myynnissä jäljessä...
BMW on koko ajan jatkanut samalla politiikalla viimeisen 40 vuoden ajan. Merkki on ryydittänyt urheilullista mainetta kilpailumenestyksellä, mutta merkin urheilullisuuden perusta on mahtavissa autoissa. Voi sanoa valehtelematta, että muut merkit ovat markkinoinnissaan tulleet BMW:n ikiaikaiselle linjalle myydessään "ajamisen iloa" erilaisilla mainoslauseilla. Jopa Volvokin myy nykyään "hauskoja" autoja. Voin kuitenkin vakuuttaa, että BMW:n osaamista on sen omalla saralla vaikea lyödä.
Mersun ostajakunta taitaa olla kuitenkin yhä Bmw:n ja Audin ostajakuntaa vanhempaa
Uusi E-sarjakin tehtiin kaikista uudistuksista huolimatta aika varovaiseksi verrattuna edellisen E-sarjan uudistukseen 1994-1995. Bmw teki taas uudessa 500-sarjassa ainakin muotoilullisesti suuren harppauksen eteenpäin. Aiempi malli oli ainakin minusta viimeisinä vuosinaan vähintään yhtä vanhahtava kuin vuonna 2000 faceliftin saanut E-sarja. Sama pätee 1999 esiteltyyn 300-sarjaan, mikä on ollut kyllä aivan antiikkinen ulkomuodoltaan, oli vanhanaikainen jo esittelyn aikoihin, mutta piteli viime vuosina kaikesta huolimatta lähes kärkipaikkaa Saksan myyntitilastoissa.
Bemulla on ollut selviä ongelmia kehittää tuotemerkkiään pois konservatiivisuudesta kohti laajempia ostajakuntia. Tilanne vastaa siis jokseenkin Mersua, molemmilla on ollut viime vuosiin asti tavoitteena vanhakantaisen muotoilun ja imagon uudistaminen. Muotoilun merkitys korostuu erityisesti Usa:ssa, missä Bmw:llä eikä Mersullakaan ole niin vahvaa "kivijalkaa" kuin Euroopassa. Niillä markkinoilla ei yksinkertaisesti pärjää, jos auto näyttää selvästi muita tuotteita vanhemmalta, koreili keulalla sitten tähtisakara tai propeli. Bmw:n uusi 700-sarja oli nyt kohta puoliin esiteltävään faceliftiin asti sen filosofian "airut", mutta aika lyhytikäiseksi sekin siis jäänee jenkkimarkkinoiden paineista huolimatta. Mersulta näyttää taasen tulevan aika amerikkalainen S-sarja muhkeine lokasuojineen ja pullistelevine puskureineen. Tiedossa on siis Bmw:lle aika ahtaat paikat.
Audi myi muuten jo 90-luvun alussa määrällisesti enemmän autoja kuin Mersu. Tilanne taisi notkahtaa tuossa välillä Mersun kiriessä, mutta taitaa olla "taas" normalisoitunut entiselleen. Pitäisi metsästää jostain tilastot käsiin niin tietäisi sanoa asian varmemmin.
Sen uskallan vielä kuitenkin sanoa, että Bmw jää Mersun ja Audin myyntiluvuista, eikä ole tainnut ikinä niin voimallisesti Mersun ja Audin tavoin määrällistä kasvua tavoitellakaan. Mersulla on sentään kuorma-auto-osasto, linja-auto-osasto, pakettiauto-osasto jne. Bmw on pitänyt autoissaan sitkeästi omaperäisiä ratkaisuja, esimerkkinä nyt takaveto ja osaa ihmisistä ärsyttävää munuaiskeulaa tai ns. sieraimia
, ja muutakin imagoa on "ajamisen iloa"-sloganeita myöten kohdistettu enemmän rajatulle maksukykyiselle joukolle, jolla on selvä käsitys mitä autoltaan haluavat.
Urheilullisuuteen panostaminen on nykyisin yleistä. Lähes jokainen merkki lykkää markkinoille urheilumallin Mazdasta Smartiin. Se mainonnan linja ei siis ehkä ole niin Bmw:n linjan seurailemista, vaan enemmän automaailman yleisen kehityksen seurailua. Markkinat kun ovat tiukasti kilpailtuja, ehkä tiukemmin kuin ikinä aiemmin, on löydettävä jotain millä mallisto eroaisi kilpailijoista ja loisi merkille omalta osaltaan positiivista imagoa. Usa:ssa se on möhköfanttisuus ja urheilullisuus, Euroopassa ja Aasiassakin urheilullisuus ja ympäristöystävällisyys.
Bmw suuntaa siis kohti vapaampaa muotoilua ja yrittää samalla uudistaa merkin ostajakuntaa ja markkinoita. Mersu lähti sille tielle samoihin aikoihin. Jos siis Mersulla on ollut tarvetta muutokseen, on siihen tarvetta myös Bmw:llä. Mersulla tarve on luonnollisesti suurempi suuremman malliston ja laajemman ostajakunnan vuoksi.
Kuka seuraa siis ketä? Vaikea sanoa :wink: