VAG:n moottoriurheilupanostus...

jkjanne

Well-known member
Liittynyt
12.1.2000
Viestit
604
pmv sanoi:
Tämä päivänä autoja myydään ajamisen nautinnolla ja vanhalla imagolla Mersuja ei enää myytäisi. ..

Audilla tilanne on mennyt hieman päinvastaisesti. 80-luvun huikeaa menestystä ei oikein kyetty hyödyntämään myynnissä tai tuotteissa. Audi on sitävastoin joutunut panostamaan myytävien tuotteiden kehittelyyn merkittävästi muita enemmän. Toki Audit ovat parantuneet valtavasti, mutta silti ne on myynnissä jäljessä...

BMW on koko ajan jatkanut samalla politiikalla viimeisen 40 vuoden ajan. Merkki on ryydittänyt urheilullista mainetta kilpailumenestyksellä, mutta merkin urheilullisuuden perusta on mahtavissa autoissa. Voi sanoa valehtelematta, että muut merkit ovat markkinoinnissaan tulleet BMW:n ikiaikaiselle linjalle myydessään "ajamisen iloa" erilaisilla mainoslauseilla. Jopa Volvokin myy nykyään "hauskoja" autoja. Voin kuitenkin vakuuttaa, että BMW:n osaamista on sen omalla saralla vaikea lyödä.
Mersun ostajakunta taitaa olla kuitenkin yhä Bmw:n ja Audin ostajakuntaa vanhempaa ;) Uusi E-sarjakin tehtiin kaikista uudistuksista huolimatta aika varovaiseksi verrattuna edellisen E-sarjan uudistukseen 1994-1995. Bmw teki taas uudessa 500-sarjassa ainakin muotoilullisesti suuren harppauksen eteenpäin. Aiempi malli oli ainakin minusta viimeisinä vuosinaan vähintään yhtä vanhahtava kuin vuonna 2000 faceliftin saanut E-sarja. Sama pätee 1999 esiteltyyn 300-sarjaan, mikä on ollut kyllä aivan antiikkinen ulkomuodoltaan, oli vanhanaikainen jo esittelyn aikoihin, mutta piteli viime vuosina kaikesta huolimatta lähes kärkipaikkaa Saksan myyntitilastoissa.

Bemulla on ollut selviä ongelmia kehittää tuotemerkkiään pois konservatiivisuudesta kohti laajempia ostajakuntia. Tilanne vastaa siis jokseenkin Mersua, molemmilla on ollut viime vuosiin asti tavoitteena vanhakantaisen muotoilun ja imagon uudistaminen. Muotoilun merkitys korostuu erityisesti Usa:ssa, missä Bmw:llä eikä Mersullakaan ole niin vahvaa "kivijalkaa" kuin Euroopassa. Niillä markkinoilla ei yksinkertaisesti pärjää, jos auto näyttää selvästi muita tuotteita vanhemmalta, koreili keulalla sitten tähtisakara tai propeli. Bmw:n uusi 700-sarja oli nyt kohta puoliin esiteltävään faceliftiin asti sen filosofian "airut", mutta aika lyhytikäiseksi sekin siis jäänee jenkkimarkkinoiden paineista huolimatta. Mersulta näyttää taasen tulevan aika amerikkalainen S-sarja muhkeine lokasuojineen ja pullistelevine puskureineen. Tiedossa on siis Bmw:lle aika ahtaat paikat.

Audi myi muuten jo 90-luvun alussa määrällisesti enemmän autoja kuin Mersu. Tilanne taisi notkahtaa tuossa välillä Mersun kiriessä, mutta taitaa olla "taas" normalisoitunut entiselleen. Pitäisi metsästää jostain tilastot käsiin niin tietäisi sanoa asian varmemmin.

Sen uskallan vielä kuitenkin sanoa, että Bmw jää Mersun ja Audin myyntiluvuista, eikä ole tainnut ikinä niin voimallisesti Mersun ja Audin tavoin määrällistä kasvua tavoitellakaan. Mersulla on sentään kuorma-auto-osasto, linja-auto-osasto, pakettiauto-osasto jne. Bmw on pitänyt autoissaan sitkeästi omaperäisiä ratkaisuja, esimerkkinä nyt takaveto ja osaa ihmisistä ärsyttävää munuaiskeulaa tai ns. sieraimia ;), ja muutakin imagoa on "ajamisen iloa"-sloganeita myöten kohdistettu enemmän rajatulle maksukykyiselle joukolle, jolla on selvä käsitys mitä autoltaan haluavat.

Urheilullisuuteen panostaminen on nykyisin yleistä. Lähes jokainen merkki lykkää markkinoille urheilumallin Mazdasta Smartiin. Se mainonnan linja ei siis ehkä ole niin Bmw:n linjan seurailemista, vaan enemmän automaailman yleisen kehityksen seurailua. Markkinat kun ovat tiukasti kilpailtuja, ehkä tiukemmin kuin ikinä aiemmin, on löydettävä jotain millä mallisto eroaisi kilpailijoista ja loisi merkille omalta osaltaan positiivista imagoa. Usa:ssa se on möhköfanttisuus ja urheilullisuus, Euroopassa ja Aasiassakin urheilullisuus ja ympäristöystävällisyys.

Bmw suuntaa siis kohti vapaampaa muotoilua ja yrittää samalla uudistaa merkin ostajakuntaa ja markkinoita. Mersu lähti sille tielle samoihin aikoihin. Jos siis Mersulla on ollut tarvetta muutokseen, on siihen tarvetta myös Bmw:llä. Mersulla tarve on luonnollisesti suurempi suuremman malliston ja laajemman ostajakunnan vuoksi.

Kuka seuraa siis ketä? Vaikea sanoa :wink:
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Zep sanoi:
2. F1 on liian sitova. VW on tällä hetkellä tunnettu VR, W, TDI ja FSI-moottoreistaan sekä nelivetotekniikastaan. F1:sten tiukat rajoitteet eivät oikein taida antaa mahdollisuutta minkään näiden hyödyntämiseen...
Moon ollut jo jonkin aikaa sitä mieltä, että ETCC/WTCC:n Diesel 2000 -säännöt ovat kuin VAGille tehdyt. Ottaisi vaikka ruåttalaisten jo valmiiksi ihan kelvolliseksi kehittämän A4:n ja pistäisi nokalle piristetyn TDI-koneen. Eipä vain ole näyttänyt sekään mahdollisuus kiinnostavan, vaikka kyseessä olisikin selkeästi paras paikka piestä dieselillä bensavehkeitä.
 

Minardi fani

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
941
Sijainti
Kuopio
jaska sanoi:
Otsikko ois sopinut melkein mihin tahansa, mutta laitetaan tänne.

Mieltäni on jo kauan askarruttanut VAG:n lähes olematon moottoriurheilupanostus...

Siinä missä esim. AUDI:n pahimmat kilpailijat mellestää F1:ssä, Audi on mukana oikeastaan vain DTM:Ssä (jossa myös Mersu) ja kestävyysajoissa...

Konsernina VAG on huomattavasti mersua ja bemua isompi, mutta Audin lisäksi motorsporttia harrastaa vain Bentley ja Skoda, esim. Volkkaria ei näy missään!

MIKSI EI?
Ett silleen!!!!!!1

Jos yhtään mieltäsi helpottaa niin minulla on GP3 pelissä oma F1 tiimi MiRa Volkswagen:D (tehty Prostin päälle)
 

Jr-

Maximum Attack
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
14798
Sijainti
Saviseutu
No ainakin Dakarissa oli Tuareg mukana yks mm. Kankkusen kuskaamana.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
pmv sanoi:
No kyllähän Wolkswagen Groupilla ja sen edeltäjällä on ihan ihailtava moottoriurheiluhistoria. Taustalla on kuitenkin LeMans-voittoja, DTM-menestystä, RalliCrossin EM:ää, IMSA ja Trans-Am menestystä jenkeissä, SuperTouring mestaruuksia eri Euroopan maissa, Rallin MM ja monien tärkeiden osakisojen voitto, Kuorma-Autojen EM sarjan menestystä M.A.N:lla...Kyllä tosta ihan ylpeä voi olla, vaikka ykkösissä ei olekkaan oltu mukana.
Joo mutta kyse olikin nykypäivästä!
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Minua ihmetyttää miksi autotehtaat koittavat F1:siin tunkea. Jokainen itseään kunnioittava autonvalmistaja haluaa olla ensimmäinen, tai ainakin lähellä kärkeä. Sinne ei vaan ykkösissä pääse edes isolla rahakasalla. Eniten olen miettinyt Toyotan mukaantuloa. Myydäänkö noita perus-korolloja enemmin kun joku siivetöntä suihkukonetta muistuttava hiilikuitupuikula kiertää rataa ympäri? Toki Toyotalla ollaan sinänsä fiksuja että ykkösiä käytetään mainostuksessa ja buljetti lasketaan olevan joitain prosentteja koko mainosbudjetista. Saako esim rellu jotain hyötyä ykkösissä? Eikä Hondakaan ole pahemmin formuloita käyttänyt mainostuksessaan. Viime kaudelta Mersun "hyöty" oli lähinnä kyselyt kuinka koneet kestävät.

Autonvalmistajille voisikin Ralli- tai DTM-tyyliset luokat olevan parempia, niissä sentään jotenkin voi samaistaa auton sarjavalmisteiseen. Yksityis-volkkareita pyörii ralliradoilla, miksei sitten ihan tehdasvalmisteisena? Rallimenestystä voisi käyttää ainakin GTI-golffin mainostuksessa.

...Mutta itse alkuperäiseen asiaan, VW:n mukaantulosta ykkösiin on puhuttu jo jonkin aikaa, käsittääkseni kyse on muutaman ison johtajan henkilökohtaisista mielipiteistä. Varmasti on myös kyse siitä, mihin suuntaan ykköset ovat menossa. Jos kuilu ensimmäisen ja viimeisen välillä kapenee ja TV-rahaa saataisiin lisää, niin sarja alkaakin näyttää houkuttelevammalta. Joka autonvalmistajan pitää tietysti miettiä että kuinka paljon rahoilleen saa vastinetta.
 

Petri Piira

Olivier Gavetta
Liittynyt
5.3.2002
Viestit
2779
Ja täytyy myös muistaa, että siinä missä Suomesta katsottuna maailmassa ei ole muita ratasarjoja kuin F1 ja ehkä just ja just F1:sten "pikkuveljenä" DTM kaikessa uutisoinnissa jne, niin maailmalla ihan oikeasti muitakin sarjoja on joissa voi saada halvalla automerkkiä esiin.

Audi panostaa prototyyppikilpureihin. Lemansin voitolla on edelleen aika paljon painoarvoa Keskieuroopassa. Rapakon takana Audi on ALMS-sarjassa, jossa pääsee myös esiin ihan kivasti..

2004 ALMS' network television ratings were 25% higher than IRL's network ratings (excluding the Indy 500). The Grand Am and Champ Car series have no events on network television. Cable ratings for ALMS were 50% higher than IRL's and Champ Car's cable ratings and 300% higher than Grand Am's telecasts.
Toyotakin tähtää Nascariin. Ovat jo mukana avolavoissa ja muutaman vuoden sisällä varmaankin korkeimmassa Nextel Cupissa. Mitäs jos siellä alkaa Toyotalle menestystä tulemaan roppakaupalla, riittääkö kiinnostusta olla F1:ssä mukana jos ei menestyskäyrä nouse?
 
Ylös