Vaidelaatikko...

Finn75

Well-known member
Liittynyt
12.12.2001
Viestit
620
Sijainti
Jyväskylä
Olin viikonlopun Hockenhaimissa ensimmäistä kertaa paikan päällä seuraamassa F1 kisaa.

Meno oli luonnollisesti ensikertalaiselle melkoista ja ihmeteltävää riitti.

Ainut asia mikä jäi kaivelemaan oli kun autot vaihtoivat ylös päin niin siitä lähtevä ääni oli aivan järkyttävä pamaus. Kyllä sen vinkunan vielä ymmärtää mikä koneista lähtee, mutta mistä ihme aineesta laatikot on tehty kestääkseen sellaisen röykytyksen? Onko tietoa?
 

AJ

Well-known member
Liittynyt
19.7.2000
Viestit
69605
Sijainti
Toinen Maailma
Pakoputket (ne oudot suuttimet siinä auton takaosassa) paukahtelivat.
 

Finn75

Well-known member
Liittynyt
12.12.2001
Viestit
620
Sijainti
Jyväskylä
AJ:
Pakoputket (ne oudot suuttimet siinä auton takaosassa) paukahtelivat.
Enpä usko. Pakoputketkin toki paukkui, mutta vaihtamisen ääni oli "kolhduksen omainen" järkyttävä paukahdus.
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
Formula-autossa vaihtaminen tehdään täyskaasulla ja vaihdon aikana sytytyskipinä eliminoidaan, jolloinka bensaa saattaa syttän ja palaa pakoputkessa. Lisäksi vaihteet lyödään päälle niin isolla paineella että luulisi jo vähän kolahtavankin.
 

Finn75

Well-known member
Liittynyt
12.12.2001
Viestit
620
Sijainti
Jyväskylä
JOC:
Formula-autossa vaihtaminen tehdään täyskaasulla ja vaihdon aikana sytytyskipinä eliminoidaan, jolloinka bensaa saattaa syttän ja palaa pakoputkessa. Lisäksi vaihteet lyödään päälle niin isolla paineella että luulisi jo vähän kolahtavankin.
Uskoisin tietäväni miltä vaihteen sisään meno kuulostaa vs pakoputken paukahtelu. Oikeesti räjähdyksellä ja paukahduksella on ero.. wink

<small>[ 06-08-2003, 16:53: Message edited by: Finn75 ]</small>
 

Felix1

Well-known member
Liittynyt
10.8.2000
Viestit
514
Kyllä se "pamaus" vaihtamisen aikana tulee niistä oudoista suuttimista....
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Näissä automaattisissa laatikoissa se vaihtaminen tapahtuu millisekunneissa, jonka ajan sytkä on pois päältä. Kone pyörii koko ajan jolloin nuo muutamien pakotahtien aikana ulostyönnetty ilman ja bensan seos paukahtaa röörissä.

Teeppä joskus kylmällä autolla koe: Pistä kaasu pohjaan, käännä virta pois päältä ja just kun kierrokset on melkein nollassa kytke sytytysvirta. Tulee aivan mieletön pamaus. eek!

Joskus on hajonut muutama putkikin tuolla tavalla. :D

Pomo ei tykännyt :rolleyes:
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Olisi kiva tietää kuinka paljon oudot suuttimet työntävät savua ja "nestettä" ulos kilpailun aikana. F1-moottorin hyötysuhde ei voi olla kovin hyvä mahottomalla rääkillä.

Bernie jos menee oikein pitkälle säästämisinnossa, niin hän muuttaa pian kilpailut taloudellisuuskilpailuksi, kuka ajaa pisimmälle yhdellä tankkauksella. Jos kahden tunnin raja saavutetaan, eniten kierroksia ajanut voittaa ... :rolleyes:
 

rWest

Slow Member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
125
Ylöspäin vaihtaessa koneen sytytys viivästyy ja kun vaihdekytkennän kuormitus häviää saadaan vaihde irroitettua. Moottorin kierrokset alkavat laskea, mutta tarvittavan 1500-2000 kierroksen laskun sijasta ne ehtivät pudota vain reilut 500 kierrosta ennenkuin uusi pykälä kolahtaa sisään. Ylimääräinen energia tietysti purkautuu voimakkaana potkuna. Kuljettaja ainakin tuntee tämän kolauksena ja incar kuvista näkee joskus kuinka kuski selvästi heilahtaa aina vaihdon yhteydessä. Pyörät varmasti vähän sutaisevat ja sadekelillä vaihtoa viivytetään että takapää ei karkaisi alta.

En kyllä jaksa uskoa että kolahdus olisi niin voimakas että se kuuluisi katsomoon asti. Voihan se olla mahdollistakin. Tietysti syntyy myös räpätystä kun seos syttyy pakosarjassa.

ed: rattaiden valmistusmateriaalina ilmeisesti on "nickel chrome moly steel" eli kavereiden kesken 300M.

ed2: niin koko operaatiohan kestää noin 0,020 sekuntia eli moottori ehtii pyörähtää alle 6 kierrosta sinä aikana. Pykälien kelaaminen vapaalta seiskalle kestää siis alle kaksi kymmenystä. Ennemmin loppuu sormista nopeus :)

-West

<small>[ 07-08-2003, 04:14: Message edited by: rWest ]</small>
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Ei tarvitse sormissa nopeutta kun on automaattilootat vielä tämän kauden. Ens kaudella mennään taas sitten näillä semi-laatikoilla ja kuskit joutuu itse näpläämään nappeja. doubtful
 

OoPee

Nuori ikäisekseen
Liittynyt
2.6.1999
Viestit
81527
Sijainti
Far enough
Finn75:
Uskoisin tietäväni miltä vaihteen sisään meno kuulostaa vs pakoputken paukahtelu. Oikeesti räjähdyksellä ja paukahduksella on ero.. wink
Vaan etpä näköjään tiedä, kyllä se vaan on pakoputki mikä siellä paukahtaa wink

Itsekin olen pari kertaa ollut paikan päällä katsomassa ja kieltämättä se paukahdus kyllä on melkoinen, tv:ssä kun sitä ei oikeastaan juurikaan huomaa.
 

Finn75

Well-known member
Liittynyt
12.12.2001
Viestit
620
Sijainti
Jyväskylä
OoPee:
Finn75:
Uskoisin tietäväni miltä vaihteen sisään meno kuulostaa vs pakoputken paukahtelu. Oikeesti räjähdyksellä ja paukahduksella on ero.. wink
Vaan etpä näköjään tiedä, kyllä se vaan on pakoputki mikä siellä paukahtaa wink

Itsekin olen pari kertaa ollut paikan päällä katsomassa ja kieltämättä se paukahdus kyllä on melkoinen, tv:ssä kun sitä ei oikeastaan juurikaan huomaa.
jep jep... No en puhu siitä pamahduksesta vaan siitä kolahduksesta. jos olet ollu paikan päällä niin tiiät. Mutta antaa olla sovitaan, että bensa siellä suuttimissa kolahteli. :D
 
Ylös