HYYPIÄN KOLUMNI: Antti Niemi liimaa kaiken
16.03.2004
Sunnuntain ottelussamme Southamptonia vastaan tuli turpiin. Ottelun suurin sankari oli oma hyvä ystäväni ja maajoukkuekaverini Antti Niemi. Ana oli ottelussa yksinkertaisesti loistava.
Se ei tosin ollut minulle mikään yllätys, sillä olen nähnyt hänen pelaavan todella uskomattomia otteluita vuosien varrella.
Antti ja minä pelasimme ensimmäisen A-maaottelumme samalla keikalla Tunisiassa. Antti oli silloin HJK:n tuore maalivahti ja minä olin noussut MyPaan. Myös 21-vuotiaiden maajoukkueessa olimme pelanneet yhdessä. Veikkausliigassa pelasimme useita vuosia vastakkain – Antti voitti kaiken mahdollisen Suomessa ja minä pari cupia.
Kumpikin lähti ulkomaille jotakuinkin samaan aikaan. Ana otti ponnahduslaudakseen Tanskan pääsarjan ja minä lähdin Hollantiin. Hollannista matkani jatkui Liverpooliin ja Niemi tuli Englannin Valioliigan Skotlannin pääsarjan Glasgow Rangersin ja Heartsin kautta. Nyt sitten pelaamme vastakkain ja Antti Niemi oli kauden molempien kohtaamistemme suurin sankari. Southampton voitti meidän Anfieldilla ja nyt kotona. Menetimme kuusi tärkeää pistettä heille ja olen ehdottomasti sitä mieltä, että ne pisteet voidaan laittaa täysin Antti Niemen voittamiksi.
Sunnuntaina hän masensi meidän hyökkääjämme Michael Owenista lähtien. Rankkari ei varmasti ollut maailman onnistunein, mutta pitää muistaa, että Antin piti silti aavistaa oikein. Rankkarin lisäksi hän otti muutaman täysin käsittämättömän kopin. Mutta kuten kirjoitin jo alussa, se ei ollut minulle yllätys. Olen nähnyt Anan pitävän maajoukkuettamme pystyssä esimerkiksi Turkissa, Sveitsissä, Norjassa, Saksassa jne.
En vieläkään ymmärrä, miten eri huippuseuroilta on mennyt ja varsinkin hänen Skotlannin aikanaan meni, Antti Niemi ohi tarkkailun. Esimerkiksi Manchesterissa mietitään varmasti tällä hetkellä sitä, että olisiko sittenkin kannattanut hankkia maalivahti mieluummin Oulusta kuin Yhdysvalloista? Southamptonissa hän on tärkein yksittäinen pelaaja, mutta harmi kyllä, pokaaleita ei välttämättä ole tulossa Englannin Valioliigan kovassa kilpailussa. Mutta jos hän jatkaa tuollaisia pelejä kuin sunnuntaina, ei Southampton jää viimeiseksi pysäkiksi. Mieshän on maalivahdiksi vielä vasikka.
Maajoukkueessa saan toivon mukaan vielä pelata Antti Niemen kanssa pari vuotta. Sitten hän jättää maajoukkuetehtävät, toivon mukaan kruunaten hienon uransa kaikkien aikojen eniten Suomessa maalivahtina maaotteluita pelanneena molarina. Toivon mukaan tämä huipennus tapahtuu Saksassa MM-lopputurnauksessa ja esimerkiksi Oliver Kahnia vastaan. Pari vuotta sitten Niemi jätti maailman parhaaksi noteeratun Kahnin täysin varjoonsa 0-0 tasapelissä Gelsenkirchenissä.
Mutta siihen se loppuu. Antti Niemi on leppoisa ja mukava kaveri sekä todella reilu periaatteen mies. Jos hän on ilmoittanut uransa loppuvan seuraavien karsintojen jälkeen ja niiden mahdolliseen jatkoon, päätös tulee pitämään. Sitä en epäile hetkeäkään ja kunnioitan hänen päätöstään.
Sitä ennen toivottavasti suomalaiset fanit pääsevät laulamaan monta kertaa kappaletta, jota hoilaamme välillä maajoukkueen pelaajienkin kesken: ”Antti Niemi liimaa kaiken, Antti Niemi liimaa kaiken – hänhän on, hänhän on, tosi mahtava veska”. En tiedä, kuuluuko biisi raskaamman rokin ystäviin kuuluvan Anan suosikeihin, mutta sanat ovat ainakin enemmän kohdallaan kuin monen Metallican tai Ramonesin kappaleen, joita Antti tykkää kuunnella.
SAMI HYYPIÄ