Valtteri Bottas - Voittava Suomen Ikioma 'Lill-Lövis' vai Mestaruudeton Siipimies?

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104236
Sijainti
On earth
Hamiltonilla on slogan "still I rise". Motivoi itseään vertaamalla jeesukseen. Pitää senkin nousta joka aamu rattiin ja hoitaa ne ajamiset riittävällä tasolla.
Persketti, tuohon on hyvä tarttua. Mullakin on lompakko tyhjä kuin Jeesuksen hauta pääsiäisaamuna.

Itse Hamiltoniin, niin taitaa tulla 7 titteli vähän Verstappenin kanssa kisailtaessa. Eipä siinä muilla ole oikein nokan koputtamista. Kokonaisvaltaisesti kaikkien aikojen paras kuski.
 

Alfaukko

asian tunteva
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
312
Itse Hamiltoniin, niin taitaa tulla 7 titteli vähän Verstappenin kanssa kisailtaessa. Eipä siinä muilla ole oikein nokan koputtamista. Kokonaisvaltaisesti kaikkien aikojen paras kuski.
Niin kyllähän Bottaksen mestaruus vaatisi jonkinasteista tason romahdusta Hamiltonilla. Viime kaudella suorituskykyero oli enimmäkseen varsin pieni, että sopivaa heilahdusta ja tuuria voi toivoa. Toki on myös mahdollista, että ero kasvaa viime kaudesta.
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
519
Jos kilpailujen määrä supistuu todella rajusti ja siitä huolimatta kuljettajien mestaruus on jaossa niin mielestäni muiden mahdollisuudet Hamiltonin lyömiseen kasvavat. Teknisten ongelmien, sekä muiden epäonnisten sattumusten painoarvo voi kasvaa merkittävästi, jos kalenterista tiputellaan vaikka puolet kisoista pois.

Mercedeksen Akilleen kantapää saattaa olla DAS -järjestelmä, jonka avulla ajetaan suvereeniin voittoon tai kyseisen tekniikan mahdollisen kiellon yhteydessä, muut saavat merkittävän etulyöntiaseman. Itse en olisi ehkä Mercedeksenä tohtinut kuitenkaan ottaa järjestelmää käyttöön mahdollisen protestoinnin riskin takia. Lähtökohtaisesti arvioisin, että järjestelmän poistaminen autosta on lähes samantasoinen ongelma, kuin sen lisääminen autoon.

Bottaksen mahdollisuudet mestaruuteen ovat arvioni mukaan paremmat, kuin koskaan aiemmin, mutta eivät ne vieläkään erittäin hyvät ole. Loppupeleissä fysiikka Bottaksella varmasti riittää, joten ratkaisevaa taitaa olla pääkopan kasassa pitäminen ja oikeisiin asioihin keskittyminen läpi kauden.

Jos Bottas voittaisi mestaruuden Hamiltonin nenän edestä, uskoisin Hamiltonin haluavan ehdottomasti revanssia samalla kalustolla seuraavana vuonna, jolloin lienee palkkapyynnössä kovastikin neuvottelun varaa?
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104236
Sijainti
On earth
Mitenhän mahtaa nyt käydä koko sarjan kanssa? Kaikenlaisia kisoja perutaan ihan liukuhihnalta (naisten lätkä, formula E Rooma, ...) tai vedetään tyhjille katsomoille (hiihtoa pyssyn, mäkisuksien kanssa tai ilman).

Toki nopeastikin saattaa kuppi kääntyä toiseen suuntaan, jos virus rauhoittuu ja/tai saadaan rokote aikaiseksi.

Ja Valelle onnea kauteen.
 

Alfaukko

asian tunteva
Liittynyt
26.3.2019
Viestit
312
Toivottavasti ajetaan edes tynkäkausi, vaikka sitten tyhjille katsomolle. Tämä vuosi on Valtterin vuosi?
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104236
Sijainti
On earth
Vahva veikkaus, että alkukausi katsotaan missä mennään ja jos ulkona kärjestä, niin munat on 2021 korissa monestakin syystä. Virus, uudet säännöt, peruutettuja kisoja, jne.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
598
Mercedeksen Akilleen kantapää saattaa olla DAS -järjestelmä, jonka avulla ajetaan suvereeniin voittoon tai kyseisen tekniikan mahdollisen kiellon yhteydessä, muut saavat merkittävän etulyöntiaseman. Itse en olisi ehkä Mercedeksenä tohtinut kuitenkaan ottaa järjestelmää käyttöön mahdollisen protestoinnin riskin takia. Lähtökohtaisesti arvioisin, että järjestelmän poistaminen autosta on lähes samantasoinen ongelma, kuin sen lisääminen autoon.
Miksi arvioit että poistaminen olisi niin iso ongelma? Eihän se vaadi kuin yhden pultin rattiin että se ei enää liiku, jolloin systeemi on poistettu.
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
519
Miksi arvioit että poistaminen olisi niin iso ongelma? Eihän se vaadi kuin yhden pultin rattiin että se ei enää liiku, jolloin systeemi on poistettu.
Ennenkin on rangaistu auton sisältämistä kielletyistä järjestelmistä vaikkei niiden käyttöä olekaan voinut todistaa.

Tuollaisen järjestelmän rakenne lienee monimutkaisempi kuin perinteinen järjestelmä, joka johtaa esim. suoraan todennäköisesti järjestelmän kokonaismassan kasvuun ja painopisteen nousuun, joka taas laskee suorituskykyä. Jos järjestelmästä ei saa etua, koska sitä ei saa käyttää vaan sen rakenne ja ominaisuudet heikentävät suorituskykyä kannattaisi tehdä tilalle perinteisesti toteutettu ohjausjärjestelmä. Mutta koska on erittäin todennäköistä, että tämä muutos tarvitsee myös muutoksia auton runkoon ja sitä myöten mahdollisia törmäystestejä niin tämän takia epäilen kyseessä olevan isompikin ongelma.

Kyllähän yleinen mielipide on käsittääkseni sellainen, että järjestelmän rakentaminen mihin tahansa muuhun autoon vaatii merkittäviä muutoksia, joten mielestäni on loogista päätellä, että järjestelmän poistaminen kokonaan vaatii saman verran muutoksia?
 

Dzekoo

Well-known member
Liittynyt
13.11.2017
Viestit
382
Mihis luulette et Bottas päätyy,jos tuleva kausi on pettymys? Esim.mestaruutta ei tule..
 

YaZka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2002
Viestit
611
Sijainti
Tampere
Jossain vaiheessa uraa ajaa ainakin McLaren tallissa fykkösissä.
 

Antti--91

Forza Schumi
Liittynyt
6.11.2009
Viestit
517
Sijainti
Turku
Mihis luulette et Bottas päätyy,jos tuleva kausi on pettymys? Esim.mestaruutta ei tule..
Jos leikitään ajatuksella että Hamilton voittaa mestaruuden ja Bottas on pisteissä 2. kuten viime vuonna, niin miksipä ura ei jatkuisi Mersulla? Kuitenkin ensi kaudella on nämä sääntömuutokset yms. ja varmasti Bottas on jossain määrin tietoinen mitä Mersulla on mielessä kaudelle 2021. Joten miksi luovuttaa häntä kenenkään kilpailijan leiriin ja ottaa esim. Russelia tilalle :rolleyes:

Toki jos kausi on katastrofaalisen huono, niin ehkäpä Formula E tai ralli on oikea osoite. Paljon riippuu myös Vettelin uran jatkosta ja siitä siirtyykö Ricciardo Ferrarille, jolloin Renaultilla olisi työpaikka avoinna.
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
598
Kyllähän yleinen mielipide on käsittääkseni sellainen, että järjestelmän rakentaminen mihin tahansa muuhun autoon vaatii merkittäviä muutoksia, joten mielestäni on loogista päätellä, että järjestelmän poistaminen kokonaan vaatii saman verran muutoksia?
Saman verran noin niinkuin teoriassa kyllä, mutta huomattavasti yksinkertaisemmin. Järjestelmän lisääminen vaatii tilaa ja muutoksia jousitukseen/ohjaukseen. Järjestelmän poistaminen säästää tilaa, eli uutta tilaa ei tarvitse löytää autosta. Jousituskaan ei tarvitse varsinaisesti muutoksia, kun myös DAS -järjestelmän aikana aurauskulma on lähes koko ajan staattinen, eli järjestelmän tarvitsee vain "lukita" paikoilleen.

Toki poiston seurauksena autossa on varmaan tarpeetonta tyhjää tilaa, joten todellisuudessa muutokset voivat olla isompia, mutta joka tapauksessa huomattavasti helpommin toteutettavissa.
 

Punainen

Well-known member
Liittynyt
4.2.2002
Viestit
519
Saman verran noin niinkuin teoriassa kyllä, mutta huomattavasti yksinkertaisemmin. Järjestelmän lisääminen vaatii tilaa ja muutoksia jousitukseen/ohjaukseen. Järjestelmän poistaminen säästää tilaa, eli uutta tilaa ei tarvitse löytää autosta. Jousituskaan ei tarvitse varsinaisesti muutoksia, kun myös DAS -järjestelmän aikana aurauskulma on lähes koko ajan staattinen, eli järjestelmän tarvitsee vain "lukita" paikoilleen.

Toki poiston seurauksena autossa on varmaan tarpeetonta tyhjää tilaa, joten todellisuudessa muutokset voivat olla isompia, mutta joka tapauksessa huomattavasti helpommin toteutettavissa.
Luultavasti olet oikeassa. Ehkä Mercedes on jo valmiiksi suunnitellut myös tuon vaihtoehdon toteutuksen, jos tapahtuisi ”odottamaton” tekninen kielto.

Epäilen kyllä, että kilpailijat tulevat tekemään protestin, jonkin Mersulle menestyksekkään suorituksen jälkeen, kunhan keksivät sopivan argumentin johon tukeutuvat. Oletan protestin tulevan jo Australian aika-ajojen tai kisan jälkeen, tuloksista riippuen. Kisan jälkeinen protesti olisi tehokkaampi, koska silloin Mersuilla olisi riski menettää kaikki saavutetut pisteensä. Olettaisin myös, että argumentoinnit hylkäysperusteiksi on tehty jo valmiiksi ja Australian kisatuomaristolle on työtä tarjolla. Yksi olennainen tekijä on saada asiankäsittelijäksi muu kuin FIAn tekninen delekaatti.
 

Dzekoo

Well-known member
Liittynyt
13.11.2017
Viestit
382
Jos leikitään ajatuksella että Hamilton voittaa mestaruuden ja Bottas on pisteissä 2. kuten viime vuonna, niin miksipä ura ei jatkuisi Mersulla? Kuitenkin ensi kaudella on nämä sääntömuutokset yms. ja varmasti Bottas on jossain määrin tietoinen mitä Mersulla on mielessä kaudelle 2021. Joten miksi luovuttaa häntä kenenkään kilpailijan leiriin ja ottaa esim. Russelia tilalle :rolleyes:

Toki jos kausi on katastrofaalisen huono, niin ehkäpä Formula E tai ralli on oikea osoite. Paljon riippuu myös Vettelin uran jatkosta ja siitä siirtyykö Ricciardo Ferrarille, jolloin Renaultilla olisi työpaikka avoinna.
No toivottavasti Bottakselle aukee paikka Ferrarille tai RedBullille,jos Mersulta tulee kenkää!!
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104236
Sijainti
On earth
Luultavasti olet oikeassa. Ehkä Mercedes on jo valmiiksi suunnitellut myös tuon vaihtoehdon toteutuksen, jos tapahtuisi ”odottamaton” tekninen kielto.

Epäilen kyllä, että kilpailijat tulevat tekemään protestin, jonkin Mersulle menestyksekkään suorituksen jälkeen, kunhan keksivät sopivan argumentin johon tukeutuvat. Oletan protestin tulevan jo Australian aika-ajojen tai kisan jälkeen, tuloksista riippuen. Kisan jälkeinen protesti olisi tehokkaampi, koska silloin Mersuilla olisi riski menettää kaikki saavutetut pisteensä. Olettaisin myös, että argumentoinnit hylkäysperusteiksi on tehty jo valmiiksi ja Australian kisatuomaristolle on työtä tarjolla. Yksi olennainen tekijä on saada asiankäsittelijäksi muu kuin FIAn tekninen delekaatti.
Jos järjestelmä hyväksytään kisaa ennen katsastuksessa, niin ei ole perusteita jälkikäteen siihen kisaan sitä kieltää/hylätä. Eli muiden tallien tulee ennen GP:tä se protesti jättää.
 

Vihreä lippu

Well-known member
Liittynyt
9.10.2019
Viestit
251
Ei Bottas hidas kuski ole. Aikaisempina kausina Lewis Hamilton on ollut vaan niin ”Hammer” ja vaikea voitettava. Että Valtteri Bottaksen on pitänyt suorittaa 110% prosenttisesti kisaviikonloppu jos mielinyt voittaa Hämiksen kisassa. Toivottavasti jos nyt kausi joskus alkaa niin kaudesta tulisi Valtterin kausi ja saataisiin MM titteli Suomeen pitkästä aika.
 
Ylös