CCMK
Well-known member
- Liittynyt
- 9.11.2009
- Viestit
- 15056
Seuraavaksi Hannu Hänniseltä juttua myös Mika Salon suunnitelmista kaudeksi 1991 ja tulevaan...
HS 20.3.1991
Hänninen Hannu
Formula 3-luokan Englannin mestaruussarjassa viime vuonna toiseksi sijoittunut Mika Salo ajaa alkaneella kaudella Japanissa. Salo aloittaa formula 1:n pikkuveliluokan F3000:n Japanin avoimen mestaruussarjan ensi sunnuntaina. Maaliskuun alussa alkaneen, 11-osakilpailusta muodostuvan sarjan toinen kilpailu ajetaan uudella Autopoliksen radalla.
Salo, 24, aikoi ajaa F3000-luokan Euroopan sarjan, mutta hän ei saanut mielestään riittävästi rahaa kokoon. Japanissa Salolle maksetaan siitä, että hän kuljettaa AD Racing-tallin ainoaa autoa.
Se ratkaisi hänen mukaansa myös päätöksen kaudesta 1991:
"Euroopan sarjan ajaminen olisi maksanut 200000-500000 puntaa (noin 1,4-3,5 miljoonaa markkaa). Minulla oli Euroopasta hankittua rahaa koossa yli 200000 puntaa ja olisin voinut ajaa sarjan (10 osakilpailua) juuri ja juuri läpi. Mutta minusta oli turha lähteä räpiköimään Eurooppaan. Sain Japanissa läpi kaikki vaatimukseni", Salo kertoi.
Japanissa ei kärsitä lamasta
Monesta eurooppalaisesta autourheilusarjasta poiketen Japanin F3000-sarja ei kärsi lamasta. Sarjaan ottaa osaa noin 35 ajajaa, ja tallien rahoitukset ovat yleensä terveellä pohjalla. Ruotsalaisen Stefan Johansonin oli määrä ajaa isolla rahalla AD Racingin autolla, mutta hän sai viime hetkellä paikan AGS:n formula 1-talliin. Palkan suuruus Johanssonilla olisi ollut ruotsalaislähteiden mukaan jopa 5 miljoonaa markkaa. Japanin sarjan valloitusta tavoittelee suuri joukko eurooppalaisia ajajia, mm. Lotuksen F1-tallista paikkaa havitellut ja sen Julian Baileylle tallipaikkansa rahan takia hävinnyt britti Johnny Herbert.
"Managerini puhelin käy kaiken aikaa kuumana, sillä minulle tarjotaan paikkaa muihinkin Japanin sarjoihin ja myös C-ryhmän urheiluautoihin. Tästä tulee kiireinen kausi. Japanilaiset ovat uskomattoman hyvin selvillä minun tekemisistäni edellisten kolmen kauden aikana."
"Japanissa taatusti vain yhden vuoden"
Salo myönsi, että Japanin sarjoissa ajaminen on hienoista takapakkia. Salon vertailukohde on varsinkin Mika Häkkinen. Häkkinen, jonka kanssa Salo taisteli syksyyn saakka Englannin F3-sarjan voitosta, loikkasi suoraan formula 1:een, Lotus-talliin. Salon tavoitteena on yrittää ajaa yksi hyvä välivuosi Japanissa ja siirtyä kaudeksi 1992 F1:siin. Kuninkuusluokan osalta mahdollinen tallipaikka ei ole vielä tiedossa, mutta oletettavasti tallihuhuissa Saloon on yhdistetty japanilaistaustaiset tallit Footwork, Leyton House ja Lolan runkoja käyttävä ranskalainen talli Larrousse.
Häkkisen ja ennen häntä F1:een siirtyneen Jyrki Järvilehdon uraa auttaa managerina Keke Rosberg. Salo ei kuulu hänen suojatteihinsa.
HS 20.3.1991
Hänninen Hannu
Formula 3-luokan Englannin mestaruussarjassa viime vuonna toiseksi sijoittunut Mika Salo ajaa alkaneella kaudella Japanissa. Salo aloittaa formula 1:n pikkuveliluokan F3000:n Japanin avoimen mestaruussarjan ensi sunnuntaina. Maaliskuun alussa alkaneen, 11-osakilpailusta muodostuvan sarjan toinen kilpailu ajetaan uudella Autopoliksen radalla.
Salo, 24, aikoi ajaa F3000-luokan Euroopan sarjan, mutta hän ei saanut mielestään riittävästi rahaa kokoon. Japanissa Salolle maksetaan siitä, että hän kuljettaa AD Racing-tallin ainoaa autoa.
Se ratkaisi hänen mukaansa myös päätöksen kaudesta 1991:
"Euroopan sarjan ajaminen olisi maksanut 200000-500000 puntaa (noin 1,4-3,5 miljoonaa markkaa). Minulla oli Euroopasta hankittua rahaa koossa yli 200000 puntaa ja olisin voinut ajaa sarjan (10 osakilpailua) juuri ja juuri läpi. Mutta minusta oli turha lähteä räpiköimään Eurooppaan. Sain Japanissa läpi kaikki vaatimukseni", Salo kertoi.
Japanissa ei kärsitä lamasta
Monesta eurooppalaisesta autourheilusarjasta poiketen Japanin F3000-sarja ei kärsi lamasta. Sarjaan ottaa osaa noin 35 ajajaa, ja tallien rahoitukset ovat yleensä terveellä pohjalla. Ruotsalaisen Stefan Johansonin oli määrä ajaa isolla rahalla AD Racingin autolla, mutta hän sai viime hetkellä paikan AGS:n formula 1-talliin. Palkan suuruus Johanssonilla olisi ollut ruotsalaislähteiden mukaan jopa 5 miljoonaa markkaa. Japanin sarjan valloitusta tavoittelee suuri joukko eurooppalaisia ajajia, mm. Lotuksen F1-tallista paikkaa havitellut ja sen Julian Baileylle tallipaikkansa rahan takia hävinnyt britti Johnny Herbert.
"Managerini puhelin käy kaiken aikaa kuumana, sillä minulle tarjotaan paikkaa muihinkin Japanin sarjoihin ja myös C-ryhmän urheiluautoihin. Tästä tulee kiireinen kausi. Japanilaiset ovat uskomattoman hyvin selvillä minun tekemisistäni edellisten kolmen kauden aikana."
"Japanissa taatusti vain yhden vuoden"
Salo myönsi, että Japanin sarjoissa ajaminen on hienoista takapakkia. Salon vertailukohde on varsinkin Mika Häkkinen. Häkkinen, jonka kanssa Salo taisteli syksyyn saakka Englannin F3-sarjan voitosta, loikkasi suoraan formula 1:een, Lotus-talliin. Salon tavoitteena on yrittää ajaa yksi hyvä välivuosi Japanissa ja siirtyä kaudeksi 1992 F1:siin. Kuninkuusluokan osalta mahdollinen tallipaikka ei ole vielä tiedossa, mutta oletettavasti tallihuhuissa Saloon on yhdistetty japanilaistaustaiset tallit Footwork, Leyton House ja Lolan runkoja käyttävä ranskalainen talli Larrousse.
Häkkisen ja ennen häntä F1:een siirtyneen Jyrki Järvilehdon uraa auttaa managerina Keke Rosberg. Salo ei kuulu hänen suojatteihinsa.