Vanhoja F1-juttuja vuosien varrelta

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14197
Aiheeseen liittyvän juttuaiheiden aloituksen avaa tällä kertaa JJ:n kauden 1990 ensimmäisen aika-ajon tapahtumat. Tässä tilanneselostus:

HS Phoenix USA 11.3.1990

Järvilehto ei päässyt radalle lainkaan
Vaihdelaatikkoremontti venyi liian pitkäksi ja sade sotki
loput suunnitelmat

Jyrki Järvilehto ei päässyt lainkaan radalle formula 1:n MM-sarjan tämän vuoden ensimmäisen osakilpailun ensimmäisissä aika-ajoissa. Epäonni jahtasi sitkeästi Järvilehtoa.

Aluksi Järvilehdon autosta petti vaihdelaatikko ja sitten alkoi sataa. Molemmat aika-ajot menivät varikolla odotellessa.

Aamupäivän harjoituksissa Järvilehto kiersi 3,79 kilometrin pituista rataa hiukan tallitoveriaan Stefan Johanssonia nopeammin. Onyx-tallin kuljettajat olivat tulosluettelossa sijoilla 20 ja 21., eikä Järvilehto ollut ajoonsa tyytymätön sillä hän ei ollut vielä edes kokeillut pehmeitä aika-ajorenkaita. Johansson sen sijaan rysäytti aamulla autonsa seinään sellaisella voimalla, että auton hiilikuiturunko repesi korjauskelvottomaksi. Näin Onyxille jäi käyttöön enää kaksi autoa.

Vaihdelaatikko alkutekijöissään

Harjoitusten välissä Järvilehto pyysi tallia vaihtamaan omaan autoonsa pitemmän kakkosvaihteen. Operaatio meni pahasti pieleen sillä vaihdelaatikkoa ei saatu lainkaan kasaan aika-ajon kestäessä. Suomalainen odotteli levottomampana autonsa vierellä kunnes poistui vaihtamaan siviilitamineet ylleen.

Järvilehto ei ollut mahdollisuutta yrittää kilpailuun oikeuttavaa aikaa edes Johanssonin autolla koska ruotsalainen kamppaili listan häntäpäässä. Johanssonin aika jäi perjantain toiseksi hitaimmaksi.

Johanssonin ihmetyksen aiheena oli ettei auton vauhti lainkaan parantunut pehmeillä aika-ajorenkailla.

Ensimmäinen aika-ajo meni Järvilehdolta sivusuun, mutta epäonni kasaantui toiseen.
Yleensä sateettomassa Phoenixissa alkoi sataa ja märällä radalla ajat jäivät 20-25 sekuntia kuivan kelin aikoja hitaammaksi. Järvilehto ja Johansson joutuivat odottamaan koko tunnin sateen loppumista mutta turhaan. Välillä sade hellitti otettaan, mutta rata ei ehtinyt kuivua.

Radalle ei kannattanut mennä ollenkaan, koska mahdollisuudet päästä kilpailuun menivät sateen mukana. Järvilehdon ja Johanssonin kilpailu päättyi ennen alkamistaan.

Yamaha ehkä Onyxin ostaja

Onyx-tallin tulevaisuudesta liikkuu edelleen ristiriitaisia tietoja. Järvilehto haluaa pysytellä kaikkien spekulointien ulkopuolella.

''Niiden asioiden pohdiskeleminen ei ainakaan auta omaa ajosuoritusta. Minä yritän keskittyä pelkästään ajamiseen.'' sanoi Järvilehto myöntäen kuitenkin että tallin omistajan Mike Earlen paluu johtotehtäviin näyttää ilmeiseltä.

Phoenixissa liikkuvien tietojen mukaan Earle on ostanut tallin sveitsiläisen liikemiesryhmän rahoilla. Kaiken takana huhutaan olevan perimmältään japanilaisen Yamaha-tehtaan joka yrittää tulla F1:een moottorinvalmistajana.

Yamaha yritti viimekaudella yhteistyötä länsisaksalaisen Zakspeed-tallin kanssa. Autot putosivat kuitenkin usein jo esikarsinnoissa eikä tehdas päässyt testaamaan moottoriensa kykyä kunnon olosuhteissa.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14197
Lisäksi vielä tässä tähän juttuun sen verran, että kyseinen osakilpailu tuli TV2:lta suorana iltasella aikoinaan ja seuraavana päivänä Eurosportin puolella näytettiin iltapäivällä kisa uusintana kokonaisuudessaan. Jatkossa juttuja tulee lisää milloin vain lehtiä löytää ja jos ei löydy ehjiä lehtiä (tässä tapauksessa ei löytynyt vaan tiedot piti ottaa arkistosta) niin sitten arkistoista netistä tai kirjastosta tulee tietoja lisää.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Tommosen pikkusen jutun löysin Maikkarin nettiarkistosta vuodelta 2000:

Lisää F1-kisoja Aasiaan
29.02.2000 18:00
Photo: Michael Cooper /Allsport

Kansainvälisen Autoliiton FIA:n puheenjohtaja Max Mosley uskoo, että Aasian osuus formula 1 -luokan MM-sarjassa voisi kasvaa kahdella kilpailulla viiden vuoden aikana. Mosleyn ehdokkaat Malesian ja Japanin seuraksi ovat Kiina ja Etelä-Korea.

Mosley sanoi saksalaiselle autourheilulehdelle, että Kiinan voisi lisätä F1-kalenteriin jo "lähitulevaisuudessa". Etelä-Korean pitää Mosleyn mukaan vielä odottaa taloudellisesti parempia aikoja.

Viime kauden päätteeksi ensi kertaa ajetulla Malesian GP:llä on Mosleyn mielestä hyvät mahdollisuudet vakituiseksi kisapaikaksi. Maaliskuun 12. Melbournessa alkava kausi päättyy Malesiaan 22. lokakuuta. Japanin Suzukassa kisataan 8. lokakuuta.
(STT-DPA)
Se sitten on nyt toteutunut kokonaisuudessaan. Ja vähän isomminkin ;)
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
4854
Sijainti
Vantaa
Hyvä topic. :thumbup: Toivottavasti moni kirjoittaa tänne vanhoja artkkeleita 1980- sekä 1990-luvuilta.

Uusi Suomi Maanantaina 9.7.1990

Ayrton Sennan johto formula ykkösten MM-sarjassa enää kolme pistettä

Alain Prost kypsytti Ivan Capellin

Alain Prost helli kotiyleisöään aurinkoisella Paul Ricardin radalla sunnuntaina. Hitaasti kiiruhtaen 35-vuotias maailmanmestaruuden puolustaja voitti formula ykkösten Ranskan Grand Prix'n ennen työjuhdan tehtävissä ollutta Italian yllättäjää Ivan Capellia.

Brasilian Ayrton Senna oli kauden seitsemännessä MM-osakilpailussa kolman, Nelson Piquet neljäs, Gerhard Berger viides ja veteraani Riccardo Patrese kuudes. MM-tilanteessa Sennan johto on enää kolme pistettä. Senna on koonnut 35 ja Prost 32 pistettä. Tulosluetteloon pääsi 19 autokuntaa; vihonviimeisenä paalupaikalta kisan aloittanut Nigel Mansell, jonka Ferrarin moottori hajosi seitsemän kierrosta ennen maalia. Mansell ehti ennen keskeyttämistään ajaa kierrosennätyksen 1.08.012 ja myös johtaa kisaa tovin. Ferrarille kisa oli Prostin ansiosta juhlaa. Prostille voitto oli tällä kaudella kolmas, Ferrarille kautta aikojen sadas. Prost on nyt voittanut urallaan ennätykselliset 42 Grand Prix'ta. Le Castellet'ssa Prost on ollut ykkönen kolmasti.

Prost vasta lopussa kärkeen

Alain Prost näytti jälleen kerran mistä voittajat on tehty. Prost seurasi alitehoisella autolla kilpaillutta Capellia 45 kierrosta ennen kuin teki siirtonsa Ranskalainen ohitti italialaisen 78. kierroksella ja kasvatti eron maalissa yli kahdeksaksi sekunniksi. - Capellia ei ollut helppo ohittaa. Autoni oikea takarengas oli pahasti kulunut, eikä auto käyttäytynyt parhaalla mahdollisella tavalla, kertoi Prost. Ferrari on tällä kaudella tullut ryminällä McLarenin todelliseksi ykköshaastajaksi. Ferrari on myös jo kokeillut uutta 12-sylinteristä voimanlähdettä aika-ajossa. Sen avulla Mansell kiisi lauantaina paalupaikalle. Kilpailussa uutta moottoria ei vielä aikoihin kuitenkaan nähdä. Kisan ratkaisut tapahtuivat paljolti varikkokäynneillä. Ferrarin mekaanikot olivat työssään ammattilaisia, sillä Prostilta hukkui varikolla vain 7,6 sekuntia. Senna sen sijaan vietti varikolla renkaiden vaihdossa 16,6 ja Berger 12,7 sekuntia. - Eipä varikkokäyntiäni voi oikein kehua, sanoi Senna.

8-sylinteriset Marchit yllättäjiä

Kilpailun yllättäjiä olivat 8-sylinterisiä Juddin moottoreita käyttävät Marchit. Japanilaistallilla on tänä vuonna ollut murheita riittävästi, mutta sunnuntaina Capelli ja Brasilian Mauricio Gugelmin kiusasivat alitehoisiksi nimetyillä autoillaan huipputalleja tehokkaasti. Eritoten Capelli oli vireessä. Hän siirtyi kilpailun johtoon 33. kierroksella ja pysyi kärjessä aina kolmanneksi viimeiselle kierrokselle. - Auto toimi radalla kuin unelma. Ainoa ongelmani oli moottori, joka kisan loppupuolella ei enää suostunut sytytyshäiriöiden takia käymään kunnolla. Viime kierroksilla moottori yski jo pahasti, kertoi Capelli. Paul Ricardin uudelleen päällystetty rata sopi Marchin sulaville autoille erinomaisesti. Gugelminin taival päättyi kuitenkin konerikkoon 58. kierroksella. Edellisessä MM-osakilpailussa kumpikin March-kuljettaja karsiutui varsinaisesta kilpailusta. MM-sarjan seuraava osakilpailu ajetaan viikon kuluttua Silverstonen nopealla radalla Englannissa.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Tämä nyt on ote Vuosisadan kronikasta:

Rosberg maailmanmestariksi
25. syyskuuta (1982)
33-vuotias Keijo "Keke" Rosberg voittaa ensimmäisenä suomalaisena ja pohjoismaalaisena kuljettajana rata-autoilun Formula 1 -luokan maailmanmestaruuden. Mestaruus ratkeaa viimeisessä osakilpailussa Yhdysvaltain Las Vegasissa, missä Rosberg on viides, ja sijoituksesta tulevat kaksi pistettä riittävät MM:n varmistumiseen.
 

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4084
Tämä nyt on ote Vuosisadan kronikasta:

Rosberg maailmanmestariksi
25. syyskuuta (1982)
33-vuotias Keijo "Keke" Rosberg voittaa ensimmäisenä suomalaisena ja pohjoismaalaisena kuljettajana rata-autoilun Formula 1 -luokan maailmanmestaruuden. Mestaruus ratkeaa viimeisessä osakilpailussa Yhdysvaltain Las Vegasissa, missä Rosberg on viides, ja sijoituksesta tulevat kaksi pistettä riittävät MM:n varmistumiseen.
Tälläiset tekstin pätkät on mielestäni aivan turhaa postata, koska tuskin näistä kukaan mitään irti saa.

Järkeä peliin ja mallia Renesanssineron & CCMK:n kirjoituksista.
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
14197
Lisää jutunjuurta Venäläisten mukaantulosta F1:siin, Nelson Piquetin kansallisuusongelma ja Formulamiesten Dopingaineet...

HS 21.6.1990

Venäläiset koukkaavat mukaan formula 1:een

Venäläiset tulevat - myös formula 1:een tosin hiukan mutkan kautta eli koukkaamalla.

Neuvostoliittolainen konserni, jonka nimilyhenne on PIC on panostanut rahojaan F1:den pahnanpohjimmaiseen, italialaiseen Life-talliin. Kaikissa esikarsinnoissa viimeiseksi jäänyt Life saa neuvostorahoilla entisiä Lotuksen käyttämiä Juddin V8-moottoreita heinäkuusta alkaen. Nykyinen Rocchin W12 -moottori ei ole osoittaunut F1-kelpoiseksi.

Tallin ainoa kuljettaja on italialaisveteraani Bruno Giacomelli.

Formula 1:den sääntöihin on tehty pieniä muutoksia, jotka astuivat voimaan viime kuussa.

Nyt talli saa vaihtaa mm. moottorivalmistajaansa kauden aikana useammin kuin kerran. Aiemmin oli vain yksi vaihto sallittu. Kuljettajia saa vaihtaa nyt kaksi, aiemmin vain yhden.

Ayrton Sennan viime kauden Japanin osakilpailussa esittämä temppu ei tule enää kysymykseen. Uusien sääntöjen mukaan vaaralliseen paikkaan pysähtynyt kuljettaja, joka ei pääse jatkamaan omin voimin, on työnnettävä syrjään. Hän ei kuitenkaan saa jatkaa kilpailua vaikka työnnettäessä moottori käynnistyisikin.

Ayrton Senna ajaa juhannussunnuntaina Meksikossa uransa 100:nen F1-kilpailun. Edellyttäen, että hän selviää aika-ajosta kilpailuun, mutta siitähän ei liene epäselvyyttä, kun mies on neljäksi viimeksikäydyssä kisassa ollut aina paalulla.

1984 Brasilian GP:stä uransa aloittanut 30-vuotias Senna on karsiutunut urallaan vain kerran uransa neljännessä kilpailussa Imolassa vuonna 1984. Ajokkina oli Toleman.

Sennan toistaiseksi 99:än kilpailuun on mahtunut 23 voittoa ja ennätykselliset 46 paalupaikkaa. Pisteitä hän on kerännyt 348 eli noin 3,5 pistettä kilpailua kohti. Keskimäärin mies on ollut siis aina vähintään neljäs.

Ayrton Senna ei usko dopingin käyttöön formula 1:ssä. Hänen mielestään äärimmäiset olosuhteet saavat ruumiin tuottamaan itse omat suorituskykyä lisäävät aineensa.

''Tietyissä erittäin vaativissa olosuhteissa ruumiimme tuottaa paljon vahvempia hormoneja kuin mitkään kaupasta ostettavat aineet voivat olla'' Senna sanoi eräässä viime aikojen haastattelussaan.

Dopingtestit tulivat formula 1:een tänä vuonna. Ensimmäiset näytteet oli tarkoitus lorotella jo Imolassa toukokuun alussa mutta homma jäi hoitamatta.

Lähiaikoina talleille jaetaan lista kielletyistä aineista jotka noudattavat KOK:n listaa ja kuljettajilta otetaan virtsanäytteet 2-3 viimeisessä kilpailussa.

Kv. autourheiluliiton lääketieteen komission puheenjohtaja on optimistinen. ''Näytteistä tuskin löytyy betasalpaajia kovempia aineita.''

Betasalpaajat rauhoittavat sydämen lyöntitiheyttä. Nekin ovat kiellettyjen aineiden listalla eli niiden löytyminen tietää kuljettajalle lopputuloksen hylkäämistä ja 1-5 kisan kilpailukieltoa ja toistuessaan välitöntä kilpailukieltoa määräajaksi Formula 1:een ja kolmannella kerralla kiinnijääminen tarkoittaa ajajalle määrämätöntä kilpailukieltoa kaikkiin FIA:n alaisiin moottoriurheilusarjoihin.

Aikoinaan monet kilpakuljettajat kokeilivat betasalpaajien vaikutusta, mutta niiden käyttö ei ollut laajamittaista.

Kolminkertainen formula 1-maailmanmestari Nelson Piquet kumosi painavin sanoin huhut, joiden mukaan hän olisi luopumassa Brasilian kansalaisuudestaan.

Huhut lähtivät liikkeelle Piquetin anottua Portugalin passia. Mies myönsi näin tapahtuneen, koska EY-maan passi helpottaisi hänen matkailuaan Euroopassa.

Piquet 37, valitti huhujen huolestuttaneen hänen Brasiliassa asuvan perheensä jäseniä. Hän painotti haluvansa pysyä aina Brasilian kansalaisena, vaikka maan taloudellinen ja poliittinen tilanne onkin nykyään aika sekava.

Epäselvää on, voiko Piquet saada Portugalin passin ja samalla pitää Brasilian kansalaisuuden.
 
Viimeksi muokattu:

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
4854
Sijainti
Vantaa
Lähde: AutoXpress numero 24. 5.12.1996. Teksti: Erkki Mustakari.

Edesmenneen Ayrton Sennan paikalle testikuljettajan vakanssilta nostettu Coulthard ei vielä 1994 näyttänyt kunnolla osaamistaan. Sen sijaan kausi 1995 oli jo parempi. Silloin pitkä skotti otti ensimmäisen voittonsa (Portugalin GP), ja ajoi viidesti paalulle. Paaluista neljä tuli syys-lokakuussa peräkkäisissä kisoissa. Hyvä loppukausi nosti hänet kuljettajien pisteissä kolmanneksi. Heikosti mennyt alkukausi oli kuitenkin jo sinetöinyt hänen kohtalonsa Williamsin kuljettajana.

Lahjakas skotti sai tehdä tilaa IndyCar-sarjan mestarille Jacques Villeneuvelle. Coulthardin ei tarvinnut kuitenkaan kauan miettiä minne mennä seuraavaksi, kun Ron Dennis McLarenilta tarjosi hänelle töitä Mika Häkkisen tallikaverina. Dennis uskoi, että Coulthard on riittävän nopea mies Häkkisen ”kirittäjäksi”. Hän piti Frank Williamsin päätöstä skotin poispotkimisesta tyhmänä tekona.

Dennis itse tiesi paremmin kuin kukaan, minkälaisen riskin voi ottaa kun kiinnittää IndyCar-kuljettajan F1-talliin. Michael Andretti oli Dennisin arviointikyvyn pohjanoteerauksia (1993) eikä rapakon takaa paluun tehneen Nigel Mansellinkaan valinta (1995) ollut Denniksen parhaimpia liikkeitä.

Askel taaksepäin

David Coulthard vaikutti kuitenkin varmalta valinnalta. Skotin itsensä kannalta McLarenille meno oli paras saatavilla oleva vaihtoehto. Siirtyminen pois voittaja-autosta oli kuitenkin henkisesti raskasta.

- McLaren on ollut – niin kauan kuin muistan – menestyvä talli. Kun tallin toimintaa tarkasteli ulkoapäin, se vaikutti kovin itseriittoiselta ja itsevarmalta, vaikka viimeisen voiton tallille ajoi Ayrton Senna McLaren-Fordilla yli kolme vuotta sitten. Mutta kun olen oppinut tuntemaan tallin paremmin, se ei ole lainkaan itseriittoinen. McLarenilla on täysiverisiä ammattilaisia, jotka jaksavat uskoa itseensä ja siihen mitä tekevät, kertoi David Coulthard Japanissa kauden päätöskilpailun aattona.

- Williamsilla oli voittaja-auto, McLarenilla ei. Se oli tosiasia, josta hyvin tietoisena aloitin työskentelyni McLarenilla. Lisäksi tallissa oli kuljettajana Mika Häkkinen, joka monen asiantuntijan mukaan on niitä harvoja, joka pystyy puhtaalla ja raa’alla nopeudellaan asettamaan itsensä Michael Schumacherin ”herruuden” kyseenalaiseksi. Kun ajoin Damonin kanssa Williamsilla vain harvat pitivät Damonia minään supermiehenä. Näillä eväillä tiesin odottaa vaikeita, - enkä niissä odotuksissa kovin väärään osunutkaan. Joskus on kuitenkin otettava yksi askel taaksepäin, jotta voi ottaa kolme eteenpäin.

Vaikea alku

Kulunut kausi alkoi Coulthardilta vaikeasti. Kolmessa ensimmäisessä kilpailussa hänen saavuttamansa aika-ajosijoitukset (13., 14. ja 9.) osoittivat, ettei hän tuntenut itseään kotoiseksi McLarenin 4/11-auton ohjaamossa. Samanaikaisesti Mika Häkkinen ajoi kahdesti pisteille. Tosin Coulthardin ensimmäiset kilpailut McLarenilla epäonnistuivat teknisistä syistä johtuen, mutta heikot esitykset aika-ajoissa ravistelivat pitkän skotin itseluottamusta.

- On luonnollista, että meillä ei ole ollut sitä voittajien hymyä ja itseluottamusta, koska emme onnistuneet voittamaan yhtään kilpailua menneen kauden aikana. Koko tallin toimintaa leimaa erittäin kova työskentely ja yrittäminen: Yritämme koko ajan parantaa asemiamme aika-ajoissa kohden kärkeä sen sijaan, että olisimme koko ajan taistelemassa aivan kärkipaikoista.

- Muuten tallin toimita ja työskentely on normaalia, perusteellista työtä ryhmältä, joka on taloudellisesti vakaa. Mekaanikot ovat hyvää väkeä, parhaita mitä autourheilussa voi olla. Jos vertaan McLarenia Williamsiin, suurin ero löytyy tallin johtamisessa. Frankin ja Ronin persoonallisuudessa on selviä eroja. Liikemiehinä molemmat ovat ”kovanaamoja”, jotka odottavat ryhmältään vain parasta.

- Olin Williamsilla kolme vuotta. Nyt minulla on vasta vuosi takana McLarenin kuljettajana. Vie hieman pidempään, että tunnen täysin olevani osa McLarenia. Olen kuitenkin onnistunut pääsemään hyvin teamiin sisään. Totuus on kuitenkin se, että Mika on ollut kiistatta tallin ykköskuljettaja jo useamman vuoden ajan. Ron Dennis työskentelee suoraan hänen ja hänen autojensa kanssa.

- Vie oman aikansa, että asiat muuttuvat. Eikä se ole helppoa, sillä Mika on erittäin nopea kuljettaja. Kaikkien asioiden on oltava täysin kunnossa, jotta voin olla nopeampi kuin hän. Muutaman kerran kauden aikana me onnistuimme saamaan kaikki asiat kohdalleen, ja silloin olin Mikaa nopeampi. Prosessi vie vain oman aikansa. Mika on ollut tallissa jo neljä vuotta, ja hän selviytyi erittäin vaikeasta onnettomuudesta, joten on myös luonnollista, että häneen on keskitytty enemmän. Minä olen tuntenut Ronin vasta 14 kuukautta.

Vertailu tallikaveriin

Koska McLarenilla ei onnistuttu voittamaan yhtään kilpailua menneen kauden aikana, tallin kuljettajien paremmuutta verrattiin heidän keskinäisessä taistelussa vaikeasti säädettävällä 4/11-autolla. Coulthardin tilanne oli hyvin samanlainen kaudella 1995 Williamsilla. Silloin hän onnistui kauden jälkimmäisellä puoliskolla horjuttamaan Damon Hillin asemaa selvänä ykköskuljettajana. Kuinka tärkeää on Mika Häkkisen lyöminen?

- Ensimmäinen tavoitteesi radalle ajaessasi on olla nopein. Jos et onnistu jotakin syystä olla nopein, silloin vertailukohteeksi nousee tallikaverisi, joka ajaa samanlaisella autolla. Jos olet häntä nopeampi, voit todeta tehneesi hyvää työtä. Jos olet hitaampi, et ole tehnyt työtäsi riittävän hyvin tai sinulla on joku muu ongelma autosi kanssa. Ei siinä muusta ole kysymys.

- Kauden loppua kohden autojemme ajettavuus parani muiden kärkitallien autoja nopeammin. Samanaikaisesti opin ymmärtämään – ja myös luottamaan – autoomme enemmän. Se näkyi meidän molempien suorituksissa, vaikka suurempaan tyytyväisyyteen ei ollutkaan aihetta. Olen varma, että ensi vuonna tilanne tulee olemaan parempi. Tulemme olemaan muihin nähden kilpailukykyisempiä. Mutta mistä sen tietää, että niin tulee käymään? Ei sitä kukaan tiedä. Tässä hommassa mitään ei saa ilmaiseksi eikä ilman uhrauksia.

- Tällä kaudella automme toimivat yllättävän hyvin nopeilla radoilla. Sen sijaan hitailla ja mutkikkailla radoilla meillä oli vaikeuksia. Varsinkin niiden hitaiden ratojen keskinopeat mutkat tuottivat meillä suuria vaikeuksia, kun samoissa paikoissa Williamsit olivat parhaimmillaan.

- Mielestäni Mercedeksen V10-moottori on tällä hetkellä yksi parhaista, ilman muuta. Se on mahtava huippunopeuksien suhteen. Kuluneen kauden aikana Mario Illien onnistui parantamaan sen ajettavuutta aivan uskomattoman paljon. En ole koskaan aikaisemmin kokenut vastaavaa moottorin ajettavuuden parantumista yhden kauden aikana. Eikä sovi unohtaa, että käyttämämme moottori valmistui vasta helmikuun ensimmäisellä viikolla. Osittain sen takia meillä oli luotettavuuden kanssa alkukaudella ylimääräisiä vaikeuksia.
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
4854
Sijainti
Vantaa
Loistavat lähdöt

Vaikka kulunut kausi olikin McLaren kuljettajien keskinäisessä kamppailussa selvästi Mika Häkkisen heiniä, David Coulthard onnistui keräämään kaikkien katseet puoleensa keväällä. Imolassa hän otti loistavan startin neljännestä lähtöruudusta, ja johti kilpailua aina ensimmäiseen varikkopysähdykseensä asti. Se oli ensimmäinen kerta, kun McLarenin auto oli nähty pitempään koko letkan kärjessä sitten Ayrton Sennan päivien.

Ennen Imolaa Coulthard näytti hyviä lähtijän kykyjään myös Euroopan GP:ssä Nürburgringillä, missä hän kuudennesta lähtöruudusta syöksyi muutamaksi sekunniksi johtoon, kunnes joutui antautumaan ensimmäisessä mutkassa kilpailun voittaneelle Jacques Villeneuvelle. Nuo hyvät lähdöt saivat monet ihmettelemään Coulthardin kykyä päästä autollaan liikkeelle.

- Hyvä lähtö on monen pienen yksityiskohdan summa. Niitä on vaikea jopa jälkeenpäin luetella, sillä kaikki tapahtuu niin automaattisesti. Kaasupolkimen oikea käyttö, kytkimen oikea irroitus ja ideaalisen ajolinjan valinta muiden seassa. Niistä se koostuu. En minä niitä edes ajattele. Luonnollisesti minulla on ennen lähtöä suunnitelma, näkemys, jonka haluan toteuttaa. Joskus se onnistuu, joskus ei. Mutta se on varmaa, että mitä enemmän sitä etukäteen puhuu, sitä todennäköisemmin se epäonnistuu.

McLarenin päällikkö Ron Dennis antaa hyvistä lähdöistä kaiken kunnian kuljettajille:

- Lähdöt ovat tyypillisesti niitä hetkiä, jolloin kuljettaja yrittää taitojaan maksimoiden tehdä kaiken täydellisesti. Hyvä lähtö lähtee kuljettajan ”selkärangasta” ja siitä tunteesta, miten auto ja renkaat reagoivat hänen antamiinsa käskyihin. Nykyisin kuljettajilla ei ole lähdöissä teknillisiä apuvälineitä, joiden mukana ollessa me tallina saimme kiitosta. Nyt hyvän lähdön ottanut kuljettaja saa kaiken kiitoksen itse.

”Olisin ajanut mestaruudesta”

David Coulthardin ensimmäistä vuotta McLarenilla häiritsi henkisesti tietoisuus siitä, että hänen entisen työnantajansa autoilla voitettiin 12 GP-kilpailua. Hän ei voinut välttyä ajattelemasta, että jos olisin saanut jatkaa Williamsilla, olisin voinut taistella maailmanmestaruudesta aivan siinä samassa missä Damon Hill ja Jacques Villeneuvekin.

Sellainen ajatteleminen täytyy kääntää positiiviseksi tunteeksi. Tiedän aika hyvin, kuinka vertaan itseäni Damoniin ja kuinka Williams-auto tuntui käsissäni. Kun talli sitten aloitti menneen kauden viidellä perättäisellä voitolla ajattelin, että siellä minäkin olisin niillä autoilla ollut. Samanaikaisesti itse ajoin aika-ajoissa sijoille 13, 14 ja 9. Se pisti minut työskentelemään vain entistäkin kovemmin. En missään vaiheessa menettänyt uskoani omiin kykyihini, vaikkakin monet ulkopuoliset alkoivat selvästi olla minun puolestani huolissaan.

McLarenin ”johtoryhmä” – Ron Dennis, Norbert Haug, suunnittelija Steve Nichols sekä tallin teknillinen neuvonantaja Alain Prost – pitivät David Coulthardin oppimisvauhtia nopeana.

- David ei ole vielä oppinut käyttämään autojamme parhaalla mahdollisella tavalla hyväkseen. Mutta toisaalta mekään emme ole pystyneet hänelle, emmekä Mikalle, sellaista autoa, jossa he tuntisivat itsensä varmoiksi ja luottavaisiksi. Joka kerta kun olemme saaneet auton sellaiseksi, että se miellyttää Davidia, hän on heti erittäin nopea, sanoi Alain Prost kesällä.

Kauden paras tulos

McLaren jäi ilman voittoja, ja työ Ron Denniksen tallissa jatkuu kiivaana. Muutaman kerran McLaren pääsi lähelle kuluneellakin kaudella: Monacon GP:ssä voittoa tarjottiin lähes puolelle tusinalle kuljettajalle. Ensimmäisenä mahdollisuuden heitti menemään paalulta startannut Michael Schumacher ajamalla päin kaidetta. Sen jälkeen voitto oli menemässä Damon Hillille, mutta yllättävä ja harvinainen moottoririkko pilasi hänen mahdollisuutensa. Seuraava voiton ottaja oli Jean Alesi Benettonillaan, mutta hänen tiensä katkesi jousituksen pettämiseen.

David Coulthardin hyvä ajo nosti hänet voittotaisteluun Ligierin Olivier Panista vastaan. Mutta Monacon radalla ohittaminen on lähes mahdotonta, ja niin Coulthardin oli tyydyttävä toiseen tilaan. Se oli kuitenkin McLarenin paras tulos menneellä kaudella.

- Toinen tila oli hyvä tulos, mutta olisin kyllä mielummin jäänyt toiseksi Williamsille tai Ferrarille kuin Ligierille, sanoi David Coulthard sen kilpailun jälkeen

David Coulthard on järjestyksen mies. Hän kehuu olevansa kaikissa toiminnoissaan hyvin järjestelmällinen. Siltä osin hän lienee lähes täydellinen työntekijä Ron Dennikselle, joka on aina arvostanut järjestelmällisyyttä. Formula 1 –maailma ei kuitenkaan arvosta mitään muuta kuin menestymistä. Siltä osin David Coulthardilla on talven aikana jonkun verran järjestelemistä edessään.
 

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39265
Sijainti
Semminki
Koitin F1onlinessä herätellä tämmöistä vastaavaa toikkia vuonna 2007. Toistaiseksi olen ainoa kirjoittaja ko. toikissa. :thumbup:
Eli "copypastesin" tämmöisen artikkelin 12.08.1999 Iltalehdestä. (Lehti löytyi vuonna 2007 jatkettavan keittiönpöydän sisästä).

--------------------------------------------------------------------------
Ferrari, Williams ja Jordan kovimmat vaihtoehdot.
Salon tie viemässä huipputalliin

Suomen johtavat F1-asiantuntijat luottavat Mika Salon ajavan ensi kaudella huipputallissa. Veikkailuissa vilahtelevat nimet Jordan, Williams ja prost - sekä tietysti Ferrari.

Pitkän Linjan autourheilutoimittaja Erkki Mustakari on vakuuttunut, että Mika Salo istuu ensi kaudella kilpailukykyisen F1-auton ratissa.
-Uskon että Salo on saamassa valittavakseen sellaisia vaihtoehtoja joita hänellä ei ole koskaan aiemmin ollut.
-Uskon myös että Ferrari on yksi niistä, Mustakari totetaa.
Mustakari luettelee listan muista talleista, joiden hän sanoo havittelevan Saloa: Prost, Jordan, Sauber, Benetton.
-Ja ihmettelisin, jos Williams ei olisi lähestynyt Saloa.
Ferrari-optiota Mustakari perustelee Salon hyvillä esityksillä ja Eddie Irvinen mahdollisella siirtymisellä Fordille.
-Irvinen istuttamisessa Fordille saattaa olla enemmän totuutta kuin monessa muussa siirtohuhussa, Mustakari pohtii.
Salon kannalta on hyvää myös se, että Rubens Barichello kiisti keskiviikkona siirtyvänsä Ferrarille. Tallissa on siis ainakin teoriassa yksi paikka vapaana. Mustakarin mukaan Hockenheimin kilpailu oli Salon uran jatkon kannalta elintärkeä.
-Nyt hän osoitti tallipäälliköille, että hänestä on kilpailykykyisellä autolla voittajaksi.

Sopimukset pöydällä?
Keke Rosberg ei halua lähteä tarkemmin kommemtoimaan Salon tulevaisuutta.
-Mika Häkkisen tiimissä mukanaolevana minun sanomisiani ymmärretään helposti väärin.
Rosberg kuitenkin tunnustaa, että Hockenheimin suoritus nosti toisen Mikan aivan uudelle tasolle.
-Kilpailu avasi hänelle ovia, jotka ennen ovat olleet suljetut.
Rosberg ei ole seurannut turhan tiiviisti Salon sopimusneuvotteluja.
-Kuulin että hänellä olisi pöydällä kuusi sopimusta joista valita. Tosin Mikalla on aina sopimukset pöydällä ennenkuin niitä on nähtykään, Keke heittää.

Ratkaisu vasta syksyllä
Salon henkilökohtainen avustaja, autourheilutoimittaja Juha Mildh toppuuttelee hieman arvointeja hipputalliin päätymisestä.
-Mitkä sitten ovat "huipputalleja?" Tällä hetkellä niitä on tasan kaksi, ja niistäkin Mclaren on täynnä, Mildh pohtii.
Mildhin mielestä puolet F1-talleista on "hyviä", ja ero tulee vielä tasoittumaan uusien moottorivamistajien - BMW, Honda, ja mahdollisesti myös Toyota -myötä.
Salo on sanonut toivovansa että talliasioissa päästäisiin ratkaisuihin jo ennen unkarin osakilpailua. Mildhin mukaan niin ei käy.
-Kyse oli enemmänkin siitä että ennen Unkarin osakilpailua olisi tiedetty keiden tallien kanssa aloittaa vakavat neuvottelut. Nämä ovat kuitenkin pitkiä prosesseja, ja lopulliset päätökset menevät varmasti tuonne syys- ja lokakuun vaihteeseen.
-Tärkeintä Mikalle on tällä hetkellä keskittää ajatuksensa Ferrariin. Onhan kyseessä aikamoinen pesti.

Tommi Parkkonen.
--------------------------------------------------------------------------

Samalla aukeamalla on myös pienempi artikkeli Eddie Irvinestä:

--------------------------------------------------------------------------
Kakkoskuskin hommat eivät kiinnosta
Irvine uhtaa lähteä Ferrarilta

Formula ykkösten tämänvuotista MM-sarjaa johtava Eddie Irvine uhkaa lähteä Ferrarilta, jos hän joutuu olemaan Michael Schumacherin auttajana myös ensi vuonna.
-Jos Schumacher on tallin ykköskuljettaja jälleen ensi vuonna, minä lähden, Irvine sanoi italialaisen viikkolehden Famiglia Christianin haastattelussa.
Irvine vahvisti, että hän neuvottelee Stewartin F1-tallin kanssa. Stewart tunnetaan ensi kaudella MM-sarjassa Jaguarina. Vahvistamattomien brittitietojen mukaan Irvine olisi jo tehnyt sopimuksen Jaguarin (Ford) kanssa.
Ferrarin johtaja Luca di Montezemolo taasen on sanonut, että Schumacher on jälleen ensi vuonna tallin ykköskuljettaja. Irvinen sopimus Ferrarin kanssa päättyy tähän vuoteen.
Schumacherin sopimus on voimassa vuoteen 2002.
Pohjoisirlantilainen Irvine voitti MM-sarjan kaksi viime kilpailua ja ohitti pisteissä Mika Häkkisen. Schumacher on toipumassa jalkavammoistaan, jotka hän sai ulosajossa Brittiensaarten kilpailussa 11.heinäkuuta.
Irvine epäilee, pystyykö Schumacher ajamaan radoilla paluunsa jälkeen yhtä kovaa kuin ennen onnettomuutta.
-Saa nähdä onko hän edelleen nopein.
Irvine tunnusti että Schumacher oli terveenä nopein ajaja, mutta lisäsi:
-Vauhti ei merkitse kaikkea. Virheisiin ei ole varaa ja hän tekee niitä liikaa, aivan liikaa.
--------------------------------------------------------------------------
 
Viimeksi muokattu:

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Liittynyt
19.12.2004
Viestit
39265
Sijainti
Semminki
Samaisella aukeamalla oli myös artikkeli kaksinkertaisesta maailmanmestarista Michael Schumacherista, jonka tavoitteena silloisella hetkellä oli päästä takaisin formulan rattiin Monzan GP:hen mennessä (12.Syyskuuta).
Mutta jutun asiasisältö oli niin vähäpätöinen, että en sitä jaksanut alkaa kirjoittamaan.

Aukeaman alalaidassa oli myöskin Gallup
"Kerro mielipiteesi ja voita huippukamera. Onko Eddie Irvine nopeampi kuin Mika Salo?"
Kyselyyn pystyi tietysti vanhaan hyvään tapaan osallistumaan vain puhelimitse soittamalla joko Kyllä-numeroon tai Ei-numeroon (ei sentään postikortilla).
Osallistujien kesken arvottiin uskomattomalla 2.1Mega pixelin tarkkuudella varustettu Sony cyper-shot DSC-F55 arvoltaan miltei 6000markkaa.
Mitenköhän mahtoi gallup päättyä?
 
Ylös