CCMK
Well-known member
- Liittynyt
- 9.11.2009
- Viestit
- 14197
Aiheeseen liittyvän juttuaiheiden aloituksen avaa tällä kertaa JJ:n kauden 1990 ensimmäisen aika-ajon tapahtumat. Tässä tilanneselostus:
HS Phoenix USA 11.3.1990
Järvilehto ei päässyt radalle lainkaan
Vaihdelaatikkoremontti venyi liian pitkäksi ja sade sotki
loput suunnitelmat
Jyrki Järvilehto ei päässyt lainkaan radalle formula 1:n MM-sarjan tämän vuoden ensimmäisen osakilpailun ensimmäisissä aika-ajoissa. Epäonni jahtasi sitkeästi Järvilehtoa.
Aluksi Järvilehdon autosta petti vaihdelaatikko ja sitten alkoi sataa. Molemmat aika-ajot menivät varikolla odotellessa.
Aamupäivän harjoituksissa Järvilehto kiersi 3,79 kilometrin pituista rataa hiukan tallitoveriaan Stefan Johanssonia nopeammin. Onyx-tallin kuljettajat olivat tulosluettelossa sijoilla 20 ja 21., eikä Järvilehto ollut ajoonsa tyytymätön sillä hän ei ollut vielä edes kokeillut pehmeitä aika-ajorenkaita. Johansson sen sijaan rysäytti aamulla autonsa seinään sellaisella voimalla, että auton hiilikuiturunko repesi korjauskelvottomaksi. Näin Onyxille jäi käyttöön enää kaksi autoa.
Vaihdelaatikko alkutekijöissään
Harjoitusten välissä Järvilehto pyysi tallia vaihtamaan omaan autoonsa pitemmän kakkosvaihteen. Operaatio meni pahasti pieleen sillä vaihdelaatikkoa ei saatu lainkaan kasaan aika-ajon kestäessä. Suomalainen odotteli levottomampana autonsa vierellä kunnes poistui vaihtamaan siviilitamineet ylleen.
Järvilehto ei ollut mahdollisuutta yrittää kilpailuun oikeuttavaa aikaa edes Johanssonin autolla koska ruotsalainen kamppaili listan häntäpäässä. Johanssonin aika jäi perjantain toiseksi hitaimmaksi.
Johanssonin ihmetyksen aiheena oli ettei auton vauhti lainkaan parantunut pehmeillä aika-ajorenkailla.
Ensimmäinen aika-ajo meni Järvilehdolta sivusuun, mutta epäonni kasaantui toiseen.
Yleensä sateettomassa Phoenixissa alkoi sataa ja märällä radalla ajat jäivät 20-25 sekuntia kuivan kelin aikoja hitaammaksi. Järvilehto ja Johansson joutuivat odottamaan koko tunnin sateen loppumista mutta turhaan. Välillä sade hellitti otettaan, mutta rata ei ehtinyt kuivua.
Radalle ei kannattanut mennä ollenkaan, koska mahdollisuudet päästä kilpailuun menivät sateen mukana. Järvilehdon ja Johanssonin kilpailu päättyi ennen alkamistaan.
Yamaha ehkä Onyxin ostaja
Onyx-tallin tulevaisuudesta liikkuu edelleen ristiriitaisia tietoja. Järvilehto haluaa pysytellä kaikkien spekulointien ulkopuolella.
''Niiden asioiden pohdiskeleminen ei ainakaan auta omaa ajosuoritusta. Minä yritän keskittyä pelkästään ajamiseen.'' sanoi Järvilehto myöntäen kuitenkin että tallin omistajan Mike Earlen paluu johtotehtäviin näyttää ilmeiseltä.
Phoenixissa liikkuvien tietojen mukaan Earle on ostanut tallin sveitsiläisen liikemiesryhmän rahoilla. Kaiken takana huhutaan olevan perimmältään japanilaisen Yamaha-tehtaan joka yrittää tulla F1:een moottorinvalmistajana.
Yamaha yritti viimekaudella yhteistyötä länsisaksalaisen Zakspeed-tallin kanssa. Autot putosivat kuitenkin usein jo esikarsinnoissa eikä tehdas päässyt testaamaan moottoriensa kykyä kunnon olosuhteissa.
HS Phoenix USA 11.3.1990
Järvilehto ei päässyt radalle lainkaan
Vaihdelaatikkoremontti venyi liian pitkäksi ja sade sotki
loput suunnitelmat
Jyrki Järvilehto ei päässyt lainkaan radalle formula 1:n MM-sarjan tämän vuoden ensimmäisen osakilpailun ensimmäisissä aika-ajoissa. Epäonni jahtasi sitkeästi Järvilehtoa.
Aluksi Järvilehdon autosta petti vaihdelaatikko ja sitten alkoi sataa. Molemmat aika-ajot menivät varikolla odotellessa.
Aamupäivän harjoituksissa Järvilehto kiersi 3,79 kilometrin pituista rataa hiukan tallitoveriaan Stefan Johanssonia nopeammin. Onyx-tallin kuljettajat olivat tulosluettelossa sijoilla 20 ja 21., eikä Järvilehto ollut ajoonsa tyytymätön sillä hän ei ollut vielä edes kokeillut pehmeitä aika-ajorenkaita. Johansson sen sijaan rysäytti aamulla autonsa seinään sellaisella voimalla, että auton hiilikuiturunko repesi korjauskelvottomaksi. Näin Onyxille jäi käyttöön enää kaksi autoa.
Vaihdelaatikko alkutekijöissään
Harjoitusten välissä Järvilehto pyysi tallia vaihtamaan omaan autoonsa pitemmän kakkosvaihteen. Operaatio meni pahasti pieleen sillä vaihdelaatikkoa ei saatu lainkaan kasaan aika-ajon kestäessä. Suomalainen odotteli levottomampana autonsa vierellä kunnes poistui vaihtamaan siviilitamineet ylleen.
Järvilehto ei ollut mahdollisuutta yrittää kilpailuun oikeuttavaa aikaa edes Johanssonin autolla koska ruotsalainen kamppaili listan häntäpäässä. Johanssonin aika jäi perjantain toiseksi hitaimmaksi.
Johanssonin ihmetyksen aiheena oli ettei auton vauhti lainkaan parantunut pehmeillä aika-ajorenkailla.
Ensimmäinen aika-ajo meni Järvilehdolta sivusuun, mutta epäonni kasaantui toiseen.
Yleensä sateettomassa Phoenixissa alkoi sataa ja märällä radalla ajat jäivät 20-25 sekuntia kuivan kelin aikoja hitaammaksi. Järvilehto ja Johansson joutuivat odottamaan koko tunnin sateen loppumista mutta turhaan. Välillä sade hellitti otettaan, mutta rata ei ehtinyt kuivua.
Radalle ei kannattanut mennä ollenkaan, koska mahdollisuudet päästä kilpailuun menivät sateen mukana. Järvilehdon ja Johanssonin kilpailu päättyi ennen alkamistaan.
Yamaha ehkä Onyxin ostaja
Onyx-tallin tulevaisuudesta liikkuu edelleen ristiriitaisia tietoja. Järvilehto haluaa pysytellä kaikkien spekulointien ulkopuolella.
''Niiden asioiden pohdiskeleminen ei ainakaan auta omaa ajosuoritusta. Minä yritän keskittyä pelkästään ajamiseen.'' sanoi Järvilehto myöntäen kuitenkin että tallin omistajan Mike Earlen paluu johtotehtäviin näyttää ilmeiseltä.
Phoenixissa liikkuvien tietojen mukaan Earle on ostanut tallin sveitsiläisen liikemiesryhmän rahoilla. Kaiken takana huhutaan olevan perimmältään japanilaisen Yamaha-tehtaan joka yrittää tulla F1:een moottorinvalmistajana.
Yamaha yritti viimekaudella yhteistyötä länsisaksalaisen Zakspeed-tallin kanssa. Autot putosivat kuitenkin usein jo esikarsinnoissa eikä tehdas päässyt testaamaan moottoriensa kykyä kunnon olosuhteissa.