Vanhoja rallikarttoja ja -reittejä

linjavika

Well-known member
Liittynyt
2.12.2018
Viestit
75
Miljoona-Cupit pitäisi muutenkin saada dokumentoitua. Keravat 1989 ja 1990 sekä Tikkurila 1989 löytyy kiitos tämän foorumin mutta muut taitaa olla hämärän peitossa? Esim. Vihti 1989 olisi mielenkiintoinen nähdä.
Tässä Uudenkaupungin kartta. Minuakin kovasti kiinnostaisi 1989 Vihdin reitti, jos sellaista jostain löytyy...
 

Liitetiedostot

  • Like
Reaktiot: DC

linjavika

Well-known member
Liittynyt
2.12.2018
Viestit
75
Hmpf. 1971 Helsinkiralli on näemmä ajettu marraskuussa. Löysin tuossa jokin aika sitten arkistostani Vauhdin Maailmat 1-11/1971, mut tuon kisan raportti olis varmaan numerossa 12/1971.
Kun nyt sattui olemaan helposti kaivettavissa, niin tässä 1971 Helsinki-ralli juttu VM:stä 12/1971.
 

Liitetiedostot

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
6526

Sanremot (vai San Remot) 1981-1984 löytyy nykyään rally-mapsista. Tosin itselle nämä ei ole kovin kiinnostavia kun aina sahataan vaan samat pätkät vuodesta toiseen, eli assupätkiä Sanremon lähellä ja sorapätkiä Toscanassa, pitkä siirtymä välissä. Paitsi huomasin tosin, että ikoninen Chiusdinon pätkä (siitä on filmattu joka vuosi sitä kylän keskellä olevaa neulansilmää) on assupätkä Toscanassa. Tällaisia poikkeuksia pitäisi saada selvitettyä enemmän.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
658
ikoninen Chiusdinon pätkä (siitä on filmattu joka vuosi sitä kylän keskellä olevaa neulansilmää) on assupätkä Toscanassa.
Chiusdino taitaa nykyään tosiaan olla asvaltoitu koko pätkä, mutta vanhoina hyvinä aikoina kun ajettiin vielä MM-ralleissa taisi olla kuitenkin enimmäkseen sorapätkä...paitsi juuri tuo kuuluisa kyläneulansilmän osuus. Tässä Colin onboardissa näkyy juuri tuo kuuluisa lyhyt assuosuus kylän läpi, mutta muuten ollaan kuitenkin soralla:

San Remo on yksi omia suosikkiralleja MM-sarjan historiasta. Siinä kisassa oli jotain ihan omaa spesiaalicharmia, etenkin kun vielä ajettiin sekä assulla, että soralla.
 

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
6526
Kiitos, hyvä löytö tuo onboardi. Chiusdinon neulansilmä on taas näitä paikkoja jotka muistaa lapsuudesta saakka Ruutulipun rallivälähdyksistä, vähän kuin joku Fafen hyppyri ja assuristeys tai Col de Turinin hotellinpiha tai Chatsworthin hyppyri.

Ilmeisesti Sanremon assupätkillä on melkein kaikilla ollut edes vähän assua, vähän kuin nykyään Katalonian sorapätkillä, Portugalissa ja Sardiniassa.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
658
Ilmeisesti Sanremon assupätkillä on melkein kaikilla ollut edes vähän assua, vähän kuin nykyään Katalonian sorapätkillä, Portugalissa ja Sardiniassa.
Jep, lyhyet assuosuudet keskellä sorapätkiä oli ehdottomasti yksi San Remon tunnuspiirteistä! Otetaan sen verran takaisin, että tuo kylän läpi mennyt assuosuus ei muuten ollutkaan ainoa kuuluisa assuosuus keskellä Chiusdinoa. Vähän matkaa kylän jälkeen tulee lyhyt leveä ison kovan assuosuus josta on myös olemassa hienoa kuvaa.

Tässä suorastaan jumalaisen kauniissa Piero Comanduccin kuvaamassa klipissä, Kankkunen näyttää miten ST205 Celica taipuu ensiesiintymisessään.

Kuvauspaikan sijainti:
https://www.google.fi/maps/@43.1416308,11.0916453,3a,22.2y,237.27h,90.45t/data=!3m6!1e1!3m4!1sHvOdjXCWuL8ox1VDanlcvA!2e0!7i13312!8i6656

Tämän paikan jälkeen välittömästi tulevaa joenylitystäkin on muuten kuvattu vanhoilla rallivideoilla:

https://www.google.fi/maps/@43.1422962,11.0930545,3a,89.9y,73.96h,85.36t/data=!3m6!1e1!3m4!1sxGa_89bzGG2D70yfO0oVUw!2e0!7i13312!8i6656
 

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
6526
Sekä Sanremossa että Montessa on muuten mielenkiintoisia ratkaisuja aikataulun suhteen.

Esim 1984 Sanremossa on ajettu tiistaina päivä sorapätkiä klo 8-22 ja sitten keskiviikkona 300 kilsan siirtymä Sanremon alueelle ja assupätkille, joista ensimmäinen alkoi vasta seitsemältä illalla. Toki tästä sitten ajettiin yön yli torstaiaamuun asti.

Montessa tämä on vedetty vielä pidemmälle, esim vuonna 1985 ajettiin keskiviikkona Gapista Monacoon, lähtö viideltä, perillä iltapäivällä kahden maissa. Sitten lähes vuorokauden tauko, ja torstaina lähtö viimeiselle lenkille aamupäivällä. Illalla käytiin vielä muutaman tunnin tauolla Monacossa ja ajettiin osapuolleen sama lenkki uudestaan yöllä. Tuota vuorokauden taukoahan Henkka hyödynsi 1986 lähtemällä vielä helikopterilla harjoittelemaan Turinia.
 

Onzah

Rallikarttojen tutkija
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
363
Sijainti
Penkalla
Menin tutkimaan tämän keskustelun innoittamana San Remo-rallin karttoja, ja näemmä lomailin tuossa viitisen vuotta sitten vain 15 kilometrin päässä eräältä kyseisessä rallissa käytetyltä erikoiskokeelta. :(

Kyseessä siis vuosi 1994, ja erikoiskoe 8, San Leo Bastia. Kyllöstä lainaten, eräs espanjan Madator ajoi erikoiskokeelle pohjat.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
658
Montessa tämä on vedetty vielä pidemmälle, esim vuonna 1985 ajettiin keskiviikkona Gapista Monacoon, lähtö viideltä, perillä iltapäivällä kahden maissa. Sitten lähes vuorokauden tauko, ja torstaina lähtö viimeiselle lenkille aamupäivällä. Illalla käytiin vielä muutaman tunnin tauolla Monacossa ja ajettiin osapuolleen sama lenkki uudestaan yöllä. Tuota vuorokauden taukoahan Henkka hyödynsi 1986 lähtemällä vielä helikopterilla harjoittelemaan Turinia.
Vanhoissa Akropolis-ralleissa taisi muuten perinteisesti olla kanssa aina kokonainen välipäivä jonka kuskit viettivät uima-altaalla valmistautuen viimeiseen rutistukseen. 1984 näyttäisi olleen viimeinen vuosi jolloin tehtiin näin.

San Remosta ja mielenkiintoisista aikatauluista puheen ollen, 1999 San Remo taitaa olla historian viimeinen MM-ralli jota ei ajettu metriäkään viikonloppuna. Ralli oli siis maanantaista keskiviikkoon.
 

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
6526
San Remosta ja mielenkiintoisista aikatauluista puheen ollen, 1999 San Remo taitaa olla historian viimeinen MM-ralli jota ei ajettu metriäkään viikonloppuna. Ralli oli siis maanantaista keskiviikkoon.
Vuonna 2000 David Richardsin johdolla siirrettiin kaikki MM-rallit viikonloppuun. Jotenkin nykyään tuntuu käsittämättömältä että vielä WRC-aikana on ajettu kisoja arkipäivisin...Jyskälä ja Ruotsi oli niitä harvoja kisoja, jotka oli aina ajettu viikonloppuna. RAC perinteisesti alkoi sunnuntain puistopätkillä, ja sitten metsäpätkät ajettiin maanantaista lähtien. Monte on tainnut myös usein alkaa sunnuntaina (siis pätkien osalta)
 

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
6526
Vanhoissa Akropolis-ralleissa taisi muuten perinteisesti olla kanssa aina kokonainen välipäivä jonka kuskit viettivät uima-altaalla valmistautuen viimeiseen rutistukseen. 1984 näyttäisi olleen viimeinen vuosi jolloin tehtiin näin.
Ilmeisesti samantyyppinen ratkaisu kuin Montessa ja Sanremossa, eli vuorokauden tauon jälkeen on ajettu yön yli?

Akropoliissahan oli myös pitkä siirtymä lähtörampilta ekalle pätkälle, joskus on menty laivallakin?

Akropoliksessahan on myös ajettu asvalttiteitä. Juwraan on merkitty kaudelle 1973 tarmac/gravel. Myös Uudessa-Seelannissa on ollut useampi kokonaan asvalttipätkä joskus 70-80-luvuilla.
 

DC

11th Street Kid
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
2541
Sijainti
Campo Dell'Oro, baarin puolella
Ilmeisesti samantyyppinen ratkaisu kuin Montessa ja Sanremossa, eli vuorokauden tauon jälkeen on ajettu yön yli?
Täytyy tarkistaa vielä useampikin vuosi, mutta 1983 osui ensimmäisenä käteen ja sen vuoden Akropolis-kisaraportissa VM kertoo:

Rallin viimeinen lenkki ajettiin pimeässä 20 tunnin tauon jälkeen. Reitti kulki Peloponnesoksen niemimaalla ja oli aikaisempaa lyhyempi. Poroksen satamaan Ateenaa vastapäätä saavuttaisiin jo aamuyhdeksältä aikaisempien vuosien iltapäivän asemasta.

Melkoisen tiukalle oli aikataulu muuten vedetty, sillä kisaraportti kertoo, ettei kukaan maaliin jaksaneista selvinnyt matkaosuuksista ilman myöhästymisiä.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
658
Kukapa voisi unohtaa sitä, kun Walter Röhrl laskee Audi Sport Quattrolla asvalttitietä karmeassa luisussa vuonna -84.
Tosiaan Blomqvist 1985 ja pätkähän on muuten kuuluisa Meteora, joka sai juuri 1985 vuodeksi ensi kertaa asvalttipinnan, kun pätkä siihen asti oli ajettu perinteisesti soralla. Tuo jäikin sitten viimeiseksi kerraksi kun Meteora esiintyi Akropoliksessa. Meteoran järkäleellä jonka vierestä pätkä starttasi, kuvattiin muuten myös Roger Mooren tähdittämän James Bond -elokuvan For Your Eyes Only loppuhuipennus.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Pyhän_Kolminaisuuden_luostari_(Meteora)

Jos Monacon kaupunkipyörityksiä ei lasketa niin Meteora taitaakin olla ainoa kuuluisa rallimaamerkki/paikka joka on päässyt myös Bond-leffaan.
 

AnttiL

It Gets Faster Now!
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
6526
Jos Monacon kaupunkipyörityksiä ei lasketa niin Meteora taitaakin olla ainoa kuuluisa rallimaamerkki/paikka joka on päässyt myös Bond-leffaan.
Olikos toi 2017 Mexico Cityn yleisöpätkä joku Bond-kuvauspaikka?
 
Ylös