Vanhoja rallikarttoja ja -reittejä

matti870

Well-known member
Liittynyt
17.8.2004
Viestit
92
Löytyykö seuraavia Riihimäki-Ralli Karttoja keneltäkään itsellä puuttuisi omista tiedostoista 1980,1981,19821984 ja 1985.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
10480
Sijainti
Savon ja Pengonpohjan välimaasto

Ardex

Well-known member
Liittynyt
4.12.2018
Viestit
138
No niin, nyt on kaikki Kangasniemirallit tallessa!
[/QUOTE]

Melkein, kun puuttuvat lisää... oisko kolme?
 

Onzah

Well-known member
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
636
Sijainti
Jossakin Itärallin pätkällä
Kuopio Ralli 2000

Kauden 2000 kolmas SM-osakilpailu ajettiin Kuopiossa maaliskuun alussa. Reitissä 8 erikoiskoetta, joista rallin avaavan yleisöerikoiskokeen reittiä minulla ei ole tiedossa. Rallin kokonaispituus vain reilut 80 kilometriä, mutta voittajat saatiin silti ratkottua, kun Janne Tuohino otti uransa ensimmäisen SM-sarjan yleiskilpailun voiton.

Ainakin erikoiskokeella 8 oli ollut ohjelmaa ennen viimeistä risteystä. (Sisämutkassa oli rytky, joka oli heittänyt autoja penkan puolelle.)
Osaa näistä teistä käytetään kuukauden päästä Kuopion SM-rallissa, esimerkkinä erikoiskoe 6 ajetaan ensi kuussa samassa muodossa. Infovideo 2022 erikoiskokeesta.
 

Ardex

Well-known member
Liittynyt
4.12.2018
Viestit
138
Kuopio Ralli 2000

Kauden 2000 kolmas SM-osakilpailu ajettiin Kuopiossa maaliskuun alussa. Reitissä 8 erikoiskoetta, joista rallin avaavan yleisöerikoiskokeen reittiä minulla ei ole tiedossa. Rallin kokonaispituus vain reilut 80 kilometriä, mutta voittajat saatiin silti ratkottua, kun Janne Tuohino otti uransa ensimmäisen SM-sarjan yleiskilpailun voiton.

Ainakin erikoiskokeella 8 oli ollut ohjelmaa ennen viimeistä risteystä. (Sisämutkassa oli rytky, joka oli heittänyt autoja penkan puolelle.)
Osaa näistä teistä käytetään kuukauden päästä Kuopion SM-rallissa, esimerkkinä erikoiskoe 6 ajetaan ensi kuussa samassa muodossa. Infovideo 2022 erikoiskokeesta.
Tässä lisätietoa tuohon EK1:een sekä ne tiedot, mitä mediakansiossa rallista on kerrottu. EK8 on nimetty kansiossa Vuoristoradaksi, joten siksi se on merkitty tässä alla lainausmerkeillä.

1644571738426.png
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
10480
Sijainti
Savon ja Pengonpohjan välimaasto

Sanremo täytenä assukisana, seuraavana vuonna otettiin mukaan Toscanan sorapätkät. Koillisen lenkin pätkissä on sellasia mitä ei ole ajettu muina dokumentoituna vuosina. On myös jokainen näistä pätkistä ajettu molempiin suuntiin, sekä tietysti Sanremon alueen pätkät ajettu moneen kertaan ja suuntaan kuten aina.
 
Viimeksi muokattu:

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
3850

Sanremo täytenä assukisana, seuraavana vuonna otettiin mukaan Toscanan sorapätkät. Koillisen lenkin pätkissä on sellasia mitä ei ole ajettu muina dokumentoituna vuosina. On myös jokainen näistä pätkistä ajettu molempiin suuntiin, sekä tietysti Sanremon alueen pätkät ajettu moneen kertaan ja suuntaan kuten aina.
Viimeinen (ja onko jopa ainoa?) pelkällä assulla ajettu MM-arvoinen Sanremo - ja taitaa samalla olla MM-sarjan historian ensimmäinen suomalaisvoitto assulla. Toivottavasti seuraavaksi saadaan 1979, joka on tolkuttomine matka-ajoineen ja vähine lepotaukoineen ollut aikamoinen rääkki.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
10480
Sijainti
Savon ja Pengonpohjan välimaasto
Viimeinen (ja onko jopa ainoa?) pelkällä assulla ajettu MM-arvoinen Sanremo - ja taitaa samalla olla MM-sarjan historian ensimmäinen suomalaisvoitto assulla. Toivottavasti seuraavaksi saadaan 1979, joka on tolkuttomine matka-ajoineen ja vähine lepotaukoineen ollut aikamoinen rääkki.
1993 ja 1997-2003 oli pelkkää assua myös

Ekat vuodet ajettiin myös pelkkää Sanremon seutua, mutta osa vuoristoteistä oli soraa
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
3850

Sarjassamme unohdettuja (?) kisoja, Teekkariralli (tai Teekkarirallye kuten kilpailun virallinen nimi kuului). Kisa järjestettiin 1955-1973 yhteensä 17 kertaa ja asialla oli, kuten nimestä saattaa päätellä, Teekkarien Autokerho.

Sattumalta sain käsiini vuoden 1970 SM Teekkarirallin ensimmäisen lenkin peitepiirroksen, joka onneksi sisälsi kuitenkin niin hyvin tunnettuja etelä-suomalaisia ralliteitä ettei niistä oikein voinut erehtyä. Osallistujalista oli tietysti täyttä timanttia. SM-sarjan kärjessä olivat kisaan lähdettäessä tallikuljettajat Hannu Mikkola (Ford) ja Jorma Lusenius (Renault). Mikkola oli voittanut Tunturin ja ollut Hankisekssa kolmas, kun taas "Lussarilla", toivuttuaan Monte Carlon keskeytyksestä, oli plakkarissa kakkostilat molemmista kisoista.

Kisa starttasi Hämeenlinnan Kauppatorilta lauantai-iltana ja maaliin Espoon Otaniemeen saavuttaisiin sunnuntai-aamuna. Nopeimmin aloitti moni- ja ennen kaikkea superlahjakkuus Hans Laine, joka johti kisaa Tervakosken tauolla kuuden pätkän jälkeen (tämän oli pakko Laineen viimeisiä ralleja, sillä Nürburgringin tragediaan oli enää alle kaksi kuukautta aikaa). Suomalaisen ralliautoilun aliarvostetuimpiin hahmoihin kuuluva Tapio Rainio saapui tauolle toisena ja Helsingin UA:n tuore kuuma nimi, juuri 19 vuotta täyttänyt Markku Alen huimisteli kisan kolmosena. Koko Renault'n talli oli siirtynyt laulukuoroon jo ennen taukoa; Lusenius ja Timo Mäkelä ajoivat ulos ja Pentti Airikkalan matka katkesi tekniseen vikaan. Tauolta reitti, joka ei valitettavasti ole tiedossa, kiersi Karkkilan, Someron ja Lohjan kautta maaliin Espoon Otaniemeen. Pitkä yö karsi kilpailijoita entisestään ja maaliin kisan voittajana saapui Tapio Rainio Opelilla. Tarina ei kuitenkaan ollut vielä valmis ja Rainio hylättiin "etupalkkien luvattoman vahvistamisen" takia. Näinä ollen kisan voittajaksi julistettiin kaikkien yllätykseksi Antti Ojanen! Tarina ei sitä aukottomasti kerro, mutta ilmeisesti myös SM-kärki Mikkola jäi reitille. Ehkä Hannulla oli jo mielessä kisan jälkeinen pitkä lentomatka Etelä-Amerikkaan, jonne hän oli heti Teekkarirallin suuntaamassa harjoittelemaan Lontoo-Meksiko -rallin "ehkä vaikeimpia osuuksia".

teekkariralli70.gif

Tapahtumat ja sitaatit HS 7., 8. ja 9.3.1970.
 

Ardex

Well-known member
Liittynyt
4.12.2018
Viestit
138

Sarjassamme unohdettuja (?) kisoja, Teekkariralli (tai Teekkarirallye kuten kilpailun virallinen nimi kuului). Kisa järjestettiin 1955-1973 yhteensä 17 kertaa ja asialla oli, kuten nimestä saattaa päätellä, Teekkarien Autokerho.

Sattumalta sain käsiini vuoden 1970 SM Teekkarirallin ensimmäisen lenkin peitepiirroksen, joka onneksi sisälsi kuitenkin niin hyvin tunnettuja etelä-suomalaisia ralliteitä ettei niistä oikein voinut erehtyä. Osallistujalista oli tietysti täyttä timanttia. SM-sarjan kärjessä olivat kisaan lähdettäessä tallikuljettajat Hannu Mikkola (Ford) ja Jorma Lusenius (Renault). Mikkola oli voittanut Tunturin ja ollut Hankisekssa kolmas, kun taas "Lussarilla", toivuttuaan Monte Carlon keskeytyksestä, oli plakkarissa kakkostilat molemmista kisoista.

Kisa starttasi Hämeenlinnan Kauppatorilta lauantai-iltana ja maaliin Espoon Otaniemeen saavuttaisiin sunnuntai-aamuna. Nopeimmin aloitti moni- ja ennen kaikkea superlahjakkuus Hans Laine, joka johti kisaa Tervakosken tauolla kuuden pätkän jälkeen (tämän oli pakko Laineen viimeisiä ralleja, sillä Nürburgringin tragediaan oli enää alle kaksi kuukautta aikaa). Suomalaisen ralliautoilun aliarvostetuimpiin hahmoihin kuuluva Tapio Rainio saapui tauolle toisena ja Helsingin UA:n tuore kuuma nimi, juuri 19 vuotta täyttänyt Markku Alen huimisteli kisan kolmosena. Koko Renault'n talli oli siirtynyt laulukuoroon jo ennen taukoa; Lusenius ja Timo Mäkelä ajoivat ulos ja Pentti Airikkalan matka katkesi tekniseen vikaan. Tauolta reitti, joka ei valitettavasti ole tiedossa, kiersi Karkkilan, Someron ja Lohjan kautta maaliin Espoon Otaniemeen. Pitkä yö karsi kilpailijoita entisestään ja maaliin kisan voittajana saapui Tapio Rainio Opelilla. Tarina ei kuitenkaan ollut vielä valmis ja Rainio hylättiin "etupalkkien luvattoman vahvistamisen" takia. Näinä ollen kisan voittajaksi julistettiin kaikkien yllätykseksi Antti Ojanen! Tarina ei sitä aukottomasti kerro, mutta ilmeisesti myös SM-kärki Mikkola jäi reitille. Ehkä Hannulla oli jo mielessä kisan jälkeinen pitkä lentomatka Etelä-Amerikkaan, jonne hän oli heti Teekkarirallin suuntaamassa harjoittelemaan Lontoo-Meksiko -rallin "ehkä vaikeimpia osuuksia".

Näytä liitetiedosto 2174

Tapahtumat ja sitaatit HS 7., 8. ja 9.3.1970.
Ralliperinteissä on todellakin Teekkareilla suuri merkitys. Laitetaan näin vapun alkutohinoissa vähän omiakin ajatuksia mukaan soppaan.

Teekkarirallye, kuten järjestävä taho halusi ralliaan mainostaa, on suomen toiseksi vanhin rallikilpailu (jos suurajot otetaan pois laskuista, Hankirallin ollessa vanhin). Ralleja on ajettu yhteensä 17 kertaa (viimeinen kilpailu vuonna 1973) Ralli oli AINOASTAAN !! kaksi kertaa SM-arvoisena (olisi ollut aineksia useampaankin, mutta eihän sitä järjestelyvastuuta voi opiskelijoille antaa?). Eräs merkkipaalu voidaan nostaa esiin, sillä ralli toimi vuonna 1969 käynnistyneen Juniori-Cup sarjan ensimmäisenä osakilpailuna (1/4).

Vuoden 1970 (XV Teekkarirallye) reitin kokonaispituus erikoiskokeiden osalta oli 375,70 km, missä 31EK:ta (joista EK 12 peruttu). Reitti piti sisällään 4AT:ta

Huomioita kilpailusta: Timo Salosen toinen ralli ja junioriluokan selkeä voitto. Opel kuskit saivat 12kk kilpailukiellon juuri ko. rallista (08.03.1970) eteenpäin. Syy: Rallin jälkikatsastuksessa todettu auton luokittelematon, kätketty vahvistaminen, joka ilmeisesti tehty vilpillisessä mielessä.

Kilpailukielto (kun sitä katsoo tästä päivästä) toi mukanaan jotain positiivista. II Kesoil rallin reitti Tampereella sai kilpailijoilta erikoiskiitosta reittimerkinnästä. Saattoipa tämä rangaistus olla myös osaltaan sysäys uuden sponsorin mukaan nimetylle kilpailulle, joita satakunnassa ehdittiin kaksi kappaletta ajaa (se kolmaskin oli jo sovittu, jopa merkitty alustavaan kilpailukalenteriin, mutta ”limukka-yhtiölle” ei sopinut vuoden 1974 öljykriisi). mm. näiden yhteisenä nimittäjänä, ainakin reitin suhteen, on erittäin kuuluisa Opel-virtuoosi.
 

RTP

Keskimääräistä mulkumpi runkkari
Liittynyt
2.9.2012
Viestit
243
Sijainti
Tallissa

Melkoinen 450 metrin yleisöpätkä tässä kisassa :D
Aina pilaillaan noiden merkityksellä, mutta tuollekkin erikoiskokeelle on näemmä neljä autokuntaa ehtinyt jo keskeyttämään, yksi jopa ulosajoon :D.
Jälkimmäisellä ajokerralla näemmä maltettu ajaa maaliin kiltisti.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
3850

Rariteettikomitea paikalle! Asfalttiralli Suomessa, kaikkea sitä keksitäänkin. Totta puhuen, Riihimäen UA:n ennakkoluuloton päänavaus 90-luvulta, jossa olisi toisenlaisissa olosuhteissa ollut ajan saatossa potentiaalia paljon suurempaankin. Jos ei muuta, niin tästä saadaan ainakin muutama lisäosuma sille lyhyelle listalle, jossa ovat ne tieosuudet, joita on ajettu Suomessa rallissa sekä soralla että kestopäällysteellä.

Kansainvälistä trendiä seurattiin myös niiltä osin, että kisan alussa Kari Isolehto antoi Renault Clio Williamsilla kovan vastuksen Jari Viidan Ford Escort RS Cosworthille.
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
935
Sijainti
Porvoo

Melkoinen 450 metrin yleisöpätkä tässä kisassa :D
Piti heti tarkistaa, että kuinkas pitkä oli Maxell rallin 2015 ek1 koulun parkkipaikalla, mut sehän oli pitkä. Jopa yhden km mittainen! Ja sielläkin keskeytettiin.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
10480
Sijainti
Savon ja Pengonpohjan välimaasto
Piti heti tarkistaa, että kuinkas pitkä oli Maxell rallin 2015 ek1 koulun parkkipaikalla, mut sehän oli pitkä. Jopa yhden km mittainen! Ja sielläkin keskeytettiin.

Piti piirtää videon perusteella heti. Jos on lisää viimeisen 10 vuoden ajalta suomalaisia yleisöpyörityksiä joita ei ole piirretty niin mä voin kyllä piirtää :cool:
 

Onzah

Well-known member
Liittynyt
12.11.2018
Viestit
636
Sijainti
Jossakin Itärallin pätkällä

Rariteettikomitea paikalle! Asfalttiralli Suomessa, kaikkea sitä keksitäänkin. Totta puhuen, Riihimäen UA:n ennakkoluuloton päänavaus 90-luvulta, jossa olisi toisenlaisissa olosuhteissa ollut ajan saatossa potentiaalia paljon suurempaankin. Jos ei muuta, niin tästä saadaan ainakin muutama lisäosuma sille lyhyelle listalle, jossa ovat ne tieosuudet, joita on ajettu Suomessa rallissa sekä soralla että kestopäällysteellä.

Kansainvälistä trendiä seurattiin myös niiltä osin, että kisan alussa Kari Isolehto antoi Renault Clio Williamsilla kovan vastuksen Jari Viidan Ford Escort RS Cosworthille.
Viimeisestä lauseesta voisi jo jotain päätellä mutta taidettiin asvalttirenkailla ajaa tämä ralli?
 

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
935
Sijainti
Porvoo
Viimeisestä lauseesta voisi jo jotain päätellä mutta taidettiin asvalttirenkailla ajaa tämä ralli?
Kyllä, slickseillä ajettiin. Ongelmaksi kai tuossa rallissa juuri muodostui se että ei jengillä ollut assualustoja ja slicksejä noin vaan hyllyssä. Eli siksi osanotto oli pieni eikä jatkoa tullut.

-90luvulla suositut asfalttisprintsarjat kun ajettiin suurimmaksi osaksi normiliikenteeseen kelpaamattomalla kalustolla, joten ei niillä voitu osallistua tällaiseen normaali ralliin.
 
Ylös