Vapaat säännöt avain parempaan F1-sarjaan?

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Siirretty Kauden 2014 autot- (Renngeist) ja Testikausi 2013-2014-ketjuista (WebSlave). -Webs-

Nyt vasta tajusin tän asian kun tutkin, eli gp2 autot on ollu viime vuoden F1 autoja perässä sen noin 5sek f1 hitaimman ja gp2 nopeimman välillä, aika ajossa. Eli meilla tosiaan saattaa olla tilanne tällä kaudella että joissain kisoissa gp2 auto päihittää f1 aikoja. Vaikkakin jos lasketaan keskimääräiset ajat niin f1 olisi todennäköisesti sen muutoman sekunnun nopeampi. Mutta onko tämä nyt enää moottoriurheilun kuninkuusluokka?

Mielestäni nyt on menty metsään näissä asioissa nimenomaan tekniikan suhteen. Kunnon moottorit noissa f1 sais ainakin olla eikä tommosia 760hp nuhapumppuja, 900hp noin ni olisi jo parempi. Olisi se pien hajurako noihin gp2 autoihin.
Olet täsmälleen oikeassa. Kuninkuusluokasta ei pitäisi tuhota vauhtia ja voimaa (nykysuuntaus), vaan nimenomaan kasvattaa sitä.

Maailman parhaat kuljettavat ansaitsevat ja janoavat maailman nopeimpia autoja alleen. Ei mitään nysväämistä, virkkaajille on sitten oma lajinsa. Nyt puhutaan Moottoriurheilun kuninkuusluokasta! Siihen kuuluu vauhti.

Itsekin kaipaan aikoja, kun autoissa oli se lähemmäksi 1000hv (siitä ei ole edes kauaa, v10-koneiden aikaan!). Toivottavasti saavat säännöt pian siihen kuntoon, että autot alkavat taas liikua ja voimaa löytyy.

Kyse on myös lajin viihdearvosta ja yleisestä arvostettavuudesta.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

Captain Slow

Well-known member
Liittynyt
7.2.2013
Viestit
102
Formula 1:sten pitäisi olla autourheilun kuninkuusluokka jossa autonvalmistajat ja tallit mittelevät parhaimmuudesta mitä erilaisin keinoin. Mutta minua ainakin ottaa päähän nuo aivan liian tiukat säännöt autojen suhteen. F1 olisi paljon mielenkiintoisempaa väljemmillä säännöillä ja autoista saataisiin erilaisia. Ymmärrän moottorisäännöt ja sen että kaikilla pitää olla samanlaiset moottorit mutta miksi kaikkea muuta (aerodynamiikka, luistoestot, kunnon diffuusorit jne.) pitää rajoittaa? Kysynkin että minkälaisia F1:set olisivat jos sääntöjä ei olisi kuin moottorin sylinteriluvun ja tilavuuden suhteen? Kuinka erilaisia ne autot olisivat tämän päivän autoihin verratuna? Millainen olisi täydellinen formula-auto jos insinööreille annettaisiin ns. vapaat kädet?
 

burb

.
Liittynyt
19.2.2002
Viestit
46199
Formula 1:sten pitäisi olla autourheilun kuninkuusluokka jossa autonvalmistajat ja tallit mittelevät parhaimmuudesta mitä erilaisin keinoin. Mutta minua ainakin ottaa päähän nuo aivan liian tiukat säännöt autojen suhteen. F1 olisi paljon mielenkiintoisempaa väljemmillä säännöillä ja autoista saataisiin erilaisia. Ymmärrän moottorisäännöt ja sen että kaikilla pitää olla samanlaiset moottorit mutta miksi kaikkea muuta (aerodynamiikka, luistoestot, kunnon diffuusorit jne.) pitää rajoittaa? Kysynkin että minkälaisia F1:set olisivat jos sääntöjä ei olisi kuin moottorin sylinteriluvun ja tilavuuden suhteen? Kuinka erilaisia ne autot olisivat tämän päivän autoihin verratuna? Millainen olisi täydellinen formula-auto jos insinööreille annettaisiin ns. vapaat kädet?
Kyllä mun mielestä on ihan perusteltua rajoittaa nopeuksia, varsinkin mutkanopeuksia. Jos nopeudet, varsinkin mutkanopeudet kasvaa niin samalla kasvaa riskit. Ulosajon sattuessa mennään kovempaa seinään.
 

Captain Slow

Well-known member
Liittynyt
7.2.2013
Viestit
102
Kyllä mun mielestä on ihan perusteltua rajoittaa nopeuksia, varsinkin mutkanopeuksia. Jos nopeudet, varsinkin mutkanopeudet kasvaa niin samalla kasvaa riskit. Ulosajon sattuessa mennään kovempaa seinään.
Tuo turvallisuusnäkökohta on aivan totta. Tietenkin vauhdin kasvaessa myös riskit kasvaisivat. Mutta siltikin ottaisin riemulla vastaan vapaammat säännöt.

Mutta jos unohdetaan turvallisuusseikat ja taloudelliset seikat niin: millainen se täydellinen formula 1 olisi jos insinööreillä olisi ne vapaat kädet auton kehittämisessä?
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Olet täsmälleen oikeassa. Kuninkuusluokasta ei pitäisi tuhota vauhtia ja voimaa (nykysuuntaus), vaan nimenomaan kasvattaa sitä.

Maailman parhaat kuljettavat ansaitsevat ja janoavat maailman nopeimpia autoja alleen. Ei mitään nysväämistä, virkkaajille on sitten oma lajinsa. Nyt puhutaan Moottoriurheilun kuninkuusluokasta! Siihen kuuluu vauhti.

Itsekin kaipaan aikoja, kun autoissa oli se lähemmäksi 1000hv (siitä ei ole edes kauaa, v10-koneiden aikaan!). Toivottavasti saavat säännöt pian siihen kuntoon, että autot alkavat taas liikua ja voimaa löytyy.

Kyse on myös lajin viihdearvosta ja yleisestä arvostettavuudesta.
Nyt penäisin sen verran täsmennystä, että mitä meinaat "vauhdilla"?
Nythän sitä SUORAvauhtia on ilmeisesti tulossa lisää noin 15 kmh.

Aiempia muutoksia jos mietitään:
V10 -> V8: tehot putos noin 900-950 hv noin 800 hv luokkaan. Tämä karsi suoranopeuksia. Tallit panostivat aeroon ja ero saatiin kasvavista mutkanopeuksista takaisin.
Härpäkkeiden poisto ja aeron karsinta: suoranopeudet kenties kasvo minimaalisesti pienemmän vastuksen takia, mutkanopeudet laski aluksi. Tallit oppi paikkaan hävityn downforcen.
Nyt V8 -> V6 turbo-hybridit SEKÄ aeromuutoksia: suoranopeudet kasvaa ja ne saavutettaneen nopeammin, mutta mutkanopeudet laskevat. Tallit tulevat oppimaan....

Arvaatte varmaan miten vika lause jatkuu...

En nyt lähde mistään tarkisteleen, mutta eikös viime vuosina "V8-nuhapumppu" formulat jo ollu joillain radoilla vanhojen V10-autojen kierrosajoissa?

Ymmärrän myös näkökulman ns. "vapaisiin formuloihin", mutta se nyt on utopiaa ja ei tule koskaan tapahtumaan.

Itse odotan mielenkiinnolla mihin uudet V6-turbot ehtii ja kuinka nopeasti mahdollista suorituskyky tappiota aletaan kaventaan viime vuoteen verrattuna. :thumbup:

Mitä tulee lajin viihdearvoon, niin sen luulen (toivon) kasvavan näillä muutoksilla! ;) (teknisesti, auton ulkonäön unohtaen, vaikka on sielä useampi hyvän näkönenkin mukana onneks.)
 

bigbear

Well-known member
Liittynyt
10.1.2002
Viestit
1006
Sijainti
Sundsberg, Kirkkonummi

Tuollainen ja kulkisi 500km/h tunnissa ja kaarteissa 10g sivuttaiskiihtyvyys ja niitä ajaisi tietokone.

Hauska mutta järjetön/mahdoton idea.

Tuohon Mäcin tukivarsiin, niin onko muotoillut tukivarret taas sallittuja?
 

posahh

New member
Liittynyt
28.1.2014
Viestit
3
Kyllähän ne autot menis vaikka kuinka lujaa, mut pitää ottaa huomioon kuskien kestävyys kanssa.
 

Oberfeldwebel

Ylivääpeli
Liittynyt
6.9.2003
Viestit
4275
Tuo turvallisuusnäkökohta on aivan totta. Tietenkin vauhdin kasvaessa myös riskit kasvaisivat. Mutta siltikin ottaisin riemulla vastaan vapaammat säännöt.

Mutta jos unohdetaan turvallisuusseikat ja taloudelliset seikat niin: millainen se täydellinen formula 1 olisi jos insinööreillä olisi ne vapaat kädet auton kehittämisessä?
Ihan mielenkiintoinen kysymys, mutta ymmärrät varmaan ettei me tuohon kysymykseen voida antaa oikeaa vastausta.
Tietysti arvauksetkin voivat olla mukava kuulla..?
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Formula 1:sten pitäisi olla autourheilun kuninkuusluokka jossa autonvalmistajat ja tallit mittelevät parhaimmuudesta mitä erilaisin keinoin. Mutta minua ainakin ottaa päähän nuo aivan liian tiukat säännöt autojen suhteen. F1 olisi paljon mielenkiintoisempaa väljemmillä säännöillä ja autoista saataisiin erilaisia. Ymmärrän moottorisäännöt ja sen että kaikilla pitää olla samanlaiset moottorit mutta miksi kaikkea muuta (aerodynamiikka, luistoestot, kunnon diffuusorit jne.) pitää rajoittaa? Kysynkin että minkälaisia F1:set olisivat jos sääntöjä ei olisi kuin moottorin sylinteriluvun ja tilavuuden suhteen? Kuinka erilaisia ne autot olisivat tämän päivän autoihin verratuna? Millainen olisi täydellinen formula-auto jos insinööreille annettaisiin ns. vapaat kädet?
Edellä jo kuvan kanssa olikin vastaus.

Mitä tuli tuohon että autot olisivat erilaisia, niin mahtaisiko niin olla? Ehkä vuoden tai kaksi, jos nyt ihan vapaaks heitettäis. Sitten kokolailla kaikki päätyisi samansuuntaiseen optimaaliseen ratkaisuun ja autot olisivat taas samanlaisia.

Ainoa keino saada vahvaa erilaisuutta olisi sallia jotain joko-tai valintoja eli saisi valita V12 koneen, mutta ei jotain muuta tai vastaavasti V6-turbon, mutta ei jotain toista. tms tms.
Sillonkin luultavasti, sääntöjen pysyessä samana, kaikki lopulta valitsisivat sen R3-koneen kolmella turbolla, tripla ERS:llä ja optiona suihkumoottorin - ja autot olisivat samankaltaisia. :cool:
 

Captain Slow

Well-known member
Liittynyt
7.2.2013
Viestit
102
Ihan mielenkiintoinen kysymys, mutta ymmärrät varmaan ettei me tuohon kysymykseen voida antaa oikeaa vastausta.
Tietysti arvauksetkin voivat olla mukava kuulla..?
Ymmärrän toki. Tarkoitus olikin ihan kysellä että minkälaisia ne auto hypoteettisesti ajatellen olisivat. Tiedän ettei realismia noissa autoissa ole tippaakaan. Mutta spekulointi on mukavaa ja sallittua :thumbup:

Tuo Bigbearin linkkaama vehje näyttää melko hurjalta. Tuollaisia ne ulkonäöllisesti varmaan olisi. Mutta toki kuski sinne pitäisi ajamaan saada. Ja autot sellaisia että niitä pystyy ajamaan sen 300km kisassa putkeen.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Tuo Bigbearin linkkaama vehje näyttää melko hurjalta. Tuollaisia ne ulkonäöllisesti varmaan olisi. Mutta toki kuski sinne pitäisi ajamaan saada. Ja autot sellaisia että niitä pystyy ajamaan sen 300km kisassa putkeen.
Täydellisellä aerolla varustettuja ohjuksia ajamassa täydellisillä renkailla (vai kiskoillako ne jo kulkis samantien?) koko kisan nätissä jonossa vakiovälein, jotta ei täydellinen aero häiriinny ja auto lähde lepikkoon kuin se kuuluisa leppäkeihäs! Tätäkö haluat? :rolleyes:
 

Captain Slow

Well-known member
Liittynyt
7.2.2013
Viestit
102
Täydellisellä aerolla varustettuja ohjuksia ajamassa täydellisillä renkailla (vai kiskoillako ne jo kulkis samantien?) koko kisan nätissä jonossa vakiovälein, jotta ei täydellinen aero häiriinny ja auto lähde lepikkoon kuin se kuuluisa leppäkeihäs! Tätäkö haluat? :rolleyes:
Niin kuin tuossa yllä kirjoitin niin ihan pelkkää hypoteettista spekulointia tämä osaltani on. Aihe on vaan kiehtova niin sen takia kysyin. Insinöörithän Newey etunenässä ovat purnanneet liian tiukoista säännöistä, eivät pääse toteuttamaan itseään vaan toimivat kädet sidoittuna. Eikä tietenkään voida mennä äärilaidasta äärilaitaan sääntöjen suhteen. Mutta ainakin jonkun verran väljemmät säännöt (esim aeron osalta) voisivat olla, se toisi mielenkiintoa tähän lajiin.

No kun keskustelua saatiin aikaan niin heitän toisen kysmyksen: Kuvitellaan että autoissa olisi samat säännöt tekniikan ja mekaniikan osalta kuin tämän kauden autoissa mutta aerodynamiikan osalta annettaisiin vapaat kädet. Kuinka paljon nopeampia tuollaiset autot voisivat olla? (Ja älkää nyt hermostuko näiden minun ajatusten takia, tiedän että realismia näissä ei ole mutta puhtaasta mielenkiinnosta näitä kyselen ja spekuloin :) )
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Itse pelkään, että vapaammilla säännöillä jo nyt parhaat tallit olisivat entistä ylivoimaisempia. Tai ainakin joku aina keksisi jotain muita selvästi parempaa ja olisi muihin nähden ylivoimainen. Jos pienemmät tallit taas keksisivät jotain nerokasta, niin isompien resursseilla ei menisi kauaa kopioida muiden ratkaisua ja lopputilanne olisi lopulta taas ihan sama.

Nytkin näin tiukoilla säännöillä ollaan saatu 11 toisistaan eroavaa autoa. Jos sääntöjä höllennettäisiin, niin samalla kyllä pitäisi tulla joku tiukka kulukatto.

Sitäpaitsi miksei näitä löysempiä sääntöjä voitaisi kokeilla jossain pienemmissä luokissa? Nähtäisiin miten tuollainen mahdollinen muutos toimisi ensin hieman piennemmässä mittakaavassa.
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Ehdottomasti pitäisi olla vapaammat säännöt. Nyky-formulat ovat melko tehottomia ja samasta muotista valettuja (esim. moottorin kestävyyssääntöjen vuoksi tehtävä aika samalla tavalla asiat eikä erottua saa). Rengassäännöt rajoittavat niinikään typerällä tavalla.

Mielestäni autoissa pitäisi olla +-1000hv nyt ainakin, tällä hetkellä kuninkuusluokaksi mennään aika laimeilla tehoilla valitettavasti. Itse antaisit insinööreille vapaammat säännöt, tämä myös auttaisi kehittämään siviilipuolella hyödyllisiä asioita tehokkaammin kun mahdollisuuksia olisi enemmän.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Ehdottomasti pitäisi olla vapaammat säännöt. Nyky-formulat ovat melko tehottomia ja samasta muotista valettuja (esim. moottorin kestävyyssääntöjen vuoksi tehtävä aika samalla tavalla asiat eikä erottua saa). Rengassäännöt rajoittavat niinikään typerällä tavalla.

Mielestäni autoissa pitäisi olla +-1000hv nyt ainakin, tällä hetkellä kuninkuusluokaksi mennään aika laimeilla tehoilla valitettavasti. Itse antaisit insinööreille vapaammat säännöt, tämä myös auttaisi kehittämään siviilipuolella hyödyllisiä asioita tehokkaammin kun mahdollisuuksia olisi enemmän.
Jotain tuttua tässä viserryksessä on... :thumbfh:
 

pendellstock

Well-known member
Liittynyt
19.11.2007
Viestit
2099
Nyt penäisin sen verran täsmennystä, että mitä meinaat "vauhdilla"?
Viittaan keskinopeuteen, eli käytännössä kierrosaikaan. On minusta lievästi sanottuna noloa, että monet rataennätykset ovat todella vanhoja. Ja eihän ne vauhdit sieltä paljoa voi kehittyä kun aina tapetaan orastava insinöörien työllä ja tuskalla aikaansaama vauhdinlisä pienentämällä iskutilavuutta/kieltämättä aeropuolta yms. naurettavuuksilla sitten seuraavalla kaudella.

Toivotaan, että turbojen aikana voimaa saada nyt kehittää vapaammin autoihin. Sillä turboilla on potentiaalia ainakin siihen (kuten 80-luvulla nähtiin kun 1,5 litran padoista otettiin jopa 1500hv:thumbup:)!
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

DuckAvenger

Katollaan
Liittynyt
30.10.2008
Viestit
780
OT: 80-luku mainittu ja älyttömät hevosvoimat. Laitetaan vielä b-ryhmän autot ja Senna
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Niin kuin tuossa yllä kirjoitin niin ihan pelkkää hypoteettista spekulointia tämä osaltani on. Aihe on vaan kiehtova niin sen takia kysyin. Insinöörithän Newey etunenässä ovat purnanneet liian tiukoista säännöistä, eivät pääse toteuttamaan itseään vaan toimivat kädet sidoittuna. Eikä tietenkään voida mennä äärilaidasta äärilaitaan sääntöjen suhteen. Mutta ainakin jonkun verran väljemmät säännöt (esim aeron osalta) voisivat olla, se toisi mielenkiintoa tähän lajiin.

No kun keskustelua saatiin aikaan niin heitän toisen kysmyksen: Kuvitellaan että autoissa olisi samat säännöt tekniikan ja mekaniikan osalta kuin tämän kauden autoissa mutta aerodynamiikan osalta annettaisiin vapaat kädet. Kuinka paljon nopeampia tuollaiset autot voisivat olla? (Ja älkää nyt hermostuko näiden minun ajatusten takia, tiedän että realismia näissä ei ole mutta puhtaasta mielenkiinnosta näitä kyselen ja spekuloin :) )
Ymmärrän kyllä. Silti on oikeutettua kysyä myös, että nauttisitko lopputuloksesta tai haluaisitko nähdä sen tarjoamaa kilpailua? ;)

Ja uuteen heittoosi vastauksena: PALJON!
Ja lopputuloksena sama, eli jonossa ajelua. ;)
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Ehdottomasti pitäisi olla vapaammat säännöt. Nyky-formulat ovat melko tehottomia ja samasta muotista valettuja (esim. moottorin kestävyyssääntöjen vuoksi tehtävä aika samalla tavalla asiat eikä erottua saa). Rengassäännöt rajoittavat niinikään typerällä tavalla.

Mielestäni autoissa pitäisi olla +-1000hv nyt ainakin, tällä hetkellä kuninkuusluokaksi mennään aika laimeilla tehoilla valitettavasti. Itse antaisit insinööreille vapaammat säännöt, tämä myös auttaisi kehittämään siviilipuolella hyödyllisiä asioita tehokkaammin kun mahdollisuuksia olisi enemmän.
Miten rengassäännöt rajoittavat typerästi?
Millälailla eroavia autoja haluaisit?

Teho on toki absoluuttinen luku, josta voidaan kiistellä, mutta nykyinen turbo-hybridi se hyvinkin voisi auttaa siviilipuolta.
Vapaampien sääntöjen en sitä usko tekevän, koska kehitys olisi hyvinkin rata-ajospesifistä rajoittuen huipputehoihin ja maksimaaliseen aerodynamiikkaan jne.

Tämä keskustelu ei tosin liity enää mitenkään kauden 2014 autoihin! Pitäisikö vaihtaa ketjua, siis luoda tälle oma?
 
Ylös