Vapaat säännöt avain parempaan F1-sarjaan?

Marussia

Well-known member
Liittynyt
7.1.2014
Viestit
754
Miten rengassäännöt rajoittavat typerästi?
Millälailla eroavia autoja haluaisit?

Teho on toki absoluuttinen luku, josta voidaan kiistellä, mutta nykyinen turbo-hybridi se hyvinkin voisi auttaa siviilipuolta.
Vapaampien sääntöjen en sitä usko tekevän, koska kehitys olisi hyvinkin rata-ajospesifistä rajoittuen huipputehoihin ja maksimaaliseen aerodynamiikkaan jne.

Tämä keskustelu ei tosin liity enää mitenkään kauden 2014 autoihin! Pitäisikö vaihtaa ketjua, siis luoda tälle oma?
Ihan sama jollekkin siviilipuolelle, F1:ssä pitäisi keskittyä pelkästään omaan lajiin eikä miettiä mitään siviilivehkeitä.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Viittaan keskinopeuteen, eli käytännössä kierrosaikaan. On minusta lievästi sanottuna noloa, että monet rataennätykset ovat todella vanhoja. Ja eihän ne vauhdit sieltä paljoa voi kehittyä kun aina tapetaan orastava insinöörien työllä ja tuskalla aikaansaama vauhdinlisä pienentämällä iskutilavuutta/kieltämättä aeropuolta yms. naurettavuuksilla sitten seuraavalla kaudella.

Toivotaan, että turbojen aikana voimaa saada nyt kehittää vapaammin autoihin. Sillä turboilla on potentiaalia ainakin siihen (kuten 80-luvulla nähtiin kun 1,5 litran padoista otettiin jopa 1500hv:thumbup:)!
Ok. No se jää nähtäväksi miten kierrosajan kanssa käy. Eiköhän sitä loppukaudesta olla taas viime vuoden hujakoilla viimestään ja vuoden päästä jo edellä....tai jotain... :cool:

Aeron rajoitus on lajin kilpailupuolelle vain hyvä asia. Aerohan ne suurimmat kilpailulliset ongelmat kisoissa aiheuttaa! Tehoa saa mun puolesta lisätä kyllä.

80-luvun turbojen 1500 heppaa on ihan naurettava heitto, koska ne koneet ei kestäneet välttämättä edes yhtä aika-ajovetoa.
Jos tämän kauden autot jää liian hitaiksi, niin ehkä ens vuonna tehoja nostetaan vaikkapa sadalla hepalla, sitten oltais jo vajaassa 900 hevosessa. Ei olis paha...
 

Captain Slow

Well-known member
Liittynyt
7.2.2013
Viestit
102
Ymmärrän kyllä. Silti on oikeutettua kysyä myös, että nauttisitko lopputuloksesta tai haluaisitko nähdä sen tarjoamaa kilpailua? ;)

Ja uuteen heittoosi vastauksena: PALJON!
Ja lopputuloksena sama, eli jonossa ajelua. ;)
Nauttisin jos autot kulkisi nopeampaa ja kilvanajo olisi tasaista. Toki jos aero puoli vapautettaisiin kokonaan niin autothan suunniteltaisiin sellaisiksi ettei niiden perässä voisi ajaa. Ja silloin se olisi tuota jonossa ajelua.

Millaisia muutoksia Ghost Glove itse haluaisit nähdä formuloissa vai oletko täysin tyytyväinen nykytilanteeseen? Minä haluaisin vapaammat säännöt (en osaa sanoa miltä osin, en ole insinööri) ja nopeammat autot. Nykypäivän F1:set eivät mielestäni ole se tarunhohtoinen autourheilun kuningasluokka vaan säännöillä liikaa rajoitettu laimea kevyt-versio siitä mihin potentiaali riittäisi.
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Näistä vapaammista säännöistä on väännetty aikasemminkin, eikö tämän keskustelun voisi siirtää omaan ketjuun. Ei liity tämän vuoden autoihin...
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Viittaan keskinopeuteen, eli käytännössä kierrosaikaan. On minusta lievästi sanottuna noloa, että monet rataennätykset ovat todella vanhoja. Ja eihän ne vauhdit sieltä paljoa voi kehittyä kun aina tapetaan orastava insinöörien työllä ja tuskalla aikaansaama vauhdinlisä pienentämällä iskutilavuutta/kieltämättä aeropuolta yms. naurettavuuksilla sitten seuraavalla kaudella.

Toivotaan, että turbojen aikana voimaa saada nyt kehittää vapaammin autoihin. Sillä turboilla on potentiaalia ainakin siihen (kuten 80-luvulla nähtiin kun 1,5 litran padoista otettiin jopa 1500hv:thumbup:)!
Kaudella 2004 saavutettiin vauhti, jota nopeampaa ei FIA kaipaa. Siksi säännöillä autot on pidetty suurin piirtein sen nopeuksisina (tai vähän alle). Joka kausihan autot nopeutuvat parisen sekuntia kauden aikana, joten niitä pitää vastaavasti hidastaa säännöillä seuraavaksi kaudeksi saman verran. Nyt turbokauteen siirryttäessä varmaan ensimmäinen kausi vielä haetaan, mutta 2016-kauteen mennessä viimeistään on 2004-taso saavutettu. Jonka jälkeen nopeus taas suitsitaan siihen.

Vauhtia ei voi alituiseen kasvattaa, vaan jossain vaiheessa saavutetaan taso, josta ylöspäin ei ole järkevää (turvallista) mennä. FIA onkin viime vuosina keskittynyt kisojen viihdytysarvon parantamiseen ratatapahtumia ja tasaisuutta lisäämällä. Mikä on mielestäni ihan oikea tie. Vaikka autot olisivat 5 sekuntia nopeampia kierroksella, sillä ei olisi mitään merkitystä katsojakokemuksen kannalta. Sitä tuskin huomaisi muualta kuin kellosta. Samaten teho on täysin sivuseikka sen suhteen miltä homma näyttää.
 

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Viittaan keskinopeuteen, eli käytännössä kierrosaikaan. On minusta lievästi sanottuna noloa, että monet rataennätykset ovat todella vanhoja. Ja eihän ne vauhdit sieltä paljoa voi kehittyä kun aina tapetaan orastava insinöörien työllä ja tuskalla aikaansaama vauhdinlisä pienentämällä iskutilavuutta/kieltämättä aeropuolta yms. naurettavuuksilla sitten seuraavalla kaudella.

Toivotaan, että turbojen aikana voimaa saada nyt kehittää vapaammin autoihin. Sillä turboilla on potentiaalia ainakin siihen (kuten 80-luvulla nähtiin kun 1,5 litran padoista otettiin jopa 1500hv:thumbup:)!
Kilpailuissa kuitenkin ajettiin 80-luvullakin vain noin 700-800 hepan tehoilla, jos silläkään. Siihen vaikutti luotettavuus, ahtopaineiden rajoitukset, renkaat ja polttoainerajoitukset. Jollain penkkituloksilla ei ole merkitystä. Monzan radalla ajetiin viimekaudellakin kovempaa kilpailussa kuin edellisenä turboaikana, vaikka radan shikaanit ovat nyt huomattavasti tiukemmat.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Kilpailuissa kuitenkin ajettiin 80-luvullakin vain noin 700-800 hepan tehoilla, jos silläkään. Siihen vaikutti luotettavuus, ahtopaineiden rajoitukset, renkaat ja polttoainerajoitukset. Jollain penkkituloksilla ei ole merkitystä. Monzan radalla ajetiin viimekaudellakin kovempaa kilpailussa kuin edellisenä turboaikana, vaikka radan shikaanit ovat nyt huomattavasti tiukemmat.
Nimenomaan! :thumbup:
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Nauttisin jos autot kulkisi nopeampaa ja kilvanajo olisi tasaista. Toki jos aero puoli vapautettaisiin kokonaan niin autothan suunniteltaisiin sellaisiksi ettei niiden perässä voisi ajaa. Ja silloin se olisi tuota jonossa ajelua.

Millaisia muutoksia Ghost Glove itse haluaisit nähdä formuloissa vai oletko täysin tyytyväinen nykytilanteeseen? Minä haluaisin vapaammat säännöt (en osaa sanoa miltä osin, en ole insinööri) ja nopeammat autot. Nykypäivän F1:set eivät mielestäni ole se tarunhohtoinen autourheilun kuningasluokka vaan säännöillä liikaa rajoitettu laimea kevyt-versio siitä mihin potentiaali riittäisi.
Kiitos kysymästä. :)
Ennen kaikkea haluasin nähdä muutoksia, jotka johtavat parempaan vääntöön kisoissa. Myös muutokset jotka johtaisivat vaikeammin ajettaviin, mutta muutoin nopeisiin autoihin ottaisin innolla vastaan. Edellisellä tarkoitan esim. sitä mitä Sennasta sanottiin juuri talvitauon aikana (Berger?), että hän pystyi huonolla Lotuksellakin ajamaan aika-ajoissa kärkeen, kun sai vikurin pelin juuri ja juuri pysymään tiellä.

Minua kiinnostaa myös tekniikka, joten sikäli kelpuutan vapaammat säännötkin, mutta aeron osalta se ei ole niin hohdokasta ja johtaa jonossa ajeluun. Eli kenties voisimme sopia, että vapaammat moottorit? :p

Olenko tyytyväinen nykytilanteeseen? Riippuu mihin vertaa. Pari kolme edellistä vuotta ovat äkkiseltään olleet parhaan miesmuistiin! Eli sikäli kyllä. Ohituksia vielä lisää, niin kisojen seuraaminen paranee entisestään.

Itsessään nopeammat autot ei anna mitään muuta lisää, kuin tiedon että ovat sairaan nopeita. Katsojalle se ei kuitenkaan juuri välity, koska huiput on joka tapauksessa 300+ kmh ja mutkissakin autot tulee aina menemään ihan vi**sti! Se on varma se. Kuten tässä tai toisessa ketjussa juuri joku murjaisi, että muutaman sekunnin eroa kierroksella ei kukaan huomaa, mutta taistelut radalla huomaa kaikki. Siltä pohjalta! :thumbup:

Aeroa siis pois, mekaanista pitoa lisää ja tehoja voi nostaa samalla vähän ku mutkavauhdit tippuu inasen. :cool:
 

korona

Well-known member
Liittynyt
5.7.2011
Viestit
643
Nopeampi auto ei ole mikään itseisarvo mulle. Nykyaikana nopeutuminen (siis kierrosaikojen osalta) kuitenkin aiheuttaisi auton tietokonemaistumisen, mikä puolestaan vähentäisi kuskin osaa kuski-auto -kombossa, joka omasta mielestäni on ykkösten perusta. Robottikisoissa nämä rajoituksettomuudet.
 

Aki

Well-known member
Liittynyt
5.2.2013
Viestit
250
Kiitos kysymästä. :)
Ennen kaikkea haluasin nähdä muutoksia, jotka johtavat parempaan vääntöön kisoissa. Myös muutokset jotka johtaisivat vaikeammin ajettaviin, mutta muutoin nopeisiin autoihin ottaisin innolla vastaan. Edellisellä tarkoitan esim. sitä mitä Sennasta sanottiin juuri talvitauon aikana (Berger?), että hän pystyi huonolla Lotuksellakin ajamaan aika-ajoissa kärkeen, kun sai vikurin pelin juuri ja juuri pysymään tiellä.

Minua kiinnostaa myös tekniikka, joten sikäli kelpuutan vapaammat säännötkin, mutta aeron osalta se ei ole niin hohdokasta ja johtaa jonossa ajeluun. Eli kenties voisimme sopia, että vapaammat moottorit? :p

Olenko tyytyväinen nykytilanteeseen? Riippuu mihin vertaa. Pari kolme edellistä vuotta ovat äkkiseltään olleet parhaan miesmuistiin! Eli sikäli kyllä. Ohituksia vielä lisää, niin kisojen seuraaminen paranee entisestään.

Itsessään nopeammat autot ei anna mitään muuta lisää, kuin tiedon että ovat sairaan nopeita. Katsojalle se ei kuitenkaan juuri välity, koska huiput on joka tapauksessa 300+ kmh ja mutkissakin autot tulee aina menemään ihan vi**sti! Se on varma se. Kuten tässä tai toisessa ketjussa juuri joku murjaisi, että muutaman sekunnin eroa kierroksella ei kukaan huomaa, mutta taistelut radalla huomaa kaikki. Siltä pohjalta! :thumbup:

Aeroa siis pois, mekaanista pitoa lisää ja tehoja voi nostaa samalla vähän ku mutkavauhdit tippuu inasen. :cool:

Täällä yksi joka on vahvasti samoilla linjoilla aerolla vauhtia pois mutkista, moottoreilla lisää jerkkua suorille. Nyt tälle kaudelle toteutettiin tuo aero ja moottori tehoja oisin nostanu hieman, mutta ei auta valittaa uskon että hyvä näinkin.
 

Vettel2011

Well-known member
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
114
Naputtelin näkemyksiäni siihen onko tämän vuoden autoista tehty liian hitaita. Tähän topiciin se sopii varmaan paremmin kuin tuonne testiosioon.

Jos auto sutii kaarteesta ulos tullessa, niin silloin tehoa on riittävästi ja liikaakin niihin asetuksiin jotka autossa on. Lisäteholla se sutisi vain enemmän.

Keskustelussa on verrattu nykyautoja vuoteen 2004. Oliko se kausi jotenkin hieno? Autot kulkivat kuin kiskoilla ja olisiko Ecclestone ollut se joka sanoi, että ohjaamossa kädet näyttävät siltä kuin kuljettaja olisi sunnuntaiajelulla. Tottakai Lisäämällä elektroniikkaa ja apulaitteita auton saa kulkemaan hirveisiin kierrosaikoihin, olisiko Williams kokeillut radio-ohjattavaa formulaa jo 90-luvulla.
Jos pelkkää huippunopeutta ajattelee, niin kuninkuusluokka olisi joku Atlantin toisella puolella oleva Indycar sarja vaikka ne ovat lähestulkoon vakioautoja koska tallin on mahdollista ostaa kaikki komponentit toimijoilta (jolloin mitään Caterham hirvityksiä ei pääse syntymään)

Mielestäni siis suuntaus jossa autojen aerodynamiikkaa karsitaan ja tehdään autosta tahallaan vaikeampi ohjattava, on hieno. Koska kulukattokaan ei saa suurten ja pienten tallien voimasuhteita käännettyä, niin mielestäni uuden kauden sääntömuutokset pitäisi laittaa niin viime tinkaan, että suurillakaan talleilla ei olisi kerta kaikkiaan mahdollista polttaa satoja miljoonia auton kehitystyöhön koska aikaa ei voi ostaa. Kun noita keulia katsoo nyt, niin on hienoa nähdä, että autot eivät ole toisiensa klooneja. Jos suunnittelijoille antaisi rajattoman määrän aikaa ja rahaa, niin lopulta kaikki autot näyttäisivät samalta. F1 on kuitenkin myös autontekokilpailu eli yleensä paras auto voittaa mestaruuden.

Ja yllätyksellisellä lähtöjärjestyksellä tarkoitan jonkun keskikastin auton menestystä joskus, Caterhamin ja Marussian menestys on täyttää utopiaa ja jos ne joillain sääntömuutoksilla menestyisivät, menestys ei ainakaan olisi ansaittu.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jos autourheiluluokalla olisi vapaat säännöt, se ei olisi formula, koska formula lähtökohtaisesti tarkoittaa kaavaa, jota autojen täytyy noudattaa. Monet myös mieltävät formulat avopyöräisiksi, mitä vapaan aerosäännön autot eivät olisi. Olisi hyvin kyseenalaista olisiko kyseessä luokka lainkaan, koska ei olisi mitään määrittelyä miksi noiden protojen pitäisi kilpailla juuri keskenään, kun ei ole yhteistä nimittäjää.

Vapaista säännöistä sopii toki unelmoida ja keskustella, mutten ymmärrä miksi F1 pitäisi sotkea siihen, kun selvästikään lopputulos ei olisi F1.
 

Alzon

Well-known member
Liittynyt
15.9.2009
Viestit
340
Vapaat säännöt johtaa vain kulutussotaan ja ongelmiin. Turvallisuuskin on mahdotonta toteuttaa, kun nykyään autot osattaisiin tehdä aika nopeiksi. Ennemmin olennaisesti suorituskykyyn vaikuttavia osia pitäisi vakioida ja tehdä kilpailu tasaisemmaksi.
Pohja ja osan diffuusori vakioksi ja nykyistä tehottomammaksi. Renkaat 70-luvun tyyliin. Suurempi vapaus toteuttaa auton näkyvä puoli. Autot voisivat silti näyttää erilaisilta, mutta kulkisivat lähes samaa vauhtia. Suuremmat renkaat ja vähemmän aeroa tekee ohittamisesta helpompaa.

Niin, ja auton maksimipituus metri nykyistä lyhemmäksi.
 
Viimeksi muokattu:

JVR

Banned
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
2963
Räikkönen haluisi yli tuhat heppasen myllyn ja pitoo pois nii alkais kovat jätkät erottuu mikki hiireistä.
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24311
Sijainti
lappeen Ranta
Vois olla mielenkiintoista jos olisi vapaat säännöt. Riippuen jonkin verran siitä, että mitä semmoset vapaat säännöt olisivat. "X litraset koneet ja neljä rengasta, antakaa palaa" vai jotain vähemmän vapaata? Ja jos oikein vapaat olisi säännöt, niin ensin olisi varmaan suuria eroja tallien välillä ja jokusen vuoden kuluessa löytyisi parhaan nopeuden antavat tekniset ratkaisut ja sitten olisi kisat tasaisia. Mikä olisi sikäli kätevää, että ensin voisi valittaa sitä kun jo(t)ku(t) talli(t) on liian ylivoimaisia ja sitten tilanteen tasaannuttua sitä kun tallit on liian tasaväkisiä. Eli itse kisailun suhteen tilanne olisi aika samanlainen kuin tiukemmilla säännöilläkin, mutta itse autot olisivat tosiaan varmaan mielenkiintoisia ja hienoja.
 

Turso

Well-known member
Liittynyt
7.9.2012
Viestit
1041
Pitää jotain sääntöjä olla jotta autoa ajaa ihminen eikä kone. Ja sitten lisää sääntöjä jotta autot ei mene niin kovaa ettei se ihminen pysy tajuissaan. Ja sitten vielä vähän rajoituksia rahan käyttöön.
 

Captain Slow

Well-known member
Liittynyt
7.2.2013
Viestit
102
Aeroa siis pois, mekaanista pitoa lisää ja tehoja voi nostaa samalla vähän ku mutkavauhdit tippuu inasen. :cool:
Tämä suuntaus kuulostaisi omaan korvaankin hyvältä. Aeron heikentyessä kuskien taidot tulisi enemmän esiin. Nähtäisiin että kuka sitä autoa osaa hanskalla parhaiten viedä. Ja kun tehoa saataisiin lisää niin autoista tulisi paljon rauhattomampia vikuroita. Viihdyttävyyttä tulisi kyllä rutkasti lisää. Komppaan kyllä täysin GG:tä :thumbup:
 
Ylös