Varikkomekaanikon hommiin?

minävaan

New member
Liittynyt
22.3.2004
Viestit
1
Onko kellään minkäänlaista tietoa, miten voisi päästä F1-varikolle vaikkapa Räikkösen autoa tankkaamaan? Kuuluuko varikkomekaanikkojen hommiin muuta auton kanssa säätöä, vai pelkästään varikkopysähdykset? Minkälaista koulutusta/työkokemusta/muuta vaaditaan? Entäs palkka, saavatko äijät paljonkin rahaa? Ja muutakin tietoa saa antaa, jos vain löytyy. Todella nihkeästi löytyi netistä tietoa aiheesta. Kiitokset kaikille vastaajille!
 

Knoukka

Well-known member
Liittynyt
25.5.2000
Viestit
27426
McLaren-Mercedekselle pääsee mekaanikoksi kunhan vain ilmaantuu kisaviikonloppuna hyvissä ajoin jonottamaan tallin varikkopilttuun nurkille. Ron ja Norbert poimivat jonon ensimmäiset. Vaatimuksia on siistit hiukset ja se ettei sylje pilttuun lattialle.
 

Balthazar

Luonnollisesti.
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
13560
Sijainti
Boogie Street
Jos taas ratavirkailijaksi halajat, niin karatekurssi on nykyään pakollinen siltä varalta, jos Räikkönen sattu keskeyttämään.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Eiköhän nuo varikkomekatsut niiden autojen kanssa muutenkin puuhaa, ja sitten parhaat ja kokeneimmat (Ferrarilla taitaa edelleen olla vasenkätisten kiintiö ;) ) hoitavat varikkokäynnit. Koulutuksesta tahi muusta en osaa kyllä tarkemmin sanoa, mutta noin arvauksena vois heittää, että "kävin vallilan amiksen" ei portteja ihan vielä avaa.

Ratavirkailijaksi pääsy onkin sitten monin verroin helpompaa kun vapaaehtoisia ovat edelleen pääosin.
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
minävaan sanoi:
Onko kellään minkäänlaista tietoa, miten voisi päästä F1-varikolle vaikkapa Räikkösen autoa tankkaamaan? Kuuluuko varikkomekaanikkojen hommiin muuta auton kanssa säätöä, vai pelkästään varikkopysähdykset? Minkälaista koulutusta/työkokemusta/muuta vaaditaan? Entäs palkka, saavatko äijät paljonkin rahaa? Ja muutakin tietoa saa antaa, jos vain löytyy. Todella nihkeästi löytyi netistä tietoa aiheesta. Kiitokset kaikille vastaajille!
Periaatteessa homma toimii varmaan kuten muuhunkin työhön...

selaileppa kaupoissa autosportteja ja muita sillä ainakin vielä 90-luvulla tallit hakivat henkilökuntaa ihan lehti-ilmoitusten avulla. ..Tai ainakin lehdissä oli ilmoituksia, en tiedä mitä kautta todelliset työntekijät sitten tulivat.

Muistaakseni vaatimukset ei olleet sen kummallisempia kuin muuhunkaan hyvään työpaikkaan. Muutaman vuoden työkokemus kyseisestä tehtävästä, olikohan se sitten "A-level degree" vai miten noita englannissa rankataankaan, mutta uskoisin että suomalainen korkeakoulututkinto on tutkintona riittävä.

Noissa ilmoituksissa aina haettiin jonkun tietyn tekniikan osaajaa, mutta eikös nuo tankkaajat ja renkaanvaihtajat ole pääasiassa muissa hommissa, eli päästäksesi tankkaajaksi, tulisi sinun ensin päästä töihin muihin vaativampiin tehtäviin.

Mutta mutta....tuollaiseen yleisesti haussa olevaan työpaikkaan on toooodella vaikea päästä vaikka olisitkin inssi ja tehnyt töitä kaivatulla tekniikalla joten hae vaikka vessan siivojaksi ensin ja sitä kautta parempiin hommiin.

Saako paljon palkkaa... ne saa joille sitä kannattaa maksaa. Vessan siivooja tuskin saa.

En tiedä... firmojahan nuo formulatallitkin on, joten eiköhän siellä ole rekrytoinnista vastaavat ihmiset jotka tietävät paremmin..

Toinen vaihtoehto on tietty tuo tehtaan edessä oikeaan aikaan norkoilu..
 

jmt

Senile Member
Liittynyt
1.1.1999
Viestit
2161
Sijainti
Isle of Man
Selaileppa tosiaan autosporttia, lehti-ilmoituksilla ne F1-tiimitkin hakevat työntekijöitä kuten muutkin firmat.

Mutta työkokemustahan nuo vaativat, että kannattaa varautua siihen että tahkoat ensin jossain F3-tasolla yms. vuosia ja sitten EHKÄ joskus jos olet oikein hyvä.
 

Jr-

Maximum Attack
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
14798
Sijainti
Saviseutu
Suomeenhan on/oli perusteilla jonkun näköinen koulutusohjelma mekaanikoille, kisaonsseille ja managereille. Koulutus tapahtuisi Alastarolla. Joku vois kaivaa linkkiä esiin aiheesta, itse en jaksa muistaa asiaa sen tarkemmin.
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Minusta kannattaisi unohtaa tyystin jotkut "autourheiluun keskittyvät oppilaitokset" ja vastaavat tekeleet, sillä F = m*a sielläkin.

Minusta kannattaisi lähteä hakemaan varsin laajapohjaista yliopistotutkintoa (eikä keskittyä kouluun joka opettaa renkaiden vaihtoa) ja edetä niin pitkälle kuin päätä riittää. Sitten työkokemusta alemmista luokista ja jos hyvin menee niin joskus mahdollisuus työskennellä ykkösissä aukeaa.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Varmaan tällä hetkellä f1-mekaanikoksi on vaikea päästä, koska liki kaikilla autourheiluluokilla menee suht heikosti. Tarjontaa hyvästä henkilökunnasta on paljon ja uskon että moni mekaanikko, teknikko tai insinööri on mennyt muihin vähän järkevämpiin hommiin.
 

Fisico

Well-known member
Liittynyt
5.1.2003
Viestit
85
Viime kaudella ainakin Minardi haki työntekijöitä omilla kotisivuillaan, kannattaa siis ainakin sieltä tsiigata jos kiinnostusta löytyy! Luulisi kuitenkin olevan aikamoiset kriteerit tuohon duuniin.
 

Jere1983

Well-known member
Liittynyt
11.3.2001
Viestit
2972
Sijainti
lpR/Hyvinkää
Bobakki sanoi:

Ratavirkailijaksi pääsy onkin sitten monin verroin helpompaa kun vapaaehtoisia ovat edelleen pääosin.
Varmasti helpompaa mutta eikös F1 kisojen ratavirkailijoilta vaadita reilusti kokemusta kyseisestä touhusta?
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
muistaakseni joskus oli juttua kaverista joka toimi saman tiimin (olisko ollu renu) Rekkakuskina/jonakin inssinä/tankkaajana.... eli ilm. noi reissun päällä olevat tekee muutakin kun pelkästään tankkaa auton... (hulluahan se olis lähteekään esmes Englannista Australiaan vain tankkaus puuhiin)

Edit: niin ja Minardille vaan hakemusta kehiin -> www.minardi.it -> Team -> Job :)
....niin ja sama pätee Ferrariinkin, saa jättää CV:n online ;)
 
Viimeksi muokattu:

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Joo. Ihan normaaleja firmojahan noi on ja samalla tavalla niihin haetaan töihin kuin muihinkin. Mekaanikoksi kyllä varmaan koulutuksen saralta riittää insinööritutkinto vallan hyvin, käytännössä luulen että kokemusta on oltava kilpa-autojen kanssa puuhailusta. Tai sitten tehtaalle kokoamaan vermeitä.

Palkat on käsittääkseni ihan normaalia inssipalkkaa. En tiedä sitten miten noiden matkustamisien jne kanssa. Onhan tosta ollu aina sillointällöin juttua telkkarissakin F1 dokkareissa yms.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
muistaakseni Oikarinen on joskus sanonut (Arrows aikana) että palkka on hyvä, parempi kuin ns normaali duuneissa, mutta jos sen jakaa tuntikohtaseksi niin sit kuulemma palkka on todella pieni...
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
Ainakin Ferrarilla päämekaanikko Nigel Stepney toimi tankkaaja, kunnes Schumacher ajoi hänen jalkansa yli varikolla tässä yhtenä vuotena Barcelonassa.
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
Ehkä tämä Atlaksen otsikko kertoo hieman F1:sten(ja yleensä moottoriurheilun) työtilanteesta ja sinne pääsyn mahdollisuuksista.

http://forums.atlasf1.com/showthread.php?threadid=68750

Jos en ihan väärin ole käsittänyt, niin tuossa topikissa on äänessä jokunen ihan oikeasti F1-talleissa työskentelevä ihminen.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös