Verotus 2014

• Viestiketjun aloittaja Olga
  • Aloituspäivämäärä

jjv

Arschloch
Tänä vuonna vois pyrkiä hankkimaan luovutustappioita, jos ei tulis niin paljoa mätmätmätkyjä.
En oo ikinä semmosia vähentänyt (ei ole ollu tilaisuuttakaan), täytyis tutustua systeemiin.

Il Tempo Gigante

Darth Father
Sijainti
Gamla Pedersöre huvudsocken
Haa

Keväisen veroehdotuksen aikanaan päivitin ja ilmoitin veroehdotuksesta puuttuvat tiedot.

Eilisellä päivämäärällä tullut verotuspäätös verrattuna keväiseen veroehdotukseen oli mulle 410 € miinusmerkkinen. Ei kai siinä? Rehellinen pitää olla.

PuoliPöhkö

Well-known member
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Tänä vuonna vois pyrkiä hankkimaan luovutustappioita, jos ei tulis niin paljoa mätmätmätkyjä.
En oo ikinä semmosia vähentänyt (ei ole ollu tilaisuuttakaan), täytyis tutustua systeemiin.
Jos sulle on kertynyt verotettavaa voittoa pääomatuloina, ne luovutustappiot voi vähentää sitten niistä voitoista. Eli voiton - tappion erotuksesta ei tartte maksaa veroja.

Muutenhan niille luovutustappiolle ei ole verotuksellisia käyttöä.
Ansiotuloverotuksessa et niitä tappiota voi hyödyntää.

Viimeksi muokattu:

jjv

Arschloch
Jos sulla on kertynyt verotettavaa voittoa pääomatuloista
On joo ja pankki ilmoittaa ne verottajalle, sen suhteen ei tartte ite mitään tehdä. Mutta ilmoittaako pankki myös ne tappiot ja vähennys hoituu siten vai pitääkö itse raapustaa veroehdotukseen korjausta?

Vesku

Maatalousneuvos
On joo ja pankki ilmoittaa ne verottajalle, sen suhteen ei tartte ite mitään tehdä. Mutta ilmoittaako pankki myös ne tappiot ja vähennys hoituu siten vai pitääkö itse raapustaa veroehdotukseen korjausta?
Jos pankilla on tarkka tieto, niin ilmoittaa. Jos vaikka osakekauppoja tehty vaikka n ennen v 2000, niin ei varmaan ole tiedot pankin järjestelmissä.

jjv

Arschloch
Jos pankilla on tarkka tieto, niin ilmoittaa. Jos vaikka osakekauppoja tehty vaikka n ennen v 2000, niin ei varmaan ole tiedot pankin järjestelmissä.
Mut jos osakekauppoja tekee pankin kautta niin ilmoittaa?

Vesku

Maatalousneuvos
Näin luulisin. ½pöhkis vahvistanee. Onhan ne toki itse seurattava, että oikein menee tai ainakaan ei omaksi tappioksi....

PuoliPöhkö

Well-known member
Sijainti
Joo, kyllä nuo osakekauppojen voitto-/tappiotiedot menee verottajalle automatic.
Tappioiden vähennyskelpoisuus vanhenee 5 vuodessa, joten sitä vanhempia tappioita ei voi hyödyntää.

Jos luovutustappiota on kertynyt muusta pääomasta kuin osakkeista, ne täytyy luonnollisesti itse ilmoittaa. (tappiollinen kiinteistökauppa tms.)

Viimeksi muokattu:

jjv

Arschloch
Joo, kyllä nuo osakekauppojen voitto-/tappiotiedot menee verottajalle automatic.
Niin mäkin ajattelin. Pankin sivuilta en vaan pikaisesti tuosta mitään löytänyt ja yritän saada aikaiseksi kysyä pankista. Mitään tappioitahan mulla ei vielä ole, mutta oishan niitä...saatavilla :rolleyes:

Sue_me

Well-known member
Tappioiden vähennyskelpoisuus vanhenee 5 vuodessa, joten sitä vanhempia tappioita ei voi hyödyntää.

Jos luovutustappiota on kertynyt muusta pääomasta kuin osakkeista, ne täytyy luonnollisesti itse ilmoittaa. (tappiollinen kiinteistökauppa tms.)
Koskeekos tuo tappiollisen kiinteistökaupan vähennys vain sijoitusasuntoja?

PuoliPöhkö

Well-known member
Sijainti
Koskeekos tuo tappiollisen kiinteistökaupan vähennys vain sijoitusasuntoja?
Kyllä se on käsittääkseni pääomatappiota sekin, jos ostat tontin 100 000 eurolla ja myyt seuraavana vuonna 70 000 eurolla pois.
Pääoma on pääomaa, ei sen tarvi asunto olla.

Edit: jos tarkoitit omassa asumistarkoituksessa käytetyn asunnon kauppaa, luulen, että yli kahden vuoden asumisella se muuttuu verottajan silmissä luovutusvoitottomaksi ja -tappiottomaksi.
Alle kaksi vuotta asutusta asunnosta menee luovutusvoitosta vero. Eiköhän sen mahdollisen tappionkin siinä tapauksessa saa käyttää hyödyksi.

Viimeksi muokattu:

Sue_me

Well-known member
Luovutustappiot

Jos luovutusvoitto on negatiivinen, kyseessä on luovutustappio. Luovutustappiot voi vähentää luovutusvoitoista, mutta ei muista pääomatuloista. Jos vastaavia luovutusvoittoja ei samana verovuonna ole, tappiot saa vähentää seuraavien viiden vuoden aikana syntyneistä luovutusvoitoista. Jos voittoja ei tule, tappiot jäävät vähentämättä.
Tarttis vissiin myydä talouden pitkävetolappuja voitolla jotta saisi Jämsääniän asunnon luovutustappiot hyödynnettyä.