PuoliPöhkö
Well-known member
Pari-kolme tonttua tais olla palautuksen määrä. En nyt ulkoa muista tämän eksaktimmin.
Puutarha- vai joulutonttuja? Vai palautettuja pakolaisia?Pari-kolme tonttua tais olla palautuksen määrä. En nyt ulkoa muista tämän eksaktimmin.
En tullut yksikköä tarkastaneeksi.Puutarha- vai joulutonttuja? Vai palautettuja pakolaisia?
Jos sulle on kertynyt verotettavaa voittoa pääomatuloina, ne luovutustappiot voi vähentää sitten niistä voitoista. Eli voiton - tappion erotuksesta ei tartte maksaa veroja.Tänä vuonna vois pyrkiä hankkimaan luovutustappioita, jos ei tulis niin paljoa mätmätmätkyjä.
En oo ikinä semmosia vähentänyt (ei ole ollu tilaisuuttakaan), täytyis tutustua systeemiin.
On joo ja pankki ilmoittaa ne verottajalle, sen suhteen ei tartte ite mitään tehdä. Mutta ilmoittaako pankki myös ne tappiot ja vähennys hoituu siten vai pitääkö itse raapustaa veroehdotukseen korjausta?Jos sulla on kertynyt verotettavaa voittoa pääomatuloista
Jos pankilla on tarkka tieto, niin ilmoittaa. Jos vaikka osakekauppoja tehty vaikka n ennen v 2000, niin ei varmaan ole tiedot pankin järjestelmissä.On joo ja pankki ilmoittaa ne verottajalle, sen suhteen ei tartte ite mitään tehdä. Mutta ilmoittaako pankki myös ne tappiot ja vähennys hoituu siten vai pitääkö itse raapustaa veroehdotukseen korjausta?
Mut jos osakekauppoja tekee pankin kautta niin ilmoittaa?Jos pankilla on tarkka tieto, niin ilmoittaa. Jos vaikka osakekauppoja tehty vaikka n ennen v 2000, niin ei varmaan ole tiedot pankin järjestelmissä.
Näin luulisin. ½pöhkis vahvistanee. Onhan ne toki itse seurattava, että oikein menee tai ainakaan ei omaksi tappioksi....Mut jos osakekauppoja tekee pankin kautta niin ilmoittaa?
Joo, kyllä nuo osakekauppojen voitto-/tappiotiedot menee verottajalle automatic.Mut jos osakekauppoja tekee pankin kautta niin ilmoittaa?
Niin mäkin ajattelin. Pankin sivuilta en vaan pikaisesti tuosta mitään löytänyt ja yritän saada aikaiseksi kysyä pankista. Mitään tappioitahan mulla ei vielä ole, mutta oishan niitä...saatavillaJoo, kyllä nuo osakekauppojen voitto-/tappiotiedot menee verottajalle automatic.
Koskeekos tuo tappiollisen kiinteistökaupan vähennys vain sijoitusasuntoja?Joo, kyllä nuo osakekauppojen voitto-/tappiotiedot menee verottajalle automatic.
Tappioiden vähennyskelpoisuus vanhenee 5 vuodessa, joten sitä vanhempia tappioita ei voi hyödyntää.
Jos luovutustappiota on kertynyt muusta pääomasta kuin osakkeista, ne täytyy luonnollisesti itse ilmoittaa. (tappiollinen kiinteistökauppa tms.)
Kyllä se on käsittääkseni pääomatappiota sekin, jos ostat tontin 100 000 eurolla ja myyt seuraavana vuonna 70 000 eurolla pois.Koskeekos tuo tappiollisen kiinteistökaupan vähennys vain sijoitusasuntoja?
Tarttis vissiin myydä talouden pitkävetolappuja voitolla jotta saisi Jämsääniän asunnon luovutustappiot hyödynnettyä.Luovutustappiot
Jos luovutusvoitto on negatiivinen, kyseessä on luovutustappio. Luovutustappiot voi vähentää luovutusvoitoista, mutta ei muista pääomatuloista. Jos vastaavia luovutusvoittoja ei samana verovuonna ole, tappiot saa vähentää seuraavien viiden vuoden aikana syntyneistä luovutusvoitoista. Jos voittoja ei tule, tappiot jäävät vähentämättä.