Viisisylinterinen kone

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Tavallisissa henkilöautoissa ainakin Volvo S60 AWD käyttää 2,4-litraista Volvon alumiinirakenteista viisisylinteristä konetta. Mitä etua tällä saavutetaan? Onko sillä enään mitään merkitystä onko sylintereitä parillinen vai pariton määrä, varsinkin kun polttoaineen virtaus ja palotapahtuman ajoitus hallitaan sylinterissä elektroniikan avulla.

Onko niin, että sylinterien sijoittelu ja kulma on merkittävä vain jos kierrosluku nousee korkeaksi?
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Minen tiedä aiheesta mitään muuta kuin, että jostain syystä tykkään kaverin Audi 90:n vitosen äänestä.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Eikös se ole niin, että Audin kuuluisat 80-luvun turbokoneet oli juuri 5-sylinterisiä? Ääni on kyllä niitä maailman hienoimpia...
 

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
ml sanoi:
Tavallisissa henkilöautoissa ainakin Volvo S60 AWD käyttää 2,4-litraista Volvon alumiinirakenteista viisisylinteristä konetta. Mitä etua tällä saavutetaan? Onko sillä enään mitään merkitystä onko sylintereitä parillinen vai pariton määrä, varsinkin kun polttoaineen virtaus ja palotapahtuman ajoitus hallitaan sylinterissä elektroniikan avulla.

Onko niin, että sylinterien sijoittelu ja kulma on merkittävä vain jos kierrosluku nousee korkeaksi?
Volvon vajaasylinterinen on seurausta siitä, että ne eivät saaneet mahtumaan konepellin alle oikeata kuuspyttystä moottoria, niinpä jouduttiin ottamaan yksi sylinyeri pois. En muista mallia mikä oli kyseessä!

Ei vitonen pärjää äänissä rivikuutosille; ehei pojat, käykääpä kuuntelemassa vaikka Bemun rivikuutosia:thumbup:

Voila!
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Eli hopotihop kesän ratatapahtumiin! Siellä sitä Bemarin kilpaviritteisen koneen ääntä kuulee...
 

gnz

Well-known member
Liittynyt
19.3.2002
Viestit
1015
Sijainti
espoo
ml sanoi:
Tavallisissa henkilöautoissa ainakin Volvo S60 AWD käyttää 2,4-litraista Volvon alumiinirakenteista viisisylinteristä konetta. Mitä etua tällä saavutetaan? Onko sillä enään mitään merkitystä onko sylintereitä parillinen vai pariton määrä, varsinkin kun polttoaineen virtaus ja palotapahtuman ajoitus hallitaan sylinterissä elektroniikan avulla.

Onko niin, että sylinterien sijoittelu ja kulma on merkittävä vain jos kierrosluku nousee korkeaksi?
Olisiko vain jonkinlaisen vaihtoehdon tarjoamista näille varsin homogeenisille automarkkinoille. Yleensä kun on tarjolla vain parillista 4, 6, 8, 10 ja 12-sylinteristä tavaraa. Yritetään erottua, eli jonkinlainen markkinointikikka.
 
Viimeksi muokattu:

Apa_02

Well-known member
Liittynyt
24.4.2001
Viestit
623
[OFFTOPIC]
Jos noista hienoista äänistä puhutaan niin miten ois Mazdan Wankelit. Esim. Mazda 787B: Maailman mahtavin ääni ikinä...
[/OFFTOPIC]
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Zep sanoi:
Eli hopotihop kesän ratatapahtumiin! Siellä sitä Bemarin kilpaviritteisen koneen ääntä kuulee...
No mutku eihä Tuisku aja enää ja bemukin myytiin johki etelä-Ruåtsiin....:eek!: :D
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Noh, se hyvä puoli Super 2000:ssa on, että siellä on ex-Schnitzer ETCC-auto.
 

McMike

Guest
Re: Re: Viisisylinterinen kone

312T4 sanoi:


,,,Ei vitonen pärjää äänissä rivikuutosille; ehei pojat, käykääpä kuuntelemassa vaikka Bemun rivikuutosia:thumbup:

Voila!
On ollut joskus Bemari 320i, en voi kyllä oikeen kehua sen ääniä, sellasta tupsutusta, ei läheskään Audin 5-syl turbon veroista. Se Audin rallitykki -80 luvulla, siinä oli todella jytäkän äänet.

Mutta äänien aatelia on 440 cid (n. 7,2 ltr) V-8. Sen komeampaa ääntä ei missään muussa ole. Sen ääni on kuin ukkosen jylinää, kuin lentokonelaivueen kumua taivaalta. Siinä katseet kääntyy kun sellaisella ajelee.
 

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
Re: Re: Re: Viisisylinterinen kone

McMike sanoi:
On ollut joskus Bemari 320i, en voi kyllä oikeen kehua sen ääniä, sellasta tupsutusta, ei läheskään Audin 5-syl turbon veroista. Se Audin rallitykki -80 luvulla, siinä oli todella jytäkän äänet.

Mutta äänien aatelia on 440 cid (n. 7,2 ltr) V-8. Sen komeampaa ääntä ei missään muussa ole. Sen ääni on kuin ukkosen jylinää, kuin lentokonelaivueen kumua taivaalta. Siinä katseet kääntyy kun sellaisella ajelee.
Oikeassa olet; vanhojen Bemujen kuutoset ääntävät rumasti. Uudemmat käyvät paljon tasaisemmin ja hilaisen komeasti!:thumbup:

Kasin äänet ovat tietenkin toista luokkaa, poislukien diesel kasit:nope:
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Mua (jenkki)kasin äänet jostain syystä ole oikein koskaan liiemmin kiihottaneet, vaikka niitä kaikki niin kovasti hypettääkin. Vika on varmaan minussa.

edittiä hei:
No ok. Pitää tunnustaa, että kyllä intissä osa GAZ 66:sta äänteli oikeesti helvetin miehekkäästi vaikka kone olikin vain kehno kopio jenkistä :)
Tosin niistäkin ne ehjemmät kuulosti ihan samalta kuin nää kovasti kehutut jenkit...
 
Viimeksi muokattu:

Juska

Well-known member
Liittynyt
9.2.2004
Viestit
58
Originally posted by Otto Hokkanen Mua (jenkki)kasin äänet jostain syystä ole oikein koskaan liiemmin kiihottaneet, vaikka niitä kaikki niin kovasti hypettääkin. Vika on varmaan minussa.
Juuei. Kyllä ne bokserin äänet vaan on paljon paremmat. :)
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Otto Hokkanen sanoi:


edittiä hei:
No ok. Pitää tunnustaa, että kyllä intissä osa GAZ 66:sta äänteli oikeesti helvetin miehekkäästi vaikka kone olikin vain kehno kopio jenkistä :)
Tosin niistäkin ne ehjemmät kuulosti ihan samalta kuin nää kovasti kehutut jenkit...
Oma suosikkini tällä saralla oli kyllä Zilin moottori. Harvinaisen miehekäs melu kun ottaa huomioon, ettei sen moottorin pitäisi edes toimia...
 

Johnny Walker

Active member
Liittynyt
4.8.2002
Viestit
42
Sijainti
Laproaigh
Re: Re: Re: Re: Viisisylinterinen kone

312T4 sanoi:
Kasin äänet ovat tietenkin toista luokkaa, poislukien diesel kasit:nope: [/B]
Vaan mikäpä aiheuttaa sen, että nämä jenkki-kasit (etenkin 60-lukuiset) "lotkottaa" sillee machosti, mutta jonkun Porsaan (928) tai Mesen tai Bemun kasit hädin tuskin päästävät ääntäkään tyhjäkäynnillä ?
Mieluummin sitä kuuntelee vaikka Audin 5:n ärjyntää (ja turbon hukkaportin yskähtelyä) kuin jonkun Euro-8:n kehräämistä.:ahem:
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Viisipyttyinen kone on mielestäni käynniltään huomattavasti sivistyneempi kuin rivinelonen. Volvon kaltaisessa paremmassa merkissä nelipyttyinen kone pilaa auton olemuksen täysin. Kuutoskone on vaikea ahtaa poikittain keulalle ja siksi tämä viitonen on hyvä kompromissi.

Mitä näihin käyntiääniin tulee, niin jenkkikasien miehekäs lotkotus tullee siitä että niitten sylinteritilavuus on eurokaseihin nähden merkittävästi isompi. Toisena tekijänä näkisin myös reippaan valuraudan käytön lohkossa. Eurokaseissa painoa on säästetty ohutseinämävaluilla ja alumiinilla. Se vie mielestäni käyntiäänestä tiettyä terää. Toki tietysti viritysasteilla on eroa.

Eurokasit on kuitenkin tehty "sivistyneeseen" käyttöön, kun jenkkikasit on monesti viritelty hieman röheämmiksi. Veikkaisin että jonkun BMW M5:n kasikone ei jätä ketään kylmäksi korkeilla kierroksilla.

Mitä noihin Bemarin kuutosiin tulee, niin kaksilitrainen mylly ei yllä ääniltään edes 2.3 litraisen tasolle, joka kiekuu todella miellyttävästi. Oma 3.5 litrainen on omalle korvalle hyvä. Eräs puolueeton kaveri piti 3.5 litraista kuutosta huomattavasti miehekkäämpänä koneena kuin kolmen litran kasia. Että voi ne vanhatkin Bemarin kuutoset olla ääniltään mainioita.
 

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
pmv sanoi:


Mitä noihin Bemarin kuutosiin tulee, niin kaksilitrainen mylly ei yllä ääniltään edes 2.3 litraisen tasolle, joka kiekuu todella miellyttävästi. Oma 3.5 litrainen on omalle korvalle hyvä. Eräs puolueeton kaveri piti 3.5 litraista kuutosta huomattavasti miehekkäämpänä koneena kuin kolmen litran kasia. Että voi ne vanhatkin Bemarin kuutoset olla ääniltään mainioita.
Kyllä se kaksilitrainenkin ääntää ihan kivasti; riippuu tietenkin moottorista:thumbup: Niissäkin on eroja!
Tietenkin se pieni litratilavuus kuuluu ulos, mutta silti äänet on paljon paremmat kuin rivinelosissa!:thumbdown
 

Jaki

Well-known member
Liittynyt
1.6.2004
Viestit
180
omia muistikuvia moottorien äänistä..

Volvon 2,4 (vap.hen ja turbo) kone on suondiltaan hieno, mutta sivistynyt. Sopii urheillulliseen autoon.

wanhoissa bemuissa suora kutonen ei kovin paljoa säväytä, murisee.

wankelia en ole ikinä kuullut.

iso bensa V-8 jytisee hienosti.

Mutta kyllä voiton vie bokseri. Nimenomaan vanhan Porschen 911 6-syl bokseri, ja vielä kun pakoputket ovat melkein suorat... Moottorille on tyypilleistä "huono" tyhjäkäynti, ampuu vähän putkeen ja ääni "tytisee". Kierroksia kun antaa, auton sisälle tulee hienot bassotytinät, mutta ulkopuolelle :D ! Ei voi sanoin kuvata. Äänet kääntää päät niin että pian on syyttessä ihmisten niskakivuista..
 
Ylös