Viisisylinterinen kone

Mike Milk

Well-known member
Liittynyt
9.3.2001
Viestit
280
Sijainti
Milkyland
312T4 sanoi:
Kyllä vanhan kuplavolkkarin äänet ovat kuitenkin omassa sarjassaan; jotenkin positiivisen piristäviä:thumbup:
Tuossa viime viikolla irroittelin ja rassailin kuplani konetta samalla kun uusin kytkintä. On se vaan aika tekniikan ihme. Kaveri kyllä haukku ääniä ruohonleikkuriks... :mad:
 

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
Mike Milk sanoi:
Tuossa viime viikolla irroittelin ja rassailin kuplani konetta samalla kun uusin kytkintä. On se vaan aika tekniikan ihme. Kaveri kyllä haukku ääniä ruohonleikkuriks... :mad:
Se ei ole elänyt niitä oikeita kupla-aikoja:confused: :D

Eikö siinä kuplassa ole bokseri ilmajäähdytyksellä?
 

Mike Milk

Well-known member
Liittynyt
9.3.2001
Viestit
280
Sijainti
Milkyland
312T4 sanoi:
Eikö siinä kuplassa ole bokseri ilmajäähdytyksellä?
Juu, nimenomaan. Ilmajäähdytyksen käyttö vielä yksinkertaistaa koneen rakennetta ja se onkin osasyy, miksi kuplan kone on kohtuu helppo huollettava. Itselläni on vakio 1200 cc kone, josta irtoaa huimat 34 heppaa. Kyllä sillä just ja just sen 120 km/h pääsee. :) Alamäkeen... :D
 

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
Mike Milk sanoi:
Juu, nimenomaan. Ilmajäähdytyksen käyttö vielä yksinkertaistaa koneen rakennetta ja se onkin osasyy, miksi kuplan kone on kohtuu helppo huollettava. Itselläni on vakio 1200 cc kone, josta irtoaa huimat 34 heppaa. Kyllä sillä just ja just sen 120 km/h pääsee. :) Alamäkeen... :D
Kuplan kun näkee, niin se piristää AINA:thumbup: :thumbup:
 

Sam.S.Walken

alias SSW
Liittynyt
8.12.2000
Viestit
2414
Sijainti
Espoo, Suomi
Käytössä ei pitäisi olla merkitystä sillä onko sylintereitä parillinen vai pariton määrä. Kai se kone käy vain tasaisemmin mitä useampi mäntä löytyy: 4, 5, 6, 8, 10, ...

Suunnittelussa sen sijaan voi aluksi olla hieman totuttelemista, sillä tasapainottaminen on varmaan hieman vaativampaa, kuin parillisella sylinterimäärällä. Vaikeus lähinnä tulee siitä, että kun ei ole ennen tehty, niin suoraan mallista katsominen ei kerro että onko kaikki kunnossa, täytyy vain luottaa simulaatioihin kunnes proto saadaan tehtyä. Fysiikkahan pysyy samana on siellä sitten minkälainen määrä sylintereitä tahansa. :)
 

2Lman

Well-known member
Liittynyt
13.2.2000
Viestit
500
Sijainti
Jarvenpaa
Millainen kampiakseli 5-sylinterisessä rivikoneessa on. Ilmeisesti pitäisi olla "crankpin" mikä lie suomeksi? 72 asteen välein, kuvio niinkuin viisisakaraisessa tähdessä päästä katsottuna.

Prätkäpuolella MotoGp Ducati on käyttänyt nelipyttyisessä 90 asteen moottorissaan kahta erilaista kampiakselia. Ilmeisesti kuljettajat haluavat ajaa moottorilla, joka antaa teho- tai vääntöpulssit mahdollisimman harvoin jotta rengas toimii paremmin. Moottori toimii silloin kuin kaksipyttyinen. Kampiakseli on kyllä kolmella laakeripisteellä mutta kaikkien kiertokankien laakeripiste on samalla linjalla. Silloin sytytykset tapahtuu: 0, 0, 450, 450, 720, 720 jne. Tuollainen kampiakseli vaatii vastapainon.

Tehoa on saatu paremmin irti sellaisella kampiakselilla jossa crankpinien väli on ollut 180 astetta. Tällä kampuralla sytytytkset tapahtuu tasaisemmin: 0, 90, 360, 450, 720, 810 jne.

Kuka osaisi selittää tuota renkaan toimintaa syvällisemmin.
 
Ylös